Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 23:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 00:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Misschien bij mensen bekend maar vast niet bij iedereen. Ik vind het toch wel wat.

http://www.excitingvehicle.com/extreme_offroad/the-bush-winch.html

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 00:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Ik vind die electrische op mijn bumper toch makkelijker. :D

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 00:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Qua "Bush" zie ik toch meer in een Tirfor-kloon, eventueel uitgebreid met een verleng-touw.
Zo'n handlier werkt in iedere richting, en ook een eind van de auto, en je hebt geen accu of motor nodig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 00:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Marc-my-Words schreef:
Qua "Bush" zie ik toch meer in een Tirfor-kloon, eventueel uitgebreid met een verleng-touw.
Zo'n handlier werkt in iedere richting, en ook een eind van de auto, en je hebt geen accu of motor nodig.


Marc, op het lrch forum roep je ook altijd over een Tirfor, maar volgens mij heb je nog nooit met zo'n ding gewerkt.

Ik heb hier een 5 tons Estil( Nederlands fabrikaat uit Hazerswoude) liggen en die heb ik jaren in mijn 110 gehad.
Tuurlijk. Zo'n ding doet het altijd en ik heb er zat mee gelierd. Ook jongens me uit de prut getrokken omdat hun fijne dure Warn niet van water hield.
Maar ik ben toch maar wat blij met mijn goedkope chinese T-max lier (die echt nog nooit heeft geweigerd) op de bumper van Betty.

Om incidenteel ff een klein stukje te lieren met zo'n "staaldraad takel" is goed te doen als je geen haast hebt, maar als je op een pad staat waar je om iedere 100m 20 meter moet lieren dan ben je er heel snel klaar mee.

Edit: De Estil is te koop. Dus als je interesse hebt?

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 00:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Eric&Betty Boop schreef:
Marc-my-Words schreef:
Qua "Bush" zie ik toch meer in een Tirfor-kloon, eventueel uitgebreid met een verleng-touw.
Zo'n handlier werkt in iedere richting, en ook een eind van de auto, en je hebt geen accu of motor nodig.


Marc, op het lrch forum roep je ook altijd over een Tirfor, maar volgens mij heb je nog nooit met zo'n ding gewerkt.

Ik heb hier een 5 tons Estil( Nederlands fabrikaat uit Hazerswoude) liggen en die heb ik jaren in mijn 110 gehad.
Tuurlijk. Zo'n ding doet het altijd en ik heb er zat mee gelierd. Ook jongens me uit de prut getrokken omdat hun fijne dure Warn niet van water hield.
Maar ik ben toch maar wat blij met mijn goedkope chinese T-max lier (die echt nog nooit heeft geweigerd) op de bumper van Betty.

Om incidenteel ff een klein stukje te lieren met zo'n "staaldraad takel" is goed te doen als je geen haast hebt, maar als je op een pad staat waar je om iedere 100m 20 meter moet lieren dan ben je er heel snel klaar mee.

Edit: De Estil is te koop. Dus als je interesse hebt?


Natuurlijk, als je van lieren je werk maakt ... dan wist ik het ook wel.
Het ging mij om de vergelijking met de wiel-bouten-lier Bush-Bush lier.

Een 5 tons ding is mooi maar waarschijnlijk ontilbaar zwaar en groot etc. Die is dus sowieso geen vergelijk.
Ik dacht meer aan een 1,6 tons ding en een verleng-touw en een klapblok. De enige keer dat ik zelf eventueel wat aan een lier had gehad was er geen vast punt binnen vele 10-tallen meters, toen heb ik met dus met de krik en veel geduld gered. En een andere keer was er een dwaze Duitser met een 16 tons combinatie en het is dan de vraag of je met wat dan ook hulp kon bieden -- de eenvoudige trekkracht van de Defender was in ieder geval niet genoeg, dwz te weinig grip op de weg.

