Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 16 apr 2024, 23:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014, 23:16 
Hoi Hoi Prikkers,

Ik kan een mooie set velgen kopen met band afmeting 255/85/R16. Set wil ik puur voor de looks kopen.
Via de zoekfunctie kom ik er niet achter of dit zonder problemen past.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het antwoord. Alvast bedankt in elk geval voor de reacties.

Groeten Richard,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014, 23:35 
Richard,

Als het puur voor de looks is dan gaat het altijd wel passen, desnoods met Velpon.
Geef even aan wat voor velgen en wat voor een 90 je hebt.
Wellicht krijg je dan een zinvoller antwoord.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014, 23:42 
Daar kun je wel wat aan berekenen...



Hoogteverschil (met de standaardmaat) is 3.4 cm, dus 1.7 cm minder ruimte in de wielkast wat betreft hoogte.
De omtrek verschilt ruim 4%, daarmee heb je dus ook een tellerafwijking van 4% - valt nog wel mee.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 00:18 
@ Marc

Betreft een Defender 90 2.25 liter benzine uit 1984. Met nieuw setje veren en schokbrekers. De banden zijn op stalen velgen gemonteerd.

@ VeeTee

Kijk zon omrekentabel zocht ik al, meteen even aan mijn favorietenlijst toegevoegd. is 235/85/16 de standaard voor Defenders? Ik heb er
nu 225/75/16 onder kleine bandjes dus.

Gaan de 255/85/16 niet aanlopen tijdens het sturen? 95% van de tijd wordt er op asfalt gereden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 00:29 
Richard Langkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
> @ Marc
>
> Betreft een Defender 90 2.25 liter benzine uit
> 1984. Met nieuw setje veren en schokbrekers. De
> banden zijn op stalen velgen gemonteerd.
>
> @ VeeTee
>
> Kijk zon omrekentabel zocht ik al, meteen even aan
> mijn favorietenlijst toegevoegd. is 235/85/16 de
> standaard voor Defenders? Ik heb er
> nu 225/75/16 onder kleine bandjes dus.
>
> Gaan de 255/85/16 niet aanlopen tijdens het
> sturen? 95% van de tijd wordt er op asfalt
> gereden.

Richard, dat gaat waarschijnlijk wel goed gaan.
De stalen velgen zullen niet klem lopen op de trommelrem-achterassen.
Je zegt evenwel niet wat de ET (of offset) van de stalen velgen is, dat scheelt ook weer qua looks en qua bestuurbaarheid.

225/75x16 is in ieder geval niet de smalste band, dus kan het meevallen. Afhankelijk van de velg zal je wellicht de maximale stuuruitslag moeten beperken ... voor de APK mogen banden niet aanlopen.

En ... let op: je rijdt een stuk harder als wat je teller aangeeft. Heb je een teller van een 90 met kleine wieltjes dan is 205/82x16 standaard, had de 90 altijd al "grote" wielen dan was dat 7.5x16 (en dat komt dicht bij de wat bredere 235/85x16).

Marc

PS Je kan die bandenmaten ook op de rekenmachine of zelfs uit je hoofd (goed tegen Alzheimer) uitrekenen, je hebt daar echt geen app-jes of favorieten voor nodig.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 00:31 
Tja, standaard... in de folder wordt 7.50R16 (standaard stalen velg) en 235/85R16 (lichtmetaal) genoemd.

Ik heb zelf 265 breedte eronder zitten (op Zu velgen), en van aanlopen geen last (wel 2" verhoogd).


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 00:49 
Je hebt bredere velgen nodig. Minstens 6,5j of 7j dat is 130 velgen of 1tons velgen. Discovery 1 is ook goed maar hebben verkeerde ofset.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 01:31 
Vincent,

Indertijd werden de 88 en 90 vooral op 6.5x16 en later op 205/82x16 geleverd (die twee hebben vrijwel dezelfde diameter).
225/75x16 heeft ook weer die diameter van de 6.5x16.

De 7.5x16 was in de meeste gevallen een extra. Pas veel later waren er ook "luxe" varianten van de 90 met eventueel zelfs 265/75x16.

Veel 90 hebben dus een snelheidsmeter en kilometerteller die met 7.5x16 7% te weinig aangeeft, kies je dan een 255/85x16 dan ga je naar ± 14% te weinig.
Dus als je 50 op de teller rijdt dan zit je in de bebouwde kom al aan een snelheidsboete. Rijd je 100 op de teller en is het een 60 km/u weg dan ben je je rijbewijs net wel of net niet kwijt.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/12/2014 23:39 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 08:02 
Het is vooral de vraag of je 2,25 motortje het gaat trekken. standaard zit er een 1.4 tussenbak gemonteerd op de benzine 90, met 255 banden wordt de gearing voor een benzine dan aan de lange kant. Als jet motortje in hele goede staat is zal het wel lukken, maar als hij een beetje moe is geworden zal je met lichte heuveltjes in zijn 5 problemen krijgen.

Bij maximaal inveren aan één kant in het terrein gaat een 255 meestal aanlopen zonder verhoging. Bij normaal gebruik op de weg is de maat geen probleem.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2014 06:03 door Paul Stroink, One-Ten.nl.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 09:44 
In de openingspost werd in de topictitel "Defender 90" aangegeven, verder geen jaartal, model of motorisering, "dus" ik ging er van uit dat het een redelijk recent (echte) Defender was, i.t.t. de Ninety die bedoeld werd. ; )
De "folderstandaard" betreft dus de recntere Defender.


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 10:07 
Ik had 255 85 r16 op mijn vorige defender td5 uit 2006 op boost velgen en niet verhoogd. Ook in het terrein als hij maximaal ingevoerd was liep hij niet aan.

Rij nu in een 90 uit 86 met een 2.5benzine en 235 85 r16 banden en heb ervaren dat deze bandenmaat groot zat is als je in de bergen rijdt. Op vlakke Hollandse bodem zal een grotere maat niet zo veel uitmaken


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 12:13 
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> In de openingspost werd in de topictitel "Defender
> 90" aangegeven, verder geen jaartal, model of
> motorisering, "dus" ik ging er van uit dat het een
> redelijk recent (echte) Defender was, i.t.t. de
> Ninety die bedoeld werd. ; )
> De "folderstandaard" betreft dus de recntere
> Defender.

Tja, ik vroeg direct naar het hoe en wat - het is niet de eerste pré-Defender - en ... de 205/82x16 werd nog heel lang als standaard band onder de Defender 90 geleverd (vlgs mij tot in het Td5 tijdperk, maar dat zou ik moeten nakijken).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 13:01 
Marc-my-Words Schreef:

> Tja, ik vroeg direct naar het hoe en wat - het is niet de eerste pré-Defender -

Prima hoor - maar ik ga ervan uit dat als er Defender 90 staat dat het een Defender 90 betreft.



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 15:29 
Ik heb 255/85/R16 onder mijn Defender 127 uit 1988 en dat gaf ook onverhoogd geen problemen.

gr Niels


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 20:15 
hmm, bij mijn 110 van een paar jaar geleden liepen de voorwielen aan als ik bijna crossaxled was en instuurde. Maar die had wel modulairs, dus misschien kwam het mede door de extra offset.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 20:18 
Op papier scheelt het niet zo veel tussen een 2,25 en een 2,5, maar ik heb in diverse defenders met een vermoeid 2,25-je gereden die op de nederlandse snelwegen bij een heuveltje met standaardbanden al iets terugzakten. Of die op de vlakke weg al niet harder dan 100 wilden :-)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.