Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu wo 01 mei 2024, 03:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 16:58 
Hallo
Na er lang over nagedacht te hebben,
wil ik deze winter de complete aandrijflijn van een disco 300tdi met automaat in mijn series 3 109 bouwen

ik ben al wat aan het rond kijken voor een donor disco
maar wat zijn de punten waar op te letten, weet het nodige van series maar niet van deze wagens
alle tips zijn welkom

Alan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2014 18:53 door Alan T.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 23:32 
Ik heb zelf tot 3 keer aan toe in UK een Disco gekocht via ebay. Voor de goedkoopste was ik zo'n 1000 euro kwijt incl. alle bijkomende kosten (vliegticket, brandstof, verzekering etc) en de duurste ongeveer 1400 euro, daar vind je in NL niet zo snel een Disco voor tenzij je geluk hebt.

Let er op dat je er 1 koopt waar geen EDC op zit want daar wordt je niet vrolijk van als je dat moet inbouwen. Kies voor de meest luxe uitvoering zodat je over gebleven onderdelen kan verkopen (radio installatie, lederen stoelen, electrische dakramen etc). Lees heel goed de omschrijving van de auto, een verkoper die weinig info geeft heeft meestal iets te verbergen. Een Disco met MOT (apk) kan je naar huis rijden.

Groeten neef Henk



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 15:07 
Engeland zat ik inderdaad ook al aan te denken, heb op ebay al mooiere disco met minder KM voor veel minder geld
het enige minpunt is dan wel weer de RHD vooras.

Wat die EDC betreft: uhhhconfused smiley wat is dat, wat doet die, en waarom wordt je er niet vrolijk van om die in te bouwen???
en in welke modeljaren hebben ze die gebruikt

Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 18:22 
Vanaf eind 95. EDC loopt véél mooier en vlotter maar is lastig in te bouwen ivm electronisch aangestuurde injectiepomp..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 20:33 
het grote verschil is dat de edc injectiepomp electronisch aangestuurd word. Iets meer pk's en een arm dikke kabelboom met computer.
de mechanische inspuitpomp is 1 draadje smiling smiley
Zoals Neef Henk zegt, kijk goed naar de onderhoudshistorie, voornamelijk die van de autobak. Bij henk is het al een paar keer goed gegaan, ik heb 2 jaar lopen kloten.
Jeroen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 22:54 
Als je ook de assen wilt gebruiken dan heb je een probleem ja maar er zijn vast wel onderdelen te koop om het weer LHD te maken winking smiley

Gr. neef Henk


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 01:07 
Is die EDC enkel voor de motor of doet die nog meer kunsjes

ik vraag me af of de onderhoudshistorie na een jaar of 20 nog compleet zal zijn

En van Rhd naar Lhd is inderdaad niet zo spannend maar als het niet hoeft is dat net zo makelijk

Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 17:11 
Persoonlijk zou ik wel de EDC inbouwen, je gaat toch al beginnen met een flink project, dus waarom ook niet meteen het EDC overbouwen. Je motor loopt stukken mooier, stuk sterker en stiller en het extra vermogen dat de automaat nodig heeft dat geeft die EDC ten volle. Ik zou niet naar Engeland gaan maar dat komt omdat ik jaloers ben op jullie vrije tijd. Ik zit vol met werk tot januari en rij ook nog 's een uurtje of 40 per week op de truck.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 08:27 
Vrije tijd, wat is dat confused smiley
Ik heb ook een 40 uurige werkweek, twee kinderen en 4 Land Rovers winking smiley

Gr. neef Henk

(ik ging 's ochtends met het vliegtuig naar GB en kwam dan rijdend terug dezelfde dag)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 09:27 
Ja het kan zeker binnen een dag, dan heb je ook alles mee gehad. Ik ben ca 20 keer in de UK geweest voor auto's te halen en ik weet dat het ook heel erg tegen kan zitten. Heel vervelend als je baas of je klanten zitten te wachten en Bartje heeft pech. Daarom zoek ik donorautos alleen nog maar in Nederland. Maar als het eenmalig is en je hebt zin in een avontuurtje en je hebt speling in de tijd: doen!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 10:12 
heb 4x een LR in de UK gehaald, een 109, 2x een 110 en een disco( voor het blok idd)
niet via Ebay, maar Gumtree en pistonheads.

hier een blok:[www.gumtree.com]

