Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 03:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 17:10 
Het probleem is eigenlijk simpel, ik wil mijn 2.5 NA kunnen starten en stoppen mbv de sleutel. Klinkt makkelijk zat toch.

Ik heb nu met wat relais voor elkaar dat hij start (dmv. de spanning op de gloeiers) en blijft lopen (dmv het contact op het slot) dat die twee niet elkaar gaan voeden om te voorkomen dat ik continue gloei.
Maar waar ik ff geen reking mee heb gehouden.

Als ik het contact uitzet wordt het boordcircuit (da klinkt sjiek voor een series3) losgekoppeld van de accu. Hij blijft echter op spanning door de dynamo, dus stoppen ho maar...

En toch wil ik dit kunnen zonder een extra schakelaar ertussen.

Hoe doen jullie dat nou.....

Groet, Wilberth
met een luxe probleem, zie ook fotootje vorige week


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 17:17 
Je hoeft er alleen voor te zorgen dat op de diesel klep (op je diesel pomp) spanning heeft als de motor wel moet draaien.

Dus je moet op zoek naar een draadje die voeding heeft als je contact aan staat, volgens mij wordt normaal je voeding van je bobine onderbroken.

Suc6


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 17:36 
jaja, bobine, maar aangezien een diesel van huis uit geen bobine heeft zit er dus ook geen apart contact op voor de ontsteking. En het is me dus ondertussen opgevallen dat het "contact" dat ik hiervoor wilde gebruiken dus niet spanningsloos wordt voordat de motor stilstaat en dus niet geschikt is om te stoppen. Kip en ei, staat hij stil is de spanning eraf, dus geen batterij leegtrekker, maar staat hij niet stil dan stopt hij ook niet.

Nu kan ik natuurlijk in de draad van contact naar dieselklepje een onderbreker schakelaar opnemen om hem eventjes spanningloos te maken. Maar dat is eigenlijk niet de sport, volgens mij heb ik mensen dat toch ook wel met alleen de sleutel zien doen.

Groet, Wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 17:46 
overigens was dat origineel natuurlijk geen probleem, toen we nog stopten door gewoon de knop uit te trekken tongue sticking out smiley dat waren nog eens tijden.

Groet, Wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 18:25 
Het lijkt mij dat op de inspuitpomp van de 2,5 NA ook gewoon een solenoid zit, daar zet spanning op als hij moet lopen en haal je de spanning weer af als hij stil staat.
Geen rocket-sience.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/08/2014 16:26 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 18:45 
Oeps sorry, dacht dat het een benzine geweest was, staat nergens drinking smiley

Kan je niet een deel isoleren door er een diode tussen te zetten, hierdoor creëer je een deel wat niet door de dynamo gevoed kan worden.

Ik heb niet zo een series schema voor handen, welk model / type heb je.
Volgens mij moet het echt op te lossen zijn met 1 diode-tje !! smileys with beer maar waar te plaatsen..

En tja, dat is de
Quote
Zoals hier boven
Het lijkt mij dat op de inspuitpomp van de 2,5 NA ook gewoon een solenoid zit, daar zet spanning op als hij moet lopen en haal je de spanning weer af als hij stil staat.
Geen rocket-sience.

Trouwens wel raar, voed je dynamo niet direct je accu, je moet toch een geschakelde draad op je contact hebben, volgens mij zit er iets echt niet goed.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/08/2014 16:49 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 20:05 
Achter op het contact slot gaan meten, meestal zit achter op het contactslot een aansluiting die spanningsloos word wanneer de auto van contact af gaat. Gloeien zou je een tijdrelai tussen kunnen zetten. Zit volgens mij ook standaard bij een 200 TDI blok.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 21:16 
Ik loop hier over te denken, wel leuk altijd dit soort puzzels.

Optie 1 (ik hoop het niet) je dynamo levert stroom door je contact slot anders kan ik het niet verklaren dat je spanning blijft houden.

