Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 20:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2015, 21:10 
Offline

Geregistreerd: ma 31 aug 2015, 20:56
Berichten: 4
Ik heb een vroege 110, 2.25 benzine met gasflowed kop en een grotere carb voor ietsje meer pit. Nu heb ik er een lt230 1:1.4 tussenbak onder zitten die bij mijn voormalige 200tdi motor hoorde. Op de snelweg is dat prima, 110 a 115 km/uur, laag in de toeren, laag verbruik. Maar als ik van zn vier naar de vijf schakel heeft de motor maar net aan genoeg vermogen. Het duur echt lang om op snelheid te komen. Ook heuvel op is altijd terugschakelen, afgelopen zomer in schotland zelfs vaak naar de 3. Maar dat was wel met 4 personen en bagage. Ik rij trouwens op 235/85 all terrain banden.
Dus denk ik er over een 1:1.6 bak te monteren die van de fabriek af onder hoorde te zitten.
Nu ken ik de ashcroft calculator, en heb deze ingevuld voor de twee situaties.

Nu (1.4 bak): 120 km/uur, 3060 toeren
Optie (1.6 bak): 120 km/uur, 3904 toeren

Nu meen ik dat deze motor z'n maximale vermogen levert bij ongeveer 4000 toeren. Maar daar wil je natuurlijk niet continu in rijen, teveel herrie.
Dus twijfel ik wat te doen. En natuurlijk is er ook nog de (helaas erg dure) optie van een overdrive.

Kan iemand hier iets nuttigs over roepen? Wat is bijvoorbeeld het 'ideale' toerental voor deze motor? Zelf zou ik zo rond de 3200 toeren schatten.
En zijn er ergens grafiekjes beschikbaar die het vermogen en koppel tonen ten opzichte van het toerental?
Zijn er nog andere factoren waarmee in rekening zou moeten houden?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015, 19:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 13:14
Berichten: 109
Je zult een benzine sowieso anders moeten rijden dan een diesel.
Dat het lang duurt voor je op snelheid komt, heeft meer te maken met te snel overschakelen denk ik.
Benzine moet je doorgaans wat langer doortrekken voor je opschakelt, een diesel heeft zijn koppel juist onderin.
Dat je dus helling op met een Land Rover naar 3 terug moet op een gegeven moment is niks geks.
De beruchte helling bij Luik kom je in 3 wel op, met 4 wordt t al lastig. Ook voor een diesel.

Meer dan 3500 toeren continu zou ik niet graag maken. Onze huidige (rijdende0 autos doen allemaal 120 tussen de 2500 en 3000 toeren.

_________________
Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015, 19:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Marijn & Simba schreef:
De beruchte helling bij Luik kom je in 3 wel op, met 4 wordt t al lastig. Ook voor een diesel.


Als die "beruchte helling" die bij Tilff is dan diesel ik die in z'n 5º op, in de 6º zou misschien nog net kunnen als ik onderaan nog wat extra vaart zou maken .... maar dat is dan met zo'n domme Puma onder de motorkap.

Maar terug naar het topic: Doortrekken in de verschillende versnellingen is bij een benzine 2,25 de enige manier om vlotter vaart te maken. Als je bij dezelfde toeren schakelt dan rijdt je met een 1:1,6 tussenbak de eerste meters iets vlotter maar daarna is het hetzelfde.
O ja, misschien iets meer lucht in de banden, dan rolt ie toch net iets lichter.

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 306 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.