Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 sep 2015, 16:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
We zitten nu in de Ardeche met onze 109 met aanhanger en ik verbaas me over de slijtage van mijn voorbanden. Het lijkt wel of het profiel eraf valt. Een paar maanden gelden had ik nog zeker 5-6 mm profiel op mijn voorbanden en nu zie ik zowel links als rechts een scheef afgesleten band met nog nauwelijks profiel aan de zijkanten. Nu hebben we wel alles secundaire wegen gereden met heel wat lange bochten in afdalingen waarbij er behoorlijk wat frictie op deze buitenkanten komt en ik heb ook wel eens gelezen dat deze BF Goodrich banden onder een bepaalde profieldiepte veel sneller slijten, maar dan toch.
Toespoor is kort voor de vakantie nog gecontroleerd op 1-1,5 mm. Voor de rest is er, zoals bekend, qua uitlijning weinig af te stellen aan een Land Rover. Bandenspanning is 2,6 bar.
Is dit dus normaal of zit ik met een probleem.
Verder heb ik ook steeds vaker dat het stuur heel heftig begint te schudden. Dit is voor een Series geen onbekend verschijnsel en normaal is dit gerelateerd aan de combinatie van speling in de stuurinrichting en het rijden door een gat/kuil/putdeksel in de weg en meestal bergaf rijdend. Omdat ik echter geen duidelijk voelbare speling in de stuurinrichting heb, zou dit dan ook met de staat van de banden te maken kunnen hebben?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep 2015, 17:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 11:52
Berichten: 48
Hoe oud is het rubber? Dat kan ook van invloed zijn, rubber droogt uit en dan slijt het (misschien?) wel veel harder.

_________________
Groetjes Bas


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep 2015, 17:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Het zijn zeker niet de nieuwste banden maar de achterbanden zijn van dezelfde set en die zijn nog gewoon 10-11 mm.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep 2015, 17:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 13:14
Berichten: 109
Laat dat misschien maar weg Bas.

Je auto zoekt met speling op de stuurinrichting altijd een beetje een eigen weg. Dat is doorgaans rechtdoor. Tenzij je 1000km over hobbelige gravelwegen hebt gereden zal t daar niet heel gauw aan liggen. Tenzij je toespoor verkeerd staat.
Ik zou je swivelpins ook eens controleren of die nog vast zitten.

_________________
Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep 2015, 17:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 13:14
Berichten: 109
Wim Janssen schreef:
Het zijn zeker niet de nieuwste banden maar de achterbanden zijn van dezelfde set en die zijn nog gewoon 10-11 mm.


Maar die sturen niet en gaan daarom sowieso langer mee.
Als ze ouder dan 10 jaar zijn zouden nieuwe banden wel eens nodig kunnen zijn, maar ik schat jou niet in als iemand die met erg oude banden gaat rijden.

_________________
Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep 2015, 18:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Marijn,

Swivels zijn 2 jaar geleden gereviseerd en zijn spelingsvrij. Wiellagers zijn dit voorjaar vervangen en spelingsvrij. Ik heb net even de DOT code gezocht en de banden zijn dus 11 jaar oud. Ik kan eigenlijk weinig anders bedenken dat het een combinatie is van leeftijd en rijomstandigheden. Volgende week, als we thuis zijn, moeten er dus sowieso nieuwe op, want deze zijn op.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep 2015, 20:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 13:14
Berichten: 109
Duidelijk Wim, nieuwe bandjes er op en gewoon weer gaan met die banaan :)

_________________
Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep 2015, 08:50 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 20:14
Berichten: 31
Scheef afgesleten banden is bijna altijd een uitlijning probleem, als je nieuwe banden monteert zou ik hem gelijk laten uitlijnen want anders heb je binnen de kortste keren weer banden nodig.
Heel soms kan het ook aan de dempers liggen maar dat had je waarschijnlijk wel gemerkt.

Groeten neef Henk


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep 2015, 19:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Verklaar uitlijnen bij een Land Rover. Het enige dat je kunt verstellen is het toespoor en dat is zoals ik al zei OK. Maar ik ga wel alle maten eens laten meten bij de montage van de nieuwe banden. Dempers zijn trouwens 1,5 jaar geleden nieuw gemonteerd en inderdaad merk je dat wel.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep 2015, 18:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
"Verder heb ik ook steeds vaker dat het stuur heel heftig begint te schudden. Dit is voor een Series geen onbekend verschijnsel en normaal is dit gerelateerd aan de combinatie van speling in de stuurinrichting en het rijden door een gat/kuil/putdeksel in de weg en meestal bergaf rijdend."

