Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 17:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015, 18:09 
Goede middag kenners,

ik heb een klein maar hardnekkig probleempje met de LPG installatie van mijn Lightweight 2,25.

Als ik een paar keer kort achter elkaar start, heel kort laten lopen, uitzetten, dan weer start en dat nog een paar keer, dan loopt de wagen niet meer stationair, beetje gas erbij gaat het wel maar zodra ik het gas los laat is het over en als ik hem dan uitzet en een paar minuten wacht, loopt'ie wel weer keurig.

Dat kort achter elkaar starten/stoppen/starten deed ik om iets te checken wat ik veranderd/gerepareerd had.

Verder geen problemen met de LPG installatie/motor, loopt als een naaimachientje, vermogen zat en normaliter starten en lopen ook bij temperaturen (ver) onder nul.

Krijg de indruk dat er wellicht door het kort achter elkaar starten, wellicht door het 1,5 seconden sense relais wat er op zit, wat veel LPG in de carburateur terecht komt en daar bevriest en de boel (stationair sproeier ?) daar wat "verstopt" of zo, lijkt me wel meer met carburatie te maken te hebben dan elektra want ook als'ie niet stationair blijft lopen, dan loopt'ie wel gewoon met wat meer gas en rijden doet'ie dan ook gewoon zolang ik niet heel langzaam hoef te rijden.

Afijn, misschien heeft iemand dir al eens aan de hand gehad en weet wat het is.

G-J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015, 19:31 
Ik denk je eigen uitleg een heel goede reden kan zijn.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015, 19:34 
Wordt je gasklok niet erg koud?

Normaal zal je koelwater je gas klok verwarmen ( bevriezen voorkomen).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2015 17:35 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015, 20:19 
Hahaha, nee, dat is het niet, dat "probleem" had ik toen ik de wagen ophaalde, ik dacht toen, "kom laat ik de kachelkraan wat dichter zetten want het wordt zo warm hier binnen", maar daarmee zette ik meteen de flow van de verdamper uit kwam ik al heel snel achter.

Toen wist ik nog helemaal niets van een LPG installatie.

Kraan weer open en hij deed het toen weer.

Dus die had ik al van het lijstje van mogelijke oorzaken geschrapt.

G-J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015, 21:13 
Verder is een gas installatie net als een series, nothing on the hand show.

Gastank met klepje, gasklok met warmwater verwarming, slangetje naar je inlaat van je carburateur, daar zit dan gewoon een gaspit tussen. Zou je carburateur niet goed afgesteld zijn spinning smiley sticking its tongue out

Zou als het erg vervelend wordt eens naar een gasinbouw station rijden die ook amerikanen/oldtimers doet.

Daar staan normaal de mannen met echte kennis.

Ik weet niet waar je weg komt, in Alkmaar zit er eentje die van oude auto's houd, mee denkt en met oplossing komt die je ook zelf mag uitvoeren waarna hij het eventueel weer afstelt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 13:37 
Wat ik zelf later bedacht is dat de stationair-sproeier er op LPG helemaal niets meer mee te maken heeft, die is natuurlijk alleen voor benzine, duuhhhhh.

Wellicht staat de gasklep van de carb wat erg krap en sluit dat af door ijsvorming, wat ik nog kan proberen is de gasklep van de carb een streepje wijder en dan terugregelen met de afstelnippel van de LPG.

Hoeveel toeren hoort een 2,25 op LPG eigenlijk te draaien stationair? de mijne draait krap aan 850 - 900 tpm.

Of inderdaad toch maar naar een LPG afstelgoeroe.

G-J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 14:45 
Ik weet niet welk merk verdamper je gebruikt, maar bijna elke verdamper vervuild van binnen. In bijna elke verdamper zitten kanaaltjes die de vloeibare vorm omzetten in gasvorm voordat het naar je carb,s gaat. Deze kunnen vervuild raken met een soort sludge met alle gevolgen vandien.

Dus hoelang zit de verdamper er al op en wanneer heb je de schroef/dop voor het laatst verwijdert om deze sludge uit je verdamper te laten lopen.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 20:30 
Volgens mij is die toeren wel goed.
Als je het goed doet moet je er eerst voor zorgen dat hij op benzine goed loopt.
Zeker met eervwat ouder torretje kan dat best wel lastig zijn.

Als je gasbrandertje zoals Michel al aangaf schoon is....... Loopt je (gas)klokje achter?

Bij mij was het in de klok een scheurtje in het membraam, ben ook tijden aan het ... geweest.
Was ik maar gelijk naar een "mannetje" gegaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 21:01 
Misschien een leuke tip om eens een AFR meter te installeren in je auto.
Altijd direct up to date info over de verbranding in je motortje.
Zelf ben ik wel eens aan het "rommelen"aan mijn 2.25 benz/lpg met blos en had na het installeren van deze meter direct een goed beeld van alle afstellingen.
Je kan direct zien of hij te arm of te rijk staat en de optimale instelling inregelen voor max power.
Als er "probleem" is kan je direct zien op je meter of het probleem bij de verbranding of mengsel is.
Als voorbeeld zonder aandelen DEZE heb ik en werkt al jaren uitstekend.Is in te stellen in AFR of Lambda.

Succes!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 14:27 
Hi Michel, aftapplug d'r even uit gehaald, maar kwam maar een klein drupje uit, dus dat zal het niet geweest zijn en aangezien de wagen ook bij vorst op hogere toeren/snelheden prachtig loopt kan ik me slecht voorstellen dat de verdamper te veel vervuild is.

Ik heb een adres hier in de buurt gekregen van een bedrijf dat regelmatig oldtimers op LPG onderhoudt afstelt dus daar ga ik eerdaags maar eens een afspraak maken.

G-J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2015, 14:06 
Die van mij heeft een vergelijkbaar 'probleem'. Als ik een kort stukje rijdt en de motor even uitzet, dan slaat ie daarna moeilijk weer aan.
De oorzaak daarvan is dat de cilinders / zuigers al wel warm zijn, maar het koelwater nog niet. Feitelijk wordt je mengsel dan te rijk.
Dat er iets vast vriest heb ik nog niet gehad, ook bij temperaturen dik onder nul niet.

Overigens loopt die van mij probleemloos op zo'n 600 toeren stationair, zowel 's zomers als 's winters.

Staat je ontsteking (nog) goed voor LPG?

Grtz,

Jurgen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.