Een goede LT95 is als een naald in een hooiberg. Ik heb in de afgelopen 2 jaar, deels samen met een vriend 8 LT95 bakken gedemonteerd om er uiteindelijk 3 goede van te maken. Het probleem is dat bepaalde onderdelen bijna niet meer te vinden zijn, of tegen achterlijke prijzen.
De LT 95 heeft de naam te meest degelijke bak van de oude Land Rovers te zijn, maar ik denk dat hij het gewoon wat langer uithoudt met een serie defecte en versleten onderdelen.
Onderstaand een kleine opsomming van onze bevindingen.
Bij 5 bakken was de middelste as in de tussenbak beschadigd als gevolg van smeerproblemen.
Bij 5 bakken waren de splines op de uitgaande van de V-bak en bijbehorend tandwiel uitgeslagen.
Bij 4 bakken had het middendiff schade.
Bij 3 bakken was er speling op de splines van de uitgaande as van de tussenbak naar de voorste propshaft.
Bij 2 bakken was er speling op de splines van de uitgaande as van de tussenbak naar de achterste propshaft.
Bij 2 bakken was het tandwiel van de achteruit versnelling beschadigd.
Verder nog versleten synchromesh ringen, ingelopen oliepompen, enz. En ze hebben ook nog de rare gewoonte om de olie uit de tussenbak over te hevelen naar de V-bak waardoor de tussenbak vaak te weinig olie heeft.
Desalniettemin rij ik nu heel tevreden met een LT95 met een Range Rover high gear tandwielset achter mijn V8 in een 109 welke helemaal is omgebouwd als een Stage One en heb ik een 2e goede bak als reserve.
_________________
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing