Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 18:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016, 22:39 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Hi is er iemand die ervaring heeft met H4 led lampen, op het internet worden er heel veel verschillende types aangeboden. :( Zijn led H4 lampen bruikbaar en welk type zo ik moeten hebben om de huidige halogeen (dim en groot licht) te vervangen.
Ik hoor het graag.

Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016, 23:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Nog geen "hands-on-ervaring". Al wel even naar gekeken, maar ... die die er goed uit zagen waren nog veels te wit.
Je wilt een kleurtemperatuur van ± die van halogeenlampjes, dus iets in de buurt van 3500 - 4000 K, en geen 6000 K zoals er nu wordt aangeboden. Met 6000 K heb je een blauwige Xenon-kleur en dat is niet alleen hinderlijk en ook zelf niet echt lekker kijken, maar het valt ook erg op, dus als het lichtbeeld dan ook nog ietsje afwijkt dan trek je de aandacht van iedereen, ook van een eventuele controleur.

De veel belovende LED H4 heeft twee LED's, eentje voor het gedimde licht (met op papier al meer licht als een betere halogeen lamp) en ongedimd komt er nog een tweede LED bij (wat effectief 40% extra licht is). Was zo'n dubbele LED H4 vervanger er nu al met een "halogeen-kleur" (en een beetje evenwichtige kleur-echtheid - dus een breed kleuren-spectrum) dan had ik ze al besteld.

Maar goed, ze komen vast en zeker ... nog even wachten, dan heb je voor 10% van de prijs van de huidige opzichtige LED-verlichtingssets een keurige LED-H4 oplossing.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op di 26 jan 2016, 01:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 00:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Simpelweg nee, het mag niet.

De huidige H4 Led lampjes worden verkocht met de kleine lettertjes "geen E keur, niet voor de openbare weg, alleen geschikt voor werkverlichting, etc. etc. ".

Het gaat bovendien niet zozeer om de kleurtemperatuur of aantal lumens, maar meer om het stralingspatroon. Alle bestaande armaturen zijn ontworpen voor een halogeen lampje. Zet je daar een LED lampje in dan krijge je een totaal ander stralingspatroon.
De wel toegelaten LED koplampen (ze zijn er wel) zijn allen een combinatie van armatuur met vast ingebouwde LED's (meestal meerdere speciale Cree units). Deze sets zijn nog erg duur, ca. € 600 -1000.
Ik denk dat het technisch zeer moeilijk is een H4 LED lamp te maken die in een klassiek armatuur hetzelfde stralingspatroon geeft. Simpelweg het bulbje vervangen door LED zal dan ook wel nooit komen denk ik...

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 01:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
veetee schreef:
Simpelweg nee, het mag niet.

De huidige H4 Led lampjes worden verkocht met de kleine lettertjes "geen E keur, niet voor de openbare weg, alleen geschikt voor werkverlichting, etc. etc. ".

Het gaat bovendien niet zozeer om de kleurtemperatuur of aantal lumens, maar meer om het stralingspatroon. Alle bestaande armaturen zijn ontworpen voor een halogeen lampje. Zet je daar een LED lampje in dan krijge je een totaal ander stralingspatroon.
De wel toegelaten LED koplampen (ze zijn er wel) zijn allen een combinatie van armatuur met vast ingebouwde LED's (meestal meerdere speciale Cree units). Deze sets zijn nog erg duur, ca. € 600 -1000.
Ik denk dat het technisch zeer moeilijk is een H4 LED lamp te maken die in een klassiek armatuur hetzelfde stralingspatroon geeft. Simpelweg het bulbje vervangen door LED zal dan ook wel nooit komen denk ik...

Mag niet is (vooralsnog) duidelijk, maar er mag wel meer niet.

Qua H4 stralingspatroon weet ik het niet, dat zou heel erg kunnen meevallen. Vlgs de berichten zit de LED-chip op de plek waar bij de H4-halogeen lamp de gloeidraad zit. Enige verschillen zijn het LED-lichtvlakje ipv de spiraal-gloeidraad en het feit dat er voor ongedimd licht een tweede LED bij komt, een LED die op de ongedimd-gloeidraad-plek zit (maar die omdat het nu eenmaal zo'n LED-chip is alleen in de "ongedimde" richting straalt - daarom dus de samenwerking met de gedimd-LED).

Het reflectie/verstrooiingspatroon zal daarom niet (te)veel afwijken (bedenk dat de H4-lampjes ook niet allemaal 100% gelijkvormig zijn).

    Bijlage:
    H4 LED-Cree-duplo.png

Mijn bezwaren tegen de helder-blauwige kleur is dat het 1º beroerd kijkt, en 2º nogal opvalt (en daarmee treedt het missende E-merkje ook weer eerder als probleem op). Iets meer lumen is niet direct het probleem, de lichtstroom bij H4-halogeen-lampjes kent ook een aardige spreiding, de "betere" geven echt beduidend meer licht.
Daarom dus mijn voorlopige conclusie: In een "halogeen-kleur" zou ik het experiment wel willen doen.
Vooralsnog echter is het enige wat echt goed en veel licht geeft zoiets: http://www.philips.co.uk/c-p/22107030/x-tremevision-car-headlight-bulb/specifications ... (o ja, een halogeen-lampje heeft natuurlijk één duidelijk voordeel: bij sneeuwval etc smelt de sneeuw door de warmte-straling, zelfs als je een extra lexan-ruitje voor de koplamp hebt).


