Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 19:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 12:23 
Ik ben mijn “Belgje” aan het ombouwen van 24 naar 12 Volt en wil/moet dus ook de grote militaire dynamo vervangen.

Daarom heb ik een civiele bracket gemonteerd links onderaan het blok, volgens mij is daarvan maar één type voor 2.25, 2.5(t)d en 200tdi.
Vervolgens een RTC5084 (Lukas) dynamo gekocht en gemonteerd. Nu kom ik echter niet goed uit met de poelies. Op de krukas zit een militaire dubbele poelie. De dynamo lijnt uit met de voorste poelie, de waterpomppoelie lijnt uit met de achterste terwijl ik alles met één snaar wil aandrijven waarbij de dynamo als spanner dient.

Wat zie ik over het hoofd? Ik weet dat er verschil zit tussen het aantal gaten van de waterpomp, maar is de een ook dikker/dunner, zijn er verschillende waterpomppoelies? Ik kan het in de handboeken niet goed terug vinden. (behalve dan verschillende nummmers)

Gerard





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2015 14:48 door Gerard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 15:06 
STC3758 is een waterpomp geen dynamo.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 16:49 
Foutje bedankt, is RTC5084 thumbs up

Gerard


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 23:58 
Hoi Gerard,

Gezien je een 24V dynamo had heb je dus een militair blok. Deze hebben een andere distributie cover. Dit kan je zien oa aan de olievulpijp.Bij jou zit die op de cover en bij een civiele aan de zijkant. En de waterpomp, de ene heeft 7 en de andere 9 gaten voor bouten.
Hier is mijn blok in originele militaire staat:



En hier hetzelfde blok na de revisie met een civile voorkant:


Naast de olievulpijp is de cover anders bij de plek waar je de dynamo monteert, zoals je al hebt gemerkt. Ik heb een tijdje rondgereden mer een civiele dynamo op de militaire cover. Ik heb het offset probleem opgelost door zelfgemaakte vulringen. Maar het uitlijnen bleef lastig.Er zijn goede oplossingen hier op de prik te vinden als je even goed rond zoekt. Maar ik heb uiteindelijk een civiele cover gemonteerd.

succes

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 09:40 
Bedankt voor je reactie!
Ik ga straks eens kijken, maar zo uit m'n hoofd begrijp ik het toch niet helemaal.
De dynamosteun zit toch op het blok gemonteerd en niet op de cover?
Dus is de plaats van de dynamopoelie vast en ook die van de krukas.
Begrijp ik het goed dat bij een militaire cover+pomp de waterpompoelie iets verder naar achteren staat?

Edit:
Ik begrijp het "al", dit schreef Rob Stewart op het LRCH forum:
"... the water pump and the timing case on the 24v is different to the 12v hence the pulleys don't line up and the pump sits further back on the 24v.
What you can do is shim out the pulley on the water pump with washers/nut to get it to align proper".


nogmaals dank,

Gerard



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2015 12:11 door Gerard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 22:28 
idd een kleine verwarring van mij in mijn uitleg.

gelukkig is het nu duidelijk


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2015, 01:15 
Nee, geen probleem, zeer bedankt voor je uitleg thumbs up
Ik moest het alleen nog even op een andere manier lezen om het te begrijpen zonder dat ik voor het motorblok stond.

Gelukkig kwamen we in één van de vele laatjes/doosjes/schapjes van ons gemeenschappelijke magazijn nog een waterpomppoelie tegen met een andere "offset", en dus probleem opgelost. De diameter is wel anders, maar een paar omwentelingen meer of minder ben ik niet zo bang voor; alleen nog even een passende snaar zoeken. grinning smiley





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2015 23:15 door Gerard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2015, 09:53 
. Verwijderd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2015 08:14 door Crazy-G.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015, 22:07 
Goed te horen! altijd goed creatief te zijn!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 133 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.