Ik wil hier nog even op terug komen. Zoals ik hierboven schrijf gebeurd dit alleen als ik vlak of bergaf rij met ca. 50 km/h en dan door een gat/kuil/putdeksel. Het stuur schudt dan zo heftig dat alleen hard remmen een oplossing geeft. Je kunt het anders niet meer tot rust krijgen. Deze situatie is onder deze omstandigheden gewoon op te roepen.
Het gebeurd dus niet als ik harder of langzamer rij en het gebeurd niet als ik bergop rij. Ook gebeurd het niet als ik net in een bocht zit dus dat er wat spanning op de stuurinrichting zit.
Zoals ik al schreef is de stuurinrichting in orde. Stuurkogels 1,5 jaar oud, stuurhuis praktisch spelingsvrij, hulpstuurhuis spelingsvrij, droparm vast. Ik heb het verschijnsel ooit eerder gehad met een andere 109 en toen bleek de vertanding van de droparm niet meer goed te zijn en kon je deze dus nooit goed vast zetten.
Ik heb nooit het nut van een stuurdemper gezien omdat ik altijd van mening was, dat als alles in orde was, je deze niet nodig had. Maar nu wil er toch maar eentje gaan bestellen, want het kan je toch in behoorlijk rottige situaties brengen.
Heeft iemand nog een andere idee over dit probleem?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep 2015, 22:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Ik rij al 5 jaar met een stuurdemper op mijn 109.
Banden, gabber 235 85.
Nou heb ik in die 5 jaar nog nooit een schuddend stuur gehad of trillen.
Dus wat dat betreft ben ik wel tevreden over de stuurdemper.

Groet Jos


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015, 12:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Ik zou toch eens goed naar de swivels kijken Wim.
Gebruik je vrijloop naven? Ik heb een jaartje met vrijloop naven gereden en de railko pennen waren zichtbaar ovaal gesleten door het gebrek aan spatsmering. Ondanks de slijtage was er nog geen speling voelbaar op het fuseehuis.
Die speedwobble symptomen die jij beschrijft komen bijna altijd uit het fusee.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015, 18:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Ja ik rij met vrijloopnaven, maar als de railkopennen ovaal uitslijten, moet je die speling toch kunnen constateren.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015, 18:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Morgen rijden we nog naar MAKA en dan woensdag naar huis. De nieuwe banden zijn al besteld voor donderdag. Dan wordt ook de hele uitlijning, tenminste de vaste maten volgens Land Rover, gecontroleerd. Thuis zal ik nog eens heel goed alles nalopen op speling of andere onregelmatigheden, want vandaag weer 300 km D wegen door Frankrijk gaf op bepaalde plaatsen, onder exact de omstandigheden zoals beschreven, weer die gigantische trilling in de voorwielen. Dit kan niet normaal zijn.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015, 19:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Wim Janssen schreef:
Ja ik rij met vrijloopnaven, maar als de railkopennen ovaal uitslijten, moet je die speling toch kunnen constateren.


Dat zou je inderdaad wel zeggen, maar ik kon toen bij mij niets voelen.
Speedwobbles had ik ook geen last van maar misschien dat een 109 daar gevoeliger is dan een 88 en daarbij rijdt jij nu met bepakking en aanhanger wat waarschijnlijk ook behoorlijk wat invloed heeft.

Ik had iig behoorlijke slijtplekken aan 1 kant van de railkopennen en links was het drukschijfje compleet verdwenen en zat als een dikke pap onder in de railkobus. Beide swivels had ik al eens gereviseerd dus het drukschijfje zat er echt in.
De vrijloopnaven heb ik gelijk weer verwijderd. Dan maar iets meer trillingen.

Wat betreft de lading en de aanhanger? Heb je er leeg en zonder aanhanger ook last van?

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015, 19:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Ja, leeg ook. Dat was eigenlijk mijn hoop dat het daar iets mee te maken had. Maar ik kon op een bepaald stuk weg bij een bepaald gat de trilling gewoon inleiden.
Omdat ik al eerder geschreven heb over het te laag hangen van een 109 en zeker met de aanhanger, was ik al een beetje aan het denken dat de naloop van de voorwielen veranderd en dat het daardoor kwam.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015, 20:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Wim,

Zijn de swivels met de juiste voorspanning gemonteerd?

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 14:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Zo, we zijn weer thuis met behoorlijk internet. De auto is 1,5 - 2 jaar geleden geheel opnieuw opgebouwd. Swivels zijn hierbij compleet gereviseerd en goed afgesteld.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 sep 2015, 20:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Vanmiddag 2 nieuwe banden laten monteren en de uitlijning laten controleren. Wielvlucht en naloop waren volgens fabrieksopgave. Toespoor is een klein beetje gecorrigeerd, maar niet noemenswaardig. Vanmiddag een beetje gaan rondrijden en "geschikte" wegen gezocht om de trilling te veroorzaken. Helemaal niets meer. Als ik door een gat rij slaat het stuur natuurlijk even, maar niks geen opvolgende trilling meer.
Het lag dus toch aan de versleten banden. Dit had ik niet kunnen bedenken. Hij stuurt trouwens met die nieuwe banden een heel stuk lichter.

@ Eric,

Ik ga die swivelpinnen er binnenkort toch eens uittrekken om te zien of die inderdaad zo droog lopen en slijten.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2015, 09:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Mooi dat opgelost is Wim.

Ben erg benieuwd hoe jou swivel pennen en railko bussen er uit zien.
We rijden beide best wel veel kilometers op jaarbasis en dan gaan ze harder van je af met onvoldoende smering dan met een oldtimer die maar 1000Km per jaar rijdt.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 327 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.