Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 nov 2021, 23:16 
Offline

Geregistreerd: do 18 nov 2021, 20:39
Berichten: 3
Hi,

Ik ben opzoek naar een Land Rover Type 3 - 109.
Op internet heb ik er een paar gevonden maar was benieuwd of hier iemand nog een goede weet.
Verder vindt ik het ook heel lastig de waarde ervan inschatten.

Natuurlijk zijn (tenzei volledig gerestaureerd) ze allemaal met Roest, plekjes en slijtage. Ze zijn immers 50 jaar oud.
Maar wat zijn een beetje gangbare prijzen voor een van dit jaar? Ik zal denken rond de 12k. Maar op internet ligt het meer rond de 15k.

Tips zijn meer dan welkom, want ik wordt graag onderdeel van de community als Defender eigenaar :)
Mocht iemand verder nog tips hebben waar je op moet letten bij het aanschaffen. Hoor ik het natuurlijk ook graag.

Groeten,


Laatst bijgewerkt door Flipbosch op za 20 nov 2021, 13:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2021, 03:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Welkom :)

Je zoekt een defender type 3 109 ....

Het korte antwoord, een defender 109 ga je niet vinden, want die is nooit gebouwd.

Het lange antwoord: de type aanduiding 'defender' is ontstaan toen landrover ook de discovery ging produceren. Voor die tijd werden landrover aangeduid met hun wielbasis als basis typen. Met schroefveren: de 90, 110 en 130/127, vanaf ergens in de eerste helft van de jaren 1980. Daarvoor waren het de blad geveerde landrovers, series 1, 2, 2a en 3. wielbasis waren oa: 80, 88, 107, 109 en zeldzaam een 127 als ik me niet vergis.

In de loop der jaren zijn er door de respectivelijke eigenaren wel wat landrovers omgebouwd. Oudjes die van origine bladveren hadden, hebben bv assen met schroefveren gekregen en een reeks van ombouwen die al dan niet door de rdw zijn gecontroleerd.

Uitgaande van je zoektocht naar een 'defender type 3 109' vermoed ik dat je een series 3 109 zoekt. De prijzen zijn wat opgeblazen heb ik het idee en een 'koopje' zul je niet meer tegenkomen. Het zijn aparte hokken met een soms wat apart rijgedrag. Bovendien, afhankelijk van de motor, meer of vooral minder in staat om in het verkeer een beetje handig mee te komen. Is er een motor ombouw geweest, zal het vermogen om mee te komen in het verkeer waarschijnlijk beter zijn.
Mijn gevoel zegt dat je voor €5000,- tot €7000,- wel een eind moet komen. Wel de kanttekening erbij dat ik recentelijk geen prijzen heb vergeleken. Ook uitgaande van enige vaardigheid om zelf te sleutelen (of bereidheid dat te leren)

Voordat je dat geld gaat uitgeven, is het wel raadzaam om eerst eens met iemand mee te rijden die zo'n stuiterhok heeft.

Als je zelf wilt sleutelen kan het een aardig tijd verdrijf zijn en een leuke hobby om zo'n oud hok op de weg te houden. Ga je het sleutelen uitbesteden, hou rekening met mogelijk flinke kosten als je een kat in de zak koopt. Mijn motor revisie (2,25 Diesel) heeft me alles bij elkaar al zo'n €1200,- gekost en dan heb ik alleen het opboren van de cilinders en het overhalen van een inspuitpomp laten doen. Laat je de klus helemaal doen, betaal je daarboven op nog minstens een weeksalaris van de monteur.

Ook voor aandachtspunten bij aanschaf is het wel handig om eens te gluren bij andere landrovers en hun baasjes te spreken over wat ze allemaal zijn tegengekomen.

Fenna

edit: een solide en hard chassis waarvan de nummertjes kloppen is belangrijker dan strak plaatwerk, bij een 5 deurs 109 zijn de onderkanten van de B stijlen een aandachtspunt (bij mij bestonden die nog maar voor ongeveer 25%)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2021, 22:35 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Klopt wat Fenna zegt,

Veel mensen staren zich blind op het leuke authentieke uiterlijk uit de detective film. Ook het MRB vrij en de lage verzekering werken nu zeker mee.

