Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 07:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 13:01 
Zoals ik al ik hier al wat gepost heb, heb ik sinds kort een P38.
Niet iedereen zijn favoriet, maar als hij rijd een heerlijke auto.

Ik heb alleen nog wat dingen die in mijn ogen niet helemaal kloppen aan de luchtvering, het EAS systeem.

Ik heb nu de P38 rijdend en gekeurd.
Ik heb alvast nieuwe balgen besteld en deze zullen deze week wel ergens arriveren.
Er is er eentje zeker lek, maar de andere vertrouw ik ook niet meer, de auto heeft 5 jaar stil gestaan.

Nu even wat andere vragen met betrekking tot de EAS, misschien dat een van jullie hier antwoord op heeft.

Als ik nu wil gaan rijden moet ik eerst de compressor een tijdje overbruggen om voldoende luchtdruk te krijgen om het systeem te laten werken.
Maar het lijkt mij theoretisch dat als de druk in het systeem te weinig is de compressor vanzelf zou moeten aanslaan, zoals bij een normale compressor.
En als ik de auto start, draait de compressor alleen in korte stootjes.
Ook als ik niet de inhibit schakelaar indruk en ik de auto met de sleutel sluit zakt deze gelijk naar de instaphoogte en ben ik al mijn luchtdruk weer kwijt.

Kan iemand mij aangeven of dit zo hoort of dat er ergens nog wat niet goed is.

Ik heb de volgende zaken al gedaan:
Compressor gereviseerd, alle rubbertjes vervangen
Kleppenblok gereviseerd, ook alle rubbertjes vervangen.
Druksensor vervangen en gecontroleerd.
Temperatuursensor overbrugt en gecontroleerd (geen fout)
stuurblok in compressorkast vervangen.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2015 21:45 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: luchtvering EAS P38
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 13:22 
Normaal gesproken slaat de compressor idd aan als de druk te laag wordt. Echter alleen bij draaiende motor.
Check even of het relais dat de compressor aanstuurt niet het probleem is.
Het ding trekt best veel stroom en de relaiscontacten hebben nogal eens de neiging om in te branden in de loop der jaren.
Dan doet ie het soms wel, soms niet....

Hoe het bij de P36 is weet ik niet, maar bij de D3 is in het set-up menu van de wagen in te stellen of je "lazy entry" aan of uit wilt zetten. Zet je die aan, dan zakt de wagen naar zijn lage stand bij het uitschakelen van de motor om het instappen te vereenvoudigen. Ik kan me voorstellen dat dat bij de P38 op dezelfde manier werkt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: luchtvering EAS P38
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 13:46 
Het relais had ik ook al gewisseld, maar dat zou het probleem ook geweest kunnen zijn.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: luchtvering EAS P38
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 15:17 
Wat geeft je dashboard aan?

Geeft hij "EAS Fault" aan en branden alle 4 de lampen van de hoogteregeling?
Heb je de EAS computer gereset na alle werkzaamheden? Als je dit niet doet, houdt hij de fout vast en gaat de auto niet omhoog. Ook al forceer je het aanslaan van de compressor.
Dit is één van de "leuke" geintjes van de P38, de luchtvering heeft geen self recovery, maar moet iedere keer gereset worden na een fout.

Normaalgesproken is de procedure:

EAS resetten
Deur open, motor starten, zodat tank gevuld wordt. Deur sluiten en voertuig komt omhoog.
De P38 heeft geen lazy entry setting af fabriek, hij zou z'n rijhoogte moeten houden als motor uitgaat.
Enige dat de computer actief doet is dat de EAS computer op gezette tijden de rijhoogte "checkt" als de auto afgesloten is. Staat de auto onder een rare hoek, zal hij zelf actief balgen leeg laten lopen totdat hij level staat.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: luchtvering EAS P38
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 16:26 
Beste Ruud,

De auto geeft geen EAS fout aan en de 4 lampjes branden niet.
Twee lampjes branden, als hij omhoog gaat als dan op hoogte is, gaat het lampje branden van de geselecteerde hoogte.
Resetten doe ik met de Hawkeye met de juiste kabel die er bij hoort, daar kan ik ook alle kleppen mee testen en de compressor.

Als ik de deur open doe, gaat de compressor alleen met stootjes draaien en vult de tank zich niet, alleen als ik dit geforceerd doe, met een overbrugging van het relais of via de Haweye
Ik heb de Lazy entry niet ingesteld, maar omdat de auto al een paar jaar stil heeft gestaan kan ik dat ook niet aan de oude eigenaar vragen.
Als ik de auto op slot zet, zie je echt de vering inzakken en hoor je ook de kleppen schakelen.
Ik weet dat een van de balgen lek is, en die hoogte regeling zit in het relais wat onder de stoel zit, die heb ik er aan keer uitgehaald, maar dat werkt gewoon.

Ik begin steeds meer de besturingskast die onder de stoel zit te verdenken, maar ik hoop dat iemand hier er wat zinnigs over kan zeggen alvorens ik die ga opzoeken en een hoop geld kwijt ben voor niets.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: luchtvering EAS P38
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 17:17 
Er is nog een mogelijkheid.
Bij de Disco3, controleert het systeem middels de druksensor en een timer hoe snel de luchtdruk toeneemt.
Als dat te lang duurt (bv door de lekkages) krijg je volgens mij een foutmelding. Kan het zoiets zijn ?
Persoonlijk zou ik eerst de luchtbalgen vervangen voordat je de elektronica gaat vervengen. Bij dit soort spul weet je nooit precies wat een fout teweeg brengt; zeker niet als er landrover op staat. smiling smiley

Misschien dat onderstaande link helpt ??? [www.rangerovers.net]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/01/2015 15:19 door G-men (Gargamel).


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: luchtvering EAS P38
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 17:30 
Ik weet niet veel van luchtvering, maar ... als de hoogte-sensoren geen "proper" signaal geven dan kan ik me ook voorstellen dat een en ander mis gaat.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: luchtvering EAS P38
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 18:33 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik weet niet veel van luchtvering, maar ... als de
> hoogte-sensoren geen "proper" signaal geven dan
> kan ik me ook voorstellen dat een en ander mis
> gaat.
>
> Marc


Hoogte sensoren geven gewoon waarden af, die zijn af te lezen in de Hawkeye en veranderen ook als hij omhoog of omlaag gaat.

Had een mogelijkheid kunnen zijn.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 23:30 
Vanmiddag de besturingsunit onder de stoel van de P38 vervangen en daar lijkt het probleem mee opgelost te zijn.
De luchtvering (waar nog wel de balgen van moeten worden vernieuwd) reageert weer als een zonnetje en de compressor draait nu tenminste als het nodig is.
Als de balgen binnen zijn die nog even vervangen en hup rijden met dat ding.
hot smiley



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2015 21:45 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 14:48 
geweldig! zo zie je maar, de aanhouder wint thumbs up En nu het 1 x werkt heb je alle comfort die je maar kunt wensen.

Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 21:06 
thumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 00:20 
Wat zal jij je goed voelensmiling smiley

smileys with beer

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 00:23 
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat zal jij je goed voelensmiling smiley
>
> smileys with beer

Heerlijk rijden zal je bedoelen.hot smiley



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.