Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 02:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 18:22 
Ik heb een Laro series embleem, met een dikke laag groene verf er op.
Heeft iemand een goede tip om de verf voorzichtig te verwijderen?

Ik durf geen ontlakker te gebruiken, omdat het van vrij dun aluminium is.

Het gaat om dit type:


bedankt!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 18:35 
Afbijt en een oude tanden borstel

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 18:36 
Oja, doe een veiligheids bril op zodat het niet in je ogen kan spatten.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 20:08 
(Oude) remvloeistof. Remvloeistof is een berucht product waar het het ongevraagd ontlakken betreft, dus ... wellicht.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 20:44 
Afbijt en een tandenborstel inderdaad, maar wel even de eventuele aantasting van het aluminium in de gaten houden. En kijk eerst even op het datablad naar de samenstelling: de meest afbijtmiddelen bestaan tegenwoordig uit een mengsel van organische oplosmiddelen (methanol, dichloormethaan etc.), maar soms zitten er ook zuren of logen in. Voor aluminium is beter er een te kiezen zonder zuur of loog.


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 00:02 
Thinner, gewoon in een bakje met thinner leggen, na een paar dagen is alle legerverf losgelaten.

tiepvaut



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2014 22:03 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 00:38 
Oh daar heb ik jaren geleden nooi opgelet. Geluk gehad dus want het schildje is er nog grinning smiley
Vincent je schrijft organische stoffen. Betekend dat als ik het spul weg spuit met water er geen milieu schade is of denk ik bij de term "organische" iets te natuurlijk confused smiley Ben normaaal niet zo'n fan van afbijt om te reden dat het in mijn ogen chemisch gevaarlijke troep is.
Sorry laro13 voor het even kapen van je topic.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 01:01 
JanTD: Nee, je moet "organische" niet verwarren met "biologisch afbreekbaar" of iets van die strekking, sorry - 't is een scheikundige term uit de koolstofchemie. Afval netjes verzamelen en inleveren bij klein chemisch afval op het depot, waar je ook thinner resten en verf resten e.d. heen brengt.


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 01:10 
JanTD5 Schreef:
-------------------------------------------------------

> Sorry laro13 voor het even kapen van je topic.
>
> Groet Jan

Geen probleem Jan, ik ben ook niet zo'n fan van afbijt.

Ik ga eerst eens proberen met wat warmte, misschien "trek" je de verf er zo van af.


gr.Jasper


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 11:29 
Ah ok dan heb ik toch altijd netjes gedaan die enkele keer dat ik het gebruik. thumbs up Bedankt voor de uitleg Vincent.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 13:22 
Hoewel de hoofdcomponenten van afbijt (methanol en dichloormethaan) ook niet bepaald onschuldig zijn, geef ik persoonlijk toch de voorkeur aan het gebruik van afbijt boven thinner. Thinner bestaat voornamelijk uit tolueen en/of xyleen, en is niet voor niks (vanwege de brandbaarheid, explosie- en toxicologische risico's) verboden in Nederland voor beroepsmatig gebruik binnenshuis.


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2014 11:23 door VeeTee.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 14:20 
Als je nog ouderwetse verf-afbijt hebt, dan is dat ideaal: een gegeleerde mix boordevol methyleenchloride (dat spul is goed ongezond -- vlgs mij is het tegenwoordig verboden -- ... "'t lost zelfs je hersens op", methanol is overigens ook dubieus, minder milieu-schadelijk misschien, maar wel sluipend giftig voor de gebruiker).

Methyleenchloride (=dichloormethaan) is overigens een prima verlijmer van ABS-achtige plastics.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 17:03 
Klopt, sinds 2012 is ook dichloormethaan (DCM) niet meer toegestaan voor de beroepsmatige gebruiker. In echt hoge concentraties is DCM (met name als damp, vanwege de inademing) op langere termijn voornamelijk carcinogeen (net als veel andere chloorhoudende koolwaterstoffen, tetra [ tetrachloorkoolstof ] was ook zo'n bekende). Het "hersenoplossend" fenomeen is meen ik voornamelijk bekend vanwege de benzeen en tolueen uit thinners, zie de bekende schildersziekte (OPS - Organo Psycho Syndroom).

Kortom, schuren is nog het beste - maar pas op dat je geen rsi in je polsen krijgt :-}


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2014 15:04 door VeeTee.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 20:30 
Even op de koffie komen en 1 minuutje onder (relatief) lage druk in de straalkast, is ie als nieuw. Of alle 30 bovenstaande opties grinning smiley (En dan met penseel 20 min aan de keukentafel weer in de zwarte verf)

Groeten,

Dennis

RRC EFI & DAF YA-126 Breda





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2014 18:32 door Dennis.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 21:21 
Bedankt voor het aanbod, maar er zit een hele dikke laag groene verf op en het is vrij zacht alu.
Dus ik denk dat je aan het einde, een ovaal plaatje alu overhoud. grinning smiley

Ik heb het eerst met de verf brander geprobeerd, maar dat begon me iets te veel te stinken.(misschien had ik dat beter niet in de keuken kunnen doen).smiling bouncing smileysmoking smiley

Ik heb een gedeelte van het plakkaat verf er af en nu laat ik het een poosje in de wasbenzine weken.

Bedankt voor alle tips!

gr.Jasper


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 13:24 
Even in de straalkast met parelzand dan is die zo weer mooi , al vele schildjes zo gedaan......

Succes....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 13:56 
laro13 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt voor het aanbod, maar er zit een hele
> dikke laag groene verf op en het is vrij zacht
> alu.
> Dus ik denk dat je aan het einde, een ovaal
> plaatje alu overhoud. grinning smiley
>
> gr.Jasper

Hoef je niet bang voor te zijn hoor, afhankelijk van de druk en materiaal waarmee je straalt, alu zal echt niet zomaar vervormen. Maar kijk eerst maar eens wat er af komt met wat weken. thumbs up

Groeten,

Dennis

RRC EFI & DAF YA-126 Breda




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.