Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 03:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: edelbrock
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 15:38 
Heeft er iemand ervaring met een edelbrock intake en caburateur op een range rover classic 3.5 v8 ?
Groetjes Mark


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 13:11 
Ja, ik heb hetzelfde maar op een 3.9 dus niet veel verschil denk ik.

Ramon


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 14:17 
Hoi Mark,

Is ook nog een van mijn wensen.
Een Edelbrock inlaat met carburateur heeft in de regel een betere MPG. Oppakken van het toerental gaat een stuk sneller, omdat het mengsel niet onder een constante (weliswaar) lichte onderdruk wordt opgebouwd. Bij het gas geven hoeft niet eerst een piston van de carburateur omhoog te gaan, maar gas open is meteen "open".
Deze carburateur spuiten bij het indrukken van het gaspedaal een beetje benzine in de venturies, waardoor de motor bij het accelereren niet gaat inhouden.
Koude start gaat een stuk makkelijker omdat je voor het starten even het gaspedaal intrapt, dus wat benzine inspuit en zo de eerste de beste cilinder al een arbeidsslag krijgt omdat er al een brandbaar mengsel aanwezig is.
Deze carburateurs worden in de regel voorzien van een automatische choke, leuk, maar kost benzine. Een handbediende choke is beter. Je kunt met deze carburateurs in de zomer vrijwel zonder choke starten (voor het starten even het gaspedaal intrappen en loslaten). In de winter een beetje choken, starten en dan vrijwel meteen van de choke af.

Waar je wel even op moet letten is dat je bij de Edelbrock manifold de juiste carburateur hebt. Er zijn hoofdzakelijk twee merken:
- een is de Holley carburateur, 4 barrels en met aan de voor en de achterzijde van de vier barrels een vlotterkamer. Werkt heel goed op auto's die redelijk vlak blijven (dus niet off-road). Uitkijken dat de juiste sproeiers er in zitten (tot 4 liter motor inhoud) en niet voor de Amerikaanse 6 of 7 liter blokken. Als deze bij een flinke helling komt, lopen de voorste twee barrels over en de achterste twee lopen droog. Gevolg is dat de motor dan niet goed loopt. Deze carburateurs zijn Bomb-Proof en eenmaal ingesteld (benzine niveau in vlotterkamers, stationair mengsel en stationair toerental), blijven deze goed werken
- een andere carburateur is de Weber (Edelbrock), uitstekend geschikt voor motoren die in off-road worden gebruikt, omdat de carburateur dan ook scheef komt te hangen. Door de centrale vlotterkamer, krijgen de barrels alle vier het juiste benzine niveau in de venturie.
Ook bij deze carburateur de juiste sproeiers voor de motor inhoud. Ook eenmaal ingesteld zoals de Holley, blijven deze goed werken.

Waar je wel goed op moet letten, deze carburateurs worden geleverd met een rond luchtfilter wat op de carburateur wordt gemonteerd. Heel mooi, ziet er strak uit, maar daarmee zuig je warme lucht van onder de motorkap aan en dan krijg je meteen problemen met de CO afstellingconfused smiley. Ook wordt het mengsel tijdens het rijden niet gunstig beïnvloed door deze warme (zeg maar hete) lucht.
Frisse lucht dus is belangrijk. Deze warmt in de Manifold en de cilinders wel genoeg op. Je zult dus de lucht van buitenaf moeten aanzuigen. Hiervoor is een gesloten filterhuis zoals op de oude Amerikaanse V8 motoren werd gebruikt geschikt. Die hebben een of twee toevoerkanalen, wat je mooi op een snorkel kunt aansluiten met een flexibele heater-slang van b.v. 80 mm. Nu zul je zeggen, 80 mm (de meeste snorkels eigenlijk maar 70mm) toevoer en ik heb 4 x 40mm barrels. Dat is alleen van belang bij heel hoge toerentallen en dat maken onze motoren in de regel niet. Wil je het helemaal stoer maken, zet er dan links en rechts een snorkel optongue sticking out smiley

Vraag bij de diverse leveranciers naar een set met manifold, carburateur, pakkingen, bouten/moeren, gas en Choke kabels. Uiteraard met de sproeiers voor de 3.5 liter motor (heeft te maken met het aantal "Cubic Feet per minute". Kijk daarvoor eens naar:
[www.4secondsflat.com]
vul daar de waardes voor je motor in. Neem als toerental 5000 rpm. Lijkt mij meer dan genoeg voor de Rover V8.

Succes met je overweging en sleutel ze.

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 14:43 
Hoi
bedankt voor de informatie had dat wel al gehoord van dat off road rijden maar wist niet wat ze bedoelde
had ook al prijs gevraagd bij c en p usa parts in Belfeld wat daar zo'n edelbrock set kost en daar kost dat +_ 800 euro weet niet of het een optie is om het rechtstreeks in Amerika te bestellen??
Gr Mark


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 18:30 
Vergeet je thermostaathuis niet.................of stuur deze jongens een mailtje om info.
.

summit

Of een Offenhauser 7001 Jos? spinning smiley sticking its tongue out

RRC '86 V8



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2014 16:36 door Michel WaZ.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 22:38 
wat moet je allemaal weten dan?
let in iedergeval op je koeling, das het grootste probleem om die goed aan te sluiten


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 22:46 
Op mijn 3,5 en later op mijn 3,9 heb ik ook een edelbrock met handchoke gehad, groot verschil met su´s!

