Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu wo 08 mei 2024, 12:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 20:46 
Beste Landroverrijders,

Ik heb een 110 uit 1985 waar een 300tdi in zit.
Zoals zovelen kan/wil ik de motorrijtuigenbelasting niet betalen ( dit is voor mij niet op te brengen ).
Nu heeft mijn partner een eigen zaak.
Wat zijn de regels/voordelen/nadelen als ik mijn auto op haar naam zakelijk zet en er zelf grotendeels prive kilometers mee rijdt?
Wie kan mij in simpel nederlands de regels/voorwaarden uitleggen en indien mogelijk een rekenvoorbeeld aandragen?

Mvg Thimo.

PS bij de belastingdienst wordt ik niet wijzer.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 21:27 
Je kan op meerdere manieren een auto op grijs kenteken rijden. De voorwaarden om voor dit lage tarief in aanmerking te komen zijn: je moet voor de omzetbelasting ondernemer zijn, je moet minimaal 10% van de kilometers voor de zaak rijden en de auto moet voldoen aan de inrichtingseisen. Van alle kilometers die je zakelijk maakt mag je dan €0,19/km aftrekken van de belasting. Het schijnt dat je evt ook nog een deel van de btw van onderhoud kan terugvragen, dat moet wel propotioneel zijn (stel je de helft van de km die maakt zijn zakelijk mag je ook van de helft van de kosten de btw aftrekken.

Als je de auto ook op de balans en meeneemt voor de inkomstenbelasting dan komt het bijtellingsverhaal om de hoek kijken. Voordeel is wel dat als je de auto als zakelijk goed beschouwt je alle kosten van de inkomsten/omzet belasting mag aftrekken.

Meestal is het zo dat als de auto als bedrijfswagen ingericht en geregistreerd is, dat hij automatisch en in het lage tarief gezet wordt als je hem overschrijft als ondernemer/ZZP'er.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2015 19:28 door Bram90.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 21:47 
Even ter aanvulling, het betreft geen grijs kenteken maar een 9 persoons uitvoering.
Wat zal ongeveer de dagwaarde zijn?

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 22:03 
ik heb mijne ook op de zaak gezet, geel kenteken.
dat betekend: 35% bijtelling... maar omdat mijne 31 jaar is , en de economische waarde inmiddels nihil is ( €2500,- oid) is daar 35% van genomen.
dat wordt bij m'n inkomen opgeteld, maar het voordeel is dat ik GEEN km's hoef bij te houden, en ik allekosten welke ik heb aan onderhoud, MRB enz. ook op de zaak kan zetten, wat weer "kosten"zijn, en die weer verrekend worden.
eigenlijk ben ik goedkoper uit, maar betaal liever geen MRB, omdat ik er maar 6000KM's per jaar mee reed, nu bijna 15000eye rolling smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 22:33 
Beste Sjors,

Hoe moet/kan ik de dagwaarde laten bepalen?

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 22:47 
Heb zelf net inspecteur over de vloer gehad. Gewoon de waarde opgeven wat iemand er nu zo voor zou geven. Dit kan restwaarde zijn. Dus mag je dan niet meer afschrijven op balans. 1500 euro is mooi bedrag als hij niet meer spic en span is.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 23:31 
Dus als ik het zo samen kan vatten:
De waarde is ca 1500 euro.
35% ( dus ca 500 ) euro is de bijtelling.
Wegenbelasting is 480 ipv 2316 euro.
Prive als zakelijke kilometers hoeft niet bijgehouden te worden.
Dus kosten per jaar 980 euro exclusief brandstof ed.

Mvg Thimo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 23:51 
nee, MRB is gewoon €2316, maar dan als zakelijke kosten opgevoerd,
en de waarde is idd 35% van €1500, die breng je dus in de zaak.... en staat ook op de balans en gaat van je winst afgrinning smiley.
omdat je 35% bijtelling hebt hoef je geen registratie van je privé km's bij te houden
en AL je kosten, dus onderhoud, brandstof ect. betaal je zakelijk, en die gooi je dus in je boekhouding, en de BTW krijg je terug/wordt verrekendgrinning smileywinking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 08:59 
tot zover mee eens, behalve dat op je inkomen nog btw wordt opgeteld voor gebruik, dwz ..% over de totale auto kosten, brandstof onderhoud enz.

zie btw bijtelling over autokosten

gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 09:18 
Dus alle kosten die je normaal prive zou betalen worden nu zakelijk.
Er is dus weinig verschil tussen dezelfde auto prive of zakelijk.
Klopt dit?

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 10:08 
Alleen btw brandstof kun je gedeeltelijk niet als voorbelasting aftrekken. Je moet een reëel percentage voor eigen gebruik nemen. Onderhoudskosten kunnen wel volledig afgetrokken worden. Daar hebben veel van ons niet veel aan. Immers er wordt veel zelf gedaan. Materiaalkosten zijn dan nog het enige, voor mij dan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 10:25 
Als je vrouw 2ton omzet heeft is op grijs zetten mss niet interessant. Maar je zegt al dat je de mrb voor geel al niet kunt betalen...alles wat je als ondernemer niet direct hoeft af te dragen aan belastingen is meegenomen. Mrb geel drukt meer de winst dan mrb grijs. Overigens moet je denk ik wel aannemelijk maken dat de auto voor de zaak wordt gebruikt. Als jouw vrouw al een auto zakelijk rijdt...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2015 08:26 door Mrah.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.