Otie 2 heb een foutje gemaakt.
Normaal is bij een 2.5na 90 het als volgt:
Stand 0 - uit
Stand 1 - dashboard verlichting / controle lampjes gaan branden en de diesel klep krijgt spanning
Stand 2 - (blijft hij niet in staan) voor gloeien
Stand 3 - starten, hierna springt het slot terug naar 1

Hoop dat dit logica voor jou schema maakt


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 21:34 
Ik heb even het schema van de NA gecheckt en daar heeft idd de brandstof afsluiter en eigen contact achter op het slot. Dit is dus niet gedeeld met andere functies. Waarschijnlijk precies om bovengenoemde problemen op te lossen.

Kortom voorlopig denk Ik Nog even dat ik alles goed aan heb gesloten. De vraag blijft dus of iemand dit achter een series slot al eens netjes opgelost heeft zonder aparte stop schakelaar.

Groet wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 21:50 
Ja-maar, welk schema gebruik je dan, wat voor contact slot?!?!!?

Als ik het schema van een 2.25 diesel er bij haal heb je toch echt een schakelende voeding op punt 3 in het schema, dan kan je ook geen spanning van je dynamo meet krijgen. Dit zijn zekering 5,6,7 en 8.
Sterker nog, je hebt voor het gloeien, starten en stoppen ook geen kunst grepen nodig. confused smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 23:00 
Hoi Rob,

je hebt gelijk, mijn relais hangt aan punt 3. Als je goed meet tijdens het starten zul je zien dat zowel tijdens het gloeien als tijdens het starten zelf punt 3 afgeschakeld is. Onhandig, want dan start hij niet.
Om dit op te vangen hen Ik Een tweede relais aan punt 1 hangen, het gloei contact, zodat ik ook brandstof krijg tijdens het Staten. ( als dat niet nodig was geweest had ik ook direct op punt 3 aan kunnen sluiten)

Ik heb het net even gemeten, als ik het contract af zet loopt er dus stroom via het laadstroom controle lampje naar mijn relais. Daar staat dan nog iets van 9V op ( eerlijk delen met het lampje) en dat is voldoende om hem open te houden.

Elke extra belasting op punt 3 (bv even de richtingaanwijzer erbij aanzetten) is nu voldoende om hem af te zetten.

Dus waarschijnlijk kan ik volstaan met een diode in het circuitje van de laadstroom controle lamp om dit stroompje de verkeerde kant op tegen te houden. Of zie ik nu iets over het hoofd?

(Overigens heb ik in het hoofd circuit voor relais gekozen om de spanningsval voor de brandstof afsluiter zo laag mogelijk te houden anders had ik daar ook een paar diodes voor kunnen nemen)

Groet wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 23:16 
wilberth Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Rob,
>

>
> Dus waarschijnlijk kan ik volstaan met een diode
> in het circuitje van de laadstroom controle lamp
> om dit stroompje de verkeerde kant op tegen te
> houden. Of zie ik nu iets over het hoofd?
>
> Groet wilberth

Ja, om het lampje bij lopende motor uit te laten gaan, zodat je kunt zien dat de dynamo laad, heb je stroom van beide kanten nodig.
Dus als er in een van beide kanten een diode zit gaat het lampje of nooit aan of nooit uit.
Of zie ik nu iets over het hoofd?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 23:20 
Nu mis jij iets Frans, om het lampje uit te laten gaan heb je geen stroom de andere kant op nodig. Een Ook met een diode erin stopt de stroom met lopen als er spanning aan de achtkant van de diode staat. Dus geen twee diodes uiteraard.

Groet wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 23:27 
Overigens moet er dus wel stroom heen kunnen om de dynamo op te starten, daarom brand hij ook voor de motor loopt. Het stuk zijn van dit lampje is dus ook alleen al reden genoeg om niet bij te laden, want zonder dit duwtje in de rug start je dynamo niet op.
(Het is goed beschouwd dan ook geen dynamo maar een alternator, die bij gebrek aan magneten bekrachtigd moet worden om stroom te kunnen maken. )

Groet wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 01:31 
Hum, lastig, zou denken dat als je voor het lampje richting de altenator een diode plaatst dat het werkt.

Maar dit weet ik niet zeker........... Heb dit nooit getest.

