Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2019, 20:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
omdat mijn 109tje wat warm (100 graden)werd met een caravan er achter heb ik vers koelwater er in gedaan en gespoeld. alleen het blokje zelf niet want kan niet bij de drain plug. (6 cil 3.3 ltr nissan)
der zit een land rover 109 strak om heen gevouwen.
vandaag even naar Drachten geweest over de snelweg, en al snel stond de temp weer op 100 graden.
ik reed zo,n 95. en mijn fannetje sloeg aan. maar hielp niets.
op de terugweg tegen de wind (windje 6?) in met zo,n 120 op de teller werd hij ook 100 graden en de fan was er intussen door een draadbreukje mee gestopt.
ik denk dat 100 graden iets teveel is?
ik had zelf bedacht dat ik de thermostaat er maar eens uit moest halen om via die ingang dan het blok te spoelen.
goed idee? of heeft iemand hier andere gedachten over?

btw. afgelopen jaar kwam de temp amper boven de 90 graden. is iets van de laatste tijd.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door sjaak109 op ma 30 sep 2019, 16:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2019, 20:28 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Eerst het simpelste, is je meter wel in orde!
Dan eens een rondje rijden zonder thermostaat, blijft hij dan wel koel , nieuwe er in.
Je zegt dat je fan niet veel uitmaakt, zit die voor de radiator, dan doet hij niet veel omdat hij de rijwind meer tegenhoud dan helpt. zit hij er achter en zonder kappen die de lucht sturen doet hij ook niet veel omdat hij dan te veel "lekt" naar de zijkant.
Succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep 2019, 15:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
meters zijn in orde (denk ik) 1 originele, en een chinese meter met adapter in de bovenste slang.
beide gaven rond de 80-90 graden aan het afgelopen jaar.(en)
heb vandaag de thermostaat er uit gehaald. en het blok gespoeld via dit gat.
wat mij opviel is dat de vloeistof in de radiateur en overdrukbak vele malen goorder(bruine drap) was als de vloeistof in het blok zelf..
de chinese meter zit na de thermostaat. en deze gaat netjes open op 75 graden en daarna op ongeveer 85 graden.
mij bekruipt nu het gevoel dat mijn waterpomp het niet zo best meer doet? omdat het water in het blok schoner was als in de radiateur?
ook was de thermostaat die er door de garage is ingezet was van het 88 graden type. er hoort een 82 graden in te zitten. voor de max. temp. maakt het niet uit natuurlijk.
Vrijdag komen de onderdelen binnen en dan maar weer kijken. als het nog niet goed is de waterpomp maar vervangen.
misschien een koud kompresje op zijn kleppendekseltje

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep 2019, 15:43 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Voor jou en de 109 een paracetamol, bij de 109 tegen de koorts, voor jou tegen de hoofdpijn :lol: :twisted: :o :lol:
Hopelijk zitten de buisjes in de radiator niet verstopt :|


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 08:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Vandaag wordt er een nieuwe oude radiateur geleverd.
vermoeden bestaat toch dat de oude beetje is dichtgeslipt met 6 potjes antie lek, beetje (kilo of 3) kneedbaar staal, wat roest, en andere ondefinieerbare meuk.
zo,n autosloop is ook niet romantisch meer met je breekijzer en schroevendraaier naar een nat terrein met blaffende honden in de regen.
Evert (westfries) gaf me de tip om op kenteken van een auto te zoeken van het bouwjaar van mijn radiateur.
ik vond er 1 in Zeeland voor heel weinig met 3 maand garantie, btw nieuw zijn deze radiateurs tussen de 600 en 1000 euro............
je belt of het echt de goeie is.
je klikt op de webshop op het artikel.
je betaald met paypal.
en de volgende dag heb je hem al in huis. (straks dus)(zaterdag)
de waterpomp laat ik nog maar even buiten beschouwing want de kachel die hoger hangt wordt ook goed heet.
dus der wordt wel gepompt daar ergens.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 08:35 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Gelukkig wordt het nu wat koeler, heb je nog even de tijd om te sleutelen. :oops:

Toch als je de 82 graden thermostaat er in doet zal het blokje (nou ja blokje) minder snel heet worden.
Warmte die er niet in zit hoef je er ook niet uit te halen. Net als je fan op de motorklep, alle beetjes helpen.
Of dat je 100 of 110 km/u rijden. Je torretje wordt warmer, zal je verbruik ook opeens een stuk omhoog gaat.

