Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 22:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 00:02 
Een klein vraagje, nu ik toch mijn hele blok eruit heb liggen en de kabelboom gesmolten is. Kan ik de EGR aansluitingen op EGR-klep, EGR-regulator (tegen schutbord) en EGR-gas-positie (op injectiepomp) achterwege laten? De EGR-funktie is opgegeven door een setje blanking plates, dus veel nut heeft het niet. Ik ben alleen benieuwd of de primitieve boordelectronica toch iets doet met het wegblijven van signalen.


Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 05:45 
De EGR electronica doet helemaal niets, alles weghalen is mijn advies. Het gedoe op je pomp kun je er met dopje 10 en een torx sleuteltje zo vanaf halen, dan blijft er een 200 tdi pomp overgrinning smiley Nu nog je pomp een beetje "resetten" en hij gaat als de brandweer.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 22:37 
Bart,

Alles is nieuw uitgevoerd, dus pomp is al "zonder" vandaar ook eigenlijk mijn vraag. Ik moet bovendien met de kabelboom gaan vechten want daar zit echt een vette sluiting in.... De motor was zo gewisseld, geen kunst als je een tweede blok hebt staan, maar de ultieme teleurstelling was toch wel een kringetje rook uit de kabelboom, precies tussen bovenkant bak en bulkhead..... en dat voor een elektricien......

Wat ik nu zo ongeveer heb begrepen is dat ik zelfs de EGR-ECU eruit kan rooien. Dat is niet gek, dan gaat al die shit gelijk de container in, blijft er alleen nog over wat nodig is om de motor te laten functioneren.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:24 
Voor de motor heb je alleen 12v + nodig voor je pomp, startmotor en dynamo, precies hetzelfde als een 200 tdi of 2.5 NA. Die sluiting als die boven je bak zit is dat dan niet de kabeltjes van je achteruitrijschakelaar en/of je difflock lampje? Dan is het vrij makkelijk te repareren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 17:10 
Bart,

Ik hoop dat dat het is. Morgen trek ik de cubby-box er eens uit om eronder te kijken. Het was wel raar en het lijkt er ook wel op: het diff-lock lampje brandde een beetje en er kwam rook uit de kabelboom ter hoogte van de bak. Nu had ik de diff-lock aansluiting al een tijd geleden losgemaakt vanwege een eerdere sluiting (schurende kabelboom langs bak) en de sluiting gerepareerd, maar kennelijk zit deze nu ietsje verderop. Aan de andere kant van de kabelboom, dus richting motorblok, maar nog wel naast het bellhouse, had ik 7 draden die met elkaar waren samengesmolten:

rose-zwart
blauw-zwart
rood-zwart
groen-bruin
wit-grijs
en 2 wat dikkere zwarte draden

Mijn achteruitrijlichten, remlichten deden het dan ook niet, en het startonderbreker-lampje bleef aan. Daarnaast kreeg ik, te pas en te onpas, te maken met een alarm wat afging (wel leuk tijdens het rijden!) en/of interieurverlichting die even aan en uit floepte. Uiteindelijk bleef zekering nummer 17 (15A) springen. Dus de gevonden gesmolten kabelrestanten waren mijns inziens de boosdoeners.....

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 19:44 
Kijk,

En dat is nou weer leuk dat de meeste genoemde draadjes allemaal van de EGR ECU lijken af te komen..... Wellicht een aardig idee deze gewoon bij de ECU af te knippen? Of de hele ECU gelijk er maar uit gooien?

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 03:15 
Arthur,
Ik heb ergens in het verleden ergens een prikje gemaakt over de kleurcodes van de draden tussenbak/autobak naar een 300tdi.
Ik probeer het morgen op te zoeken.
Gr,J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 08:39 
Hard gooien Thuur!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 10:38 
Sjeroens,

Daar hou ik mij altijd wel voor aanbevolen! Een paar draden doorknippen is geen kunst, de juiste draden doorknippen vergt toch wat meer achtergrondinformatie. Ik heb de elektrische schema's van mijn defender, maar het vervelends is dat de headers op de kabelboom in de auto niet voorzien zijn van nummers die in de schema's worden genoemd. Je bent dan dus behoorlijk aan het zoeken naar welk stukje van 1 van die schema's je nou eigenlijk zit/ligt te kijken.

