Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 15:04 
Update: Gelukkig is er duidelijkheid, geschorste oldtimers in de overgangsregeling kunnen gebruik maken van de evenementenregeling.
Onderstaand dus oud nieuws,
Laten we de discussie maar voortzetten op een nieuw forum bericht.

Op diverse forums is de overgangsregeling een hot item.
Ook hier en bij vele een frustrerende bezigheid.

Zoals het er nu voor staat:
Een oldtimer in de overgangsregeling mag niet deelnemen aan de evenementenregeling in dec, jan en febr.

Een geschorste oldtimer mag dit wel.
Ongelofelijk, maar zo staat het er nu voor.

Zojuist contact gehad met de belastingdienst, zij bevestigen bovenstaande.

Op de vraag of ik de auto dan kan schorsen als deze in de overgangsregeling zit, is het antwoord NEE!
Waarom niet is dan de vraag, nou dat kan alleen bij autos die normale tarief betalen..........

Dus geen kerstrit, geen heerde en geen bikkelweekend.......als je auto (zoals de mijne) in de overgangsregeling zit..

Serie III 1972 ex defensie
Defender 200 TDI 86, weg wegens mrb
Defender 110 3.5 V8 camel 85



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2015 08:31 door camel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 15:58 
Begrijp ik het goed dat een auto in de "overgangsregeling" in december, januari, februari niet is geschorst, maar nog steeds in de overgangsregeling zit. Alleen mag je er niet mee rijden...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 16:27 
Ja scratch, leuker kunnen we het niet maken.......ook niet makkelijker.......



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2014 14:28 door camel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 16:35 
camel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja scratch, leuker kunnen we het niet maken.......ook niet makkelijker.......

Ja, zeg maar Eric, mijn auto heet Scratch...

Op zich voor mij geen probleem, want ik ga de 90 die geschorst staat (diesel in de overgangsregel, aha) in de winter maanden rijden. Maar het blijft een beetje raar, dat een auto geschorst (misschien wel een hoop onderdelen) wel kan rijden, en een auto die verzekerd is en APK heeft, niet op de weg mag, en ook niet aan de evenementen regeling mag mee doen ????

Gr. Eric


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 16:50 
Hier staat iets anders geschreven ??

OVERGANGSREGELING 2015 REGELTJES
Donderdag 16 oktober 2014 om 18:26 door Frank

Begin november wordt er een selectie van de kentekenhouders gemaakt die dit jaar (2014) meedoen met de overgangsregeling voor oldtimers. Deze kentekenhouders krijgen ook voor het jaar 2015 een acceptgiro toegestuurd. Wanneer deze acceptgiro volledig en vóór 1 januari 2015 wordt betaald, dan betekent dit automatisch dat deze oldtimers ook in 2015 weer in de overgangsregeling vallen. Maak je gebruik van de overgangsregeling? Dan betaal je een verlaagd tarief met een maximum van €120 per jaar. Bij niet volledige of niet tijdige betaling vallen de oldtimers voor dat jaar niet onder de overgangsregeling maar onder de reguliere motorrijtuigenbelasting en wordt het dus het volle pond betalen. Even opletten dus.



Let er ook op dat oldtimers die onder de overgangsregeling vallen in de maanden december, januari en februari niet op de openbare weg mogen rijden of staan, ook niet voor je eigen deur. Deze verplichte ‘schorsing’ gaat op 1 december 2014 in en werkt dus als een reguliere schorsing. Kom je toch met je oldtimer op de weg in december, januari of februari dan kan er dus een verzuimboete op de mat vallen. Op eigen risico dus. Als de oldtimer in december APK-gekeurd moet worden en daarom naar de garage moet dan kun je een tijdelijke ontheffing vragen. Ook de voorwaarden van de evenementenregeling blijven gelden wanneer je gebruik maakt van de oldtimerovergangsregeling. Er wordt echter géén teruggaaf motorrijtuigenbelasting verleend als een motorrijtuig wordt geschorst dat gebruik gemaakt van de overgangsregeling.

Voor oldtimers die gebruik maken van de overgangsregeling en niet geschorst zijn, lopen de verzekeringsplicht en de APK-plicht ook tijdens de wintermaanden gewoon door. Indien het voertuig hieraan niet voldoet ontvang je automatisch de boete(s).

Wanneer je het afgelopen jaar niet deelgenomen hebt aan de oldtimerregeling, doe dat dan alsnog voor 2015 want het scheelt gewoon knaken. Via de website van de belastingdienst kun je het formulier ‘verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief’ downloaden en invullen.

Bron: FEHAC/Belastingdienst


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 16:51 
Tja, als Camel werkelijk de juiste antwoorden heeft gekregen dan is het een belachelijke uitwerking van de regelgeving.

Je moet dan eerst eens een en ander op schrift zien te krijgen: dus twee, drie vragen aan de MRBelastingdienst stellen, dwz: eerst de vraag of je binnen de "overgangsregeling" aan een evenement mag deelnemen binnen die 3 ophok-maanden, daarna de tweede vraag of je een "overgangsregeling" auto kunt schorsen, en dan als derde of je met een geschorste "overgangsregeling" auto aan een goedgekeurd evenement mag deelnemen.