Het model blijft natuurlijk met dit weer alsof je met een deur tegen de wind in loopt :lol:

Ben wel benieuwd of je wat vind. ;)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 15:06 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Wat betreft die thermostaat die opent op 88,laat je nooit wijs maken dat een warmere thermostaat beter is voor een diesel.heb me dat ooit een keer laten vertellen en toen ik toch de thermostaat moest wisselen heb ik deze vervangen door “warmer type” met gebroken uitlaatklep tot gevolg.zul je zeggen wat maken die paar graden uit.dacht ik dus ook.Tot ik eens in een boek zat te neuzen dat eigenlijk een gebonden jaargang was vn het vakblad Diesel,dat in de jaren 50 en 60 verscheen om het gebrek aan kennis onder chauffeurs en monteurs in deze tijd vn het opkomende dieselfenomeen te ondervangen.Hier kwam ik een rekenvoorbeeld tegen dat aantoonde welk een invloed een verkeerde thermostaat heeft op de levensduur vn je motor.ik geef iedere oldtimerhobbyist de goede raad zich wat meer in die oude lektuur teverdiepen want veel storingen zijn er terug te vinden.en eigenlijk zou niemand de weg op moeten gaan met een andere thermostaat of een sloopradiateur tenzij die heel goed doorgespoeld is.nou,ik laat het hier even bij en wens iedere laro en oldtimer bezitter veel rij en sleutelplezier.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 17:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
88 is je ware schreef:
.en eigenlijk zou niemand de weg op moeten gaan met een andere thermostaat of een sloopradiateur tenzij die heel goed doorgespoeld is.nou,ik laat het hier even bij en wens iedere laro en oldtimer bezitter veel rij en sleutelplezier.


neem aan dat je het goed bedoeld :D
maar als je had gelezen hoort er een 82 graden thermostaat in. diegene die er in zat is er door een gerenommeerde garage er in gezet.
die ook trekkers/ landbouw voertuigen etc hier in de polder onderhoud. heeft wel beetje verstand van diesels dus.
staat ook in het boekje dat alle twee kan. alleen heb er nu de 82 ingezet.(had iets te maken met australië of zo)
en wat de radiateur betreft? ik zou dus de weg niet op mogen omdat ik geen 1000 euro voor een nieuwe over heb? ik gooi er liever om de 6 jaar een 2e hands in van 50 euro als je het niet erg vind.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 18:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
...... omdat ik geen 1000 euro voor een nieuwe over heb? ....


Het recyclen van oude sloop-radiatoren heeft zelfs nog iets "duurzaams": geen nieuwe grondstoffen en geen verspilling van energie.

Maar goed, bewaar de resten van de oude ... wellicht als je tzt geen goede slopers-exemplaren meer vindt dan kan je waarschijnlijk ruim binnen het € 1000 budget blijven door een radiator naar wens te laten maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2019, 10:59 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik keek bij mij auto ook aldoor met een scheef oog naar mijn radiator.
(300TDI) radiator en blok, als ik de dop op de radiator opendraaide zag ik dat deze niet helemaal gevuld was. :?
In de bergen ging het evengoed zonder problemen. Maar alles wat ik bijvulde spuugde Afbeelding ze weer uit ...

Ik heb nu mijn overdruk tank (ander plekje) 5 cm hoger geplaatst, met een hoop gegorgel ging er toch ruim 1.5 liter water in :(
Ik hoop dat ze het nu wel binnen houdt. :|

Ik kwam trouwens dit nog tegen:
https://www.conehead.org/Projects/LandRover/Engineering/ExpansionTank/Expansion%20tank.pdf

Misschien heb je er iets aan Sjaak? Ik weet niet hoe het met jou niveau :lol: zit.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2019, 11:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Citaat:
Maar alles wat ik bijvulde spuugde ze weer uit ..


Dat lijkt wel een LandRover design-feature.

Tot en met de Td5 en "Puma" zijn de expansie-vaten te klein en daarbij hangen ze ook nog steeds (te) laag.

Als je het koelmiddel afvult tot het niveau dat "bedoeld" lijkt dan merk je vanzelf hoe de auto daar over denkt.

