Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu wo 01 mei 2024, 00:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 00:28 
Prikkers

Als het goed is kan ik dit weekend eindelijk mijn 3,9 v8 Efi automaat in de defender starten. Hier zit een nieuwe nokkenas met tappets etc in nu lees ik wisselende berichten over het inlopen. Ik lees verhalen over een kwartier op 2000 toeren. Maar kan daar niks over vinden in de overhaul manual [www.landroverresource.com] of op de site van RPI. Wat is wijsheid.

Groet Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 00:57 
Ik heb destijds een nieuwe Piper nokkenas bij een complete revisie in mijn 3.5 gezet en daar was documentatie bij die dat specifiek benoemde. Na lang twijfelen heb ik dat dus toch maar gedaan en daarna direct de olie gewisseld. Het viel me op dat er veel brons deeltjes in de olie zaten. Ik heb ook de indruk dat na die 20 min alle lagers "op hun plek" zitten.
Helemaal vreemd is het niet, want ik weet dat Moto Guzzi vroeger nieuwe motoren op een proefstand zetten en direct een bepaalde tijd volgas lieten lopen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 01:05 
Wim,

Bedankt voor het antwoord, dan ga ik hem dat ook doen.

Groet Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 09:37 
Verrassend genoeg klopt dat voorschrift, meteen naar 2000 a 2500 toeren en dan 20 minuten laten draaien. Dit geld ook voor vele amerikaanse V8's maar stond ik de eerste keer ook wat vreemd van te kijken. De nokkenas schijnt er harder door te worden en daarna minder te slijten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2015, 14:25 
Hoi,

Het probleem schijnt te liggen in de beperkte smering bij stationair lopen van de motor. De oliestroom is dan beperkt (laag toerental) waardoor er te weinig olie door de motor wordt geslingerd en de nokkenas te weinig oliespetters op kan pikken.
Bij de genoemde 2000 tot 2500 toeren slingert er behoorlijk wat olie door het blok, die dan wel voldoende is voor de nokken, de tappets en de lagers van de nokkenas de wat hogere druk van het smeersysteem). Vergeet niet dat er behoorlijk wat krachten op een nokkenas wordt uitgevoerd en dan 8 keer per omwenteling van de krukas.
Op die 15 tot 20 minuten loopt een en ander voldoende in om vooral de nok en de tappet netjes in te slijten. Als je dit niet doet, schijnen de Tappets het al meteen over hun falie te krijgen, met bekend resultaat en snel daarna een geluid van "knagende muizen" in het blok.
Bij de Amerikaanse V8 blokken hebben we wel eens zo een Crane-Cam ingezet en die hadden hetzelfde voorschrift.

Succes en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 107 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.