Het lampje helpt de dynamo opstarten (?), maar of er naderhand stoom terug loopt lijkt me sterk, het lampje dooft omdat er aan weerszijde spanning staat. Als de stroom terug loopt zou het lampje ook branden, toch?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 01:38 
Alleen drie diodes in doorlaatrichting naar de afsluiter zou idd voldoende moeten zijn.
Je krijgt dan spanning van punt 3, vanaf je start-aansluiting en in de gloeistand doorgeschakeld naar de brandstofafsluiter.
Zolang 1 van die punten spanning voert zal de motor blijven lopen.
Om het netjes te doen kun je idd een relais gebruiken en deze via die drie diodes aansturen. Neem wel diodes die tegen een beetje spanning kunnen; zeker als je geen relais toepast. De tegen EMK van de spoel is bij uitschakelen vrij groot.
Overigens moet je dit relais dan natuurlijk wel voeden vanaf een aansluiting waar altijd spanning op staat !! (bruin)

Gerrit

wilberth Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Rob,
>
> je hebt gelijk, mijn relais hangt aan punt 3. Als
> je goed meet tijdens het starten zul je zien dat
> zowel tijdens het gloeien als tijdens het starten
> zelf punt 3 afgeschakeld is. Onhandig, want dan
> start hij niet.
> Om dit op te vangen hen Ik Een tweede relais aan
> punt 1 hangen, het gloei contact, zodat ik ook
> brandstof krijg tijdens het Staten. ( als dat niet
> nodig was geweest had ik ook direct op punt 3 aan
> kunnen sluiten)
>
> Ik heb het net even gemeten, als ik het contract
> af zet loopt er dus stroom via het laadstroom
> controle lampje naar mijn relais. Daar staat dan
> nog iets van 9V op ( eerlijk delen met het lampje)
> en dat is voldoende om hem open te houden.
>
> Elke extra belasting op punt 3 (bv even de
> richtingaanwijzer erbij aanzetten) is nu voldoende
> om hem af te zetten.
>
> Dus waarschijnlijk kan ik volstaan met een diode
> in het circuitje van de laadstroom controle lamp
> om dit stroompje de verkeerde kant op tegen te
> houden. Of zie ik nu iets over het hoofd?
>
> (Overigens heb ik in het hoofd circuit voor relais
> gekozen om de spanningsval voor de brandstof
> afsluiter zo laag mogelijk te houden anders had ik
> daar ook een paar diodes voor kunnen nemen)
>
> Groet wilberth

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 15:15 
hij verteld dat er 9 volt op staat en dat is genoeg om het relais open te houden, er loopt dan een lage stroom zodat het lampje wel zal gloeien maar nauwelijks zichtbaar
je kan rustig een diode in de aansluiting van het lampje plaatsen de werking word niet verstoord tenzij hij verkeert om staat, word ook wel toegepast als je een scheiding relais plaatst voor een 2e accu die door het lampje geschakeld word




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 15:27 
als je van punt 3 en van de start stand een diode richting afsluiter heb je het probleem opgelost en geen relais nodig
meet de stroom die hij trekt en verdriedubbel dat voor je diode, als de stroom meer als 3 amp is gebruik voor die op aansluiting 3 een koelplaatje, wel isoleren!
dat punt 3 afschakelt tijdens starten heeft te maken met de stroom die de startmotor nodig heeft, ze wilden geen andere gebruikers aan hebben tijdens starten ook van wegen de spanningsval die sommige apparaten niet lekker vinden, voor jou inderdaad wat lastig.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2014, 11:19 
idd, bij contact uit en lopende motor brand het lampje heel zachtjes, dit is de stroom die mijn relais open houdt. Ik heb niet aan het lampje gemeten, maar die zal een volt of 5 hebben in dat geval.
Ik denk dat ik m'n relais maar houd en nu eens kijken of ik ergens netjes een diode tussen de dynamo en het contact kan krijgen zonder meteen m'n nieuwe kabelboom open te moeten knippen (zou vooral jammer zijn als dit toch weer niet de hele oplossing is). Ik vind het namelijk een beetje houtje touwtje om de motor te moeten stoppen door de ruitenwissers aan te zetten winking smiley

(@ gerrit, de voeding die geschakeld wordt komt idd. van de bruine draden. Twee diodes/relais volstaat omdat het gloei contact ook tijdens het starten spanning houdt.)