[www.gumtree.com]

maar ik zou voor deze gaan:
[www.gumtree.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 12:51 
Vergeet niet dat je ook je chassis van de 109 aan moet gaan passen.
Je gaat namelijk van blad naar schroefveren, of je kan natuurlijk ook de assen aanpassen, of dat met de maatvoering uitkomt zou ik niet weten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 15:21 
TJA Vrije Tijd?!
das meestal op maandag tm vrijdag tussen twaalf en half eensmiling bouncing smiley

Een auto in UK halen is best leuk, heb mijn range toen ook zelf gehaald.
maar als ik er hier een kan vinden voor een schappelijk bedrag is dat net zo makkelijk
kom ik hier nix tegen dan wordt het alsnog effe vliegen, varen en sturen

Maar nog even over die EDC doet die alleen de motor of nog andere dingen ??? abs ofzoeye rolling smiley abs op een seriesgrinning smiley

Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 15:27 
1voorkeur heeft een complete wagen rijd makkelijker terug en je hebt gelijk alle onderdelen die je nodig kan hebben
2zien er goed uit voor een leuk prijsie zij alleen geen automaat
maar toch bedankt voor de tips misschien dat iemand anders hier nog wat aan heeft


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 15:43 
Frans
Schroefverenangry smiley tis een series hoor gewoon de assen aanpassen voor bladveren
En
Zoals ik het begrepen heb is hoe ik het nu van plan ben; motor ,bak en pas gemaakte assen 1/3 wijziging van het voertuig

het wijzige van het chassis voor schroefveren wordt ook als 1/3 gezien

Wat de assen betreft deze zijn volgens mij 10cm breder dan series ik wil proberen dit wat te corigeren met de velgen

Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 16:36 
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> het wijzige van het chassis voor schroefveren
> wordt ook als 1/3 gezien
>

Hoi Alan,

Het gesprek dat ik recent met de RDW (zowel via het landelijke nummer als met 2 lokale keurmeesters) heb gehad, leerde mij dat dit niet klopt wat je schrijft. Je mag als je de aandrijflijn vervangt, ook nog het chassis aanpassen naar schroefveren.


Groet Ivo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 16:45 
De computer van de EDC doet inderdaad de inspuiting en het alarm systeem zit erin, die zul je er software matig uit moeten halen. Alle Disco's met EDC die ik heb gezien/gehad hadden alarm. Het EDC is eigenlijk hetzelfde systeem als van Audi/VW op de eerste TDi'tjes. Systeem is van Bosch en is zeer betrouwbaar. Rijdt echt stuk beter dan het mechanische. Andrew Colville heeft zich er wel eens in verdiept, hij kan je er misschien mee helpen. Volgens hem is het niet veel meer dan bijvoorbeeld een 3.9 efi systeem in een oude RRC inbouwen, dat heeft hij verschillende keren voor mij gedaan. Ik ben ondertussen belandt in de TD5 wereld maar een 300 tdi aut. met EDC doet vrijwel niet onder voor een TD5.

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 17:16 
Ivo Cox Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alan T Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > het wijzige van het chassis voor schroefveren
> > wordt ook als 1/3 gezien
> >
>
> Het gesprek dat ik recent met de RDW (zowel via het landelijke nummer als met 2 lokale
> keurmeesters) heb gehad, leerde mij dat dit niet klopt wat je schrijft. Je mag als je de
> aandrijflijn vervangt, ook nog het chassis aanpassen naar schroefveren.
>

Zolang je maar geen donor-chassis gebruikt behoud je 2/3 origineel.
Zelfs als je een chassis-wissel doet (in overleg met de RDW) kan je 2/3 "origineel" houden.
En ... in ieder geval in het verleden waren er vervang-chassis met schroefveer-voorbereiding.

Een Disco/Defender-vooras met bladveren levert in ieder geval een uitdaging - de veren zitten in de weg.
Maak je er een schroef-veer auto van dan heb je een Series V (als je de Stage 1 en/of de latere Santana's als Series IV wilt zien)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 22:09 
het is dus maar net welke rdw medewerker je heb!
Zelf hou ik het bij bladveren vind ik wel zo passend bij een series

Maar als je je chassis zo ver wijzigd zou ik het van de rdw toch wel even op papier bevestigt willen zien.
Want
Hoe reageren ze als ze zien wat er allemaal gewijzigd is voor de schroefveren


Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 22:35 
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> het is dus maar net welke rdw medewerker je heb!
> Zelf hou ik het bij bladveren vind ik wel zo
> passend bij een series
>
> Maar als je je chassis zo ver wijzigd zou ik het
> van de rdw toch wel even op papier bevestigt willen zien.
> Want
> Hoe reageren ze als ze zien wat er allemaal
> gewijzigd is voor de schroefveren
>

Overleg vooraf met de RDW is nooit weg, en soms zelfs gewoon meer dan verstandig.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 23:45 
Hoi Bart,


Ik ben bezig met het reviseren van een 300tdi met mechanische pomp voor in mijn range rover softdash met handbak.