Oude liefde roest niet? haha, Landrover wel. Aluminium over een ijzer frame gevouwen? Als een spitsmuis die op pindakaas afkomt.

Ooh, en deukje of zo hoort erbij hoor. plamuur barst er weer uit na een ritje terein rauzen(torderen) . Roller met goede lakdikte en buitentemp. werkt ook perfect.

Lekkages? Je moet je zorgen maken als hij niet lekt. Dan is namelijk de olie op en moet je echt nodig bijvullen. Maar als een Boatje je in ongenade laat vallen? Dus ff kijken waar je parkeert.

Hij is best wel redelijk dicht te krijgen hoor. maar dat kost heel wat geduld en technische kennis.

Maar als je zelf niet gewend bent aan zn fratsen en het moet uitbesteden? Liefde maakt dan blind(of je huwelijk aan zijn eindje als je met je Landrover volhoud haha)

Beetje motorrevisie 2500? Versnellingsbak/tussenbak idem.

Wat ik laatste tijd ziet is dat de instap prijzen laatste tijd erg hoog liggen. Een 109 met kenteken begint(en dan gaan al je rekeningen er nog bij komen) al snel bij 5000. Als hij echt een gegalverniseerd chassis en schutbord heeft en nog eens een motor met pit(200/300TDI) , goede versnellingsbakken assen en remmen dan is 15000 geen uitzondering.

Rechtremmende trommelremmen (originele systeem)die zijn vertraging halen is ook wel een dingetje. Natuurlijk is het te moderniseren. Maar nota's alom.

Chassisnummer moet in de rechtse voor veer hand staan en origineel zijn. Zoek eens wat afbeeldingen van originele nummers op of nog beter, bestudeer een paar echte om te vergelijken. Bij twijfel langs de RDW rijden. Als de eigenaar "stuitert" dan weet je genoeg. Wat ook wel eens gedaan word is de hele veerhand overlassen . Theorethisch is dit ook omkatten. Bij een verkeerscontrole of een steekproef als er nog APK op zit kan je dan een wok status krijgen en velt de technische recherche op het keuringsstation een oordeel na onderzoek(eventueel met rontgenfotos Kom je dus ergens bij de veerhand een lasnaad tegen die er niet hoord? En ja, deze veerhand is erg aan roest onderhevig. Dus als de veerhand of het hele chassis vervangen word moet het nr opnieuw bij de RDWingeslagen worden. Het beste is ook als het originele typeplaatje nog binnenin op het schutbord zit. Ik schreef theoretisch omkatten omdat je soms in de praktijk wel eens wat moet .
Behalve het chassis op de beruchte punten is ook het schutbord op zijn beruchte punten een roest item. Ze zijn natuurlijk gegalverniseerd te koop maar daar hangt sinds de Brexit een stevig prijskaartje aan. Beetjes chassis(VAT Transport, Inklaren, invoerrechten BTW) heb je niet meer voor 3500 op de mat. schutbord zal ook wel 3000 zijn . Vervangingsdelen zijn nog steed soed te koop op veel engelse sites. Maar de lage prijzen van vroeger zijn wel voorbij. En zelf ff halen met de corona maatregelen ? Vroeger leuk om te doen, nu bij terugkomst in nederland 14 dagen carantaine.

Klopt ook dat arbeid een erg dure factor is. Zeker als er soms verkeerde conclusies getrokken worden of er nog een paar niet ingecalculeerde problemen en materialen bijkomen . Klopt ook dat het een auto is waar het wel ff bij duurt voor je helemaal in betrouwbare (verbeterde) nieuwstaat heeft. Meestal koop je het verdriet van een ander die op de helft gestopt is.

Ik heb de mijne gratis gehad en als ik alle kosten zonder arbeid(eigen liefde) ga rekenen zit ik al snel op 10000 als hij gereed is.

Import Santana's uit Spanje vind ik er op foto;s meestal wel goed uitzien en dan staat er vaak bij dat het chassis en schutbord meestal hard is. Maar ik ben er nog nooit zelf bij geweest.

Wil je zo/n engels hobbelpaard? Tja, er zijn ergere virussen. Maar als niet monteur en technisch leek zou ik er absoluut niet aan beginnen . Zeker nnet als je schrikt van rekeningen van 2000 euro onderhoud per jaar.

groet Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 nov 2021, 13:54 
Offline

Geregistreerd: do 18 nov 2021, 20:39
Berichten: 3
Beste Fenna en Nico.

