Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 19:10 
Hallo,

Ik heb een Land Rover 109 Ambulance gekocht en vraag mij af hoe de kachel werkt die achter in de opbouw gemonteerd is.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Bedankt!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 20:49 
Niet.
Kachel voorin moet aanstaan wil je kachel achterin uberhaubt warm worden, maar er zit geen fannetje op om de warmte af te voeren naar de bak achterop.

De groeten,

Michèl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 21:12 



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 23:16 
Bedankt, dat dacht ik al. Ik wil hem dan uitbouwen en dan een standkachel inbouwen. Daar nog tips voor?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 23:28 
Hallo John,

Je kunt denken aan een koelwaterstandkachel en een extra radiator matrix (met ventilator) op de plaats waar nu je extra kachel zit.

In ieder geval heeft het plaatje van elheffe me die inspiratie gegeven om het bij mijn 109 stawag zo te doen en de kachel dan onder te brengen in de seatbox (geen optie bij een 109 ambulance uit NL krijgsdienst vanwege de accu's en tanks)

succes, Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015, 17:17 
Bedankt Fenna.

Ik moet nog maar verder kijken naar alle mogelijkheden.

Groet, John


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015, 18:52 
Dat is niet waar wat jij schrijft, of er moet verschil zitten in de opbouw van de militaire ambulance bakken tussen Series 2(A) en 3. Het klopt dat de kachel alleen warm wordt als de kachelkraan naar de normale cabine heater aan staat, het koelwatersysteem naar de kachels is namelijk in serie geschakeld.

Er zit echter wel degelijk een fan op om de warmte door de heater- matrix van de kachel achterin de bak te stuwen. Die fan zit (als alles nog origineel is) links boven de bestuurdersdeur in de "pet" gemonteerd en blaast via een geribbelde zwarte kunststof slang de lucht in het scheidingsschot tussen cabine en de achterbak. In het tussenschot zit een ventilatiekanaal/ schacht waardoor de lucht achter de heater matrix van de kachel in de bak naar buiten wordt geblazen. In de kist waarin die heater matrix zit is tenslotte nog een luchtklepje gemonteerd waarmee je de lucht toevoer kunt regelen in de achterbak.

Hier een foto van mijn eigen ambu, je ziet het gat in het schot zitten achter de plek waar de heater matrix normaal gesproken zit. Dit gat staat in verbinding met de verticale gele schacht (met de twee gaten erin) achter de bestuurdersstoel middels een horizontale schacht die naar links loopt.



De fan die boven de bijrijdersdeur gemonteerd zit blaast de lucht in de rechter gele schacht en die lucht komt alleen uit de ronde gaten, waar normaal gesproken ronde luchtroostertjes in gemonteerd zitten. Je moet van de linkerschacht natuurlijk wel de luchtroostertjes dichtdraaien, anders komt de lucht niet tot aan de heatermatrix.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 61 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.