Komt op al deze stappen een negatief resultaat dan heb je iets om de politiek, staatssecretaris Wiebes, en andere "voor reden vatbare" doelgroepen te benaderen.
Als dit nl de uitwerking is is het een "paarse korkodil": De "overgangsregeling" is namelijk expliciet in het leven geroepen voor de hobbyist die zuinig is met zijn auto en die er dus alleen maar soms mee rijdt. De evenementenregeling is er om hobbyisten met een geschorste auto (eventueel zelfs zonder APK) toch te kunnen laten rijden. En nu zijn er dus een tweetal regelingen die dezelfde doelgroep hebben en die elkaar uitsluiten, althans zo lijkt het nu uit te pakken.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 17:41 
Kijk daarom is dit forum bericht aangemaakt.
Te veel verschillende opvattingen.
Ik heb het gesprek met de belastingdienst zelfs opgenomen . Laten we allemaal eens gaan bellen.
Hoeveel verschillende verhalen komen er dan? De belastingdienst weet het zelf niet eens.

Te gek voor woorden.

En noem mij maar bernd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 23:39 
Even voor de duidelijkheid.
Zoals het nu is mag je in december niet rijden, ik neem aan dat je dit jaar van de overgangsregeling gebruik maakt.
Als je volgend jaar niet van de overgangsregeling gebruik maakt mag je in jan - feb en dec gewoon rijden, en betaald dan gewoon mrb, en kan je hem schorsen met teruggave van te veel betaalde mrb.
Je kunt tijdens de maanden dat je van de overgangsregeling gebruikt maakt en niet mag rijden volgens mij hem wel schorsen, je krijgt dan alleen geen geld terug.
De regeling geld trouwens van jan tot / met dec. dus per kalenderjaar.

Te laat sad smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2014 21:40 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 23:42 
Frans, en dan nu de ham vraag: "mag je met een auto die in de overgangsregeling zit in de maanden december, januari en februari aan de evenementenregeling mee doen"

That's the question smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 nov 2014, 00:09 
Tweetje gestuurd naar @belastingdienst. Kijken wat ze antwoorden morgen. ik zou ook wel graag aan wat winterse ritten mee willen doen met de RRC


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 nov 2014, 00:28 
Uit de laatste nieuwsbrief van de Fehac (inmiddels ook al weer even gelden trouwens)

---Deelnemers aan de overgangsregeling in 2014 ontvangen in november een acceptgiro. Als deze acceptgiro vóór januari 2015 volledig betaald is, dan doen ze ook in 2015 mee aan de overgangsregeling MRB. Als de factuur niet volledig of niet op tijd betaald is, dan valt de oldtimer niet in de overgangsregeling maar onder de reguliere MRB en dient deze volledig betaald te worden (of het voertuig moet geschorst worden). Let op: als voor het voertuig in 2014 geen gebruik gemaakt is van de overgangsregeling, dan volgt straks geen acceptgiro! De eigenaar moet het kenteken dan zelf op tijd aanmelden voor deelname aan de overgangsregeling.

---Evenementenregeling en winterstop overgangsregeling MRB
In de overgangsregeling geldt een verplichte winterstop voor de maanden december, januari en februari. U mag in deze maanden met het voertuig geen gebruik maken van de weg (behalve voor de APK). Tijdens de winterstop lopen de voertuigverplichtingen gewoon door; het voertuig moet dus WAM verzekerd en APK goedgekeurd zijn. Om tijdens de winterstop aan een evenement deel te nemen, moet het voertuig wel eerst officieel geschorst worden. Er wordt geen teruggaaf MRB verleend.

[landrover.startpagina.nl]

Lijkt me typisch een klusje voor de FEHAC om dit bij te houden - & op hun webstek te zetten natuurlijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2014, 16:32 
Wat ik me nog even afvraag is:

Moet ik zelf nog actie ondernemen op 1 december om aan te geven dat de auto van de openbare weg af is, of waar deze zich dan bevind?

Of gaan ze daar gewoon automatisch vanuit en ben je enkel het bokje als je kenteken gedurende die tijd een keer door zo'n leuke kentekenscanner opgepikt wordt?


Ik houd dit draadje in elk geval met interesse in de gaten, want het zint me maar niks dat ik in de leukste maanden niet buiten mag spelen..zou leuk zijn als er voor bepaalde evenementen ontheffing geregeld zou kunnen worden..

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)


Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2014, 22:41 
De oldtimer liefhebbers in de overgangsregeling moeten ervoor zorgen dat de auto 1dec van de openbare weg af is.
Je hoeft verder niks te regelen of aan te geven waar de auto is gestalt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 00:09 
Wat als je gepakt wordt?
En wie gaat controleren?

Ik woon in de buurt van de Duitse grens dus een keertje via sluiproute de grens over flitsen is natuurlijk een optie, voor het buitenland betaal je immers nog (tol verhaal Duitsland) geen MRB of dergelijke...
Dan misschien een Laro treffen of leuke tocht in het buitenland spinning smiley sticking its tongue out als we hier niet mogen...

