Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 23:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: massaprobleem???
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2015, 15:31 
Offline

Geregistreerd: zo 11 okt 2015, 15:11
Berichten: 2
Hallo

Ik heb een defender 110... en heb denk ik een massa probleem?
Oke ik weet het dat kan overal zitten? maar misschien kent iemand het verschijnsel van wat de storingen zijn en dan weet ik waar te zoeken.
Mijn dimlicht werkt maar aan 1 kant de R kant... als ik sein ( dus schakel pookje naar voren trek) gaat groot licht alleen L aan en dimlicht kompleet uit.
Als ik groot licht aan zet dus pookje naar achter heb ik rechts dimlicht en links groot licht.
Herkent dit iemand?????
Ik kan natuurlijk ook zomaar wat schakelaars wisselen of een relais, maar ja waarom het wiel opnieuw uitvinden als dat al is gedaan?
Ik heb ooit iets gelezen over de zwakte van de gevarenlicht schakelaar die voor problemen kan zorgen? maar heeft deze een massa schakeling? en kan dit iets te maken hebben met groot en dim licht???

Bij voorbaad dank.

Groetjes Tonny


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: massaprobleem???
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2015, 09:28 
heb gister bij mijn schoonzoon zijn stage one ook zoiets gerepareerd.
was het massa kabeltje van de rechterknipperlichten die er voor zorgde dat de rechterkoplamp het niet deed.
en als je de richtingaanwijzers aandeed gelijk met de koplampen kreeg je nog vreemdere dingen.
het probleem was zo,n rubber hulsje waar 4 aarde stekkers in zaten. compleet gecorrodeerd van binnen.
en de bevestiging aan het spatbord was ook zo goed als weg.

dus als antowwrd op je vraag.
ja het kan aarde zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: massaprobleem???
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2015, 11:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Wellicht is het het makkelijkste als je een goed "geaarde" massa-draad neemt en gewoon eens kijkt wat er gebeurt als je de verschillende raadsel-lampen langs loopt met die massa.
De massa's die het laten afweten komen dan vanzelf en gemakkelijk bovenwater.
Zolang je die massa-draad maar niet kaal tegen een 12V punt houdt kan er verder niks mis gaan met deze onderzoeksmethode.

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: massaprobleem???
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2015, 18:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 13:14
Berichten: 109
Als je echt een massaprobleem hebt, kan je ook een dikkere draad door je hele auto leggen en die op verschillende punten bevestigen aan de metalen delen.
Dan heb je overal massapunten waar je op kan aansluiten. Ikzelf leg per lamp een draad naar een massapunt en vertrouw niet op de geleiding via geschilderd aluminium en volgesmeerde overgangen op het chassis.
IS wat werk, maar het scheelt een hoop ellende.
En alle schakelaars ontlasten door relais te gebruiken om je lichten te schakelen. Schakelaars kunnen ook een zwak punt vormen.

_________________
Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: massaprobleem???
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2015, 19:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Marijn & Simba schreef:
En alle schakelaars ontlasten door relais te gebruiken om je lichten te schakelen. Schakelaars kunnen ook een zwak punt vormen.


Een "Zweedse lichtversterker" is wat betreft de lichtschakelaar een adequate oplossing.

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: massaprobleem???
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2015, 20:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 13:14
Berichten: 109
Das feitelijk niets meer dan een relais... Maar als je daar op zoekt vind je leuke prefab kitjes.

_________________
Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: massaprobleem???
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2015, 22:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Marijn & Simba schreef:
Das feitelijk niets meer dan een relais... Maar als je daar op zoekt vind je leuke prefab kitjes.

Feitelijk is het juist net iets meer dan alleen (twee) relais. Het handige is dat je er alle draden en stekkers plug-and-play bij krijgt ... alleen even wat "gedoe" met het op de dynamo + 12 vastzetten, daarna de bekabeling netjes wegleggen en klaar.
Mocht er iets stuk gaan dan kan je de oude toestand zo weer terugpluggen. (Ik heb de mijne zelfs uit mijn wrak gehaald en nu in mijn nieuwe auto zitten.)

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: massaprobleem???
BerichtGeplaatst: do 15 okt 2015, 18:15 
Offline

Geregistreerd: zo 11 okt 2015, 15:11
Berichten: 2
thanks voor de reacties... probleem is bijna opgelost:-)
Ik had de zekeringen door gemeten toen ze nog in de zekeringen houder zaten... niet betrouwbaar dus (weer iets geleerd) en daar was r dus toch 1ntjuh stuk.
Dimlicht doet het weer primaaaa... alleen in de plus van het grote licht zit ergens een onder breking... ( alst in het weekend iets beter weer word dat eens nalopen)
Nu alle kapjes er nog vanaf liggen meteen ff andere schakelaars voo aant stuur besteld want da was beetje gammel ( richtingaanwijzer-claxon-groot en seinlichtschakelaar + ruitenwisserschakelaar 52 eurie daar val je jezelf geen breuk aan )
Int voorjaar eens ff kijken of ik er een paar relais tussen kan hangen :-)

Groetjes Tonny


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 312 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.