Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 26 apr 2024, 20:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 03:07 
Ik ga binnenkort (tijd maken...) mijn RRC off roader een beetje aanpassen. De jaren '70 vooras is totaal versleten, eigenlijk moet alles vernieuwd worden, fuseepennen, keerringen, lagers, swivelbollen etc etc. Ik heb een goede vooras van een Disco 300 tdi liggen die er zo onder past. Zijn 24 splines steekassen echt sterker dan de oude 10 splines? En kan ik een LSD diff die in een 10 splines diff ingebouwd zit, overbouwen in een 24 splines diff van de Disco?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 09:25 
Maar, bedoel je dan een LSD diff uit een series?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 09:52 
Nee een LSD uit een RRC. Die van een Series komen volgens mij van het Belgisch leger, die passen niet in een RRC diff volgens mij.

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 11:32 
Ik begreep het niet omdat ik niet wist dat er ook RR LSD's waren, series heeft ook een andere overbrenging.
Bij de series is alleen de kant van de meenemer 10 splines aan de kant van het diff is het steeds hetzelfde, misschien bij RRC ook?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 12:05 
Bij RRC zijn bij de diffs de splines van de steekassen 10 splines, alleen de softdash had 24 splines. Ik heb een Detroit TrueTrac LSD, dat is weer iets anders dan een Belgisch LSD. Een belgisch diff past ook in het RRC huis, alleen heb je dan 4,7 overbrenging, voor in het terrein is dat prima. Is helaas niet om te bouwen naar 3,54 overbrenging, dus je bent verplicht om voor en achter een LSD in te bouwen en dat wil ik niet. Achter heb ik een klak klak, 100% locker dus.grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 13:01 
24 spline streakten zijn aanzienlijk sterker dan de 10 spline, niet alleen de as is dikker door minder diepe splines maar ook het materiaal is op een andere wijze gehard waardoor sterker. Als je offroad zou ik omwille van de betrouwbaarheid minimaal voor 24 spline gaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 13:26 
Bowy thanks! Dan komen er voor en achter 24 splines onder. Nu nog avonturen met de locker en lsd om die in de 24 splines diff te krijgen. Anders gaan we op zoek......

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 13:58 
10 spline locker verkopen en 24 spline terugkopen is het makkelijkst, ombouwen is helaas niet mogelijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 19:06 
De wiellagers van een 10 splines zijn wel beter. Het zijn dezelfde lagers maar ze zitten verder uit elkaar waardoor er minder kracht opkomt.
Ben nu een auto aan het bouwen voor een Duitste klant die speciaal daarom persé 10 splines assen onder haar 110 wil.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 19:11 
Ik rij er max. 200 km per jaar mee, puur off road en af en toe een bolletje pijltje, dus hoe ver de lagers uit elkaar staan........ in mijn beval belangrijker hoe sterk het spul is, de auto is een RRC 200 tdi met voorheen 265/75-16 Insa Turbo's maar een setje Simex 35 x 10,5 x 16 staat klaar voor montage. Die zijn érg hoog. Ik kan er een 24 splines vooras onder zetten waar ik geen lsd of locker voor heb en de huidige 10 splines achteras laten zitten, daar zit een locker in, maar ik verwacht dat er regelmatig een steekas gaat sneuvelen. Vandaar mijn vraag.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 21:17 
Heb wel interesse in je 10 splines klikklak Bart. Maar anders ook wel in je 24 splines vooras.

Volgens Ashcroft is 10 splines sterker, meer vlees op minder tanden blijkbaar.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 22:53 
Tom ik weet dat je een 24 splines vooras zoekt, maar ik zit nog in dubio.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 23:05 
[forum.lro.com] Als ik het zo lees is het verschil tussen 10 splines en 24 splines idd niet zo groot......


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 23:26 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar ik zit nog in dubio.