Landrover 90 V8 1985
Kirchroa


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 09:48 
Volgens je eigen berichtje en volgens de FEHAC nieuwsbrief wel.
Maar ik heb het nog nergens op de site van de belastingdienst kunnen vinden.
Het is wel zo dat je met een geschorste auto van de evenementen regeling gebruik kan maken, dus al je de auto schorst die van de overgangsregeling gebruik maakt zou het moeten kunnen.
Alleen is mij niet duidelijk wat nu als hoofdpunt geldt, schorsing of overgangsregeling.

Ik denk als je daar duidelijkheid over wil hebben je contact op moet nemen met de belastingdienst en dan natuurlijk wel schriftelijk. grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 12:48 
Niet elke verzekering betaalt uit als je met een geschorste auto rijdt. Heel veel verzekeringen echter wel, maar daar moet je dus eerst even naar informeren.
Aan de andere kant geldt het volgende: "De schorsing wordt automatisch opgeheven zodra er met het voertuig gebruik wordt gemaakt van de openbare weg". Hierdoor is het dus eigenlijk niet mogelijk met een geschorste auto te rijden, want zodra je op de weg rijdt, en dit wordt geconstateerd heb je geen schorsing meer. Daarom kan de politie er in principe niet voor bekeuren. Op het politieforum zijn hier al heel wat discussies over geweest onder agenten...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 12:51 
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aan de andere kant geldt het volgende: "De
> schorsing wordt automatisch opgeheven zodra er met
> het voertuig gebruik wordt gemaakt van de openbare
> weg".

Waar kan ik dat vinden?
Op een officiële site


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 13:07 
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet elke verzekering betaalt uit als je met een
> geschorste auto rijdt. .....

> Aan de andere kant geldt het volgende: "De
> schorsing wordt automatisch opgeheven zodra er met
> het voertuig gebruik wordt gemaakt van de openbare
> weg". Hierdoor is het dus eigenlijk niet mogelijk
> met een geschorste auto te rijden, want zodra je
> op de weg rijdt, en dit wordt geconstateerd heb je
> geen schorsing meer. .....

Dat lijkt een beetje op: Regel 1 de meerdere heeft altijd gelijk, en Regel 2 als de meerdere geen gelijk heeft treedt regel 1 in werking.

Oftewel: Zodra je met een geschorste auto rijdt wordt die ambtshalve ontschorst en is de auto verzekerd (zolang je die verzekering niet hebt geschorst).
Het enige waar je dan nog discussie over kan hebben is het rijden onder de evenementen-regeling: is de auto dan "geschorst" of niet (dit dan op basis van de regel: rijden is ontschorsen). Bij de laatste interpretatie zou je kunnen zeggen dat rijden onder de evenementenregeling ontschorsen is onder voorwaarden (nl beperkt aantal dagen en alleen evenementen, en desnoods zonder APK), net zo als de ontheffing die je kan krijgen voor een APK.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2014 11:09 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 20:39 
Nou als je geen zin hebt in een juridisch conflict, zou ik niet gaan rijden in dec jan febr als je gebruik maakt van de overgangsregeling.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 20:43 
Frans, daar zit juist het probleem.
Ik heb contact opgenomen met de belastingdienst, zij geven heel duidelijk aan dat de regels zijn zoals ze zijn.
Dus als de auto in de overgangsregeling zit kan je hem niet schorsen, wat ik niet begrijp.
Een auto in de overgangsregeling kan geen gebruik maken van de evenementenregeling, wat ik ook niet snap.
De overgangsregeling is toch bedacht voor de echte oldtimer liefhebbers.........?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 21:19 
Beste Frans:

Artikel 68 wegenverkeerswet:
1.De schorsing eindigt:
a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
b. door verloop van een jaar nadat de schorsing is verleend,
c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.

[www.wetboek-online.nl]

Hierdoor zou het dus eigenlijk voor de verzekering ook niet moeten uitmaken, want bij een ongeluk maak je in de regel gebruik van de openbare weg en ben je dus niet meer geschorst.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 22:19 
En een tip, mocht je de auto geschorst of in de overgangsregel vervoeren op een trailer, haal de kenteken platen er af of plak er wat overheen. Een kennis is laats geflitst met zijn geschorste 90 achter op de trailer. Uiteraard reed hij niet te hard, maar was zijn auto niet in de wegenbelasting, verzekerd of APK gekeurd...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 22:46 
Volgens de site van de belastingdienst kan je in de overgangsperiode wel schorsen.

[www.belastingdienst.nl]

Kan ook niet anders, in verband met de APK.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 23:19 
Weer wat geleerd, de eerste drie punten wist ik, alleen van de vierde had ik nog nooit gehoord.
Dacht dat je in overtreding was als je met een geschorste auto ging rijden, maar dat is als de APK en de verzekering in orde is dus niet het geval.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014, 23:23 
En kost het hem dus ook niks.
Je mag je auto ten alle tijden op een trailer vervoeren, ongeacht de staat.
Als hij wel moest betalen, in beroep gaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2014, 23:52 
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> En kost het hem dus ook niks.
> Je mag je auto ten alle tijden op een trailer
> vervoeren, ongeacht de staat.
> Als hij wel moest betalen, in beroep gaan.

