Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 08:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015, 00:19 
Prikkers

Heb steeds olie langs mijn velgen en banen lopen, van de achteras van mijn Ninety uit 1989 met trommels.
Ahaa dacht iksmiling smiley, wielremcilinders lek, dus vervangen door OEM.
Jammerrrr! sad smiley nog steeds olie, tewrijl de cilinders droog lijken. Eerst wordt vooral de binnenste rand van de (Boost) velgen nat en dan loopt t via de gaten over de banden. Lijkt me ook niet goed voor t rubber. Zeler al het remvloeistof zou zijn maar daar twijfel ik nu aan....kan het ook uit de achteras zijn? Wat ook past is dat het remvoeistofniveau niet of nauwelijks daalde...
Als het de as is, wat is dan de remedie?

Greetz John

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015, 01:02 
Hallo John,

In het naafhuis zitten een paar keerringen. daarlangs zal het wel lekken.

Vergeet ook niet de asontluchter. Als die verstopt is, kan dat ook tot lekkage leiden (ook als de keerring op zich nog in orde is)

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015, 20:13 
Zijn de ontluchters nog open ? Zo nee, dan kan je overdruk in je as hebben waardoor de olie er bij het wiel uitgedrukt wordt. Als de lekkage stopt als je de ontluchter er even af draait weet je het. Grtz.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015, 20:28 
Gaan we doen...wordt vervolgd. is wel erger geworden na verversen vd olie en dus afvullen tot de plug...dan ook mssn iets meer druk bij stijgende temperatuur?!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015, 00:43 
Hoi John,

Druk in je as zal stijgen wanneer de ontluchting niet functioneert. Normaal gesproken blijft de druk in je as gelijk aan de atmosferische druk.

Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015, 01:48 
John, ik neem aan dat je het verschil weet tussen remvloeistof en transmissieolie ? . Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015, 01:59 
Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> John, ik neem aan dat je het verschil weet tussen
> remvloeistof en transmissieolie ? . Vr gr Henk B.

Hoi Henk jazeker weet ik het verschil, alleen als het als een vettige smurrie over je velgen en banden loopt wordt het voor mij iets moeilijker. Nou is DOT4 wel iets agressiever op de huid dus zo zou je het kunnen voelen maar het vermengt zich direct met zand en stof dus....ik vind het lastig. Proeven is ook geen optie denk ik grinning smiley
Nu heb ik de remcilinders vervangen en de boel schoongemaakt en die omgeving is ook redelijk droog en schoon gebleven dus het lijkt er steeds meer op op dat t Eurol Transyn75W90 GL5 is en geen DOT4.....
Ga morgenochtend eerst die ontluchting eens losmaken en even doorblazen, dan alles weer schoonmaken en zien cool smiley wat er gebeurt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015, 15:39 
Prikkers
Ontluchting is prima in orde (helaas?) dus daar ligt de oorzaak niet. Lijkt de olie toch uit de naaf te komen dan ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015, 23:46 
John de WIt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prikkers
> Ontluchting is prima in orde (helaas?) dus daar
> ligt de oorzaak niet. Lijkt de olie toch uit de
> naaf te komen dan ?

En heb idd geen merkbaar verlies van remvloeistof maar kon wel al 0.3 ltr 75W90 GL5 bijvullen in het achterdiff, na amper 1000km na verversen en dus "top-up"
Wordt dus keerringen vervangen, nog tips&tricks van experts?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2015, 00:18 
John,

Het is een redelijk rechttoe-rechtaan karweitje, ik neem aan dat je de beschikking hebt over een werkplaatshandboek? Het beste is gelijk links en rechts de hele zaak te vernieuwen. Op eBay vind je genoeg aanbiedingen van complete setjes met alle onderdelen. Voor het losdraaien van de naaf_moeren zijn voordelige sleutels in omloop, een diepe dop 2" ligt tenslotte niet in iedere gereedschapskist....

Alleen jammer dat je nu nog een keer je remmen moet losmaken. Misschien wel een goed plan zo'n remleiding-afdichtingssetje te scoren, dat zijn een soort tangetjes die je direct op je remleiding kan zetten zodat deze wordt afgesloten van vuil, maar ook niet verder leegloopt. Dat scheelt een hoop geneuzel met ontluchten.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2015, 09:52 
HHoi John

Komt de olie uit hé trommel op langs je steek Assen? Je pakking van je steek Assen kan ook lek of los zijn geeft vieze wielen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2015, 13:03 
Ook het overvullen van je dif kan de ook de oorzaak zijn controleer dit voordat je gaat sleutelen !


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2015, 19:24 
mjheijnen@on.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook het overvullen van je dif kan de ook de
> oorzaak zijn controleer dit voordat je gaat
> sleutelen !

Overvullen? Ik vul de diffs af totdat de olie weer eruit begint te lopen, uit de vul/peilplug. Dat is toch hoe het hoort?
@Arthur: waar kan je die remafdichtingssetjes kopen? Scheelt idd hoop gepiel met die vieze dot4 overal.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2015, 21:38 
Hoi,

Ruik eens aan de olie, cardanolie ruikt anders dan remolie.

Succes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2015, 21:44 
Kijk eens goed of er geen scheurtje zit in de rubberen einddoppen die op de as einde zitten. Als deze gescheurd zijn loopt er olie uit je as.

M.v.g.

Frank Peek


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2015, 22:01 
John,

Onder anderen van Midlock, set type Z-5219.


Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr 2015, 23:53 
Arthur Verhalle Schreef:
-------------------------------------------------------
> John,
>
> Onder anderen van Midlock, set type Z-5219.
>
>
> Arthur
Dank je Arthur. Zag iets dergelijks ook bij Paddock nu, gek dat ik het nooit eerder heb kunnen vinden, staat al op de lijst!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr 2015, 23:57 
Heb de boel los, er loopt olie langs de steekas, en de eindkapjes waren ook op, helemaal geschewurd en verweerd.
Zat vloeibatre pakking aan de meenemer angry smiley dus dat heeft wel wat moeite gekost om die eraf te krijgen. Ondertussen maar voor beide zijden keerringen en aan 1 kant ook lagers besteld bij Pddck, komen begin volgende week.
Dan hoop ik dat ik t klusje kan klaren en het achterasje weer in goede conditie heb...
wordt vervolgd


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 149 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.