Max 200 km per jaar? Kies dan voor de eenvoudigste/goedkoopste oplossing en maak het je zelf makkelijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 23:31 
Ja maar die 200 km zijn net zo zwaar als bij een ander 20.000 km grinning smiley Moet dus gewoon degelijk zijn en niet steekassen blijven vervangen. Ieder jaar een paar wiellagers is geen probleem.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 23:33 
Haha, komt goed Bart, ik moet nog steeds een keer onder de softdash kruipen om te zien wat er echt kapot is aan de as. Dadelijk is het een lager van €10 of zo.
Diff klinkt ook wel interessant hoor ;-). Mooi luxe probleem zullen we maar zeggen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 23:39 
Dus toch maar de makkelijkste oplossing kiezen dan? grinning smiley




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015, 04:30 
Ja denk het wel, 10 splines verwacht ik dat het wordt voor de afwisselinggrinning smiley Beter eigen voorraad dan gaan kopen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015, 12:56 
zowel 10 al 24 splines zijn te zwak voor je 35ers Simex. Dus hoe je het went of keert, je gaat steekassen breken. Grootste verschil tussen de 24 en 10 splines zijn de diffs. 10 spline heeft 2 satalietwieltjes en 24 heeft er 4. Steekassen maakt niet zoveel uit.

Max wat je met 24splines kan rijden is 33" simex. En ook dan moet je rustig rijden. Ander voordeel van 24splines is dat je daar versterkte steekassen voor kan krijgen en voor 10 splines niet.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015, 14:27 
Verdorie. Moet ik toch overstappen naar Niksan Flapdrol. Gelukkig heb ik nog heel veel steekassen en diffs liggen. We gaan het zien.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015, 22:53 
Victor,

jouw verhaal over je diff's gaat niet op, bart heeft een LSD en dus een ander diff. Verder hangt natuurlijk heel veel af van de rechtervoet van de bestuurder. Nu moet ik wel zeggen dat toen ik 255 85 16 onder de RRC gemonteerd had ik binnen de kortste keren een diff en 2 steekassen aan gort reed.maar goed Bart heeft alle onderdeelen liggen en een steekas is ook zo vervangen.

Groet Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015, 23:20 
Over het algemeen rij ik niet zoveel kapot, vooral met de gedachte in m'n achterhoofd van de risico's ga je iets anders rijden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 11:18 
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Victor,
>
> jouw verhaal over je diff's gaat niet op, bart
> heeft een LSD en dus een ander diff. Verder hangt
> natuurlijk heel veel af van de rechtervoet van de
> bestuurder. Nu moet ik wel zeggen dat toen ik 255
> 85 16 onder de RRC gemonteerd had ik binnen de
> kortste keren een diff en 2 steekassen aan gort
> reed.maar goed Bart heeft alle onderdeelen liggen
> en een steekas is ook zo vervangen.
>
> Groet Frank


Mijn verhaal gaat wel op frank, want gezien de diff vervangen zijn, maakt het niet veel uit wat standaard sterker is, 10 of 24. Enige voordeel dan van 24splines, hier kan je versterkte steekassen voor krijgen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 11:30 
Als ik door m'n steekassen en diffs heen ben dan maken we d'r een mooie plantenbak vanthumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 11:32 
Het is een hobby-auto en ga geen kapitalen aan Ashcroft diffs of steekassen utgeven, ik vind de HD prijzen (van bijv. ashcroft) erg hoog. We zullen wel zien hoe de auto zich houdt. Een met LSD uitgevoerd diff is inderdaad niet sterker dan een standaard diff.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 12:00 
En als ik door al m'n steekassen en diffs heen ben dan zijn m'n banden gratis af te halen en ga ik een andere sport beoefenen: [www.youtube.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 16:41 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> En als ik door al m'n steekassen en diffs heen ben
> dan zijn m'n banden gratis af te halen en ga ik
> een andere sport beoefenen:
> [www.youtube.com]
> LVyRAt2cxbxs4BwfutPepMc7jmkOLpnbo#t=42

Ohhh ... ik dacht dat je wel met Vera OffRoad zou gaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.