Uit eindelijk niet hoeven betalen, maar pas na het bestuderen van de foto. De trailer en kenteken stonden er niet op, wel een stuk van de Land Rover die er voor stond. Koste wel wat tijd, ergernis en overredens kracht.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2014, 22:31 
Beste kooi,

Letterlijk en figuurlijk staat de winter voor de deur. Voor volgende week is er vorst voorspeld en degenen die gebruik maken van de overgangsregeling moeten hun oldtimer (in spé) vanaf 1 december aan de kant zetten, of beter gezegd: van de openbare weg afhalen. Daar krijgen we veel vragen over en natuurlijk laten wij u niet in de kou staan. Hier volgt een overzicht van veel gestelde vragen en onze antwoorden daarop:

APK-verplichting en de wintermaanden

Als u gebruik maakt van de overgangsregeling dan mag u in de wintermaanden december, januari en februari niet met uw auto op de openbare weg komen.
Moet de auto in deze tijd APK gekeurd worden dan heeft u de keuze uit twee mogelijkheden:
1. U kunt de auto vooraf laten keuren. Als dat tot twee maanden voor uw APK-datum is dan wordt uw oude vervaldatum overgenomen. Concreet voorbeeld: uw auto moet op 13 januari 2015 gekeurd zijn. U kunt hem vanaf 13 november 2014 laten keuren waarbij de auto dan tot 13 januari 2016 of 2017 (afhankelijk van de keuringsfrequentie) is goedgekeurd. Laat u hem eerder keuren dan vervroegt u de (twee)jaarlijkse cyclus. Als u in ons voorbeeld de auto op 7 november 2014 laat keuren dan bent u op 7 november 2015 (of 2016) weer aan de beurt.
2. U kunt de auto ook in de wintermaanden laten keuren terwijl u eigenlijk de openbare weg niet op mag. U kunt dan een tijdelijke ontheffing aanvragen door de "Belastingdienst Auto" te bellen (0800-0749) waarna de belastingdienst een "berichtgeving" aanmaakt en digitaal verstuurd naar alle betrokken instanties zodat u - zonder in overtreding te zijn - naar en van het keuringsstation kunt rijden.

Overgangsregeling en schorsen

Met de overgangsregeling hoeft u administratief niets te regelen voor de wintermaanden en wordt u eenvoudigweg geacht de auto in de periode december t/m februari van de openbare weg te halen. Het lijkt op een (automatische) schorsing, maar dat is het niet! Als u gebruik maakt van de overgangsregeling is het niet eens mogelijk om de auto te schorsen voor de motorrijtuigenbelasting (Wet MRB 1994 artikel 84a lid 10). U blijft dus APK-plichtig. We hebben dat zekerheidshalve voor u nagevraagd bij de belastingdienst.

Enkel als u het normale tarief motorrijtuigenbelasting betaalt, kunt u een auto schorsen (en zijn er geen plichten meer voor APK, MRB en minimaal WA-verzekering). Voor een schorsing gaat u naar RDW.nl of een postloket en laat u tegen betaling de auto tijdelijk uitschrijven. De teveel betaalde wegenbelasting krijgt u dan later teruggestort. Meer informatie over het schorsen vindt u op onze site.

Overgangsregeling en evenementenregeling

De belastingdienst kent een zogenaamde evenementenregeling voor liefhebbers met een auto die ouder is dan 15 jaar. De achterliggende gedachte is dat deze groep ondanks een schorsing toch naar een daartoe aangemeld evenement (bijvoorbeeld een beurs) kan gaan. Meer informatie over de evenementenregeling vindt u op de site van de belastingdienst. De fiscus stelt zich echter op het standpunt dat die regeling alleen van toepassing is voor geschorste voertuigen en dat autobezitters die gebruik maken van de overgangsregeling hiervoor niet in aanmerking komen. Deze auto's kunnen immers niet geschorst worden.

Verzekering in de wintermaanden

Als u gebruik maakt van de overgangsregeling is uw kenteken "actief" aangemeld bij het RDW en ingevolge de "Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen W" (de WAM) bent u verplicht om uw auto in de bewuste wintermaanden minimaal WA verzekerd te houden. Dit ondanks het feit dat u geen gebruik mag maken van de openbare weg! Op dit moment kent de WAM alleen een uitzondering voor voertuigen die geschorst zijn. Dat is opmerkelijk, maar wel waar.

Overgangsregeling in het nieuwe jaar of toch liever niet

Van jaar tot jaar kunt u kiezen of u gebruik maakt van de overgangsregeling. Maakt u daar nu al gebruik van dan ontvangt u uiterlijk eind november automatisch een uitnodiging om daar in 2015 wederom aan deel te nemen. Bij die uitnodiging krijgt u ook een acceptgiro.