Wat betreft het amerikaanse pancake filterhuis, helemaal mee eens, ik heb later een filterhuis van een amc pacer gemonteerd en dat scheelde een stuk vanwege de koudere inlaat lucht.
Ik was nog voornemens de lucht via een wolf luchtfilter op het voorscherm te leiden, totdat ik vanwege emissie eisen efi heb gemonteerd..

Eduard


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 01:26 
Hallo
ik had inderdaad begrepen dat je wel de goed intake moest hebben dat het ook echt voor een 4wd moest zijn en verder weet ik niet echt wat ik allemaal nodig heb voor het op mijn range te monteren ik heb nu inverband met de belasting mijn range van lpg terug op benzine gebouwd maar krijg hem met de standaard stromberg carbs niet meer goed aan het lopen +de co is veeeeeel te hoog en dat is de rede dat ik zit te twijfelen over een edelbrock set hoop dat het dan daar mee opgelost is en hoop dat ik het ook gewoon allemaal kan aansluiten op mijn range want je moet volgens mijn ook een t stuk net voor de edelbrock catb zetten met een overdruk ventiel waar je de retour benzine leiding op moet aansluiten en er gaat nu een dunne koelleiding van af de boven kant van de radiateur naar mijn spruitstuk waarvan ik niet weet waar die op de edelbrock moet en de 2 dikke ontluchtings leidingen die boven op de klepdeksels naar de stromberg gaan waar die bij een edelbrock aan gesloten moet worden hoop dat iemand daar meer van weet
groet mark


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 00:00 
Hoi Mark,

Als het alleen om je CO gaat, zet er maar een snorkel op. (een aanzuigen via de Wing is ook een optie, hoofdzaak van buiten de motorruimte).
Ik heb onze Ninety een keer aan de CO meter gehad in de garage en ik kreeg dat kreng niet laag genoeg. Als deze op zijn laagste was, hield de motor in bij het gas geven. Het bleek dat de sproejernaalden helemaal naar beneden stonden en zo de benzine toevoer nagenoeg dicht kneep.
Ik heb toen een dikke slang op de inlaat van het luchtfilter gezet en de CO zakte meteen weg. De lucht werd dus van buiten het motorcompartiment aangezogen. De CO weer afgesteld op 2.5 en de motor liep goed en pakte ook goed op. De slang er weer vanaf gehaald en daar ging de CO weer de lucht in tot onaanvaardbare hoogtes.
Als ik bij een verkeerslicht lang moest wachten (en daar hebben we er in Limburg nogal wat vanconfused smiley) en dan gas gaf, ging het nog, maar zodra de koppeling helemaal op was en er dus kracht moest worden geleverd hield de motor helemaal in (verslikte zich helemaal) en kwam dan weer terug met hoesten en proesten. Als je met zo een V8 even stil staat en de motor draait, verzamelt zich een enorme hoeveelheid hete lucht onder de motorkap. Deze hete lucht gooit het mengsel helemaal overhoop.

Uiteindelijk voor een Snorkel gekozen en een gat rechts in het spatbord gemaakt. Met een stuk heaterslang van 80mm en PVC buis heb ik een verloopstuk met bochten en een koppeling gemaakt met de snorkel-doorvoer.
Hier een foto van de motor ruimte:


De snorkel is gewoon standaard:

maar ik heb wel zelf een koppelstuk gemaakt aan de binnenzijde van het spatbord.
Die lucht voor-verwarm klep met slangen naar het T-stuk tussen de carburateurs heb ik bij de aanschaf meteen er af gegooid. Dit werkt toch niet en de motor wordt snel genoeg warm.
Als de CO nu gemeten wordt, is die netjes tussen de 2.5 en 3.0. Na het afstellen en de APK heb ik deze weer op 2.8 gezet, schijnt beter te zijn.

Bijkomend voordeel van koelere inlaat lucht is dat je ook betere cilindervulling krijgt en indien nodig dus ook meer vermogen. In het algemeen wordt de motor dan wat zuiniger. Ik haal op lange ritten 1 op 8 bij ongeveer 100KMh en dat is toch netjes.

Overigens werken de Stromberg carburateurs heel goed in alle posities. Dus deze zijn uitermate geschikt voor Off-Road rijden. De sproeier zit in het midden en daaromheen zit de vlotter, waardoor het niveau altijd correct is.

Succes en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 01:04 
Hoi Jos bedankt voor de tip ik zie op de foto dat je de zelfde carb's heb als ik op de range
heb vandaag bij c en p usa parts een edelbrock intake en een holly carb besteld want had prijs gevraagd om mijn stromberg carb's te reviseren en dat was mij veel te duur voor een paar honderd euro meer heb ik nu die edelbrock met holly dus van daar mijn keuze en hoop dat ik nu weer goed kan rijden !!
gr mark


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 09:05 
Dan ben je waarschijnlijk een hoop centjes kwijt, toevallig bij deze een prijs opgave gedaan?

manifold

Je kan ook rechtstreeks in de USA bestellen bij summit, heeft alles van Edelbrock en Holley.

edelbrock

Nou succes en een goed uiteinde

RRC '86 V8



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2014 07:07 door Michel WaZ.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: edelbrock
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 10:46 
Goedemorgen
het is wel een duur grapje zo'n edelbrock setje maar mijn eigenste carbs reviseren ook .
ik heb inderdaad eerst prijzen vergeleken en ook bij summit gekeken en ik moet zeggen dat c en p dan toch niks te duur is en je kunt ergens naar toe als er iets is dat vind ik toch ook wel fijn.
jullie ook een goed uiteinde .
gr mark


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.