Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 10 mei 2024, 15:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat kan dat zijn????
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2003, 20:41 
Twee maanden geleden heb ik mijn discovery 200tdi uit 91 een beetje pech gehad. Moest een nieuwe krukas in en nog een hele beste lijst aan onderdelen. Al met al heeft me dat een flinke duit gekost. Niet erg als hij het daarna maar weer goed doet.

Nou niet dus, gister reed ik naar huis en eenmaal thuis zie ik witte rook onder de motorkap vandaan komen. Ik de auto snel uit en laten afkoelen. Oliepeil gemeten en dit stond ver onder de min. Vreemd dat stond hij 4 dagen geleden nog niet. Onder de auto gekeken blijkt alles onder de olie te zitten. Ik olie bijvullen en de auto opnieuw even starten. Witte rook uit de oliepeilstok en als de oliedop eraf werd gehaald net zoveel witte rook als een stoomboot. Niet goed dus. Ik een plaatselijke garage bellen en deze is langsgekomen (ik durfde er niet mee te rijden) deze vermoede dat er een zuiger stuk was maar was niet helemaal 100% zeker. Mede omdat hij niet in de motor kon kijken, logisch. Ik kon hem wel even naar de garage rijden die een zeker 6 kilometer verderop was. Dit leek mij niet zo verstandig omdat er weinig olie in zit (die witte rook is niet voor niks) en als er een zuiger stuk is moet je er niet mee gaan rijden lijkt mij!!!! Ook vertelde ik dat ik er nog maar net en nieuwe krukas in heb. De garagehouder raadde mij aan om maar eens met die garage contact op te nemen want dan hoorde de zuiger nog wel goed te wezen. Lijkt mij ook.

Vandaag hier en daar navraag gedaan (ook bij de garage) en nu weet ik het helemaal niet meer. De een zegt dat het ook de oliepomp kan zijn die lekt. De ander zegt dat de garage bij het vernieuwen van de krukas ook de zuigers had moeten vervangen. Ondertussen rekent de garage uit wat het mij gaat kosten op er nieuwe zuigers in te zetten.

Heeft iemand nog een optie wat het zou kunnen zijn? Aan de motor is niks te horen dus een gat in de zuiger zit had ik dat wel gehoord. De motor loopt op zich goed alleen rijd deze in zijn 1 stationar een beetje schokkerig. Verder is me niks vreemds opgevallen. Die witte rook (teken van weinig olie) snap ik ook niet want ik blijf er olie ingooien. Help mij!!!

En is het gebruikelijk dat als een garage er een nieuwe krukas inzet en niks aan de zuigers doet. Of kan het dat bij montage iets niet goed vast heeft gezeten en nu naar twee maanden los is geschoten.

Of moet ik mijn vakantiegeld echt gaan opofferen??

Rene


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat kan dat zijn????
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2003, 22:11 
Dat van die kapotte zuiger klinkt wel aannemelijk gezien de klacht. Of deze vervangen had moeten worden bij een krukas wissel hangt ervan af wat er afgesproken was bij deze reparatie en waarom de krukas vervangen moest worden.
Een oliepomp die lekt lijkt mij niet want de olie verdwijnt en als deze zou lekken lekt deze terug het carter in. Reparatie prijs is afhankelijk van de totale schade, zal echter wel fors zijn, denk eerder aan revisie want 1 zuigervervangen is lapwerk.

Suc6, Jan F.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat kan dat zijn????
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2003, 22:36 
Rene,

misschien dat ik iets in jou verhaal over het hoofd zie maar naar mijn mening gaan er een paar dingen fout.
Witte rook duidt op water (koelvloeistof) in je verbrandingsruimte!!
Dit kan duiden op een lekke koppakking, een scheurtje in de kop of een scheurtje in de cilinderwand.
Als dit het geval is raak je dus ook koelvloeistof kwijt en zou er een zwarte waas of schuim in je radiateur moeten verschijnen.
als je tevens olie krijt raakt en je motorblok zit onder de olie moet je eerst kijken waar de olie vandaan komt.
In geval van een lekke/kapotte zuiger raak je mestal vermogen kwijt en gaat je Laro blauw roken.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat kan dat zijn????
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2003, 23:52 
Ik zie zelf ook meer in een lekke koppakking dan in een zuiger,anders zou je dat inderdaad horen aan je motor.
een krukas vervangen kan inderdaad zonder zuigers, als bv de krukas poulie uitgeslagen is,wat weleens voorkomt bij 200 tdi.
maar als je de compressie meet van de motor weet je wat er aan de hand is en kun je je plan trekken.
Ad Gr.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.