Zou het interessant zijn om dit om te bouwen naar edc nu ik toch bezig ben?

Wat heb ik allemaal nodig om hem om te bouwen naar edc?

Heeft iemand deze delen toevallig nog liggen voor een klein prijsje?

Grt.

Pieter


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 00:21 
Hoi Pieter, EDC zit alleen op een automaat, maar in principe is alles te maken, zal wel wat werk zijn.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014, 13:18 
Pieter,
Ik heb hier nog een edc pomp liggen met bijbehorende verstuivers en leidingen.
Ook heb ik nog wel ergens het bijbehorende brein.
Groet,
Jeroen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 12:06 
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frans
> Schroefverenangry smiley tis een series hoor gewoon de
> assen aanpassen voor bladveren
> En
> Zoals ik het begrepen heb is hoe ik het nu van
> plan ben; motor ,bak en pas gemaakte assen 1/3
> wijziging van het voertuig
>
> het wijzige van het chassis voor schroefveren
> wordt ook als 1/3 gezien
>
> Wat de assen betreft deze zijn volgens mij 10cm
> breder dan series ik wil proberen dit wat te
> corigeren met de velgen
>
> Alan


Als je wilt zien hoe rangerover assen zijn gemonteerd op een 109, moet je eens contact op nemen met Rene.
Die heeft mijn 109 over genomen en daar zitten rangerover assen onder op bladveren.

Als je zoekt heb ik eventueel nog wel een setje rangerover assen LHD met schijfremmen liggen.



Dagelijks leven Discovery 4 2015 (zakelijk)
Range rover P38 4.0 SE 2001 (prive mobiel)
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
RRS TDV6 (Verkocht)


Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2014 10:07 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014, 00:52 
Ben
ik heb al het eea gelezen over de vooras op bladveren
maar er een bekijken en meten is beter
Uuuh wie waar is Rene

Bedankt voor je aanbod
zal het in gedachte houden
maar kijk eerst eens rustig rond voor een lhd donor disco

Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014, 08:30 
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben
> ik heb al het eea gelezen over de vooras op
> bladveren
> maar er een bekijken en meten is beter
> Uuuh wie waar is Rene
>
> Bedankt voor je aanbod
> zal het in gedachte houden
> maar kijk eerst eens rustig rond voor een lhd
> donor disco
>
> Alan
Rene is mijn neefje, hij woont vlakbij dat cafe waar je van de zomer vandaan vertrokken bent voor de bollenstreekrit winking smiley

Gr. neef Henk


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 00:51 
Is dat die groene met imperiaal die ook op het voorjaars weekend was
heb ik bij STAAN kijken gras was iets vochtig lig ik er liever niet op

Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 09:22 
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dat die groene met imperiaal die ook op het
> voorjaars weekend was
> heb ik bij STAAN kijken gras was iets vochtig lig
> ik er liever niet op
>
> Alan

Die is het , staat even verder op in de straat bij Henk en mij.

Nou, theoretisch dan, vroeger liep de straat door, maar ze hebben er nu een woonwijk tussen gebouwd. eye rolling smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 15:56 
Ivo
ik moet je gelijk geven

heb gemaild met het rdw en ze de vraag gesteld
of het wisselen van motor,bak,assen en het monteren van steunen op het chassis voor deze schroefgeveerde assen ipv bladgeveerde
invloed heeft op de identiteit van het voertuig.
ik kreeg als antwoord dat dit geen invloed heeft op de identieteit en het 1/3 verhaal
wel met de vermelding dat ze via mail natuurlijk identiteit konden vast stellen

ga nu wel twijfelen disco veerde tog wel errug lekker [en ik heb die veren al]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2015, 23:27 
Ik ga dit jaar afscheid nemen van mijn trouwe Disco I met 300 TDI motor en automaatbak.
De roest aan het koetswerk ben ik zat.

Heb jij interesse in deze auto?

Mvgr
Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 apr 2015, 11:48 
Willem

Bedankt voor je aanbod, maar ben inmiddels voorzien

misschien voor iemand anders hier?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 apr 2015, 11:55 
Voor weinig ben ik altijd wel geinteresseerd. Heb 'm niet direct nodig. Laat maar een PB komen.

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.