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 18:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Marc-my-Words schreef:
Qua H4 stralingspatroon weet ik het niet, dat zou heel erg kunnen meevallen. Vlgs de berichten zit de LED-chip op de plek waar bij de H4-halogeen lamp de gloeidraad zit. Enige verschillen zijn het LED-lichtvlakje ipv de spiraal-gloeidraad en het feit dat er voor ongedimd licht een tweede LED bij komt, een LED die op de ongedimd-gloeidraad-plek zit (maar die omdat het nu eenmaal zo'n LED-chip is alleen in de "ongedimde" richting straalt - daarom dus de samenwerking met de gedimd-LED).

Het reflectie/verstrooiingspatroon zal daarom niet (te)veel afwijken ...


Bedenk dat een gloeidraad een bolvormig stralingspatroon heeft, en een LED H4 lampje (meestal opgebouwd uit meerdere platte smd LEDs) op zijn best een samenstel van 5 platte vlakken is - daardoor liggen de 5 stralingsbronnen dus elk stuk voor stuk niet in het brandpunt van het (voor een gloelamp gemaakt) armatuur. Daarom zijn de toegelaten LED koplampen dus vooralsnog altijd een samenstel van armatuur en LED lichtbron, het armatuur is ontworpen/ aangepast op de stralingsbron.

Het stralingspatroon wijkt in ieder geval zoveel af dat de wet het voor koplampen (nog) niet toe laat, zichtbaarheid en veiligheid spelen daarbij een grote rol. Bij werkverlichting e.d. is het preciese stralingspatroon wat dit betreft van minder belang.

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 19:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
veetee schreef:
Marc-my-Words schreef:
Qua H4 stralingspatroon weet ik het niet, dat zou heel erg kunnen meevallen. Vlgs de berichten zit de LED-chip op de plek waar bij de H4-halogeen lamp de gloeidraad zit. Enige verschillen zijn het LED-lichtvlakje ipv de spiraal-gloeidraad en het feit dat er voor ongedimd licht een tweede LED bij komt, een LED die op de ongedimd-gloeidraad-plek zit (maar die omdat het nu eenmaal zo'n LED-chip is alleen in de "ongedimde" richting straalt - daarom dus de samenwerking met de gedimd-LED).

Het reflectie/verstrooiingspatroon zal daarom niet (te)veel afwijken ...


Bedenk dat een gloeidraad een bolvormig stralingspatroon heeft, en een LED H4 lampje (meestal opgebouwd uit meerdere platte smd LEDs) op zijn best een samenstel van 5 platte vlakken is - daardoor liggen de 5 stralingsbronnen dus elk stuk voor stuk niet in het brandpunt van het (voor een gloelamp gemaakt) armatuur. Daarom zijn de toegelaten LED koplampen dus vooralsnog altijd een samenstel van armatuur en LED lichtbron, het armatuur is ontworpen/ aangepast op de stralingsbron.

Het stralingspatroon wijkt in ieder geval zoveel af dat de wet het voor koplampen (nog) niet toe laat, zichtbaarheid en veiligheid spelen daarbij een grote rol. Bij werkverlichting e.d. is het preciese stralingspatroon wat dit betreft van minder belang.


Ja, Ja, ik weet hoe het in het algemeen zit, er is nog heel veel bagger op de markt.
Daarom dus had ik het plaatje bijgevoegd, een H4 LED oplossing die ook werkelijk de H4 licht-eigenschappen lijkt te benaderen (en dus niet een huwelijk van een H4 fitting met wat LED's):  
Één LED voor het dimlicht (de normale dimlicht-spiraal straalt slechts één kant op, dat zorgt voor het dim-effect) en één LED om de gedimde bundel ook zijn ongedimde helft te geven. Het licht-afstralende oppervlak van de halogeen-gloeilamp wordt door deze opzet zoveel mogelijk geïmiteerd ....

Daarom zou ik het lichtbeeld wel eens willen beproeven zodra je voor een nette prijs een 3700 K variant kan kopen, lijkt dat wat dan ligt een praktijk-proef in het verschiet. Alleen .... zijn dit soort betere LED H4 oplossingen alleen nog maar in 6000 of 6500 K versies te koop.

Zie overigens ook dit: http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?t=33349 (weliswaar al weer van 2012 maar zo op het eerste gezicht niet ernstig achterhaald)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 14:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
H4 vind ik zelf nog een beetje tricky, iemand een idee hoe het met H3 zit? Ik heb hier thuis nog 2 werklampen en 4 verstralers waar ik gok dat ze met H3 werken, heeft iemand er ervaring mee om die van led's te voorzien i.p.v. compleet nieuw kopen?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 18:46 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Hi, H1 en H3 zijn in LED uitvoering te koop, ik heb vorig jaar de mistlampen van onze RRC voorzien van LED's en het bevalt goed.

Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 21:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Goed om te horen Sylvester, dat is alvast een tevreden gebruiker, mag ik vragen wat je hebt aangeschaft en wat de kosten waren?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 22:58 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Hi Lucas, ik heb ze bij een Chinese winkel in Spanje gekocht voor 4 euro per stuk, voor die prijs heb ik de gok gewaagd en ze bevallen goed.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: H4 Led koplampen
BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2016, 14:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Da's niet veel, dank voor je bericht trouwens, ik mail je nog even!

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 319 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.