Aardig in dezen is dan ook dat de schema's niet aangeven wat er in ieder stuk van de kabelboom loopt, terwijl dat nou juist is wat iedereen hier wil weten. Ik heb het hele voorste deel, zeg maar van bak naar blok, nu open liggen. Ik zal alle kleurcodes maar eens opschrijven en die verwerken in een schema van de kabelboom. Met jouw info komen we dan wel tot iets concreets.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 13:25 
Misschien kom je hier iets mee verder.
[landrover.startpagina.nl]
heb je een elektrisch schema? kan ik je wel toesturen
J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 21:46 
Nou, ik weet weer waarom ik voor sterkstroom heb gekozen, wat een gepruts met die dunne draadjes. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die hierin lol beleven. De kabelboom bleek dus op 2 plaatsen volledig doorgebrand, en dan wel zodanig dat je ook echt een solide kluit dradenwirwar krijgt..... Wat een ellende.

Goed, dat moest ik even kwijt.

De EGR heb ik er volledig uitgerooid, en dus ook alle afgaande bekabeling. De immobilisatie ECU, dat dingetje in het accu-compartiment, moest er ook aan geloven. Om het gemakkelijk te maken zijn hier dus ALLE afgaande draden zwart, wel toepasselijk als eens in de zoveel tijd alles uitfikt.... Ik heb een nieuwe kabelboom gemaakt die een ander trace volgt dan het origineel. Ik heb nog 2 eindjes die ik door de brandresten niet kan plaatsen:

-1- er gaat een dun zwart draadje vanaf pin 1 van de IMMO-ECU weg, maar waar dit naartoe gaat is onduidelijk. Het schema geeft ook niet veel clues..... Volgens het schema gaat deze draad naar header joint K-109, qua symboliek zou ik zeggen: dit is aarde, maar kan iemand dit bevestigen?

-2- van de dynamo komt ook nog 1 draad, gekleurd Wit-Grijs, is dat inderdaad de "tachometer" voor de EGR? Zou opzich wel kunnen, zo van de dynamo af, maar wie-o-wie bevestigt dit?

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 13:04 
EUREKA!!!!

De 2 raadseldraden zijn geplaatst. Ik heb even de electrical library gedownload en toen was het e.e.a. snel op te lossen.

de zwarte draad is inderdaad een massa aansluiting en de wit/grijze draad is de toerental-meting voor de EGR en die hadden we al opgeheven.

Ik ga de wagen morgen maar eens startenspinning smiley sticking its tongue out

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 23:02 
Zo simpel als die paar draadjes toch kunnen zijn, zo onbegrijpelijk is het resultaat........

De hele EGR-ECU is eruit, dat levert geen problemen op, het is immers een geheel op zichzelf staand verhaaltje.

Tweede deel was de beschadigde kabelboom van de immobilisatie ECU. Hier heb ik alles 1-op-1 vervangen, maar bleek dat er al eerder een kleine modificatie had plaatsgevonden: de stopsolenoid was direct op het contact aangesloten en voedde gewoon terug op de ECU. Op het dashboard brandde ook keurig het lampje van de startonderbreker. Let wel: de startmotor draait gewoon als ik doorga met starten. Alleen start de motor niet.

Nagemeten: solenoid heeft 12V bij contact.

Dan maar de grove methodiek: what-if? Heel de immobilisatie ECU eruit gehaald. Resultaat: startmotor draait gewoon rond, maar motor slaat niet aan.

Volgens mij zit er verder niets het circuit in de weg. Het is een redelijk originele 300tdi uit 1998.

Iets anders geprobeerd: hawkeye aan de diagnose-poort gehangen, menu security (meer zit er ook niet op): alle contacten worden gezien, zelfs dat de immobilisatie op "ON" staat..... Die wil ik nou juist uit hebben.....


Ik snap het niet meer, alles is intussen nieuw erin gezet (complete blok vervangen, inclusief injectiepomp, injectors, etc)




Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 23:25 
Is het een mechanische inspuitpomp of een EDC? Hand geschakeld of automaat?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 23:30 
Krijgt de solenoid op de pomp ook stroom op het moment dat je de sleutel omdraait om te starten? Als ie op de accessoire stand is aangesloten dan krijgt ie kortstondig geen stroom tijdens het starten. Probeer 'm eens direct op de accu te zetten en dan starten. Eureka??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan 2015, 22:39 
Bart,

Het is een gewone handgeschakelde defender 300tdi met een mechanische pomp.

