Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 01:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 23:44 


Vuur maken met een vuurstick tijdverspilling? Band van een velg aflepelen met bandenlichters ook?

Heel vroeger nog wel eens een autobandje van de velg afgelepelt met bandenlichters om de binnenband te plakken maar dat waren altijd stalen velgen.
Makkelijk zelf te doen maar ik heb het eigenlijk nooit met een lichtmetalen velg geprobeerd en ik kan me voorstellen dat een LM snel beschadigd.

Tips en truuks voor LM RRC velgen? Of dezelfde methode?
Mijn bandenijzers zijn ongeveer 70 cm lang dus daar zal het niet aan liggen maar ik kan me voorstellen dat er iets tussen de bandenlichter en de velg moet om te voorkomen dat de velg beschadigd.

Waarom? Leuk om weer eens te proberen/oefenen en we hebben wel eens vaker 50 km van de eerste de beste bandenlichtmachine gestaan toen iemand zijn band van de velg af reed vanwege een iets te lage spanning. De band er weer op ploffen met startpilot is altijd leuk maar met bandenlichters kan het ook.

Hier nog even een filmpje:








Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 00:00 
Tja, wel vrolijk zo'n lekker grote stabiele garage-krik daar in de wilde natuur - en ook makkelijk dat je die krik gewoon kan laten staan.
Ook handig dat je de wielmoeren met een nochalante trap los krijgt (ik heb een meterje solide buis om over de moersleutel te schuiven).

En ... ik zie nu ook wat we hier fout deden: We moeten iemand die zo zonder moeite de band van de velg wipt inhuren.
Als die band tevens tubeless gemonteerd mag worden dan ben je eerst geruime tijd bezig de band "uit het velgbed" te rijden.

Verder toch leuk.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 00:15 
grinning smiley

De band uit het velgbed halen doen wij met een krik en het gewicht van de auto.
Oja, de wielmoeren draaien we los met een luchtsleutel.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 01:45 
Eigenlijk niet veel anders dan een bandreparatie bij een racefiets...
Zelfde aandachtspunten... (alleen red ik het bij een laro wiel vast niet zo snel als mijn record van 7 minuten bij een racefiets, en dat was inclusief een plakkertje plakken op het lek van de binnenband)

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 13:19 
RaRo74, woon je zo ver weg van de beschaafde wereld? Ik kan me voorstellen als je in Zweden of Noorwegen woont dat dit wel makkelijk is om zelf te doen. Maar een tubeless RRC velg met een taaie oude band kan héél lastig zijn, zelfs bij mij op m'n banden apparaat. Hoge Defender banden wil weinig zeggen, vooral tubed velgen hebben niet zo'n rand waar de band overheen moet.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 14:36 
Zit er een tubeless band langer op een tubed velg dan kan die tubed band al nauwelijks van de velg los willen komen ... been there seen that
Sommige waaghalzen monteren zelfs tubeless op een schone tubed velg ... als die band dan een beetje aan de velg plakt dan gaat dat gewoon goed.
In het videootje hebben ze een band die gemakkelijk los wil (waarschijnlijk al kort tevoren een keertje los geweest).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 16:31 
Beschaafde wereld? Ik tel hier binnen een straal van 5 kilometer ruim 20 bandenboeren met een bandenlichtmachine waar ik terecht zou kunnen. grinning smiley
Het gaat er meer om als we weer eens door de wildernis aan het rijden zijn zonder dat je iets of iemand tegenkomt waardoor je aangewezen bent op wat je bij je hebt.

Maar ik begrijp dat hier niemand ervaring heeft met handmatig verwijderen van een tubeluss band van een tubeless lichtmetalen Range Rover Classic velg?




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 19:25 
Nog wat meer geweld, het zal uiteindelijk wel lukken, maar ... of die lichtmetalen velgen er dan nog appetijtelijk uit zien.

Met de ouderwetse middelen de band van een stalen velg af krijgen is ook al niet bevorderlijk voor de lak op die stalen velg (maar die lak gaat er sowieso wel af).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 20:00 
Vandaar ook mijn vraag. Ervaring genoeg maar niet met LM.

Probeer jullie het maar eens een keer als je in de gelegenheid bent. Als je het door hebt is het redelijk te doen en het ene merk band gaat makkelijker dan de ander.

Er zijn zelfs automerken die bandenlichters bij de auto leveren zoals een krik en sleutelsetje. Of ze dat tegenwoordig nog doen weet ik niet maar vraag eens welk merk?




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 20:28 
Ik heb zo'n bandenlichter .... gewoon gevonden in de wegberm !!
Waarschijnlijk iemand die 'm wanhopig heeft weggegooid.
Ook al eens een waterpomptang gevonden, een combinatietang, een bahco .. en wat losse schroevendraaiers etc ...
.... steeds maar eentje ... d'r ligt heel wat zo los in de berm

Marc

PS Waarschijnlijk kreeg je ze bij een Lada, of omgekeerd: kreeg je een Lada bij aankoop van de gereedschapset.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 23:32 
Het kan best als je de band naar beneden rijd met iets zwaarders dan een landrover, een landbouwtrekker bijvoorbeelden .
Een heel stuk met je lege band rijden over een zandpad rijden geeft ook het juiste efect, je hiel over de rand halen. Maar of je dat allemaal wel wilconfused smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 02:10 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------

> PS Waarschijnlijk kreeg je ze bij een Lada, of
> omgekeerd: kreeg je een Lada bij aankoop van de
> gereedschapset.

Wonderbaarlijk en je hebt gelijk! Bij een Lada Niva werden ze geleverd. 10 punten voor Marc thumbs up




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 02:16 
Vind het wel nuttig filmpje, weet zeker dat het mij bij de tubed banden van mijn daf met 20" unimog velg best te doen is om hem zo te wisselen. Ben er wel effe zoet mee maar zeker een uitdaging. Maar gelukkig heb ik zelf een banden machine en balanceer apparaat spinning smiley sticking its tongue out maar ga wel een extra binnenband en lepels in de daf gooien.

Groeten,

Dennis

RRC EFI & DAF YA-126 Breda




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.