Groet, Wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 11:23 
Hallo Wilberth,

dat is gewoon mogelijk. in onze series 3 ex defensie hebben wij ook een 2.5NA gelegd en daarbij zit onze solenoid gewoon op het contact slot. Ik heb na het meten twee contact punten gevonden die spanning hebben op alle standen behalve stand 0. dus onze series start gewoon net als elke moderne auto.. sleutel er in en gaan.. en zodra je stopt, sleutel uit draaien en de motor valt af omdat de spanning van de klep is.


Ik durf alleen niet te zeggen of het contactslot van onze series normaal is voor een defensie model. Het zat er op toen we hem kochten, maar zoals bij veel laro's kwam hij ook met een hele sleutelbos om de deuren open te krijgen en het starten tongue sticking out smiley

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 13:38 
Ik blijf het raar vinden. eye rolling smiley

Een 5 wat (?) lampje waar spanning op komt te staan vanaf de dynamo, komt in serie te staan met een spoeltje, zou met een totaal spanning van 9 volt bekrachtigd blijven?
Ik zou eens aan een zenerdiode(s) bij mijn solenoid gaan denken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 13:57 
lampje is 2.3W dacht ik, geen idee wat spoeltje doet aan vermogen en ook ff geen idee wat de dynamo dan nog aan spanning levert over het hele spul, vermoedelijk 13.5 a 14.
Ik zal het de volgende keer dat hij loopt nog eens nameten om de puzzel compleet te maken voor je winking smiley

Eerst een kijken of de lokale brezan weet wat een diode is en of er naast de zwevende zekering ook zoiets als een zwevende diode bestaat. Of wordt dat dan zo'n ding met steekvoetjes? Geen idee, ik heb nog nooit een diode gebruikt in m'n auto's in ieder geval.

Groet, Wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 14:33 
Zwevende diodes = een diode tussen twee draadjes met krimpkous? spinning smiley sticking its tongue out
meten is weten!

Als het echt de accu/dynamo spanning is en het is zo'n licht lampje, zou ik gewoon eens experimenteren met eerst één diode in serie met de solonoid eventueel een tweede in serie, hierdoor ben je ongeveer 3 volt kwijt (bij 2 diodes). Dat kan net genoeg zijn om je klepje te laten afvallen.
Oh-ja je hebt geen zware diodes nodig! kan me niet voorstellen dat er die klep veel vermogen vraag gezien de spanning waar hij op blijft kleven.

Je hebt het oven een lampje van 2,3 wat , zou betekenen dat er nog geen 2 tiende ampère (0,164 amp of 164mA) loopt (voor het lampje) .
De spoel van de klep komt in serie, dus....
kijk hier ?


!!!!!!!!!!! HEB JE AL EENS GECONTROLEERD OF HET ECHT KLOPT?!!!!!!
Valt de klep echt af als je bijvoorbeeld het controle lampje losdraait?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2014 13:11 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 15:19 
kom nog wel wat meer autosparks rommel tekort dus zat aan deze te denken:
tis wel van lucas....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 15:58 
wilberth Schreef:
-------------------------------------------------------
> kom nog wel wat meer autosparks rommel tekort dus
> zat aan deze te denken:
> tis wel van lucas....


Tis wel een lekkere zware, geen specs.

Maar nog eens voordat je er overheen gelezen hebt:

!!!!!!!!!!! HEB JE AL EENS GECONTROLEERD OF HET ECHT KLOPT?!!!!!!
Valt de klep echt af als je bijvoorbeeld het controle lampje los neemt?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 16:18 
zal ik ook eens doen...wordt tijd dat ik weer eens in de werkplaats beland ipv. achter de computert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 16:47 
Werkplaats is altijd beter smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 17:26 
plus ehm ik heb even nog zitten lezen naar alle oplossingen met diodes enzo..

maar word de oplossing niet moeilijker gemaakt dan hij is?? heb jij niet onder aan je contact slot twee polen die bij elkaar lijken te zijn geklemt die constant spanning houden behalve bij stand 0? kijk even of jij in je series ook iets hebt wat alleen maar werkt met het contact aan (in ons geval geloof ik de ruitenwisser). als je dat hebt, dan kun je ook gewoon daar de spanning af pakken, ben je gelijk van het gedoe met je diodes etc af..

