Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2015, 00:53 
Beste medeprikkers,

Het moest er toch maar van komen: na tegenvallende compressiemetingen en een helemaal tegenvallende cylinder lektest heb ik m'n onlangs aangeschafte 3.5 SD1 blok uit '77 helemaal open gehaald en de diagnose is gesteld: Ik zou nog wat kunnen oplappen met nieuwe ridge dodger-zuigerveren, maar de krukas is bij een paar van de hoofdlagers dusdanig ingelopen dat revisie eigenlijk de enige serieuze optie is.

Het goede nieuws is dus dat we nog even kunnen wachten met de verbouwing van de keuken. tongue sticking out smiley

Cylinders gaan opgeboord worden tot 0.20, krukas geslepen op -0.10
Ik heb bij Real Steel alle goodies besteld: 9.75:1 +0.20 zuigers, nieuwe 0.10 lagers, 0.10 big end lagers, nokkenas, nokkenas lagers, edelbrock timing set en een hele berg pakkingen. Die hoog compressie zuigers moeten in combinatie met een composiet pakking toch nog een aardige compressieverhouding opleveren. De nokkenas is een Viper Hurricane geworden. Verder allemaal OEM spulletjes aan de binnenkant van 't blok. Verder had ik al een Pertronix electronische ontsteking bij dit blok.

Dat wordt vast een prima motor voor de komende 20 jaar.

Over die timing kit: Je kunt het kleine tandwiel op 3 manieren monteren: 4 graden Vroeg, 4 graden Laat, of TDC. Wat is het meest handig voor mijn toepassing? (Range rover classic 3.5 met automaat)

Nog andere tips?

Zijn er mensen die misschien ook met deze combinatie rondrijden? en misschien zelfs wel op LPG? Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Wat zouden jullie doen? Motor zelf opbouwen, of lekker door revisiebedrijf laten doen? Ik denk aan 't laatste..

Groeten, Martijn Pompe


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2015, 08:12 
Aangekochte motor en alle bestelde nieuwe delen inruilen winking smiley

Ik krijg nu en dan v8 aangeboden. Vaak met de mededeling "het is een goed blok". Dat is na 40 jaar bijna onmogelijk moet ik keer op keer constateren helaas.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2015, 08:27 
Ik zou persoonlijk het blok laten opbouwen door een revisiebedrijf, die kan dat veel beter en je hebt min of meer garantie. Ik ga zelf al jaren naar JPS in Weert en dat zijn écht vaklui. (https://www.facebook.com/pages/Jps-motorenrevisie/365918810159736) Als je de komende 20 jaar wilt rijden dan zou ik ook niet op een euro kijken (heb je al niet gedaan gelukkig). Welk efi systeem heb je op je RRC 3.5? Het flappertype zou ik er snel afgooien en een hotwire van een 3.9 of 4.2 monteren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2015, 09:52 
Hoi Harm,
Ja, ik ben nu wel een beetje aan 't doen wat jij kant en klaar opgebouwd in de schuur hebt staan. smiling smiley Ik dacht goedkoper uit te zijn, maar dat gaat dus niet lukken. Haha
Alleen is het grote voordeel zo dat ik nu zelf enorm veel leer over de V8 en dat vind ik ook wel wat waard.

Bart; Bedankt voor de wijze woorden.Ik zal eens contact opnemen met JPS.
Ik had zelf Westend motorenrevisie in Lisse in gedachten. Ik heb daar ook veel goede dingen over gelezen op diverse fora en hij heeft de motor zelfs al bekeken. Van een bevriende automonteur heb ik de tip gekregen om daar eens te gaan kijken. Ze bouwen in hun machinefabriek ook spul voor ESA in Noordwijk, dus dan moet een rover v8 ook wel lukken. Een deel van de fabriek is speciaal ingericht voor motorenrevisie. Opbouwen laat ik dan toch ook maar door revisiebedrijf doen. i.v.m. garantie. Iemand ervaringen met Westend?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2015, 10:11 
Ik ken alleen JPS, Westend ken ik niet maar ongetwijfeld vaklui..... zelf opbouwen is leuk en leerzaam maar dat zou ik niet met een blok doen waar veel euro's inzitten en waar je 20 jaar mee wilt rijden. Is er niet een prikker die een revisiebedrijf heeft? LRMM of zoiets? Bestaat ie nog??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2015, 20:21 
Hoi,

Ik ben opgegroeid in Hillegom en ken Westend ook wel. Is al wel ruim 20 jaar geleden dus mijn ervaringen daar zijn niet echt meer relevant.

Overigens wil ik je best helpen met je blok hoor. Nu je zelf iets gekocht hebt kun je daar nu beter mee verder. Als je toch nog kosten wilt besparen heb ik hier nog een goede krukas liggen die ik opgemeten heb en ruim aan de specs voldoet. Slijpen van krukas is best kostbaar.

Mijn ouders wonen nog bij je in de buurt dus een slaapadresje heb ik daar altijd mocht e.e.a. wat langer duren.

Kan ik jouw leren hoe je een V8 reviseert en waar je op moet letten en doen we samen de inbouw en eerste start.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2015, 21:06 
Kijk dat zijn nog eens mooie prikkersdiensten! thumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 10:43 
Hoi Harm,
Echt top dat je wilt komen helpen!
Ik heb alleen de overmaat lagers al besteld, dus ik ga nog even kijken of dat lonend is met die krukas.
Ik ga nog even kijken hoe het zit met garantie van het revisiebedrijf als ik zelf ga opbouwen, want dat vind ik wel een dingetje.
Het gaat toch serieus geld kosten. Je aanbod voor de opbouw / inbouw neem ik heel graag aan. Dat zal nog wel even duren, want eerst moet het blok en distributiedeksel nog in orde en ik moet ook nog eerst de andere motor uitbouwen. Als ik daar concreet wat over weet, dan zal ik een paar voorstellen voor data doen. OK?

Groeten, Martijn


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 16:09 
Je heb uiteraard geen garantie als je zelf opbouwt. Zelfs al maken zij een fout dan moet je deskundig genoeg zijn om niet verder te gaan opbouwen en eerst het eventuele gebrek laten verhelpen.

Wat je moet laten doen is.

overmaat boren cilinder
nokkenaslagers laten vervangen wat dat kan zelfs ik niet zo makkelijk.
Zuigers op de drijfstangen over laten zetten. Let er op dat de lagerkappen bij de desbetreffende drijfstangen hoort.

Wat voor soort koppakkingen ge je gebruiken? composiet neem ik aan? Dan moet er ook 0.7mm van de koppen af als dat nog niet gedaan is.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.