Tot nog toe lukt het me om nergens echt vast te komen zitten (en dat is maar goed ook want hulp zou maar zo erg ver weg kunnen zijn ... dat laatste is dus ook de reden waarom ik regelmatig Liebaugel naar iets Tirfor-achtigs).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 01:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
5 ton moet zijn 4 ton en dat is de trekkracht. Het hijsvermogen is 3,2 ton.
Een 1,6 ton heeft een trekkracht van 2,4 ton. Als je een auto van dik 2 ton die op zijn buik ligt helling op uit de modder wil trekken kon je met die 2,4 ton wel eens tekort schieten. aangezien ik geen zin had om vaak breekpennen te wisselen heb ik de zwaarste versie genomen. Het gewicht van die zwaarste versie is goed te beuren.

Blijft de vraag.

Heb je er ooit mee gewerkt.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 09:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Eric&Betty Boop schreef:
Blijft de vraag.

Heb je er ooit mee gewerkt


Marc-my-Words schreef:
Tot nog toe lukt het me om nergens echt vast te komen zitten (en dat is maar goed ook want hulp zou maar zo erg ver weg kunnen zijn ... dat laatste is dus ook de reden waarom ik regelmatig Liebaugel naar iets Tirfor-achtigs).


Nee dus ... ? :o :D

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 11:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Even terug naar de eerste posting. Eric, ik ben ook blij met mijn elektrische lier voor incidenteel gebruik. Voordeel van deze bush winch is natuurlijk wel dat hij zowel naar voren en naar achteren trekt. Nadeel is weer dat je alleen jezelf kunt bevrijden.
Met mijn elektrische lier heb ik op eerste kerstdag toch mooi een Toyota Landcruiser los getrokken en dat zou met deze niet gelukt zijn. Met het voertuig trekken zonder lier was hier geen optie.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 12:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Eric&Betty Boop schreef:
5 ton moet zijn 4 ton en dat is de trekkracht. Het hijsvermogen is 3,2 ton.
Een 1,6 ton heeft een trekkracht van 2,4 ton. Als je een auto van dik 2 ton die op zijn buik ligt helling op uit de modder wil trekken kon je met die 2,4 ton wel eens tekort schieten. aangezien ik geen zin had om vaak breekpennen te wisselen heb ik de zwaarste versie genomen. Het gewicht van die zwaarste versie is goed te beuren.

Blijft de vraag.   Heb je er ooit mee gewerkt.


Vanwege de trekkracht en de optie van "plat op de buik in de modder" zou ik kiezen voor die 1,6 ton (met 2,4 ton trekkracht) en een klapblok (dat theoretisch voor een verdubbeling van de trekkracht zorgt). Vanwege het alleen incidenteel gebruik en vanwege het gewicht en volume van een zwaardere handlier zou ik niet kiezen voor een 3,2-4 tons versie.

Zoals VeeTee al zegt: nee, ik heb er nog steeds geen, nog steeds niet nodig gehad ...

Ik let ook een beetje op, probeer uit de "lierproblemen" te blijven, ook dat is een "sport" -- het terrein "lezen" ligt ook in het verlengde van mijn professie, dat helpt wellicht. (Vroeger, langer geleden, moesten artilleristen allerlei "rare" dingen leren opdat ze hun stukken niet in de modder verspeelden, toen moesten ze het dan ook doen met alleen die paardenkrachten die ze in vlees en bloed hadden.) Maar goed, zo nu en dan speelt het in mijn hoofd, met een handlier als "achtervang" zijn er momenten dat je iets onbezorgder onderweg kan zijn.

Wat me al eerder is opgevallen: Het is ook een cultuur-dingetje. In de Francophone landen is een "tirefort" veel geaccepteerder. Weliswaar heeft iedereen die veel moet lieren zo'n electriek ding (vaak omdat ze zelf hun kachelhout uit het bos halen, dat zou ik ook niet dagenlang op alleen handkracht volhouden), vaak hebben ze ook een "tirefort", en wie de lier niet voor het hout gebruikt heeft vaker alleen een handlier (omdat die qua trekrichting universeler is). Zolang het alleen voor incidenteel gebruik is is de spierkracht geen probleem.