Dank voor jullie uitgebreide beschrijving. Erg waardevol! Het woord Defender was inderdaad een typ fout. Heb het direct aangepast.

Inderdaad een goede tip om een keer iemand te bezoeken die er een heeft (en hem niet wil verkopen) voor zijn eerlijke mening.
Mocht iemand in de buurt van Hilversum er een hebben kom ik graag langs!

Zelf een beetje sleutelen spreekt me wel aan. En juist het feit dat het allemaal wat ruiger kan (inderdaad eventueel met Roller :) ) maakt juist dit merk gaaf. Je wil alleen inderdaad niet een kat in de zak kopen. Als je denkt een goede te kopen en de versnellingbak direct worden gereviseerd is dat wel een tegenvaller.

Wel had ik aan de hand van deze twee reacties nog drie vragen:

- Jullie geven aan dat hij lastig in Nederlands verkeer rijdt. Ik begrijp dat 90km wel een beetje de max is. Maar kan je wel gewoon de snelweg op? Of echt alleen het bos idd :). Welke motor is minimaal te adviseren? Is de 2250cc Diesel van jullie ok? Je hebt ook Type 3’s met een overdrive maakt dat het iets beter, of is dat juist iets om voor uit te kijken.

- Ons plan is niet om er echt lange afstanden mee te rijden. Ik begrijp ook dat het een oldtimer is, maar is hij (mits in normale staat) wel een beetje betrouwbaar? Ik heb een mini uit 1967, die start altijd lastig en moet echt even warm rijden. Maar de Land Rover zouden we ook graag in de winter willen gebruiken. Als je hem met een beetje liefde onderhoud is het dan wel starten en rijden?

- Lekker, tochten, lawaai is voor mij allemaal geen probleem. Maar helaas heb ik welhet nadeel dat hij niet in mijn garage past. Betekend dat einde verhaal na 5 jaar buiten staan? Of geld ook hier, als je plekjes netjes bijhoud. En hem een beetje liefde geeft, het prima moet gaan.

Benieuwd naar jullie ervaring!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 nov 2021, 14:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ook maar even reageren.
heb zelf een 109 station. maar dan met nissan motor en versnellingsbak.
mijn mening (en dan ook echt MIJN mening) is dat de originele motoren niet van deze tijd zijn om er lekker mee te kunnen rijden.
de 2.25 benzine slurpt net zo veel als een 8 cilinder maar is stiller als een diesel.( 1 op 6?)
de 2.25 diesel loopt indien goed zo,n 1 op 10 maar veel lawaai en trillingen.
originaliteit belangrijk? vind ik zelf niet. Land rover prakte ook in wagens wat op de plank lag
amerikaanse motoren (de 8 cilinders)
bmw motoren
ford motoren
etcetc. dus wat is origineel?
overdrive kan leuk zijn als hij niet te hard giert en er steeds uit springt.
heb met iemand meegereden met een originele 2.25 diesel en ik werd niet vrolijk van het 10 x proberen een vrachtwagen in te halen met tegenwind. elke keer waren we langszij. haalden we het net niet en moesten terug. dus ja je kunt op de snelweg rijden. maar of dat leuk is?
min 109 is een buitenslaper, soms mag hij onder de carport (als ik moet sleutelen) heb hem nu een jaar of 12 en om de 2-3 jaar zet ik er een nieuw verfje op. 1 keer per jaar even de vuilfrees van de karcher er langs en gaan.
ik heb het dak er ooit af gehad om alles definitief waterdicht te maken. weohahahaha alle moeite voor niks.
heb nu supersponsjes in de dakrand aan de binnenkant. als het geregend heeft knijpen we ze even uit op de straat.
ziet er ook wel leuk uit . eerst sponzen uit knijpen/minuutje of zo voorgloeien en voor je uit staren. dan de straat in de rook zetten.
om dan rustig als schuddend en rook brakend de straat uit te hobbelen. (had ik al gezegd dat ik een modernere motor heb?)
ik heb met die van mij mazzel gehad voor de prijs en staat van de auto.
voor ik kon rijden met mijn pas gekeurde goed onderhouden 109 heeft hij 2 maand stil gestaan ivm verrotte remmen en gaten op plekken waar ze het verstopt hadden met tectiel en karton of blik.
mijn schoonzoon.(ook hier op het forum) pakt het beter aan. moet wel een hobby van je zijn maar hij weet wat hij heeft.
hij koopt een wrak met goed kenteken. sloopt het hele ding uit elkaar en bouwt alles opnieuw op in 2 jaar tijd.
heb je een zo goed als nieuwe landrover waar je alles van weet en waar geen verborgen gebreken in zitten.

