Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 16:40 
Hallo,

Ik wil een lt85 achter een 2.25dsl gaan plaatsen met de tussenbak van de lt76.
Wie heeft ervaring, wat moet er aangepast worden?

Ignace


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug 2014, 01:38 
Hoi Ignace,

Pfoei, de LT85 (ook wel Sanatanabak genoemd mits deelbaar huis) komt van achter de V8 motoren met dito passend (erg lang) koppelingshuis.
Aan deze bak hangt de MT230 (230mm tussen de ingaande as en de beide uitgaande assen).

De achter de LT76 gekoppelde tussenbak is een bak welke niet voorzien is van een tussendifferentieel en is hoog/laag en inschakelbare voorwielaandrijving.
Je hebt nu twee uitdagingen:
1 Het koppelingshuis van de LT85 gaat niet standaard passen op je motor waar de LT76 achter vandaan komt. Hiervoor zul je een pasring moeten maken die verloopt van het blok naar het koppelingshuis (Bell-House), of.........

Lees ik echter dit artikel
[www.lrch.nl]
(onderaan) zou het bell-house van de LT76 moeten passen op de LT85. Het uiteinde van de bak zou ook moeten passen, maar ik denk dat je dan al moet beginnen met demonteren van het Bell-house en kijken of je dit kunt omzetten.
Als dat gaat, kijk of de achterkant ook passend is.
Ik heb mijn twijfels, maar niet geschoten is altijd mis zullen we maar zeggen.

Succes,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug 2014, 01:53 
Beste Jos,
Het probleem is niet zozeer de aansluiting met de motor wat die heb ik erbij gekregen, m.a.w. er werd een motor (2.25 turbo dsl) verkocht en deze bak gaat er dan gratis bij.
Mij interesseert de bak het meeste, maar misschien ga ik de motor er gelijk in mijn laatste project (serie 2a 88 benz.) erin plaatsen.
Ik denk dat er wat verschillen kunnen ontstaan op de plek waar de baksteunen komen en waar de poken in de tunnel gaan uitkomen.
Idee is wel om niet de motor naar voren te gaan plaatsen maart nieuwe baksteunen te maken en de propshafts aan te passen.

Ik wil graag meekijken bij degenen die dit eerder verwezenlijkt hebben.

Ignace


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug 2014, 10:32 
weet alleen dat je de tunnel groter moet maken
iemand in duitsland heeft een peugot motor met een santana 5 bak in een series geplaatst
volgens mij paste het gewoon op de bestaande rubbers, santana had dat niet veranderd




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug 2014, 10:42 
Kijk, dat is goed nieuws.
De tussenbak moet van de originele auto komen, ik denk niet dat die anders waren bij Santan!?
Zoek wel iemand die het eerder gedaan heeft, altijd handig dunkt mij.

Ignace


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug 2014, 12:54 
klopt santana 5 bak heeft de gewone inschakelbare tussenbak
maar ergens staat mij bij dat er 2 verschillende 5 bakken zijn van santana
de vroege moet je niet hebben, dat was een omgebouwde S3 bak met een extra versnelling
de latere zijn met de lt85 van de defender




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 aug 2014, 17:43 
Hoi,

Klopt dat er twee verschillende LT85 bakken zijn. De eerste (serienummer begint met 20C...) met het huis voor de eerste 4 versnellingen uit een stuk. De vijfde versnelling is er inderdaad achter gehangen en daar zit een zwak punt wat betreft de belasting van het schakelas lager en het achterste lager van de secundaire as. Die krijgen ze behoorlijk op hun falie, vooral als er met oude (en soms verbrande) olie wordt rond gereden. De bak gaat niet kapot, maar de herrie is behoorlijk als je niet in de vierde versnelling (ingaan en uitgaand draaien even snel) rijdt. De 20C heeft een oliepomp die via een ringsysteem oliedruk op de primaire as zet en deze geeft deze olie weer door aan de schakel/secundaire as.

De tweede uitvoering (de Santana bak) heeft een deelbaar huis (serienummer begint met 22C...) en is makkelijker uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Hierbij moet wel heel nauwkeurig worden gewerkt met vloeibare pakking tussen de twee delen van de behuizing. Deze behuizing heeft verstevigingsribben aan de buitenkant van het deelbare huis. Overigens is de vijfde versnelling ook achter het deelbare huis gehangen en is hetzelfde als die van de 20C, maar met deze bak heb ik geen ervaring.
Waar je met een deelbare bak ook goed moet opletten is dat de lagers met een Loctite plakmiddel moet vastzetten om meedraaien te voorkomen.
De 22C heeft blijkbaar geen oliepomp, gezien de pakking aan de voorzijde van de versnellingsbak. Wellicht is hier het oppakken van de olie beter gemaakt dan in de 20C.