overigens, zonder lampje zal je dynamo ook niks doen (dus niet te lang testen of je zit met een lege accu winking smiley)

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 20:27 
Nee maar als je de motor start en daarna het contact uitzet en de motor blijft lopen.....
En je geeft vervolgens een stroom retour door een bewust lampje hiervan de schult, kan je proberen of de motor wel afslaat als je het lampje los neemt.
Blijft de motor vervolgens toch lopen................ Is je elektrische schema dan wel goed/de juiste?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2014 18:28 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 18:54 
Soms blijft m'n project even stil liggen, zo ook deze keer. (omdat er een ander project tussendoor kwam dat ik niet kon laten lopen) maar ik wilde toch even de oplossing met jullie delen. Deze is even simpel als eenvoudig.
Monteer gewoon een contactslot van een vroege 90/110 waar dit contact wel op zit. Past één op één op de stuurkolom en ook het stuurslot werkt gewoon. Dus met een beetje hulp van marktplaats voor een paar tientjes weer helemaal geregeld, zonder lastige schakeling. (en ja, mocht het niet geloven, als ik de laadstroom controle lamp los trok sloeg hij af en ja mijn bedrading is in orde tongue sticking out smiley)

Groet, Wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 21:21 
Dus had je dit kunnen oplossen met een ledlampje ipv een gewoon gloeilampje.....
eye popping smiley

Maar altijd fijn dat dat ook past thumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 01:00 
Dit past en een led met bajonet fitting had Ik Nog niet gevonden winking smiley
los daarvan scheelt het twee relais met bedrading en voelt het op een of andere manier dus een stuk robuuster.


Groet wilberth


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 13:59 
Helaas LED gaat niet werken. de stroom door een LED is te klein om de Dynamo te starten; en hij laadt dan niet meer bij. Hele volksstammen zijn zo al met een lege accu komen te staan toen die dingen bij da Gamma beschikbaar kwamen.
De oplossing met het contactslot lijkt me eigenlijk de enige juiste. .


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 15:50 
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Helaas LED gaat niet werken. de stroom door een
> LED is te klein om de Dynamo te starten; en hij
> laadt dan niet meer bij. Hele volksstammen zijn zo
> al met een lege accu komen te staan toen die
> dingen bij da Gamma beschikbaar kwamen.
> De oplossing met het contactslot lijkt me
> eigenlijk de enige juiste. .

Heb je het al geprobeerd?

Ik heb van het weekend een bijna helemaal kale 300tdi gestart zonder controle lampjes etc, na circa één minuut heb ik de accu klem los genomen.
De motor had ruim een maand stil gestaan Bekijk het hier maar eens !.
Op deze motor waren echt alleen de dynamo, startmotor en de solenoïde aangesloten. De solenoïde bleef aan de accu-klem hangen, de motor viel dus echt niet uit door de spanning van de dynamo!
Conclusie: de dynamo levert een spanning. Ik heb niet gemeten of het echt een laadspanning is, maar als er remanent magnetisme is of een veld opgewekt wordt zal een dynamo zich zelf opkrikken.
(Zwerf stroompjes zijn uitgesloten)

Hierdoor denk ik dat de klep door de stroom/spanning die de klep via de led (met voorschakel weerstand) nog zal krijgen niet bekrachtigd blijft.

Series schakeling = Voorschakelweerstand –> Ledje –> Solenoïde
De stroom door een ledje is kleiner dan 20 mA en heeft in de regel iets van 1.6 volt , de rest van de spanning staat normaal over de voorschakel weerstand.
Nu komt in de keten de solenoïde er nog eens extra tussen.

We gingen uit van een 5 wat gloei lampje
Led is iets van 32mW (? 1.6V x 20mA ).

Nu wil ik niet zeggen dat alle dynamo’s dit gedrag hebben!
Maar een 2.5na heeft toch wel al een redelijk moderne eye popping smiley dynamo voor een series ! Geen externe spanningsregelaar etc !

Misschien zijn er inderdaad dynamo's die wel die spanning nodig hebben om op gang te komen.
Maar bij mij gaat dit denk ik wel werken drinking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 18:50 
Hi rob,

Jawel, heb diverse malen een auto met klachten langs gehad waar men een LED als acculaad lampje had geplaatst en het werkt in 99% van de gevallen niet betrouwbaar..

