Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 21:26 
Ik heb sinds kort een kiep aanhanger waar hydroliek opzit om te kunnen kiepen. De hydroliek wordt door een electrische pomp aangedreven en er zit dus een accu 12 V gemonteerd onder de bak van de aanhanger.
Als de aanhanger lange tijd niet wordt gebruikt loopt deze accu langzaam aan leeg dus overweeg ik om een solar paneeltje te monteren op de dissel. Kan ik dit paneeltje ( [www.conrad.nl] ) direct aansluiten op de accu of moet er nog een regelaar tussen? Of zijn er betere panelen voor dit gebruik?

Groeten neef Henk



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 21:50 
Kan zo op de accu, ik gebruik al een jaar een zonnepaneel. Het is alleen lastig om elke keer de klep te openen en de aansluiting los te koppelen.
Helaas doet mijn sigaretten aansteker het pas als het contact aanstaat, als dit bij jou nog een aansluiting heeft voordat je het contact aanzet kan het ook zo.

Maar pas op, loskoppelen voordat je de auto start, er zitten een paar simpele diodes in die deze piekspanningen niet aankunnen en dan is " ie " stuk ..........

Groet en een prettig uiteinde, Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 01:14 
Het paneel geeft max. 17,5 V , beschadig je daar de accu niet mee? Het starten zal wel meevallen van de aanhangerwinking smiley

Groeten neef Henk


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 01:54 
henk,

Waarom niet zoiets is er speciaal voor gemaakt

[www.conrad.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 02:30 
@ frans

zoiets moet ik nog hebben voor Spanje.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 02:52 
Normaal gesproken hoort er bij zo'n zonnepanneel een laadregelaar. Ook bij de conrad verkrijgbaar. Door het zeer lage vermogen is dat hier waarschijnlijk niet nodig. Zonnepaneel kan ook direct met alleen een diode er tussen worden aangesloten. Die shottky diode is nodig om te voorkomen dat er stroom van de accu naar het zonnepaneel terug kan lopen als het paneel een lagere spanning geeft dan de accu spanning. De accu loopt dan langzaam leeg en de zonnecellen vinden dit ook niet leuk. En Frans die 17 volt is de open spanning. Spanning zonder belasting dus. Als je de zonnecellen gaat belasten stort de spanning vanzelf in naar de waarde die de accu fijn vindt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 12:33 
heb zo,n ding kant en klaar bij de action weg voor 7.50. wel een tijdje geleden.
houd de accu van mijn boot gehele jaar redelijk vol.
tot nu toe heb ik altijd de motor kunnen starten, tot vorige maand.
toen stond de zon te laag voor waar het paneel lag.
heb hem met de accu klemmen aangesloten.

Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2015, 10:29 
kwa investering en gemak.
accu op de kar weg, lierkabels met stekker en massa schakelaar naar de autoaccu, en een knopje op het dachbord, om te kiepen,
destijds 12j geleden heb ik het zo gedaan en nog steeds plezier ervan.

gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2015, 10:51 
Dat is leuk als je altijd met dezelfde auto gaat maar dat zal bij mij nogal eens wisselen Pascal winking smiley

Iedereen bedankt voor de adviezen, ik heb er één besteld bij conrad en de praktijk zal leren of het de juiste keuze wassmiling smiley

Gr. neef Henk



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2015, 12:44 
Ik gebruik zo'n paneeltje al jaren om de caravan accu op peil te houden in de wintermaanden. Accu in het rek in de garage, paneeltje tegen het raam... gaat prima...

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.