Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 16 apr 2024, 06:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2015, 21:31 
Beste prikkers,

Deze week begonnen met (voor mijn doen) een aardige klus. Ombouwen van grijs naar geel kenteken. Tussenschot eruit. Hemel opnieuw bekleden. (Dak isoleren nodig? iemand nog tips hiervoor? ) LPG cilindertank eruit. Tevens bezinetank eruit. Lpg ringtank erin, reserve benzinetankje in rechter achterspatbord. Tevens bodem kofferbakbodem vervangen voor alu versie en al het andere wat erbij komt kijken (draden/leidingwerk vernieuwen daar waar nodig). Veel werk maar zeker een interessante en leerzame klus.

Maar goed, ik zie daar ook de Boge unit zitten nu de bodemplaat eruit is. Volgens velen (fora en specialisten) zou deze z.g. self leveling unit eruit kunnen zonder problemen, mits je achter HD veren toepast. (De boge unit werkt overigens nog prima). Schijnbaar zitten ze er bij de Disco's ook niet onder.

Iemand ervaringen hiermee? Keuren ze 'm bij de APK niet af omdat deze unit verwijdert is? Zijn ze uberhaupt nog in de handel als ie kapot gaat?

Als ie geen nut/comfort geeft dan slijp ik 'm er tussen uit :-)

Gr.

Stefan

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2015, 21:59 
Tja en dan hangt je auto achterover...............kan je opvangen met stuggere veren maar dat gaat weer ten koste van je comfort.
Er zijn er zat 2e hands en nieuw, wat je maar wil.

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2015, 22:19 
Waarom zou je hem er af halen, deze unit kan bij zware belasting zoals bagage, passagiers en met name aanhanger zichzelf tot 80% oppompen (gebeurt zodra je over paar hobbels rijd, heeft verder geen aansturing nodig). Die van mij is nog steeds de originele en werkt nog prima. Als die van jou gewoon werkt kan je deze ook in combinatie met HD veer laten zitten. Heb zelf de police spec veren er onder zitten (iets stugger) in combinatie met de unit. Werkt prima dus zou niet weten waarom je hem zou verwijderen mits hij kapot is natuurlijk.

Groeten,

Dennis

RRC EFI & DAF YA-126 Breda




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 00:18 
Tja, zolang ie niet kapot is .... kan je 'm verkopen.

Bedenk echter dat het een heel domme oplossing is .... de boge gaat werken bij meer belasting, de gewone veren zijn van een soepeler kwaliteit, en dus bij meer belasting wordt de auto meer en meer door de boge gedragen en dus wordt ie meer en meer een duikelaar (want de boge zit in het midden).
Iets zwaardere veren, eventueel met lucht-hulpveren, en je bent van het duikelaar-effect af (en met hulpveren kan je de auto ook nog eens "oppompen" bij zware belasting - opgepompt gaat ie dan met belading toch strak door de bocht).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 02:28 
Hmm.. Wisselende meningen.

Volgens mij heb ik er al HD veren onder zitten achter...Dan denk ik toch dat ik 'm er maar onderuit haal. Nu kan ik er goed bij....

Ik ga binnenkort toch een check laten doen m.b.t. de heavy duty veren, schokbrekers, nieuwe bussen in ophanging en stuurinrichting, stuurdemper, swivels afstellen, wiellagers etc, dat moet mijn inziens voldoende zijn. Ook met een zware vracht. Wellicht verstelbare hulpveren van Air-Lift? (zware / lichte vracht) Of kan dit alleen maar kapot :-P?

In ieder geval bedankt voor de reacties. thumbs up

Gr.

Stefan

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 09:43 
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2015 07:47 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 10:53 
Als je een goed apk bedrijf heb dan keuren ze hem af omdat je hem dus mist winking smiley. Ik had dat ook een paar jaar geleden, had een paar maanden zonder gereden (wat prima ging) maar bij de apk beurt moest hij er toch weer onder.

Groeten neef henk


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 11:10 
Oké. Dat risico wil ik niet lopen dat er alles weer onder moet spinning smiley sticking its tongue out

Dan laat ik 'm toch zitten haha.

Dank je.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 11:58 
D'r is geen enkele reden om een auto zonder Boge af te keuren bij de APK, in ieder geval niet als de veren zijn aangepast aan een geen-Boge opzet.

Geruime tijd werd er bij de 110 CSW een Boge gemonteerd en bij de utilitaire 110 HT, PU etc niet, en tegenwoordig zijn bijna alle Boge's uitgebouwd (want ze gaan stuk en ze geven een ongemakkelijk verschuiven van het kantelpunt/versterkt overhellen bij meer lading). Als al die 110 CSW zouden worden afgekeurd dan werd het "stil" op de weg. (En net zoiets: die mensen die zoveel ruzie hebben met de luchtvering van hun luxe LandRover dat ze die luchtveren vervangen door schroefveren ... die zouden dan ook afgekeurd worden ?? )

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 12:33 
Tip, heb zelf ook een alu bodem in de RRC gezet. Zet draadbussen in de omgezette randen zodat je de alu bodem vast kan schroeven. Zo blijft deze volledig demontabel en kun je overal goed bij indien nodig. Ik heb die van mij er in 5 min uit als het moet. smiling bouncing smiley

Groeten,

Dennis

RRC EFI & DAF YA-126 Breda




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 13:54 
:-)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 13:58 
thumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 18:47 
Dank voor de tip. Dit was ik inderdaad ook van plan. Zeker makkelijk als je nog 's ergens bij moet (en dat moet redelijk vaak bij een Laro ;-)

Gr.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 02:05 
Ik heb bij elke classic waar ik ooit aan gewerkt heb de Boge hulp veer er af gehaald, meestal zijn ze alang stuk, en LR heeft zelf het gebruik ervan ook gestaakt.

Bij een werkend exemplaar merk je echt dat de auto voor het gevoel veel meer overhelt in bochten, niet echt een fijn gevoel met een aanhanger erachter.

HD veren en goede dempers vangen het inzakken van de veren wel op en evt een setje hulpveren monteren mocht je met hele zware baggage of aanhangers rijden, dan ga je met een goed gevoel door de bochten en staat je auto netjes recht en verblind je tegenliggers s'nachts niet.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.