Marc

PS Ik ben echt niet te beroerd om nuttige spullen te kopen. Ik had ooit twee sneeuwkettingen, sinds één winter met sneeuw en dus eenmaal uitproberen heb ik er vier, en die gebruik ik met plezier als het "nodig" is. Je kan natuurlijk ook alleen schoongemaakte wegen berijden en ter dekking van de wettelijke eisen twee kettingen achterin leggen (NB in Scandinavië zijn er bij gebruik van kettingen wél 4 verplicht.)
Tegelijkertijd geldt voor mij als basisregel (waaraan ik me soms niet houd): Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen zolang het het niet nodig hebt, en dat wat je nodig hebt heb je liever bij je. Tot nu toe is de lier-noodzaak nog steeds op z'n best marginaal en dit dan in tegenstelling tot sneeuwkettingen en waffle-boards - met name die kettingen hebben me al veel plezier gegeven (en dus soms even koude handen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 12:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Marc-my-Words schreef:
Vanwege de trekkracht en de optie van "plat op de buik in de modder" zou ik kiezen voor die 1,6 ton (met 2,4 ton trekkracht) en een klapblok (dat theoretisch voor een verdubbeling van de trekkracht zorgt).



Weet je hoe langzaam het gaat met een staaldraadtakel op een enkele draad? Dat gaat cm voor cm.
Als je er een klapblok tussen zet gaat het halve cm voor halve cm.

Ik dacht vroeger ook dat zo'n ding handiger was, daarom heb ik er ook een.
Maar ik ben genezen.
Doe jij het lekker met een staaldraadtakel dan doe ik het wel elektrisch.
Zit ik al lang achter een potje bier terwijl jij nog aan het pompen bent.
Wat zeg ik! Ik heb het krat al leeg voordat jij weer los bent. :D

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bush winch
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 14:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Eric&Betty Boop schreef:
Weet je hoe langzaam het gaat met een staaldraadtakel op een enkele draad? Dat gaat cm voor cm.
Als je er een klapblok tussen zet gaat het halve cm voor halve cm.

Ik dacht vroeger ook dat zo'n ding handiger was, daarom heb ik er ook een.
Maar ik ben genezen.
Doe jij het lekker met een staaldraadtakel dan doe ik het wel elektrisch.
Zit ik al lang achter een potje bier terwijl jij nog aan het pompen bent.
Wat zeg ik! Ik heb het krat al leeg voordat jij weer los bent. :D


Je hebt gelijk ... in dat zeldzame geval dat je jezelf vooruit ergens uit wil trekken en er op een handzame afstand een vast punt is.

Achteruit is het al een ander verhaal. Aangenomen dat ik genoeg verlengspul had gehad was centimeter voor centimeter altijd nog sneller geweest als met de primitieve spindel-krik wiel voor wiel opkrikken, iets eronder en daarna één meter terug om weer opnieuw een voor een alle wielen op te krikken. Gelukkig had ik toentertijd al wel RockSliders dus het opkrikken ging "comfortabel" naast de auto, en 't scheelt ook nog in de op te krikken hoogte.
In het hierboven aangehaalde geval, waarin ik net iets te optimistisch door een net iets te moerassig grasland reed, was vooruit ook een optie, alleen was daar wel een paar 100 m lengte voordat er weer een vast punt was. Ander alternatief was bruut geweld (alleen wilde ik graag nog eens terugkomen - dit jaar het 30-jarig jubileum, we mogen er nog steeds kamperen), en als laatste alternatief was er altijd nog de boer met tractor maar dat is ook zo wat direct op de dag van aankomst.
Klein pluspuntje: Tussentijds de tent opgezet, en bier genoeg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 312 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.