Hoi,
Klopt dat er twee verschillende LT85 bakken zijn. De eerste (serienummer begint met 20C...) met het huis voor de eerste 4 versnellingen uit een stuk. De vijfde versnelling is er inderdaad achter gehangen en daar zit een zwak punt wat betreft de belasting van het schakelas lager en het achterste lager van de secundaire as. Die krijgen ze behoorlijk op hun falie, vooral als er met oude (en soms verbrande) olie wordt rond gereden. De bak gaat niet kapot, maar de herrie is behoorlijk als je niet in de vierde versnelling (ingaan en uitgaand draaien even snel) rijdt. De 20C heeft een oliepomp die via een ringsysteem oliedruk op de primaire as zet en deze geeft deze olie weer door aan de schakel/secundaire as.
De tweede uitvoering (de Santana bak) heeft een deelbaar huis (serienummer begint met 22C...) en is makkelijker uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Hierbij moet wel heel nauwkeurig worden gewerkt met vloeibare pakking tussen de twee delen van de behuizing. Deze behuizing heeft verstevigingsribben aan de buitenkant van het deelbare huis. Overigens is de vijfde versnelling ook achter het deelbare huis gehangen en is hetzelfde als die van de 20C, maar met deze bak heb ik geen ervaring.
Waar je met een deelbare bak ook goed moet opletten is dat de lagers met een Loctite plakmiddel moet vastzetten om meedraaien te voorkomen.
De 22C heeft blijkbaar geen oliepomp, gezien de pakking aan de voorzijde van de versnellingsbak. Wellicht is hier het oppakken van de olie beter gemaakt dan in de 20C.
Voor beide bakken geldt dat het interieur hetzelfde is op een paar onder onderdelen na (primaire, secundaire en schakelas, tandwiel eerste, tweede, derde en vijfde versnelling). Hierin zit waarschijnlijk een betere lagering c.q. axiale lagering, waardoor er minder snel ruis ontstaat. Even ombouwen naar een ander huis zit er dus niet in.
Ook voor beide bakken geldt dat de uitgaande as wel eens onderhevig is wat betreft schade aan de splines. De as draait in het ingaande tandwiel van de MT230 bak en die smeert niet c.q. er komt op geen enkele wijze olie op dat punt. Ik heb bij de revisie gebruik gemaakt van een molykote (heel dikke) pasta wat ik van iemand gekregen heb.
Over het algemeen zijn beide bakken "Bomb-Proof" en ze kunnen heel lang doordraaien met versleten lagers, alleen is enige conversatie in de auto op de autoweg is dan niet mogelijk.
Probleem van deze bakken is ook dat ze behoorlijk veel weerstand in de aandrijving leveren. De brak draait, zelfs gereviseerd, zwaar en even met een boormachine laten lopen wil zeggen dat je een behoorlijke boormachine moet hebben. Advies hierbij is om Ditoil toe te voegen aan de olie(2,5, liter 20W50 en daarbij 0,25 l Ditoil, De bak moet dan een stuk stiller worden en aanzienlijk minder weerstand geven in de aandrijflijn.
Ik weet niet wat voor olie de LT76 heeft, maar gebruik in de LT85 uitsluitend 20W50 (met Ditoil) en vooral géén ATF olie, waarvan ik nog steeds van overtuigd ben dat dit niet in een manueel geschakelde bak thuishoort.
Wat betreft de beugels voor de tussenbak, die horen bij een bepaalde uitvoering en lopen wat naar voren of achter, om bij de gaten in het Chassis te komen.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".