Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 00:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015, 23:02 
Offline

Geregistreerd: wo 30 sep 2015, 22:24
Berichten: 3
Dag beste mensen,
Ik ben Susan, al jaren helemaal weg van de Defender en sinds kort, de knoop doorgehakt en m'n Volvo 940 de deur uit gedaan.
Nu trotse eigenaresse van een Defender 90 uit 1985. Technisch/motorisch 100%, verder ben ik 'm zelf beetje voor beetje aan het opknappen en opnieuw in de lak aan het zetten, goede bezigheidstherapie, en leuk om te doen, zeker met dit mooie weer.
In de Defender zit niet meer het originele motorblok, maar een 2.5TDI. Ik realiseer me dat het niet echt heerlijk is om in te ademen wat er uit de uitlaat komt ;) Vandaar ben ik naar manieren aan het zoeken om die uitlaatgassen milieuvriendelijker te maken.
Wat zijn de mogelijkheden? Roetfilter? Retrofilter? :?:
Hoor graag al jullie ideeën en ervaringen. :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015, 23:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
De oplossing tegen die diesel dampen?

Een 3,5 V8.
LPG er in en het milieu wordt er een stuk blijer van.

Maar ff zonder gekheid. Een aftermarket roetfilter op een 200tTdi zou ik niet aan beginnen. zo'n ding is de pest voor je blok als hij verzadigd raakt en met zo'n oud blok(geen electronica) heb je ook niet de mogelijkheid om hem weer schoon te branden.
Ik zet zowiezo grote vraagtekens bij de roetfilters. Op mijn vrachtwaggel zit er ook 1 en als de computer ziet dat hij te vol zit gaat hij regenereren(het roet er uit branden) en dan wil je er niet naast staan.
ipv dat de fijnstof over een groot gebied wordt verspreid blaast het nu in 1 keer uit de uitlaat. Lekker milieu vriendelijk.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 10:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Een motor-voorverwarming maakt de motor ook "schoner", dwz minder vuil gedurende de eerste 10-20 kilometers.
Een motor-voorverwarming is vlgs Zweeds onderzoek al nuttig bij temperaturen onder de plus 10.
Het is ook nog eens beter voor het blok ook.

Je kan kiezen uit "Standkachels" die zelf weer op diesel en je accu lopen, of - als je veelal/vaak 220 V bij de hand hebt - de "motorvärme" ook wel Hotfrog genoemd (en die "motorvärme" verkoop ik voor een concurrerende prijs -- mail me bij interesse op: motorverwarmers@123ignition.se).

Het "leuke" met zo'n "motorvärme" is dan dat je met je 1985-er LandRover lekker kan "stekkeren".
(En als je dan toch "stekkert" dan kan je direct een druppellader inbouwen om de accu goed op peil te houden, het maakt voor het milieu alleen achter de komma verschil, maar voor het imago is het natuurlijk wel een winst als de start-motor happy ronddraait en het blok vlot roet-arm aanslaat ... en je dan ook nog eens vlot de ruiten kan ontwasemen.)

Overigens, die LandRover is waarschijnlijk niet zo erg veel vuiler als die Volvo 940.

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 17:37 
Offline

Geregistreerd: wo 30 sep 2015, 22:24
Berichten: 3
Dank Erik en Marc voor jullie reacties.
@ Erik, dat regenereren van zo'n roetfilter klinkt inderdaad niet echt lekker, haha
@ Marc, zo'n motorvärme lijkt me wel wat, ik zal je eens mailen.
Vwo betreft die 940, die liep op G3 :-)
Ben trouwens ook op GTL.nu aan het kijken geweest. GTL tanken lijkt ook best een optie. Maar er zijn nog heel weinig particuliere verkooppunten, dat is dan wel weer jammer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2015, 18:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:37
Berichten: 13
Je betaald toch de hoofdprijs aan wegenbelasting.
Kijk hier eens http://www.lpginbouwstation.nl/index.php/lpg-diesel

Jo


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2015, 19:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Disco schreef:
Je betaald toch de hoofdprijs aan wegenbelasting.
Kijk hier eens http://www.lpginbouwstation.nl/index.php/lpg-diesel


Hmmm ... dat is een erg optimistische (of pessimistische) blik op de diesel.
Dwz, de suggestie dat een belangrijk deel van de ingespoten diesel niet zou verbranden is nogal pessimistisch.
De optimistische winst volgt daar dan vanzelfsprekend uit.

Realistischer is het om LPG injectie in te zetten als je meer vermogen wilt uit een dieselmotor en de roetcijfers niet sky-high wilt laten oplopen. LPG injectie lijkt veelbelovend maar qua milieu is de winst gering. Blijft over: meer vermogen en iets lagere brandstofkosten (de terugverdientijd is waarschijnlijk groter als de verwachte resterende levensduur van de diesel).

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2015, 22:36 
Offline

Geregistreerd: wo 30 sep 2015, 22:24
Berichten: 3
Dank voor jullie reactie Jo, Marc.
LPG/Diesel, 80% vermindering van fijnstof staat er, en dan kan je ook nog een katalysator inbouwen om verdere uitstoot te beperken.
Ben benieuwd wat de kosten zijn, kon ik zo gauw niet vinden.
Roetfilter van IMSO, 75 tot 90% minder roet......... benieuwd of de kosten voor een LR net zo hoog zijn als voor machines die in de industrie gebruikt worden, want er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan..... € 2000,--
Zal die prijzen eens opvragen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2015, 09:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Sue schreef:
Dank voor jullie reactie Jo, Marc.
LPG/Diesel, 80% vermindering van fijnstof staat er, en dan kan je ook nog een katalysator inbouwen om verdere uitstoot te beperken.
Ben benieuwd wat de kosten zijn, kon ik zo gauw niet vinden.
Roetfilter van IMSO, 75 tot 90% minder roet......... benieuwd of de kosten voor een LR net zo hoog zijn als voor machines die in de industrie gebruikt worden, want er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan..... € 2000,--
Zal die prijzen eens opvragen.


Als je een "schone" auto wilt kan je beter gaan fietsen.
Second-best is een heel oude LandRover en third-best een recente "Puma".

Die heel oude LandRover is second-best omdat die waarschijnlijk meestentijds stil staat :-)

Een 200tdi wordt nooit een "frisse" diesel. Echter ... er is ook een olijke paradox: die vette roetwalm heeft ook een goeie kant. Bij moderne wordt de diesel beter verbrand ... in een zoektocht naar vermindering van het roet-aandeel, je krijgt daarbij dan wel in ruil steeds hogere fijn stof-aandelen in dat resterende roet. De ouderwetse vette roetwalm slaat sneller neer en omdat je het ook goed ruikt adem je het niet vrijwillig in .... die ultra-fijne roetdeeltjes komen veel verder -- uiteindelijk zijn beide ongezond.

Maar terug bij het beperken van het roet.
Wellicht is het nakijken (afstellen, reviseren en/of vervangen) van je inspuitpomp en de injectoren een effectievere investering in de roetbedstrijding ... en dit is in ieder geval geen "end-of-pipeline" oplossing.
Bedenk dat met een (goed passende) aardappel in je uitlaat de auto nl ook schoner wordt.

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 320 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.