Je huidige bandenmaat is 7,5x16 neem ik aan?
235x85x16 heeft dezelfde omtrek dus wat dat betreft is het geen extra belasting op de aandrijflijn.
235x85 is wel iets breder dan 7,5x16(ong 195/200mm) dus dat zou theoretisch een iets hogere belasing zijn op de stuurinrichting maar dat verschil ga je niet merken.
Hele hordes series rijden op 235x85ers.
De Wolf en disco velgen zijn van 7,5/8mm dik staal. Dus dikker dan de standaard 5,5J velgen.
Met de korte studs kom je dan net een paar mm draad te kort om de wielmoer helemaal op de stud te draaien. Langere studs zijn verkrijgbaar.
Ik rij al jaren met modular velgen onder mijn serie 2a en de modulars zijn ook 8mm dik. De serie 2a studs zijn ook kort en ook nog eens dunner dan de serie 3 studs.
Dit heeft nog nooit een probleem gegeven. Nog nooit een losgelopen wielmoer gehad. Wel gebruik ik altijd de momentsleutel voor de wielen en zet ze met 110Nm vast.
Voor de wolf velgen wordt 160Nm voorgeschreven dacht ik maar ik denk dat mijn dunne serie 2a studs daar niet tegen bestand zijn.
En zoals gezegd. Ik heb met 110Nm in al die jaren nog nooit een losgelopen wielmoer gehad.
Onder mijn 110 had ik disco velgen en die gingen ook altijd met 110Nm vast.
De modulars hebben trouwens iets meer offset dan de wolf en disco velgen en dat komt de stuuruitslag weer ten goede.
De extra belasting op de wiellagers door die grotere offset is naar mijn ervaring totaal geen probleem bij goed afgestelde goede kwaliteit lagers(Timken of FAG).
De Landrover wiellagers zijn dusdanig overbemeten dat die er niets van merken.
Ik rij ook al 3 jaar dagelijks met 255x85x16 op die modulars met de standaard serie 2a V-bak/diffs en steekassen zonder problemen.
Zulke hoge banden zijn zeker een zwaardere belasting voor de aandrijflijn maar als je met "mechanical sympathy" rijdt is dat geen probleem.
Met hele harde tegenwind(storm) bv merk je dat de V-bak het best wel zwaar heeft als ik boven de 70Km/h kom zeker hier op het open Groningse platteland.
Mijn blok is een 2,25petrol van Turner met geflowde kop en die heeft er totaal geen moeite mee.
Ik pas mijn rijstijl hier dan ook op aan en pak dan de wat kleinere boerenpaadjes. die hebben we hier genoeg.
Ook tijdens het terrein rijden gooi ik wat eerder de lierkabel uit dan een ander om door cross-axles heen te komen.
Als ik ga rammen met die 255-ers weet ik zeker dat de serie 2a steekassen me om de oren vliegen of het diff uit elkaar spat.
Ik heb standaard een setje achterste steekassen achter in liggen,maar die laat ik liever daar liggen.
Groet.
Eric.