dussss is het verstandig om zo,n ding te kopen? neee echt niet.
maar het is wel leuk. :lol:
hier wat voorbeelden van opknappen.
viewtopic.php?f=9&t=2001500
viewtopic.php?f=9&t=2001150
viewtopic.php?f=9&t=2001065
en de link naar mijn aankoop. viewtopic.php?f=3&t=393754

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 nov 2021, 16:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hi,

Met een gezonde 2,25 diesel kun je tussen de vrachtauto's wel meekomen. Geef zo'n torretje wel eerst even de gelegenheid om lekker door te warmen voor je er 'fanatiek' het gas op gaat intrappen. Als mijn 109 thuis staat, heb ik met ritjes de eerste 4 kilometer de tijd om rustig op te warmen met snelheden beneden de 60km/u, daarna rij ik op vrachtauto snelheid op snelweg stukken. En met oordoppen (doe ik bij ritten langer dan ca een half uur, mijn oren zijn me best lief en de oordopjes hangen standaard aan de binnenspiegel ;) ) kun je er best lange ritten mee doen. Als mijn 109 niet voor de deur staat, staat ze droog in een loods/werkplaats. Droge opslag is uiteindelijk wel beter voor het behoud tov jaren op straat staan.

Verkeers technisch is de 2,25 benzine wellicht een handigere keus tov de 2,25 diesel. Iets meer vermogen en koppel. Bovendien wat stiller, maar wel een kostbaarder verbruik. Overigens nu ik weer een 'verstandige' auto heb naast mijn 109, kan ik met de besparing op diesel de mrb, brandstof en verzekering betalen van die verstandige auto en wat geld overhouden.

De ombouw van 2,25D naar 2,5D was een populaire en geeft een beetje meer vermogen en koppel in het diesel spectrum. Daarnaast werd een ombouw naar 200 (t)di of 300 (t)di ook gedaan. (ging van de tdi blokken de turbo mee, was het wel oppassen met de versnellingsbak. Die is niet berekend op het max koppel van de tdi.
Wat Sjaak ook aanhaalde, als je niet perse orgineel wilt blijven, is er een reeks aan motor opties die wel op de een of andere manier in een 109 zijn te knutselen

Met een overdrive heb ik geen eigen ervaring. Ik stel me voor dat op langere stukken snelweg, als je op snelheid bent, met een overdrive je torretje iets lager in de toeren kunt draaien, met bijhorend minder herrie. Bovendien geeft een overdrive een 4e pook op/aan de tunnel, moet je ook maar willen ;)

Begin met de gezondst mogelijke aandrijflijn/chassis binnen je budget en reserveer een paar 1000 euro om op korte termijn eventuele zaken nog aan te pakken.
Wat is wijsheid .... geen 109 in ieder geval :P Je moet er van houden en de nukken voor lief nemen.
Jaren op straat laten staan? .. nee dat doe ik niet meer na die 2 jaar dagelijks gebruik. Staat het hok toch buiten in weer en wind, neem m dan regelmatig mee voor een ritje. Dat is de beste manier om een buitenslaper gezond te houden.
Wil je niet al teveel gedoe hebben in het begin, ga je onvermijdelijk voor de hoofdprijs in aanschaf en is het nog afwachten hoe grondig de klussen zijn aangepakt.