Een reservoir zoals in het PDFje (uitgewerkt voor een Series) zou waarschijnlijk iedereen helpen.
Bij een min of meer trechtervormig reservoir heb je met name als er wat "overloop" is niet direct het daadwerkelijke weglopen van het koelmiddel.
Bij een reservoir dat iets hoger kan hangen (dat bovendien door die trechtervorm ook iets hoger kan worden afgevuld) heb je bovendien ook veel minder kans op luchtbellen op "hoogste punten" (zoals de kachel) elders in het systeem.

Ik hoop dat er nog eens een "plug and play" alternatief voor de zielige Td5/"Puma" expansie-bolletjes opduikt.
Het gaat wel altijd (of althans tot nu toe) goed, maar het is tegelijk nogal minimaal qua reserves, en eigenlijk is zo'n minimaal bodempje koelmiddel in het expansievat ook niet goed controleerbaar, het is meer "het zal wel deugen", en dat "het zal wel" wordt dan weer bewezen als je er toch iets bijgooit, dat gooit ie er daarna namelijk weer uit.


Maar goed, bij Sjaak's 109 zit er wellicht een Nixan-expansievat in en dat is vast en zeker beter.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2019, 16:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
zoooooooooooooo, dagje werk maar de nieuwe oude radiateur zit er in.
ik denk(weet het wel zeker) dat ik al jaren met een verstopte koeling rond reed.
mijn Land rover metertje (origineel) stond altijd al op 3/4 tegen het rood en mijn china meter op 85(na de thermostaat) . ging er van uit dat dat goed was.
btw. ook nagemeten met digitale meter op het blok zelf.
motorblok is nog steeds netjes 85 graden. maar de land rover meter. die voor de thermostaat zit. komt nu maar tot de helft.
ik heb op de snelweg even alles er uit geperst wat in mijn 3.3 liter 6 cilinder blok zit. En de temp. komt niet meer boven de 90 graden.
ik reed geheel onverantwoord 140 op de gps tegen de wind in, en dwars, maar dat is niet leuk. je blijft sturen.
ook geen stoomwolken gezien of andere narigheid.
wel zag ik in mijn spiegeltje, toen ik op volgas een paar auto,s inhaalde, dat de chauffeurs daarvan zaten te hoesten en tranen in hun ogen hadden.
ik dacht, dat is vast van emotie om mijn mooie 109 zo hard te zien rijden.
ik zag later dat er toch wel een klein rookpluimpje met roet/fijnstof/dioxine/ en weet ik veel wat er verder uit mijn uitlaat komt, uitbraakte.
ach ik betaal toch wegenbelasting???? oneeee doe ik nie.
dan laat ik het mos wel weer groeien in mijn raam geleiders. rijd ik weer co2 neutraal.

btw heb een expansie vat van een defender, zo,n zwarte. maar deze heb ik verplaatst naar aanleiding van de pdf hierboven.
(iets hoger gezet). heb nu dus een nissan motor met een range rover radiateur met een defender expansievat.
oja en 14 liter action koelvloeistof.
dus moet goed komen nu.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2019, 20:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Mooi werk ... alleen ... met een 109 weet je dat je niet harder moet rijden als ... 109 !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt 2019, 09:31 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc-my-Words schreef:
Mooi werk ... alleen ... met een 109 weet je dat je niet harder moet rijden als ... 109 !

Mph :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt 2019, 10:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Mph ? .... nee, nee, 109 inch per keer, en dat dan 10,9 maal per seconde ... dan rijd je (bijna) precies 109 km/u.   :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt 2019, 11:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
:lol: euhhhhh???????????????

ben niet zo,n rekenwonder. wat bedoel je nou?
jij rijd toch ook wel eens 110 inch per seconde dus 110 km per uur?
ik kan harder want ik heb een trekhaak voor en achterop. dus meer inches in lengte :P

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt 2019, 12:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, het blijkt een wonderbaarlijke toevalligheid te zijn dat als je iedere 10 seconden 109 maal 109 inch aflegt dat je dan (bijna) 109 km/u rijdt.

Een soort niemendallerig en ook verder onbelangrijk rekenfeitje, een soort wonder-cijfer.

Een ander olijk wondercijfer is 142857.   Tel je dat bij zichzelf op dan krijg je 285714, en dan nog eens 428571, en dan nog eens 571428 ....

Ik hoop dat je ziet, het is steeds het zelfde rijtje cijfers, alleen draaien ze steeds door. Alleen de 7de keer ... dan springt ie op 999999.


O ja, ik rijd altijd 110. :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.