Intussen heb ik gevonden dat de zekering van de gloeipluggen (60A.....) eruit lag. Morgen ga ik de draden van de startonderbreker-ECU en van het gloeicircuit doormeten en nakijken. Voor de ECU heb ik een spider besteld. Het blijft vreemd dat het startonderbreker-lampje blijft branden terwijl de startmotor gewoon kan draaien.

Ik heb de dieseltoevoer al grondig gecheckt en heb diesel tot op de zuigers, bij het tornen komt er ook rook uit de uitlaat enigszins wit/blauw van kleur.

Het blijft een raadsel hoe die wagen zo lang heeft kunnen doorgaan met zoveel beschadigde draden......


Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan 2015, 23:06 
Waarschijnlijk staat je inspuitpomp van tijd af. Jammer dat je zo ver weg van Meijel woont......sad smiley

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 11:22 
Bart,

Dat zou inderdaad nog kunnen, ook de distributie is nieuw erop gezet. Nou ja, straks maar eens kijken.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 12:17 
Aan de voorkant kun je de pomp iets verdraaien. Ik vermoed dat het probleem daar ligt, omdat je schrijft over rook pluimpjes.....als er niets ingespoten wordt dan is er helemaal geen rook te zien.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015, 22:05 
Bart,

Gisteren de hele distributie nog maar eens open gegooid. Pomp opnieuw geblokkeerd, met de juiste blokkeerpen, en in het juiste gaatje. Nokkenas stil gezet op het merkteken. Voorste zuiger op hoogste stand (BDP), spiebaan op krukas staat dan ook helemaal aan de bovenkant. Alle kleppen los gezet, distributiesnaar opnieuw erop gezet, gespannen, 2x motor met de hand rechtsom gedraaid, paspen ging er zonder problemen in. Daarna kleppen gesteld, en dat nu ook maar eens volgens het boekje.

Rest van de motor weer in elkaar gezet om te kunnen draaien: deksel op distributiehuis, krukaspoelie er weer op, vastgezet op 80Nm+90gr, v-snaar weer terug, koelwaterslangen goed gelegd, radiateur terug, oliekoeler en waterslangen aangesloten, koelvloeistof erin.

Vanavond accu erop gezet en..........zelfde resultaat.

Ik heb nu een paar dingen om te overwegen:

-1- de injectiepomp is hagelnieuw, kan het zijn dat zo'n ding misschien niet goed staat?
-2- de brandstoftoevoerpomp wordt aangedreven door de nokkenas, ook deze is nieuw. de bovenste aansluiting gaat naar de tank, de onderste naar het brandstoffilter en door naar de injectiepomp. klopt dit?
-3- omdat het startonderbreker lampje blijft branden, moet er toch ergens iets worden onderbroken. Ik krijg een spider binnen, zodra ik deze heb, kan ik kijken of de ecu echt defect is

ad 1) : ik kan natuurlijk de oude pomp van het oude blok er eens in zetten, behoorlijke klus, maar technisch gezien niet moeilijk.
ad 2) : dat zou natuurlijk mooi zijn
ad 3) : niet de leukste, wel de meest logische. dan wordt het zoeken naar een speld in de hooiberg.... ik denk dat ik dan de hele kabelboom eruit rooi en alles vanaf de grond opbouw

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 00:20 
Toch nog iets gevonden:

Bij het omleggen en daarna spannen van de distributieriem heb ik de boutjes van het tandwiel van de F.I.P. niet losgemaakt..... Dit kon wel eens exact het verschil maken in timing waar eerder melding van werd gemaakt...... Nou ja, mandag maar weer even de handel open leggen.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 03:48 
Wat bedoel je met F.I.P.? inspuitpomp? Dan bedoel je die 3 kleine boutjes dop 10. Omdat de pomp gloednieuw is kan het zijn dat de timing niet 100% staat, als je de 3 boutjes los draait dan kun je de verstelling wijzigen dmv de grote moer (dop 22) iets te verdraaien, let op, een klein beetje verdraaien is al een hele verandering van de timing dus doe dit voorzichtig. Als er een rook pluimpje verscheen dan vermoed ik dat het daar ligt. In een paar minuutjes kun je heel veel bereiken....kan ook zijn dat de nieuwe pomp héél arm afgesteld staat en er veel te weinig ingespoten wordt, heb ik ook pas meegemaakt met een nieuwe pomp.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 09:32 
Ik zet ze tegenwoordig meestal met de micrometer op 1,58mm lift.. dus een fractie vroeger dan standaard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 09:36 
Arthur Verhalle Schreef:
-------------------------------------------------------

