Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 12:37 
Hoi,

Er moet wat laswerk gebeuren aan mijn Mazda MX5 (1993) en aan de Land Rover 110 (1984). Nu kan ik het werk uitbesteden, maar vind het leuker om het zelf aan te pakken. 4 jaar geleden wist ik van Land Rover ook niets en heb inmiddels een 200 tdi in de 110 ingebouwd etc. Vroeger op school wel gelast, maar dat is een tijdje terug. Nu ben ik aan het kijken naar een MIG lastoestel, de prijzen lopen uiteen uiteraard. Nu zoek ik een hobby lasapparaat, maar wel een die het werk aan kan. Hebben jullie suggesties? tweede hands durf ik niet aan, of het moet vertrouwt zijn, ik wil er niet een van marktplaats plukken. Ik hoor het wel.

Groeten,

Barend


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 13:01 
Neem eens contact met Richard78 op, die is ook volop aan het lassen aan zijn MX5.

Maar voor het las apparaat moet je eerst kijken waar je het meest mee gelast heb, ook een goedkoop MAG apparaat wat heel simpel lijkt is vaak lastig in te stellen voor een leek.
Koop of een goed toestel of ga eerst een lascursus doen of heel veel oefenen alvorens je gaat beginnen.

zeker plaatwerk lassen komt nog al wat bij kijken met de hoeveelheid warmte die je in het materiaal brengt en de stand van je lasapparaat.

Plaatwerk lassen is best wel lastig.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 14:57 
Heb zelf 10 jaar terug een Cebora 165 gekocht. Bij Rustbuster in Venendaal. Je kunt ze ook proberen daar en ok lascursus behoord tot de mogelijkheden. Ik ben er zeer tevreden over.
[www.rustbuster.nl]

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 18:00 
Uit ervaring weet ik dat de electra beckum het erg goed doet. zowel op 220 als 400 volt.

Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 19:24 
Quote
quote Jan
Heb zelf 10 jaar terug een Cebora 165 gekocht. Bij Rustbuster in Venendaal. Je kunt ze ook proberen daar en ok lascursus behoord tot de mogelijkheden. Ik ben er zeer tevreden over.
[www.rustbuster.nl]

Groet Jan

Ook ik heb daar zo'n toestel een maand of 8 geleden gekocht.
2 draaddiktes. Toen wist ik nog niets, nu las ik er alles aan mijn Series zelf, chassis dun plaatwerk, eigenlijk alles.

(Voor rvs moet je ander draad, en voor alu moet je ook ander gas en een andere torch hebben)

Ben al een paar rollen en flessen verder, een kind kan het met zo'n toestel!
Zou nooit meer zonder willen! Trouwens goede service die roest wegjagers! (Geen aandelen).
Trouwens ook leuk om een kijkje te nemen, staat veel plaatwerk gereedschap wat ze ook kunnen demonstreren!

Kost even wat, maar nooit een moment spijt van gehad.

Ik durfde ook geen 2e handsje te kopen, als je er geen ervaring mee hebt kan je moeilijk de staat van oa de torch bepalen.

Su6 Rob


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 19:51 
Cebora is een goed merk, maar als het hobby spul zal moeten zijn misschien iets te duur.
Ik heb zelf een Lorch, heerlijk apparaat, maar ook niet echt een hobbymachine.

Kijk Hier eens, daar heb ik een Tig apparaat vandaan, wat niet duur was, is wel Chinees spul, maar voor een Tig apparaat niet verkeerd.

Die roest jongens zijn ook een bekende leverancier, maar er zijn er veel meer.

Ik bestel nog wel eens onderdelen en lasdraad bij Deze , is ook niet duur en als je echt geld uit wil geven, zou ik eens bij een lokale verkoper gaan kijken, heb je kans dat men je nog wat tips meegeeft en je kan wat verschillende modellen zien.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 20:11 
Voor mij is er maar 1 merk en dat is Kemppi.

Ik heb deze.
Kemppi Minarc

En als ik nog eens een paar centen over heb wil ik deze ook.
Kemppi MinarcMig

Ook op mijn werk hebben we bijna alleen maar Kemppi las apparaten en naar volle tevredenheid.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 22:10 
Ben net weer terug van het lassen aan mijn mx-5 1.8 uit 1994.


Ik gok dat je net als ik de randen van de wielkasten wil gaan lassen. Een bekent probleem van de mx-5 en word veroorzaakt omdat de afwatering van de softtop verstopt raakt.
Als dit het geval is slijp dan ruim rondom de wielkasten het plaatwerk eruit. Zo heb je genoeg ruimte om de panelen eronder te repareren. Want een paar bubbels in het plaatwerk geeft je een hoop lol aan de binnenkant.



Ik heb dit gedaan met een 1mm slijpschijf zodat ik de panelen er weer in kan zetten nadat ik ze gerepareerd heb.

Ik heb zelf dit tig apparaat bij Lasexpert gekocht. Ben laroleek had dezelfde machine en was er tevreden mee. Ik heb voor tig gekozen omdat (ik het een mooie lastechiek vindsmiling smiley) omdat je 1mm dun plaat werk moet lassen. En TIG is ideaal voor dun plaatwerk. Je kan er zelfs scheermesjes aan elkaar lassen, al moet je daar heel veel voor oefenen. Daarnaast is het apparaat goedkoop en werk hij goed.

