Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 08:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: juli al weer.
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2019, 16:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
vandaag de voorste cardan as nieuwe kruisje(s) in gedaan.
nadeel Nissan Vbak? andere kruisje en niet vervangbaar.
wel goedkoop, had dus maar eentje nodig.
meteen maar ontroest en in de antiroest gezet. morgen de as spuiten en dan snel weer rijden.

vorige week de hele bende dicht geplakt met chinees neopreen met alufolie er op.
we kunnen nu bijna normaal praten in de 109. wel dient er nog enig stem verheft te worden.
decibelletjes zijn van 79 naar 73 gegaan das best veel er af.

ps. gemeten met een apje op de telefoon dus hoe nauwkeurig het is?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2019, 20:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik heb de bumperettes op mijn 110 nu eindelijk conform de voorschriften vastgezet.
Indertijd schroefde ik die bumperettes van mijn oude verongelukte 110 (voor de verzekering total-loss, maar de verschillende accessoires zaten niet in de total-loss-vergoeding dus alles wat makkelijk los kon heb ik losgeschroefd).

Echter, indertijd stond ik er niet bij dat er in een Defender rear-X-member afstandbusjes moeten (als die er nog niet inzitten).
Het viel me wel op dat bij het aandraaien er geen "eind"was en een en ander ging kraken, maar goed vast was vast zo dacht ik.

Inmiddels weet ik beter, en beter nog: ik kreeg een set dubbele afstandbusjes.
Afgelopen zondag was het hier droog en koel genoeg om eens even driftig aan de bumperettes te sleutelen.

Mocht er nu iemand achterop rijden dan hebben de bumperettes geen kreukelzone meer, mocht de klap te hard zijn knakt het rear-X-member nu naast het chassis <de bumperettes zijn ruim tweemaal zo degelijk als de toch nogal flimsy rear-X-member>.
Aan de andere kant zorgen de afstandbusjes nu voor een gelijke verdeling van de krachten op te toch wat zwakke constructie van het rear-X-member ... dus blijft in de meeste gevallen alles gewoon een stuk netter.

Ik had een en ander de eerste keer best netjes gemonteerd ... ik kreeg alles zonder krachttermen of geweld netjes los ... en het zit nu minstens net zo netjes -met ruim kopervet- weer vast.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2019, 20:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
wat is eigenlijk het doel van die bumperettes? extra bumper op je bumper?
vind ze wel grappig, maar het nut ontgaat me?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2019, 21:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Op 4 juli mijn versnellingsbak weer terug ingebouwd na een herbouw van de hoofdbak
2e en 3e versnelling bleven er niet in, nu wel weer ;)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2019, 21:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
wat is eigenlijk het doel van die bumperettes? extra bumper op je bumper?
vind ze wel grappig, maar het nut ontgaat me?


Mijn oude 110 had twee van die kofferhandgrepen op het rear-X-member - bij mijn huidige 110 hadden ze in Solihull ingezien dat niemand zijn Defender als een rolkoffer op sleeptouw neemt en dus werd die zonder kofferhandgrepen geleverd (jammer want je kan er een zware kist hanteerbaar mee maken).

De bumperettes zijn dus kwart bumpertjes die achter op de plaats van die kofferhandgrepen komen. Het rear-X-member kan ik niet echt als bumper zien (indertijd hadden ze bij Santana dat al door in het Series-tijdperk, de luxere Santana kreeg iets dat er echt als bumper uitzag.
Mijn bumperettes steken zover naar achter dat je zelfs als de de auto achteruit tegen een boom aanzet er niks mis gaat (behalve als het een erg bochelige knotwilg oid is, en heb je een 3/4 trapje naar het dak dan is de bumperette een goede eerste trede.
Heb je de "goeie" bumperettes dan beschermen ze ook om de hoek, zelfs in twee richtingen om de hoek, dwz ook de onderkant van het laatste eind van de "spatborden" achter (of is het gewoon de carrosserie want van spatborden in strikte zin is achter geen sprake).
Mijn bumperettes zijn zo degelijk dat je de auto eraan kan optillen (aangenomen dat het rear-X-member nog niet al te ver is ingeroest).