Voor beide bakken geldt dat het interieur hetzelfde is op een paar onder onderdelen na (primaire, secundaire en schakelas, tandwiel eerste, tweede, derde en vijfde versnelling). Hierin zit waarschijnlijk een betere lagering c.q. axiale lagering, waardoor er minder snel ruis ontstaat. Even ombouwen naar een ander huis zit er dus niet in.

Ook voor beide bakken geldt dat de uitgaande as wel eens onderhevig is wat betreft schade aan de splines. De as draait in het ingaande tandwiel van de MT230 bak en die smeert niet c.q. er komt op geen enkele wijze olie op dat punt. Ik heb bij de revisie gebruik gemaakt van een molykote (heel dikke) pasta wat ik van iemand gekregen heb.

Over het algemeen zijn beide bakken "Bomb-Proof" en ze kunnen heel lang doordraaien met versleten lagers, alleen is enige conversatie in de auto op de autoweg is dan niet mogelijk.
Probleem van deze bakken is ook dat ze behoorlijk veel weerstand in de aandrijving leveren. De brak draait, zelfs gereviseerd, zwaar en even met een boormachine laten lopen wil zeggen dat je een behoorlijke boormachine moet hebben. Advies hierbij is om Ditoil toe te voegen aan de olie(2,5, liter 20W50 en daarbij 0,25 l Ditoil, De bak moet dan een stuk stiller worden en aanzienlijk minder weerstand geven in de aandrijflijn.

Ik weet niet wat voor olie de LT76 heeft, maar gebruik in de LT85 uitsluitend 20W50 (met Ditoil) en vooral géén ATF olie, waarvan ik nog steeds van overtuigd ben dat dit niet in een manueel geschakelde bak thuishoort.

Wat betreft de beugels voor de tussenbak, die horen bij een bepaalde uitvoering en lopen wat naar voren of achter, om bij de gaten in het Chassis te komen.


Groeten en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 aug 2014, 18:34 
Lt 77 en lt 85 heeft volgens mij altijd ATF . Ik zou maar is uitzoeken of er wel olie in mag!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 aug 2014, 23:01 
Jos, bedankt voor je uitleg!
Wat de olie betreft zie je regelmatig 20w50 terugkomen. Dus dat zal als basis gebruikt worden.
Additief erbij lijkt me wel goed!
Zal eerst maar eens kijken om welk type het gaat!

Grt, Ignace


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 aug 2014, 23:25 
Het is wel degelijk een 20c, ik kan geen baknummer vinden op de gebruikelijke plaats maar de bak is uit 1 stuk. Dus dat kan niet missen!
Heb de bak gespoeld met diesel en toen hadden we wat geruis in de " extension case", bleek dat pinnetje afgebroken te zijn.
Heb van de landroverweb alles bekeken maar kan hier geen overzicht van partnummers vinden!
Bestaat er een partscatalog voor de bakken?

Mvg,

Ignace


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2014, 00:48 
Hoi Ignace,

Ik heb een PB gestuurd met al wat info.

Voor wat foto's, kijk eens naar:
[plus.google.com]

Ik heb de stop pin en plaat bij diverse leveranciers besteld, Staat ook in het bericht.
Probleem kan zijn dat je de stop pin van 3mm niet meer krijgt. Advies is dan de in de synchromesch een gat van 5mm te boren met zo een speciaal wydia boor en de sleuf in de collar (zit achter de synchromesh met de stop-pin) te slijpen naar 5mm.
De stopplaat kun je ook omdraaien, mits niet teveel ingevreten. Bij mij had de synchromesh en dus ook het tandwiel van de vijfde versnelling 2mm axiale speling, dus daar zal ook al een hoop rommel en ruis in.

Groeten en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2014, 01:04 
Hoi Anton,

De LT85 mag in ieder geval geen ATF hebben. Doe daar a.u.b. gewoon 15W40 of 20W50 in. Deze hebben duidelijk betere smeereigenschappen dan ATF olie.
Ik weet ook niet of de keerringen van de LT85 bestand zijn tegen ATF olie. Indien niet, heb je meteen een probleem.

De LT77 zou misschien ATF kunnen hebben, maar ik heb(nog steeds) mijn twijfels aan de smerende eigenschappen van ATF. Deze is gemaakt om onder druk in een afgesloten ruimte niet samengedrukt te mogen worden.
Als de LT77 herrie maakt, probeer maar eens met motor olie, ik denk dat deze dan stiller wordt.

Groeten en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 15:31 
Jos vriendelijk dank voor alle informatie en vooral de foto's, heb er behoorlijk wat info uit kunnen halen voor ombouwproject Laro met de LT85 C bak.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.