Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 19 apr 2024, 14:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 18:32 
Doel: downpipe linksvoor vervangen bij V8

Stap 1: 3 boutjes losdraaien tussen uitlaatspruitstuk en downpipe

Probleem: 2 van de 3 boutjes draaien dol. De eerste bout ging prima los, wel erg lang draaien. De laatste 2 draaien op een gegeven moment los maar boutje draait niet meer mee. Ik heb niets horen breken maar het lijkt alsof het moeren zijn met zo'n rubberen ringetje erin (wat me overigens zou verbazen).

Iemand een tip hoe deze te verwijderen. Zoals vele boutjes en moertjes zitten deze niet op de meest makkelijke plek. Van boven kun je er niet bij want ze zitten onder het uitlaatspruitstuk. Van de zijkant lijkt het alsof je de hele wing met binnenscherm + wat erop zit moet demonteren. Wil ik uiteraard liever niet doen indien iemand een mooie tip heeft.

Met een slijptol erbij om de kopjes eraf te slijpen en vervolgens de bout eruit proberen te draaien lukt ook niet want is geen ruimte voor.

Hier een foto naar m'n twitteraccount:




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 23:19 
Het komt voor dat de moer zo vast geroest zit, dat als je hem losdraait de schroefdraad van het tapeind verpulverd.
De moer heeft dan geen grip meer.
Soms is dat op te lossen door tussen de ring en het spruitstuk een conisch iets te duwen, bijvoorbeeld een schroevendraaier. Je drukt dan daarmee de moer iets naar beneden waardoor hij weer grip op de schroefdaad van het tapeind kan krijgen.
Je hebt toch van te voren alles wel goed ingespoten met kruipolie, GEEN WD40, dat helpt niet.

Ik kan het op de foto niet echt goed zien, maar kan je er met een moerensplijter ook niet bij?

Dan ziet het tapeind er ongeveer zo uit. Is wel een bout maar het geeft een indruk



En gebruik bij het monteren als het kan bronzen moeren.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2015 21:26 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 23:26 
Ga ik uitproberen Frans, inderdaad kruipolie erop gedaan, gisteravond al.

Moerensplijter net even bekeken maar is geen ruimte voor. Kan niet overdwars de moer benaderen, alleen met dopsleutel.

Grootste probleem is dat de kop van de bout (de moer zeg maar) rond draait en de bout (met de schroefdraad) niet. Deze draait dus feitelijk niet uit de schroefdraad van het moertje dat op het uitlaatspruitstuk gelast zit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2015 21:34 door Martijn TB.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 11:44 
Je kunt met een multitool ( dremel ) en een flexibel verlengstuk met een boortje er toch wel bij.

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 12:08 
De meningen over "kruipolie" zijn verdeeld. Ik heb al eens een testje gezien waarin WD40 beter scoorde als IMAL of andere "huismiddeltjes".

Het gaat zover dat sommigen zeggen dat dat andere middel niet voor niks "crap-oil" heet.

D'r zijn vast ook testjes met een andere uitslag, de meest verstandige uitspraak is waarschijnlijk "inconclusive" ... en dan ligt bij mij WD40 vaker (letterlijk) het meest voor de hand.   (Voorheen zei ik dan tegen me zelf: WD40 is beter als niks of lang zoeken naar de kruipolie. Nu - na dit testresultaat - zeg ik: het is misschien wel de beste, en vast niet de slechtste kruipolie.)

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/01/2015 10:08 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 12:20 
dremel zal wel lukken maar dan zit het boutje er nog vast in.

ga eerst eens kijken om gehele uitlaatspruitstuk te verwijderen, dan kan ik er zeker goed bij.

thx voor de tips, laat weten welke olie het beste gewerkt heeft winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 22:50 
Even update ...

Van beide bouten waren de koppen afgebroken en draaiden 'los' op de bout ... met wat hulp van de lokale garagist (m'n grootvader zei altijd dat met het juiste gereedschap alles gangbaar wordt ... hij had gelijk) en een mooie brander bouten verwarmd en kwamen er mooi uit.

Downpipe verwijderd en bij het verwijderen verpulverde spontaan de rechter downpipe .... tuurlijk.

Gisteravond nog met Geba gebeld want zij hadden de linker nog liggen. Alle geluk was met me, na lang zoeken hadden ze er nog 1 liggen. Jonathan was zo bereidwillig het onderdeel mee naar huis te nemen zodat ik gisteravond laat het bij hem thuis kon ophalen en betalen. Hij had er gelijk een setje pakkingen kop > spruitstuk bijgedaan want je zult er maar om verlegen zitten .... Top service!

Vanochtend bij de garagist alles verwijderd, tja - toe braken de bouten in het uitlaatspruitstuk eraf ... uitboren, nieuwe draad tappen (nu M10 geworden). Wat blijkt , bij verwijderen spruitstuk bleek er helemaal geen pakking tussen te zitten. Dus Jonathan, top gedacht - precies wat we nodig hebben!

Morgen maar eens kijken of er nieuwe verrassingen zijn en hopelijk gaat het lukken om aanstaande zaterdag voor het eerst met een V8 door de blubber te ploeteren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.