Maakt u op dit moment wel gebruik van de overgangsregeling en wilt u dat in 2015 juist niet meer doen? Maak dan geen gebruik van de toegestuurde acceptgiro. Na een herinnering (die u ook niet betaalt) krijgt u dan een aanslag voor het volledig tarief MRB.

Maakt u nog geen gebruik van de overgangsregeling en wilt u dat in 2015 wel gaan doen? Stuur dan snel een verzoek aan de belastingdienst om in 2015 deel te nemen aan de overgangsregeling. Gebruik hiervoor deze link.

Winterstalling

In onze vorige nieuwsbrief wezen we u al op het nieuwe initiatief van winterstalling voor oldtimers. Naast Oldtimerpopupstore.nl (Veghel, Noord Brabant) kennen we ondertussen ook Totalcareparking.nl (Rotterdam), Oldtimerstallinglimburg.nl (Elsloo, Zuid Limburg), Injewoonkamer.nl (Dokkum, Friesland) en Oldtimerstalling.startpagina.nl. We zijn natuurlijk niet volledig, maar brengen graag onder uw aandacht wat we weten. Zie het als een service van ons aan u.

Tot slot: de rechtsgang en het proforma beroepschrift

In onze vorige nieuwsbrief las u dat we keihard werken aan de proefprocessen. Binnenkort stellen we onze kandidaten graag aan u voor! Met het oog op die rechtsgang heeft het nu geen zin meer dat u beroep aantekent tegen een uitspraak van de belastingdienst op uw bezwaarschrift. We hebben de beroepschriftgenerator daarom offline gehaald.

Enfin, het is een lange nieuwsbrief waarmee we hopelijk veel van uw vragen hebben beantwoord. We begonnen met het feit dat we u niet graag in de kou laten staan in winterse tijden. We vechten gewoon voor u door. Steun ons daarom met een financiële bijdrage, het is hard nodig!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Wilt u geen mail meer van ons ontvangen, klik hier Veilig uitschrijven


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2014, 22:34 
Ik had nog de hoop dat we met de overgangsregeling gebruik konden maken van de evenementen regeling.........
Deze was toch in het leven geroepen om de echte oldtimer liefhebbers te ontzien? Pffffff.
Balen.angry smiley

Serie III 1972 ex defensie
Defender 200 TDI 86, weg wegens mrb
Defender 110 3.5 V8 camel 85


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2014, 23:05 
En tot mijn niet al te grote verbazing is het tarief voor deze regeling alweer duurder geworden! MRB aanslag 2015 is binnen hoor...........
Ook ff betalen voor 1 januarie 2015..............

Ha ha ha, de belastingdienst blijkt toch weer een door het rijk toegestane maffia te zijn.

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 07:12 
Overal waar ik zoek op de site van de belastingdienst staat dat je een auto die gebruik maakt van de overgangsregeling gewoon kunt schorsen.
Je krijgt alleen geen geld terug.
Nu had ik toch al niet veel op met Van Embden, maar dat hij mensen - in mijn opinie - op een verkeerde manier voorlicht lijkt mij toch niet zo best.

Ook maakt hij net als zovelen de fout om te zeggen dat je in dec - jan - feb niet van de openbare weg gebruik mag maken, dit moet namelijk zijn jan - feb en december. De overgangsregeling geldt namelijk voor een kalenderjaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2014 05:27 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 10:07 
Ja frans ik deel je mening, maar ik heb nu al 2 keer de belastingdienst aan de lijn gehad en elke keer hetzelfde vervelende antwoord. Overgangsregeling: oldtimer kan geen gebruik maken van evenementenregeling.
Belachelijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 12:06 
Ik probeer nu te achterhalen of dit op gaat :

Auto schorsen op 1-1-2015.

Alleen : je moet de rekening van € 121 voor het kwarttarief uiterlijk op 31-12-2014 betalen.

Wat gebeurt er als je niet betaalt, schorst op 1-1-2015 ( dan in 2 maanden eventueel de evenementenregeling kunnen gebruiken ) en 1-3-2015 uit schorsing haalt.
Betaal je dan vanaf 1-3-2015 elke maand het volle tarief of krijg je de auto in het kwarttarief ?

Op de rekening voor 2015 staat linksonderaan: ......leidt verkoop, export, sloop of SCHORSING van het motorvoertuig niet tot teruggaaf van belasting.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 12:29 
Mij is door de belastingdienst verteld dat je een auto in de overgangsregeling wel kan schorsen en gebruik kunt maken van de evenementenregeling


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 14:10 
Mooi stef, heb je dat gesprek opgenomen of op zwart-wit ontvangen.. Dat zou mooi zijn.
Ik neem de gesprekken elke keer op in de hoop dat ik een ambtenaar tref met het verlossende antwoord.
Tot nu toe alleen maar, nee.
Laten we allemaal eens gaan bellen, misschien worden ze dan wakker. En opnemen!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 15:09 
Quote
Stef van Herk
Mij is door de belastingdienst verteld dat je een auto in de overgangsregeling wel kan schorsen en gebruik kunt maken van de evenementenregeling
& zo stond het destijds ook in de nieuwsbrief van de Fehac - zie mijn reactie hierboven.
Bel eens met de Fehac, misschien kunnen die dat nader preciseren.
MVG,
---Peter.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 08:01 
Ik citeer uit de nieuwsbrief van vrijstellingoldtimer.nl:

