Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 23 apr 2024, 15:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014, 18:28 
Ik zal even beginnen met mijn verhaal, vorig jaar een 17H petrol blok gekocht met nokkenas schade,

Blok gehaald schoongemaakt, getript, nokkenas besteld, nieuw wormwieltje t.b.v de ontsteking, zuigerveren, lagers top en buttom, opvoerpompje, oliepomp
cilinderkop (oude bleek lek) elektronische ontsteking zonder contactpunten, revisie set carburateur, thermostaat, filters, keringen en pakkingen...

Na veel ellende alles ingebouwd ontsteking afgesteld 16graden voor bij 2000tpm en nu na een test rit heb ik het volgende :

- oliedruk lampje brand bij stationair toerental
- de motor vind ik erg heet aanvoelen (op de meter netjes in't midden)
- er zit een ratelend/tikkend geluid in de motor bij 1/4 gas hoor ik dat het luidste, zou dit voort kunnen komen uit het nokkenas verhaal ? ik heb daarvan de lagers niet vervangen.
is het redelijk goed te doen om die lagers te vervangen, kan ik die er zo uithalen en nieuwe erin monteren zonder speciale tools ?

en nog wat dingen die niks met de motor wissel toe doen hebben,

- uitlaat maakt veel lawaai, het lijkt wel een sportwagen zoveel volume en blaast hij als ik gas geef
- de aandrijflijn is nogal sponzig, als ik gas geef en los laat hoor je een tik / klong en ook als ik schakel dan hoor je een tik/tak als ik koppel en ontkoppel ( bak en tussenbak zij twee jaar geleden vervangen)
is dit af te stellen in de bak of tussen bak ?

Heeft iemand ervaring hiermee en of tips ?

Land rover ninety 2.5 petrol bj- '84


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014, 19:42 
Beetje lastig om zo iets te roepen; als ik het verhaal zo lees zijn er eigenlijk 2 zaken die me opvallen.

1. Olielampje : Als het wel uitgaat bij hogere toeren, moet je zeker even meten of er genoeg druk is. Mocht je geen meter hebben dan zeker even kijken bij de nokkenas. Daar moet ruim voldoende olie komen. ook stationair. Het kan ook een wat duffe sensor zijn, maar wel iets om snel even te controleren. Zit het wel fout, dan kun je flinke motorschade oplopen.

2. Bij "nokkenasproblemen" denk ikzelf ook altijd meteen aan tuimelaars en kleppen ? Zitten deze er ook nieuw in ?? Zo niet, weet je zeker dat ze allemaal recht zijn (kleppen) niet ingelopen (tuimelaars) en goed gesteld zijn ? Als een nokkenas versleten is, is dit meestal ook het geval met de tuimelaars; en in extreme gevallen kun je ook een kromme klepsteel niet uitsluiten. (Bovendien slijt je nieuwe nokkenas sneller met oude tuimelaars ( niet goed inlopen). )

3. Waarom vermeld je het ontstekingstijdstip bij 2000 toeren ??? Normaal gesproken stel je bij een 750-800 toeren hem zo in dat hij een graad of 8 voorontsteking heeft (V8; maar een 2.5 zal daar niet zo heel veel vanaf zitten).
Onjuist ontstekingstijdstip kan heel goed tot een (erg) warm blok leiden en niet volledig sluitende kleppen zouden het sportieve geluid kunnen verklaren....

4. De "kloenk" wordt meestal veroorzaakt door speling in de aandrijving. Dat is meestal niet de V-bak, maar een combinatie van spelingen in Diff, meenemers (in je wiel) en de cardanassen. Deze zijn eenvoudig te controleren. Pas als je dat hebt uitgesloten zou ik richting V-bak gaan denken. Maar dat ze wat geluid maken is eigenlijk bijna standaard; ik ken er maar weinig die dat niet doen. smiling smiley

Succes met de speurtocht smiling smiley




.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/12/2014 17:42 door G-men (Gargamel).


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014, 22:16 
Je koopt een blok met nokkenas schade. Wat was die schade precies? Het is altijd zinnig om bij zo'n kapot blok oorzaak en gevolg van de schade te achterhalen.

Je kunt wel allerlei nieuwe onderdelen in dit blok stoppen maar je hebt op deze manier wellicht snel weer een blok met nokkenasschade.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/12/2014 20:16 door Mrah.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 20:33 
de schade kwam door een kapotte oliepomp en vastgelopen ontsteking huis..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 14:42 
en heeft iemand een technisch tekening van range rover assen waarop ik kan zien hoe
ik de speling kan verhelpen / afstellen ?

er zijn onder mijn defender range rover assen gezet om zo rond om schijfremmen te hebben
hoe kan ik er achter komen van welk type dit assen zijn ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.