Crazy-G schreef:
Verwarming van een series zoals deze is hetzelfde als die van een oude defender, dus ook met zo'n grote verdeelbak onder het dash.
Veelgemaakte misvatting is dat een series of defender kachel het niet goed zou doen, toegegeven een 40 jaar oude series met zo'n kachel of één van de eerste defenders met net zo'n kachel geven niet veel warmte meer, maar dat komt met name doordat de kachelradiateur niet best meer is en dan vooral omdat de isolatie er omheen weggerot is, als er een nieuwe kachelradiateur in gaat en correct geïsoleerd dan gaat de aangevoerde lucht weer volledig door de kachelradiateur en komt er zoveel warmte uit dat je gewoon je fikken verbrand als je ze er te lang in houdt, dat beetje verwarmen van het schutbord is ook zo weg als je maar gaat rijden en niet stilstaat want dan komt de motorwarmte er nog eens bij.
Ook het "wervelen" zit meer tussen de oren dan dat het werkelijk plaatsvindt, er gaat meer lucht in de kast als er uit kan dus er ontstaat overdruk en dan is het "wervelen" weg.
Ik heb toentertijd in mijn 110 een hele nieuwe kachel geplaatst en dat ding deed het gewoon heel goed, nu in mijn Lightweight ook een Defenderkachel gebouwd en ook daar in was het verleden week met een buitentemperatuur van min 8 binnen in de Lightweight bloedheet.
Oftewel alles valt of staat ook hier weer bij goed onderhoud.
Ik weet nog wel dat mijn 1999er Defender nieuw best warm werd (die verwarmingsbak incluis), maar binnen een paar jaar was dit "natuurverschijnsel" geheel verdwenen (behalve dan hartje zomer).
De kachel is nieuw goed genoeg er is echter maar weinig nodig om de verdere verliezen niet meer te compenseren. Leid je de lauw warme lucht van een iets amechtige kachel door een isolerende buis (van overigens wel voldoende diameter) dan houd je echt wel meer warmte binnen over, als lauw-warme lucht ook nog eerst al het plaatwerk moet verwarmen dan wordt het rendement snel gewoon beroerd.
Over wervelingen heb ik het verder niet gehad, in principe is een wijder kanaal alleen maar beter voor een ongehinderde luchtstroom, dus gebruik je buizen en/of verander je doorstroomopeningen maak ze zo ruim nodig ... hoogstens is het lonend de uitstroom-opening de versmallen teneinde een "straal-stroom" te krijgen.