Overgangsregeling en schorsen
Met de overgangsregeling hoeft u administratief niets te regelen voor de wintermaanden en wordt u eenvoudigweg geacht de auto in de periode december t/m februari van de openbare weg te halen. Het lijkt op een (automatische) schorsing, maar dat is het niet! Als u gebruik maakt van de overgangsregeling is het niet eens mogelijk om de auto te schorsen voor de motorrijtuigenbelasting (Wet MRB 1994 artikel 84a lid 10). U blijft dus APK-plichtig. We hebben dat zekerheidshalve voor u nagevraagd bij de belastingdienst.

Enkel als u het normale tarief motorrijtuigenbelasting betaalt, kunt u een auto schorsen (en zijn er geen plichten meer voor APK, MRB en minimaal WA-verzekering). Voor een schorsing gaat u naar RDW.nl of een postloket en laat u tegen betaling de auto tijdelijk uitschrijven. De teveel betaalde wegenbelasting krijgt u dan later teruggestort. Meer informatie over het schorsen vindt u op onze site.

Overgangsregeling en evenementenregeling
De belastingdienst kent een zogenaamde evenementenregeling voor liefhebbers met een auto die ouder is dan 15 jaar. De achterliggende gedachte is dat deze groep ondanks een schorsing toch naar een daartoe aangemeld evenement (bijvoorbeeld een beurs) kan gaan. Meer informatie over de evenementenregeling vindt u op de site van de belastingdienst. De fiscus stelt zich echter op het standpunt dat die regeling alleen van toepassing is voor geschorste voertuigen en dat autobezitters die gebruik maken van de overgangsregeling hiervoor niet in aanmerking komen. Deze auto's kunnen immers niet geschorst worden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 09:06 
En zoals al eerder in bovenstaande postings opgemerkt is. Er klopt geen barst van wat daar geschreven wordt.
Ten eerste klopt de periode dec tot en met februari niet. Als je dat zo schrijft snap je niks van de hele regeling.
Ten tweede staat overal op de site van de belastingdienst dat je je auto kunt schorsen als je van de overgangsregeling gebruik maakt.
Zelfs staat het in de brief die je nu krijgt om aan de overgangsregeling voor komend jaar mee te doen.
Ook de FEHAC stelt dat je hem kunt schorsen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 14:15 
Peter&Jessica Schreef:
-------------------------------------------------------
>> Mij is door de belastingdienst verteld dat je
>> een auto in de overgangsregeling wel kan schorsen
>> en gebruik kunt maken van de evenementenregeling
>
> & zo stond het destijds ook in de nieuwsbrief van
> de Fehac - zie mijn reactie hierboven.
> Bel eens met de Fehac, misschien kunnen die dat
> nader preciseren.
>

Of ... kijk wat er gebeurt als je de auto schorst ....

Zoals wel vaker: The proof of the pudding is in the eating.

(Het blijft dus "Alice in Wonderland" ... dat begint ook met "Drink me" en "Eat me" ..)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 18:06 
Frans, op de site van De Belastingdienst zie ik staan dat er geen geld wordt teruggegeven als de auto geschorst wordt op het moment dat deze in de overgangsregeling zit. Er staat echter nergens op De Belastingdienst dat na ontschorsen weer voor de overgangsregeling gekozen kan worden.

Wel vind ik in de 'Kamerbrief alternatieven afschaffing vrijstelling MRB oldtimers' van destijds van staatssecretaris Weekers het volgende:

Kamerbrief alternatieven afschaffing vrijstelling MRB oldtimers

De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.


Met Land Rover groet,

Berry
beheerder [Landrover.startpagina.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 18:20 
Klopt Berry.

Voor zover ik weet geldt de overgangsregeling voor een kalenderjaar. Je kunt dus niet halverwege het jaar overstappen. Dus zeg maar tot april schorsen en daarna van de overgangsregeling gebruik gaan maken. Ook is het zo, dat staat ergens hierboven ook al, dat als je de overgangsregeling gebruikt die niet ergens halverwege het jaar opgezegd kan worden, ook niet als je de auto verkoopt. Die nieuwe eigenaar zit ook aan de overgangsregeling vast.
Dus mijn conclusie is dat als je van de overgangsregeling gebruik maakt en je auto, om bijv APK perikelen schorst, je hem daarna weer gewoon kunt ontschorsen en je weer in de overgangsregeling zit. Als de APK dan inmiddels in orde is.
Maar voor de zekerheid is dat natuurlijk bij de belastingdienst na te vragen, al zijn de antwoorden die je daar krijgt ook niet eenduidig. sad smiley

Toch moet ik ook wat terug krabbelen en recht zetten sad smiley , Embden heeft toch ook gelijk wat hij in zijn mailing schrijft, je kunt niet schorsen voor de MRB, dat klopt want je krijgt niks terug, Je kunt dus wel schorsen voor de APK



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2014 16:36 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 19:48 
Tja ook al willen we graag, het wil nog niet zeggen dat als je hem voor de apk schorst je gebruik mag maken van de evenementenregeling. Een geschorste oldtimer wel......