Je hebt gelijk dat in sommige gevallen alternatoren (zo heten ze officieel) opstarten zonder de extra bekrachtiging (icm geen/weinig belasting, je ze even de tijd en wat extra toeren geeft.). Dat zijn units; waarvan de rotor in de loop der jaren tijdens gebruik een vrij sterk remanent veld heeft opgebouwd, wat sterk genoeg om de eerste aanzet te geven voor het opslingereffect van het veld. Voor dagelijks gebruik is dat echter geen betrouwbare oplossing.
Qua ontwerp is er de laatste 40 jaar niet zo heel veel veranderd; en de 2.5NA alternator is net zo modern als vele andere die je nu koopt.

Mbt de dieselklep zou een LED prima voldoen. Dat heeft echter niets met de stroom te maken; maar met het feit dat het een diode is, die dus geen stroom doorlaat van de alternator naar de dieselklep. Met dan wel het nadeel dat je de kans loopt dat je soms laadproblemen krijgt; of dat je (of de volgende eigenaar) over een aantal jaren de alternator vervangt door een andere en dan uren loopt te zoeken waarom die het niet doet.....

Vandaar dat ik altijd zou kiezen voor een bullet proof solution. Een relais, of gewoon een diode in serie met het laadstroomlampje. Dat werkt prima...
mvg Gerrit


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 19:18 
Mooi Gerrit,

Doet me toch weer aan het denken zetten, wat een wonder zo'n gloeilampje tongue sticking out smiley

Een diode zou het ook oplossen, blijft toch we vreemd wat je verteld.
Want zodra het contact aanstaat en de alternator spanning opwekt is de spanning aan weerszijde van het lampje +12Volt, dan laad hij toch?! Dat is met een Ledje dan toch niet anders. Of maak ik nu een denkfout?

In de tussentijd neem ik je advies ter harte. Je kan het beter goed doen dan klungelen, daar hou ik niet van.
smileys with beer Rob

Hè wat een drukte Wilberth rijdt allang vrolijk rond spinning smiley sticking its tongue out


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 20:09 
RobSLaro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi Gerrit,
>
> Doet me toch weer aan het denken zetten, wat een
> wonder zo'n gloeilampje tongue sticking out smiley
>
> Een diode zou het ook oplossen, blijft toch we
> vreemd wat je verteld.
> Want zodra het contact aanstaat en de alternator
> spanning opwekt is de spanning aan weerszijde van
> het lampje +12Volt, dan laad hij toch?! Dat is met
> een Ledje dan toch niet anders. Of maak ik nu een
> denkfout?
>
> In de tussentijd neem ik je advies ter harte. Je
> kan het beter goed doen dan klungelen, daar hou ik
> niet van.
>

't Verschil is dat er door een Ledje erg weinig stroom gaat, te weinig voor het beoogde dynamo-bekrachtigings-effect.
nog een extra weerstandje parallel aan het Ledje en je bent er, maar dat heeft alleen als "voordeel" dat je een Ledje hebt ipv een gloeilampje.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 20:22 
Quote

overigens was dat origineel natuurlijk geen probleem, toen we nog stopten door gewoon de knop uit te trekken tongue sticking out smiley dat waren nog eens tijden.

Spoel van stopsolenoid afslopen. En in plaats van de spoel op de draaibank een mechanisch hefboompje knutselen dat door het uittrekken van de knop het palletje in de pomp drukt.winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 21:11 
Rob Er is in de oudheid best nagedacht over het systeem, en de simpelheid maakt het nog erg bomproof ook.

Je moet een diode dus zien als een soort terugslagklep.Stroom kan er maar in 1 richting doorheen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015, 21:22 
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rob Er is in de oudheid best nagedacht over het
> systeem, en de simpelheid maakt het nog erg
> bomproof ook.
>
> Je moet een diode dus zien als een soort
> terugslagklep.Stroom kan er maar in 1 richting
> doorheen.

Ooooooh, dus een relais met wissel kontact is een drieweg klep? smileys with beer

Um maar een terugslag klep ......... wat is de veerspanning voordat deze open gedrukt wordt?
Iets van een halve atmovolt? grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.