Ik heb de test met de lektester gedaan, volgens het filmpje.
Draaien en op bedrijfstemperatuur krijgen is een beetje lastig als het blok op een pallet staat en de oliekoeler er niet tussen zit.
Maar bij cilinder 2 ging het redelijk, maar cilinder 4 gaf gelijk al een fout aan, eens geluisterd waar de lucht ontsnapte volgens het filmpje, en dat was naar het carter.
Toen nog een keertje de tuimelaars los gehaald zodat alle kleppen ongeacht de stand van de nokkenas dicht staan, nogmaals geprobeerd en hetzelfde resultaat.
Dus na twee cilinders had ik mijn besluit al genomen.
Kop van de even cilinders gelicht en de boring van de cilinders gemeten, die zijn nog volgens de standaard maat, dus zullen het wel de zuigerveren zijn.
Nu ik hem dan toch zover uit elkaar heb, doe ik gewoon alles gelijk, nieuwe kleppenlichters en stoters, nieuwe zuigerveren, nieuwe drijfstanglagers en hoofdlagers en nieuwe timing ketting en tandwielen.
Waterpomp nakijken en de strombergs een revisie geven, is het blok straks weer klaar voor een nieuw leven in de 101FC
Dagelijks leven Discovery 4 2015 (zakelijk)
Range rover P38 4.0 SE 2001 (prive mobiel)
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
RRS TDV6 (Verkocht)
Ben