Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 23 apr 2024, 17:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vervanging achterbank
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 23:36 
Beste Prikkers, sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 109 Station Wagon uit 1975. Nog even in de schorsing en in het voorjaar belastingvrij de weg op. Mooi even de tijd om wat projectjes uit te voeren. De eerste en belangrijkste is het meer geschikt maken van de 2e zitrij voor onze twee dametjes van bijna 1 en 4. De kleine meiden zitten nog in een maxi-cosi/kinderzitje en deze wil ik graag wat comfortabeler en vooral veiliger vast zetten. In de LaRo zit nu de originele en standaard bank en deze zou ik bij voorkeur willen vervangen door een 3-zitsbank of stoelen. Vervolgens ga ik 2 driepuntsgordels monteren. Op internet/forum al heel wat afgezocht maar nog niet echt een goed voorbeeld voor mijn nieuwe achterbank gevonden.

Hebben jullie misschien tips en het liefst voorbeelden voor mij? Ik hou me van harte aanbevolen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Chris


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 23:56 
Hoi Chris,

In mijn 110 had ik de middelste van de 3 stoelen vervangen door een exemplaar van een Renault Espace. Prima stoel waareen driepuntsgordel in geintegreerd is. Volgens mij was die stoel zelfs voorzien van Isofix.
Bij de montage heb ik toen gebruik gemaakt van de bijpassende rails, dan zijn de stoelen te verplaatsen en relatief eenvoudig te demonteren. Het plaatsen was een fluitje van een cent op de vlakke vloer.
Je kunt ipv je bank 2 van die stoelen plaatsen, dat past.

Nadeel is dat de stoelen aan de prijs zijn. Ze houden wel hun waarde.

Veel succes!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 01:54 
Chris,

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik ben toevallig met hetzelfde idee / project "bezig"... heb ook een 109 Stawag, en nu heb ik een tijdelijke oplossing, die voor de helft af is winking smiley

Momenteel heb ik namelijk een setje (originele) Deluxe stoelen op de tweede rij, inclusief de frames en de sliders en 3-punt gordels (behalve de middelste stoel).... alleen het hele bankje is nu gemonteerd op een houten bouwsel, maar dat ga ik vervangen door een 3-delig frame van de optie met 3 inklapbare stoelen. Alleen dat frame is erg lastig te krijgen (er stond er laatst nog een op marktplaats, uit een 110 - zaten ook in de 109). Dit is te fixen middels wat stalen beugels.

Maar het ziet er eigenlijk best goed uit, die Deluxe stoelen op de 2e rij, nog redelijk authentiek (onderdelen zijn makkelijk te bestellen via internet) en ze zitten goed / beter dan een bankje.

Zal proberen om binnenkort even een foto te sturen.

Groet,
Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 10:09 
Dank voor de snelle reacties en goeie tips.

Ivo, Ik had zelf nog niet gedacht aan de Renault Espace IV stoelen; vooral de ingebouwde gordels scheelt een heleboel gedoe met het later in bouwen van 3punt gordels. Wel redelijk aan de prijs die stoelen inderdaad. Weet je toevallig of 3 stoelen naast elkaar op de tweede rij ook zou kunnen passen? Ik neem aan dat de breedte van het interieur van een 109 en 110 niet al te veel van elkaar verschillen.

Hey Bart leuk te horen dat je met het zelfde projectje bezig bent. Ik ben benieuwd naar je inbouw van de deluxe stoelen.

Chris


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 12:43 
Hoi Chris,

In mijn 110 had ik alleen de middelste stoel vervangen en dat pastte goed tussen de 2 andere stoelen qua breedte van de stoelen. Ik denk dat je in de knoop komt met het plaatsen van de rails. De achterste wielbakken zitten dan naar mijn idee in de weg.

Ik kan je eventueel foto's mailen. Stuur dan maar een PB-tje met je mailadres.

Groet en "goeie roetsch",

Ivo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 19:15 
Hierbij nog de setup zoals hij nu is, met de voorstoelen dus op de tweede rij.



Ik ben van plan om de "sliders" eronder uit te halen en met wat aanpassingen op een meer origineel onder-frame te zetten, zoals deze:



(zag ik ergens op het web)

Ga hier pas in het voorjaar weer echt mee aan de slag - Ben benieuwd wat jouw oplossing gaat zijn!

Groet!
Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 23:24 
Hey allemaal, gisteren zijn er 2 Renault Espace (phase 1) stoelen inclusief rails bezorgd (bedankt voor de tip!). Binnenkort maar eens beginnen met de montage. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen van de inbouw.
Voor het monteren van de rails kan ik waarschijnlijk de boutgaten van de originele bank niet of deels gebruiken en moet ik dus nieuwe gaten in de vloer maken voor de montage. Hebben jullie suggesties voor de boorlocaties in de vloer om dit zo veilig en stevig mogelijk te doen? Is het bijvoorbeeld verstandig om aan de onderzijde een schetsplaat te gebruiken?

Groet

Chris


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.