Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 13:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 16:55 
Zo met de kerstdagen ontstaan er weer allerlei ideeën voor de toekomst, en zit te denken aan bredere velgen onder de SIII 109 (6cyl)

Op dit moment heb ik de Wolf velgen of de Disco 1 velgen op het oog, om er de 235/85/R16 banden op te gooien.

Nu ben ik bekend met de discussie over de studs enzo, maar ik las ergens op een Engels forum over dat door de grotere wielen er een impact zou zijn op de aandrijvings-assen, en dat je die moet aanpassen (??) om te verstevigen...

Hoe denken de prikkers daarover? Zit het in de hoek theoretisch correct, maar praktisch geen probleem?
Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 17:52 
Je huidige bandenmaat is 7,5x16 neem ik aan?
235x85x16 heeft dezelfde omtrek dus wat dat betreft is het geen extra belasting op de aandrijflijn.
235x85 is wel iets breder dan 7,5x16(ong 195/200mm) dus dat zou theoretisch een iets hogere belasing zijn op de stuurinrichting maar dat verschil ga je niet merken.
Hele hordes series rijden op 235x85ers.

De Wolf en disco velgen zijn van 7,5/8mm dik staal. Dus dikker dan de standaard 5,5J velgen.
Met de korte studs kom je dan net een paar mm draad te kort om de wielmoer helemaal op de stud te draaien. Langere studs zijn verkrijgbaar.
Ik rij al jaren met modular velgen onder mijn serie 2a en de modulars zijn ook 8mm dik. De serie 2a studs zijn ook kort en ook nog eens dunner dan de serie 3 studs.
Dit heeft nog nooit een probleem gegeven. Nog nooit een losgelopen wielmoer gehad. Wel gebruik ik altijd de momentsleutel voor de wielen en zet ze met 110Nm vast.
Voor de wolf velgen wordt 160Nm voorgeschreven dacht ik maar ik denk dat mijn dunne serie 2a studs daar niet tegen bestand zijn.
En zoals gezegd. Ik heb met 110Nm in al die jaren nog nooit een losgelopen wielmoer gehad.
Onder mijn 110 had ik disco velgen en die gingen ook altijd met 110Nm vast.
De modulars hebben trouwens iets meer offset dan de wolf en disco velgen en dat komt de stuuruitslag weer ten goede.
De extra belasting op de wiellagers door die grotere offset is naar mijn ervaring totaal geen probleem bij goed afgestelde goede kwaliteit lagers(Timken of FAG).
De Landrover wiellagers zijn dusdanig overbemeten dat die er niets van merken.

Ik rij ook al 3 jaar dagelijks met 255x85x16 op die modulars met de standaard serie 2a V-bak/diffs en steekassen zonder problemen.
Zulke hoge banden zijn zeker een zwaardere belasting voor de aandrijflijn maar als je met "mechanical sympathy" rijdt is dat geen probleem.
Met hele harde tegenwind(storm) bv merk je dat de V-bak het best wel zwaar heeft als ik boven de 70Km/h kom zeker hier op het open Groningse platteland.
Mijn blok is een 2,25petrol van Turner met geflowde kop en die heeft er totaal geen moeite mee.
Ik pas mijn rijstijl hier dan ook op aan en pak dan de wat kleinere boerenpaadjes. die hebben we hier genoeg. grinning smiley
Ook tijdens het terrein rijden gooi ik wat eerder de lierkabel uit dan een ander om door cross-axles heen te komen.
Als ik ga rammen met die 255-ers weet ik zeker dat de serie 2a steekassen me om de oren vliegen of het diff uit elkaar spat.
Ik heb standaard een setje achterste steekassen achter in liggen,maar die laat ik liever daar liggen.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2014, 19:06 
Ha Eric,

Ik rij nu inderdaad op 7.50 x 16, dus het gaat alleen om de breedte. Ik had ook al verwacht dat het niet veel uit zal maken qua impact, maar goed om jouw ervaringen te horen. Zelf rij ik niet al teveel in zwaar terrein, dus daar hoef ik me dan ook geen zorgen over te maken. Dank voor je uitgebreide reactie by the way!

Nu maar eens op zoek naar de velgen, moet nog even wennen aan de Wolf's (die redelijk betaalbaar zijn), maar er toch anders uitzien - echt jammer dat de 1-ton varianten zo duur/zeldzaam zijn.

Als ik het goed begrijp uit jouw verhaal heb jij wat betreft de studs gewoon de orginele laten zitten?

Groet,
bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2014, 19:20 
Bart,

Als je de gaten in de Wolf-velgen "dichtplakt" dan hebben ze vlgs mij vrijwel het uiterlijk van de 1-ton velgen.
Voor mij hoeven die gaten ook niet, maar kijk je er scheef tegenaan dan zie je zo nauwelijks.
Wel je de 1-ton velgen nog dichter benaderen dan heb je een dubbele set standaard-staal nodig en een velgen-snijer/lasser:
Snij van een standaard stalen velg aan de buitenzijde een smalle rand, snij van de donor-velg een brede rand en las die brede rand aan de velg.
Je kan dan ook nog voor 6 inch of 6 en een kwart inch gaan - het hoeft dan geen 6.5 te worden, en je kan als je tubeless-velgen gebruikt direct een tubeless 1-tom maken (een velg die nooit bestaan heeft). Alleen moet je wel de lasnaad goed conserveren en dus de velgen nieuw spuiten.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 00:37 
Bart, ik heb al jaren 265/75/16 op mudulair onder mijn S3 liggen en dat bevalt prima.
Ik wilde destijds ook wat "anders" en op aanrader van andere heb ik deze toen gekocht.
Achteraf gezien hadden ze wel wat smaller mogen zijn.De rolweerstand is natuurlijk wat groter en ze "zoeken"erg snel op de weg.
Je stuurinrichting moet dan ook onberispelijk zijn voor een goed rijgedrag.Ik heb er later ook bekrachtiging opgebouwd om lekker comfortabel te kunnen sturen.
(inparkeren met een hand).
De studs zijn bij mij ook aan de korte kant, ik heb dat opgelost door dopmoeren te kopen om van het gezeur af te zijn dat mijn wielmoeren niet passen.Er is er in al die jaren ook nog nooit een afgelopen of losgeraakt.
Mijn snelheids meter geeft heel iets te weinig aan, dat zal bij jou dan ook wel zijn aangezien 235/85/16 heel dicht bij mij maat zit.

eventueel kan je het hier berekenen.

succes met je keuze



Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2015, 18:58 
@ Marc, dat is zeker ook een optie om te overwegen... maar lassen is voor mij net een brug te ver, maar misschien dat ik wel iemand kan vinden als ik ooit voor die optie ga.

@ Dirk, kan me voorstellen dat de 265 -ers inderdaad een behoorlijke stap is, daarom kies ik denk ik voor de 235 en hoop ik dat het effect wel merkbaar is van "iets anders" - maar aangezien er zoveel Series daarmee rondrijden zal het wel naar tevredenheid zijn.

Die link om de afwijking te berekenen is echt gaaf! Handig, thanks. Sowieso wil mijn teller-wijzer nogal eens een beetje heen en weer "wapperen", maar goed om de afwijking te weten.

Groet! (en nog een goed nieuwjaar!)
Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.