Wat een rare regel is het. Klopt gewoon niet.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 20:02 
Of het klopt/raar/vreemd is ligt een beetje aan je perspectief.
Bij het ontwikkelen van het verhaal was het doel oldtimergebruik te ontmoedigen, niet om in die drie "verboden" wintermaanden een maas te hebben waardoor men via de evenementenregeling of na kort schorsen alsnog drie maanden met betaling van normale MRB rond kan rijden.
In dit geval lijkt het er dus op dat de belastingdienst het wel goed geregeld heeft en dat gat vooraf gedicht is. sad smiley
Rijden in Dec- Feb betekend dus het hele jaar MRB betalen; en anders de wagen stallen en betaal je minder.

Je kunt nu wel rond blijven bellen in de hoop dat er een keer iemand zegt dat het wel kan; maar zelfs als dat gebeurd kun je er geen rechten aan ontlenen. Zeker niet als je hier in een topic er uitgebreid over praat. Ik heb niet de illusie dat de overheid hier niet af en toe rondneust.
Dat de voorlichting soms hapert is ook niet onbekend.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 20:08 
camel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja ook al willen we graag, het wil nog niet
> zeggen dat als je hem voor de apk schorst je
> gebruik mag maken van de evenementenregeling. Een
> geschorste oldtimer wel......
>
> Wat een rare regel is het. Klopt gewoon niet.

Vlgs de regelgeving mag een geschorste auto gebruik maken van de evenementenregeling, er staat in die evenementenregeling géén uitzondering voor de "overgangs-gevallen".
Een "overgangs-geval" is alleen pseudo-geschorst. Op basis van een pseudo-geschorste toestand mag de auto niet meedoen aan de evenementen-regeling. Dus de enige vraag die overblijft is: kan je een "overgangs-auto" schorsen? Het zou nl zo kunnen zijn dat er in de automatisering van een en ander een blokkade zit.
Het slimste is een en ander schriftelijk aan de mannen van de MRB te vragen. Dat je geen MRB terugkrijgt is duidelijk, en wellicht helpt het als je dat direct aangeeft, en verstandig is het om te zeggen dat schorsen toch mogelijk moet zijn vanwege APK, verzekering en/of evenementenregeling. En, wellicht is het ook handig om te vragen of ze - in geval van een afwijzend antwoord - kunnen aangeven op welke gronden, welke artikelen, het niet mogelijk is om te schorsen.

Er wordt nl tot nog toe alleen met van-horen-zeggen argumenten geschermd, ook waar het gaat om de teksten van verschillende belangenbehartigers gaat het om van-horen-zeggen. Pas als je een helder en zwart-op-wit antwoord van de MRB-mannen hebt - incl de regels waarop dit gebaseerd is, indien afwijzend - laat zien dat het wel of niet kan (en kan het niet, dan kan je die regels ook nog eens tegen het licht houden).

Misschien klopt het allemaal wel, en kan het allemaal wel, maar krijg je het verkeerde antwoord (bijv. omdat de vraag verkeerd gesteld wordt, of verkeerd begrepen).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 20:46 
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of het klopt/raar/vreemd is ligt een beetje aan je perspectief.
> Bij het ontwikkelen van het verhaal was het doel oldtimergebruik te ontmoedigen, niet om in die
> drie "verboden" wintermaanden een maas te hebben waardoor men via de evenementenregeling of na kort
> schorsen alsnog drie maanden met betaling van normale MRB rond kan rijden.
> In dit geval lijkt het er dus op dat de belastingdienst het wel goed geregeld heeft en dat gat vooraf gedicht is. sad smiley
> Rijden in Dec- Feb betekend dus het hele jaar MRB betalen; en anders de wagen stallen en betaal je minder.
>
> Je kunt nu wel rond blijven bellen in de hoop dat er een keer iemand zegt dat het wel kan; maar
> zelfs als dat gebeurd kun je er geen rechten aan ontlenen. Zeker niet als je hier in een topic er
> uitgebreid over praat. Ik heb niet de illusie dat de overheid hier niet af en toe rondneust.
> Dat de voorlichting soms hapert is ook niet onbekend.


Bellen is zelden of nooit handig, want bellen is "vluchtig", en dus sowieso geen bewijs.

Ik werd nu toch een beetje nieuwsgieriger naar de regels en ziehier: [www.belastingdienst.nl]

Quote
Belastingdienst.nl ... schorsing

Let op!
Maakt u gebruik van de overgangsregeling voor oldtimers? Dan krijgt u bij schorsing geen teruggaaf van belasting.

Dus .... een overgangs-auto zou gewoon geschorst moeten kunnen worden, niks onmogelijk, niks mazen in de wet, gewoon volgens de regels.


Marc



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2014 18:48 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 23:28 
Ja zo zou het moeten zijn.......

