Hoi Mark,
Is ook nog een van mijn wensen.
Een Edelbrock inlaat met carburateur heeft in de regel een betere MPG. Oppakken van het toerental gaat een stuk sneller, omdat het mengsel niet onder een constante (weliswaar) lichte onderdruk wordt opgebouwd. Bij het gas geven hoeft niet eerst een piston van de carburateur omhoog te gaan, maar gas open is meteen "open".
Deze carburateur spuiten bij het indrukken van het gaspedaal een beetje benzine in de venturies, waardoor de motor bij het accelereren niet gaat inhouden.
Koude start gaat een stuk makkelijker omdat je voor het starten even het gaspedaal intrapt, dus wat benzine inspuit en zo de eerste de beste cilinder al een arbeidsslag krijgt omdat er al een brandbaar mengsel aanwezig is.
Deze carburateurs worden in de regel voorzien van een automatische choke, leuk, maar kost benzine. Een handbediende choke is beter. Je kunt met deze carburateurs in de zomer vrijwel zonder choke starten (voor het starten even het gaspedaal intrappen en loslaten). In de winter een beetje choken, starten en dan vrijwel meteen van de choke af.
Waar je wel even op moet letten is dat je bij de Edelbrock manifold de juiste carburateur hebt. Er zijn hoofdzakelijk twee merken:
- een is de Holley carburateur, 4 barrels en met aan de voor en de achterzijde van de vier barrels een vlotterkamer. Werkt heel goed op auto's die redelijk vlak blijven (dus niet off-road). Uitkijken dat de juiste sproeiers er in zitten (tot 4 liter motor inhoud) en niet voor de Amerikaanse 6 of 7 liter blokken. Als deze bij een flinke helling komt, lopen de voorste twee barrels over en de achterste twee lopen droog. Gevolg is dat de motor dan niet goed loopt. Deze carburateurs zijn Bomb-Proof en eenmaal ingesteld (benzine niveau in vlotterkamers, stationair mengsel en stationair toerental), blijven deze goed werken
- een andere carburateur is de Weber (Edelbrock), uitstekend geschikt voor motoren die in off-road worden gebruikt, omdat de carburateur dan ook scheef komt te hangen. Door de centrale vlotterkamer, krijgen de barrels alle vier het juiste benzine niveau in de venturie.
Ook bij deze carburateur de juiste sproeiers voor de motor inhoud. Ook eenmaal ingesteld zoals de Holley, blijven deze goed werken.
Waar je wel goed op moet letten, deze carburateurs worden geleverd met een rond luchtfilter wat op de carburateur wordt gemonteerd. Heel mooi, ziet er strak uit, maar daarmee zuig je warme lucht van onder de motorkap aan en dan krijg je meteen problemen met de CO afstelling
. Ook wordt het mengsel tijdens het rijden niet gunstig beïnvloed door deze warme (zeg maar hete) lucht.
Frisse lucht dus is belangrijk. Deze warmt in de Manifold en de cilinders wel genoeg op. Je zult dus de lucht van buitenaf moeten aanzuigen. Hiervoor is een gesloten filterhuis zoals op de oude Amerikaanse V8 motoren werd gebruikt geschikt. Die hebben een of twee toevoerkanalen, wat je mooi op een snorkel kunt aansluiten met een flexibele heater-slang van b.v. 80 mm. Nu zul je zeggen, 80 mm (de meeste snorkels eigenlijk maar 70mm) toevoer en ik heb 4 x 40mm barrels. Dat is alleen van belang bij heel hoge toerentallen en dat maken onze motoren in de regel niet. Wil je het helemaal stoer maken, zet er dan links en rechts een snorkel op
Vraag bij de diverse leveranciers naar een set met manifold, carburateur, pakkingen, bouten/moeren, gas en Choke kabels. Uiteraard met de sproeiers voor de 3.5 liter motor (heeft te maken met het aantal "Cubic Feet per minute". Kijk daarvoor eens naar:
[
www.4secondsflat.com]
vul daar de waardes voor je motor in. Neem als toerental 5000 rpm. Lijkt mij meer dan genoeg voor de Rover V8.
Succes met je overweging en sleutel ze.
Jos
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".