> ad 1) : ik kan natuurlijk de oude pomp van het
> oude blok er eens in zetten, behoorlijke klus,
> maar technisch gezien niet moeilijk.

> Arthur

Met het juiste tooltje heb je de pomp in een uurtje gewisseld. Die schroef je voor op het tandwiel van de inspuitpomp, dan hoeft de distributieriem er niet af. Dan is het dus een kwestie van verstuiverleidingen er af, brandstofleidingen, boutjes van tandwiel en boutjes van pomp zelf.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 10:58 
hallo arthur
ik lees dat je eigenlijk overal mee bezig bent.

als ik het zo lees , heb je de distrb op tijd staan en moet hij eigenlijk lopen.
als je de motor er uit zou hebben en je geeft hem diesel en + op de solinoid moet hij lopen.

heb je de bazis gekontroleerd
verstuiver leiding los. komt er dan diesel.
nee
extra stroom draadjevan accu naar solinoid, diesel? is het in de kabels
nee zoek het in de diesel leiding,

een 300tdi defender uit 98
heeft een ring in het contakt slot die de sleutel moet herkennen.
ook dit gaat via computter achter de klokken en via voorgloei relai tegen schutbord
lees dat je zekering voorgloei stuk is dus dan doet hij het ook niet( geen stroom op solinode)

heb je een schema, verdiep je hier eens in, in het wp handboek staat hier een uitleg over,
heb je het boek niet stuur me een mail pascalubags(a)gmail.com krijg je een pdf
het is een beetje lastig te lezen, cq begrijpen maar daar kom je wel uit denk ik.
gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015, 22:07 
Nou mensen,

De wagen doet het weer!

Na een grondige rooi-actie is de kabelboom gereduceerd tot het minimum. Aangezien de schade aan de kabelboom op meerdere plaatsen bleek te zitten, heb ik de hele handel maar eens structureel veranderd. Ik wilde echter wel de mogelijkheid open houden om later weer een startonderbreker te kunnen plaatsen zonder opnieuw een listig plekje te zoeken. Dus voor het startonderbreker-circuit is de gehele bekabeling hersteld en een "spider" geplaatst. De complete EGR-installatie is weg, dus de ECU, de klep, de opnemer op de pomp, temperatuursensor en het vacuumrelais. Dat scheelt een paar draadjes! Vanaf de vacuumpomp ligt een nieuwe vacuumleiding naar de rembekrachtiging omdat een T-stuk niet zo eenvoudig is dicht te zetten.

De eerste pogingen om te starten gingen mis, er gebeurde niets, of in ieder geval niet genoeg om de motor te laten aanslaan. Uiteindelijk na wat email verkeer met Bart van Dessel, en natuurlijk hier op het forum, heb ik de oude injectiepomp weer ingebouwd. Het resultaat was: starten en lopen!

Wat er nou precies niet goed is aan de gloednieuwe injectiepomp wordt onderzocht, maar het is knap frustrerend als zo'n duur component het niet blijkt te doen. Zeker als je moet beredeneren wat er fout is gegaan, dan ga je niet a priori ervan uit dat nieuwe onderdelen ook stuk kunnen zijn.

Inmiddels heeft de motor al een kleine 1000 km gelopen en afgezien van een eveneens niet werkende, gloednieuwe, WABCO vacuümpomp (ook hier maar weer de oude erop gezet) is het nog wat nastellen van de kleppen (ook hier is alles "ganz neu"winking smiley en klaar is Arthur!

Ik ga nu beginnen met de rest van de geplande werkzaamheden: andere cardans (voor een "double" cardan), diverse kleine modificaties aan de versnellingsbak, aanpassing dashboard/interieur, nieuwe voorruit, rondom ALLE verlichting over op LED enzovoort om er weer een knap voertuig van te maken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 127 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.