Om te beginnen ben ik op dit moment heel tevreden over de vering. Hij is absoluut niet te stug en het is, voor een Series, gewoon comfortabel. Het "probleem" dat ik heb, is het te laag hangen aan de achterkant met belading en misschien het teveel overhellen in bochten. Beide kan ik met een beetje luchtondersteuning waarschijnlijk verbeteren.
Ik was eerst met die balgen van Brabantcustom beginnen te ontwerpen, maar omdat ik niet helemaal zeker van de zaak ben, vind ik een investering van ca. 300,- Euro voor een set balgen nog even iets te kritisch. Vandaar dat ik met een leuke aanbieding van een set Discovery balgen verder wilde gaan. Als ik zeker ben dat het werkt, kan ik altijd nog voor een nieuwe set gaan. Maar als die balgen van een Discovery inderdaad zo groot zijn als een schroefveer, kan ik er waarschijnlijk weinig mee doen.
Bij een 109 liggen de bladveren trouwens naast het chassis, dus de balg zit, of tussen chassis en as, of tussen bladveer en seperate steun tegen buitenkant van chassis.
Verder wil ik er geen pomp op hebben. Ik neem aan dat er op de balgen een schroefdraadaansluiting zit. Van daaruit kan ik dus altijd met luchtleidingen verder naar een ventiel op een goed bereikbare plaats en ze dan inderdaad simpel met een handpomp of op een tankstation op de gewenste druk brengen. Het is maar een luchtondersteuning en niet mijn hoofdvering.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[
picasaweb.google.com]