Het kan praktisch wel, of het geaccepteerd wordt achteraf is een tweede....
Via het automatische systeem bij het rdw kan je elke auto schorsen.
Bedankt voor dit levendige topic, succes allemaal .thumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 00:13 
camel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja zo zou het moeten zijn.......
>
> Het kan praktisch wel, of het geaccepteerd wordt
> achteraf is een tweede....
> Via het automatische systeem bij het rdw kan je
> elke auto schorsen.
> Bedankt voor dit levendige topic, succes allemaal
> .thumbs up

Als het er staat, en het staat er (maak even een screen-shot) dan wordt het geaccepteerd, en zo-niet dan krijg je gelijk in na bezwaar.

We leven dan wel in een schurkenstaat met arrogante bestuurders, ik zou bijna zeggen bananen-republiek, maar als de overheid zelf zijn bananenschillen rondstrooit dan krijg je tot nog toe wel gelijk als dat tot uitglijers leidt.

Eerst was er de suggestie dat je niet kon schorsen, sommigen zeiden dat het niet hoefde, maar schorsen kan, en moet als je van de evenementen-regeling wilt gebruikmaken. De suggestie dat je niet van de evenementenregeling gebruik zou kunnen of mogen gebruikmaken was ook slechts een puur speculatieve uitleg: [www.belastingdienst.nl] ... de evenementenregeling staat open voor geschorste voertuigen vanaf 15 jaar !!

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014, 16:21 
Vandaag nog even met de belastingdienst gebeld, aardige mensen dat wel.
Er is nog een mogelijkheid volgens de belastingdienst.
Niet te vinden op het web en ook niet zwart-op wit verkrijgbaar....

Volgens de belastingdienst is het mogelijk om gebruik te maken van de evenementenregeling 2015 als het voertuig geschorst is. Dus niet in de overgangsregeling 2014-2015. Expliciet wordt dit aangegeven door de expert op de afdeling van de (mrb) belastingdienst.

Hoe kan het wel:
Niet nu al betalen voor de overgangsregeling 2015.
Zorgen dat de auto geschorst is in jan febr. ( je auto zit nu in de normale mrb tarief, maar is geschorst dus kost niks)
Eind febr aanmelden voor de overgangsregeling.( volgens belastingdienst kan je je auto dan nog aanmelden)
Vanaf maart maak je dan gebruik van de overgangsregeling 2015. ( dus geen kerstrit in 2015)

Dit geldt dus allemaal niet voor de toch al geschorste oldtimers, deze mogen gewoon deelnemen aan de evenementen regeling 2014-2015.

Niet om te blaten,maar puur om duidelijkheid proberen te verkrijgen. Ook voor diegene die nu zeggen en denken met een ongeschortse auto in de overgangsregeling gebruik te kunnen maken van de kerstrit 2014 de waarschuwing en advies van de belastingdienst om toch maar even contact op te nemen met de belastingdienst.

Ik heb mijn keuze al gemaakt, om een hoop gedoe te voorkomen regel ik wel een trailer voor het lrch bikkelweekend 2015......
Succes allemaal en op een heerlijk off road jaar 2015!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014, 21:21 
camel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vandaag nog even met de belastingdienst gebeld, aardige mensen dat wel.
> Er is nog een mogelijkheid volgens de belastingdienst.
> Niet te vinden op het web en ook niet zwart-op wit
> verkrijgbaar....
>

Niet te vinden ?? Misschien wel aardige mensen, maar zoeken kunnen ze niet.

Gewoon hier: [www.belastingdienst.nl]

Je kan vlgs deze web-tekst een overgangs-regeling-auto gewoon schorsen !!
Dat kán ook niet anders, want ook een overgangs-regeling-auto moet geschorst kunnen worden bijv. vanwege APK, verzekering etc.
Het enige is dat je geen geld terugkrijgt over de schorsingsperiode (en dat staat dan ook expliciet vermeld op de website).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014, 22:35 
camel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vandaag nog even met de belastingdienst gebeld,
> aardige mensen dat wel.
> Er is nog een mogelijkheid volgens de
> belastingdienst.
>
> Hoe kan het wel:
> Zorgen dat de auto geschorst is in jan febr. ( je
> auto zit nu in de normale mrb tarief, maar is
> geschorst dus kost niks)
> Eind febr aanmelden voor de overgangsregeling.(
> volgens belastingdienst kan je je auto dan nog
> aanmelden)

Dat kan dus niet, je maakt of van de overgangsregeling gebruik of je betaald het hele jaar MRB.
Staat ergens expliciet op de site van de belastingdienst, heb nu helaas geen tijd om het op te zoeken.

Toch nog even snel gezocht en gevonden
[www.belastingdienst.nl]
Staat dus dat je voor een heel kalenderjaar aan de overgangsregeling gebruik moet maken, heb je niet voor 1 januari betaald dan kun je niet van de regeling gebruik maken.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2014 20:44 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014, 23:05 
Mischien nog een mogelijkheid tot bezwaar. Ik zie overal het maximum van 120 euro staan terwijl ik toch twee aanslagen van 121 euro heb liggen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.