Electra is ook wel een dingetje om alert op te zijn. Van origine gaat van de verlichting de massa via de alu body en het stalen chassis naar de accu. Op de overgangen tussen body en chassis ontstaat dan corrosie die een overgangs weerstand oplevert. Er zijn best wel wat landrovers waar de electra het ondergeschoven kindje was en er een onnavolgbare spaghetti is ontstaan over de jaren. Als het slim gedaan is, zijn er aantekeningen gemaakt wat en hoe er is aangepast, maar ga er van uit dat die aantekeningen niet bestaan. Anyway, je kan het lucas spook nog een tijdje najagen voor alle electra netjes werkt (ter info, reken voor een nieuwe kabelboom rond de €500,- excl montage)

In 2 jaar dat ik de 109 dagelijks gebruikte, heb ik er betrekkelijk weinig ellende aan gehad, twee dynamo's, een startmotor, nieuwe koppelingsleiding, een nieuwe set draadjes voor de gloeipluggen en wat olie en filters. btw, een nieuwe dynamo is voor mij een klusje van een kwartier / 20 minuten geworden :D. Wel was na 2 jaar (ca 50.000km) het blok toe aan een revisie (compressie verlies langs de zuigers), en heb ik na het eerste jaar de versnellingsbak overhaald.

Een 109 in de winter gebruiken ... hmm iets met kachels ..... wat is een kachel? Oh je bedoelt extra warme kleren en handschoenen aan als het vriest? Ja dan kun je een 109 wel in de winter rijden. In hoeverre een 109 in de winter lekker wil starten, hangt enorm van het individuele hok af. Er zijn er die zonder morren aanspringen en staan te juigen voor een ritje. Anderen moet je eerst met een lief liedje zachtjes wakker maken en vragen of ze een beetje zin hebben om wat te gaan doen en vervolgens morrelend en sputterend een poging wagen. Na een paar pogingen is er redelijke kans dat je kunt rijden. Er zit wel iets in dat een kachel wordt genoemd maar meer dan iets dat lijkt op ontwasemen van het voorruit zou ik er niet van verwachten. Zeker bij korte ritjes. Een radiator muf is wel een vette aanrader voor winter gebruik.

Wellicht reageert Ramon nog in dit draadje (een 109 met redelijk recente 2,25D --> 200di ombouw)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 nov 2021, 20:01 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik denk dat je van te voren wel een paar dingen mag/moet beseffen.

Een series is niet voor de snelweg gemaakt, maar gelukkig mogen we net als 40 jaar geleden nog steeds maximaal 100 km/u.
Er zijn niet veel series waar je met 100 km/u nog gezellig een gesprek voert met je bijrijder, zelf vind ik dat ook de max. dan blijft het leuk en ontspannen rijden.

Een 2.25 diesel kan goed meekomen (merk je er niets van) met een tourrit en op de snelweg zal je moeten geniet van het uitzicht en het diesel getokkel onder de motorkap. Veel inhalen zal je vermoedelijk niet. Hier kan Fenna je veel meer over vertellen.

Mijn persoonlijke ervaring met een S3 109 2.25 benzine ; dat gaat al beter, je kan vrachtwagens inhalen en op gas laten lopen. Maar als je wind op de kop hebt dan houdt het niet over.
Je hebt een ca 40 liter tank en bij 1:6 (?) moet je best wel vaak tanken :mrgreen: maar dan hebben je oren ook even rust en kan je je lange benen strekken : :oops:

En vergis je niet, zo’n overdrive is wel leuk maar je gaat er zeker niet harder mee, de 2.25 blokjes hebben er het vermogen niet voor (uitzonderingen daar gelaten).

Een 2.5 na is volgens mijn mening het mooiste, je hebt meer oemp ook met inhalen.
Een mooi standaard oer degelijk blok. Wellicht dat dit wel goed te combineren is met een overdrive(?).

Nu moet je wel beseffen dat een 109 nooit race monsters wordt. Ja als je er een V8 oid inlepelt met bijbehorenden bak, assen etc dan word het een ander verhaal.

Een 200/300 tdi (met of zonder turbo) help enorm maar alles valt en staat met je overbrenging.
Ik was zelf niet te spreken over de prestaties van een 300di (zonder turbo met intercooler), of dat de conversie waard is moet een ieder voor zich weten :?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov 2021, 23:16 
Offline

Geregistreerd: do 18 nov 2021, 20:39
Berichten: 3
Leuk om te lezen allemaal. Ik denk iedereen die dit leest zal zeggen, begin er niet aan en koop een normale auto.
Maar ik vindt het juist wel zijn charme hebben. Het wordt toch niet mijn auto voor woon werkverkeer.