Ja, Ja, ik snap de verwarring, er bestaan ook van die "wel grapping" kwart-bumpertjes voor op de bumper voor ... dingen met mijns inziens weinig nut, nu ja misschien werken ze goed als bull-bar ... je zag die kwart-bumpertjes met name op militaire 88 en 109.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: di 09 jul 2019, 08:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
fenix2 schreef:
Op 4 juli mijn versnellingsbak weer terug ingebouwd na een herbouw van de hoofdbak
2e en 3e versnelling bleven er niet in, nu wel weer ;)

Fenna


dus je rijd de 15e wel mee?

ik dacht al zo iets met die bumper dingen. gewoon een mini stierenhek

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: di 09 jul 2019, 10:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Beste Marc,

de militaire bumperettes waren in de 60 er jaren als voor en achter set bedoelt om te zorgen dat je elkaar met militaire landrovers aan kunt duwen, zonder elkaar te beschadigen.
Ik heb dit hier ooit in een oude militaire handleiding gezien.

Zelf heb ik ze gemonteerd toen ik in de stalling een keer met ingeklapte spiegels mijn rechter achterlichten had geplet, omdat de kolom die daar stond weg viel achter de hoekstijl

Groetjes

Geert 88 SIIID ( van oorsprong ook militaire SIII )


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: di 09 jul 2019, 19:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Geert 88 SIIID schreef:
.... een keer met ingeklapte spiegels mijn rechter achterlichten had geplet ....


Precies, dat is wat je makkelijk kan overkomen, bomen, muurtjes etc etc ... je kan niet altijd alles zien.

De militaire bumperettes achter was ik even vergeten, die zijn ook direct weer heel groot.

Ikzelf ben erg tevreden over het feit dat mijn type bumperettes ook de carrosserie-hoeken van onder beschermen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: di 09 jul 2019, 19:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Vandaag een verse APK ... niks aan te merken.

En verder heb ik vanmiddag achter nieuwe RVS-spatlapsteunen gemonteerd (na een langere worsteling met een blindklinkmoer).
Aan de nieuwe steunen hangen - 7 cm hoger - oude spatlappen.

Als ik nog eens een goed adresje oid tegenkom waar een goed soepel en toch taai spatlap-materiaal te vinden is ... dan maak ik ze de volgde keer helemaal vlgs eigen design.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019, 09:27 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dit is er uitstekend voor.
Afbeelding

Verkoop adres ook gevonden https://www.technirub.nl/plaatrubber-pa ... endig.html


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019, 14:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Dit is er uitstekend voor.
Afbeelding

Verkoop adres ook gevonden https://www.technirub.nl/plaatrubber-pa ... endig.html


't Ziet er goed uit. Met een metertje van dat spul kan je jaren toe.

Heb je ervaring met welke dikte een prettige stugheid/soepelheid heeft voor een spatlap ?

Zoals ik het zou willen toepassen moet het voldoende stijf zijn om ook een eindje boven de spatlap-beugel uit te steken (om de wielkast wat schoner te houden) maar soepel genoeg om niet door het geklapper (een te stijve spatlap klappert in de rijwind) de spatlap-beugel-bevestiging te ruïneren.

LandRover heeft in zijn oneindige wijsheid de beugel aan een omgezet randje carrosserie-plaat vast te zetten ... dat breekt los als de spatlap ook maar een beetje stugheid kent (don't ask me how I know): ik heb al een alu-hoekprofieltje is die carrosserie-rand geplakt maar het blijft een zwak puntje (en zo'n klapper-effect is ook nog eens een lawaai-bron).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: juli al weer.
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019, 20:16 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Het toeval wil dat ik vandaag om de hoek, 6 km, een bedrijf gevonden heb die het in alle dikte heeft en het op maat verkoopt.
Ik schat dat 3 a 4 mm voldoet, bij mij zit er dikker onder maar dat gaat er af, te stug en zwaar.
Ik heb er ook rubber vloer matten onder van 2mm met wafel patroon van 4mm maar geen inlage, dat is te zwak.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 88 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.