En dan moet je ruim rondom de roest weg slijpen. En alsnog blaas ik regelmatig gaten. Maar dan ben ik ook nog lerende. Verder is belangrijk goed licht, geduld en veel tijd. Ik hoopte het afgelopen vakantie af te hebben maar ik ben pas halverwege. Maar het is wel een leuk werkje om te doen! Van gewoon rechtplaat werk maak je opeens, soms complexe, onderdelen die in je passengrinning smiley

Als je nog vragen hebt of je wilt een keertje komen kijken zeg het maar of stuur even een PBtje. Ik heb nog een hoop andere tip als je ze nodig hebt.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2015 20:30 door richard78.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 00:27 
Bedankt allemaal, ik ga er over nadenken. Ik heb Richard een PBtje gestuurd.
Groet,
Barend


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 01:17 
En je hebt een pbtje terugsmiling smiley

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 11:10 
Richard,

kan zoiets op je huis installatie? of vliegen je stoppen er dan uit. zag dat hij 3.8 amp trok?
heb nu een inverter van ferm maar zoek ook wat anders.

Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/01/2015 09:11 door sjaak109.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 11:34 
sjaak109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Richard,
>
> kan zoiets op je huis installatie? of vliegen je
> stoppen er dan uit. zag dat hij 3.8 amp trok?
> heb nu een inverter van ferm maar zoek ook wat
> anders.

Beste Sjaak,

Het ligt er een beetje aan wat voor apparaat je koopt.
Veel apparaten kunnen gewoon op een 16 ampère zekering, maar zodra je wat groter gaat is het niet voldoende.
Het apparaat wat Richard gebruikt is gewoon op een zekering van 16 Ampère aan te sluiten.

Wat je wel in de gaten moet houden is dat dit soort apparaten nog wel eens problemen veroorzaken als je ze aansluit achter een (zekering) automaat, de ouderwetse zekeringen kunnen vaak wat meer hebben als het gaat om piekstromen en andere vervuiling welke dit soort apparatuur opwekt.

Maar wat je heel goed in de gaten moet houden is waar je het apparaat voor gaat gebruiken, als je alleen dunnen plaat gaat lassen heb je niet een al te groot apparaat nodig, maar zodra je wat dikker staal gaat lassen red je het niet met een klein apparaat en heb je vaak al wat zwaarder nodig.
Net als voor alles, bepaald het gebruik wat voor apparaat je moet kopen en in Richard zijn geval ook voorkeur.

Tig lassen is een beetje te vergelijken met solderen, alleen vinden heel veel mensen het lastiger en omslachtiger als MIG/MAG.

MIG/MAG is simpeler omdat de lasdraad wordt toegevoegd via een rol in de machine, bij TIG zal je die zelf moeten toevoegen.
Verder zijn er zeker meer voor en nadelen aan beide manieren van lassen, maar dat is des gebruiker.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 15:47 
Ben is hierin de expert. Ik gebruik het apparaat bij een boer in de schuur en heb nog geen problemen gehad. Ik gebruik hem wel op de laagste stand en zorg dat er verder niks op dat stopcontact zit. Op zich werk MIG/MAG een stuk makkelijker, maar voor het fijne werk is een TIG preciezer.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 19:54 
bedankt!!

als mijn dochter en schoonzoon eindelijk hun nieuwe huisje van 1954 hebben opgeknapt moet er in de schuur die er bij zit toch een mig/mag/tig ding komen.
ik bak nu met die stokkies, dit heb ik mezelf aangeleerd en het ziet er nu na 4 jaar oefenen wel redelijk uit.
bij Westfries heb ik een stukkie mogen lassen met zo,n mig/mag en dat ging best wel goed.

sorry voor kapen onderwerp

Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 15:37 
Ik heb eens een Weldpartner 150 (WP150) gekocht voor iets van 350 euro. Is iets wat in Europa gemaakt wordt heb ik mij wijs laten maken. Op zich niet duur en doet het prima. Vandeweek nieuwe gasfles gekocht en gaat ineens weer een stuk beter ook. Draad doorvoer vind ik niet heel stabiel maar op zich goed genoeg af te stellen.
Heb er inmiddels aardig wat mee gelast van dik staal tot plaatwerk --> prima te doen!

linkje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 16:33 
Hoi, bedankt voor de feedback, ik had ook dit apparaat gezien compleet met gasfles Euro 459,--. Ik ga eerst met de auto bij een kennis langs die dit soort dingen ook doet, kijken wat hij er voor vraagt om het te doen en dan afwegen wat slim is. Misschien eerst eens een stuk weg slijpen om te zien wat er onder zit, kan ook nog een verassing zijn eye popping smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: redelijk lasapparaat
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 17:19 
Ik heb gewoon een reduceer ventiel apart gekocht en haal een volle 10l gasfles bij een bedrijf. 90,- borg en 35,- inhoud. Als die leeg is dan ruil ik de fles in voor een andere. Zo heb je geen problemen met gasflessen die oud en versleten raken. En als ik het lassen zat ben dan lever ik de fles weer in.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.