Nu nog een geschikt exemplaar vinden. Heb er een paar bezocht in NL, maar idd de hoofdprijs en vaak slecht qua body.
Buitenland (Italie / Spanje) lijkt iets meer aanbod en waarschijnlijk minder roest. Maarja, dan moet je toch wel erg zeker zijn voor je helemaal die kant op rijdt.

Ik houdt mijn ogen open en zal vast oordopjes in mijn schoen vragen!

Dank voor alle motiverende berichten :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2021, 20:13 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Flip,

Zelf zei ik in 1993 na 4 jaar Landrover sleutelen bij de KL. Mooi, nooit meer tobben aan die engelse troep.

5 jaar later nog een keer een versnellingsbak vervangen . Viel met mn neus in de boter want de chassisbalk kon er niet onderuit en was een auto met hard top. En herhaalde het toen nog maar eens hartgrondig.

Kreeg er 2 jaar geleden eentje gratis EN KON HEM TOCH NIET LATEN STAAN!

Mooi dat je je (nog)niet uit het veld laat slaan met je zoektocht.

Goed dat het niet je daily driver is. Aankomst tijden zijn anders niet gegarandeerd.

5 jaar buiten is geen probleem hoor. Die van mij stond er na 20 jaar stil staan nog naast de mestpit. Daarvoor 20 jaar zonder onderhoud mishandeld. accu erin, 5x hendeltje brandstofpomp bediend en de motor sloeg aan.
Zou hem dan wel een beetje conserveren. Gegalverniseerd chassis en schutbord of heel goed behandeld doen dan al erg veel.
Zelf gebruik ik op nogal wat plaatsen Owatrol, al dan niet gemengt met menie. Hoeken waar ik niet bij kan komen spuit ik Zinkspray als ondergrond.
Maar ook in de scheepvaart hebben ze wel spullen voor je.

Meekomen juidige verkeer/ motor/ overbrenging/ lawaai

Er zijn geluidsisolerende matten te koop. Of het veel gaat helpen?

Over een overdrive in de originele bak zijn de meningen verdeeld. De aanschafprijs is stevig en de levensduur soms kort.

Soms doet met (voor en achter) RRC differentielen in de assen om het toerental te dempen . Besef dat de standaard motor al geen power boot is en het tegenwind met aanhanger in zn 4 dus niet gaat werken.

2,25 op gas bij een mrb vrije is redelijk betaalbare optie. Zelf vind ik gas om op te koken.

Mijn voorkeur ligt in een turbodiesel.

Op Ashcroft gearbox google geeft je ook veel inzicht in versnellingsbakken en verbeteringen. Ook staat daar een calculator op wat je bereikt als je gaat veranderen.

Alleen de originele series bak(LT76) word al snel warmer als de kachel en kan geen grote vermogens aan. bij 80 pk ervoor zou ik stoppen.

De LT77 of een R380 zijn 5 bak en al sterker en dan heb je dus geen overdrive of andere differentielen nodig. Let op! die van een discoveri of RangeRoverClassic hebben een ander bedieningsmechanisme. Maar is wel ff werk om dat erin te krijgen. Ook dit staat beschreven op Ashcroft.

Zelf zie ik het meeste in een short stumpy R380 bak met LT230tussenbak en een motor van 105PK of meer. Motor uit een Daf400/for scorpio peugeot 505 of Daihatsu rocky, de mogelijkheden zijn eindeloos. Of 6 cilinders zoals sjaak uit een Nissan. maar Mercedes om 603/om606 is ook bruut. Laatst een ivecio 150 PK uit een Massif te koop gezien. Puma blok of transit kan ook. Maar hoe meer je van standaard afgaat hoe handiger je moet zijn of hoe meer geld je er in moet stoppen. De Krim 4x4 of Bowy /Ron B hebben wel eens wat in de handel wat al pas is uit een andere gedemonteerde.

Remmen en sturbekrachtiging zijn ook wel aan te passen indien gewenst. Hystee etc.

Maar blijft een feit dat je aardigheid en doorzettingsvermogen en goede garagezeep moet hebben om Landrover te rijden. Ooh HBM is niet zo duur met zn engelse gereedschap wen alvast aan 1/2 9/16 etc.

KORTOM, JE HEB ER PLEZIER IN OF JE VIND HET HELEMAAL ...

groet Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.