Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 01:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2020, 11:10 
Offline

Geregistreerd: di 07 jul 2020, 08:56
Berichten: 3
Zo, twee vliegen in één klap. Ik ben Robin, sinds 2008 in het bezit van een SIII Lightweight, ex Defensie. Auto staat in de kop van Noord Holland, zelf woon ik in Lisse. Heb in het verleden veel gebruik gemaakt van het forum hier om tips voor reparaties te vinden en meestal met success. Door wegval van de belastingregeling is het groene wagenpark gestald en dus werd het stil. Komende januari mag de auto weer de weg op maar er is nog wat werk te doen. Ik dacht maar te beginnen met het grootste euvel: De versnellingsbak.

Situatie:
Bij schakelen van 1 naar 2 raspt de bak in 2 behoorlijk. Een schrapend geluid, geen geratel. Dat geratel is er echter wel bij 2-3 en 3-4. Achteruit geen probleem. Eenmaal in de versnelling dan blijft hij er in.
Achtergrond:
De auto is rijdend weggezet maar de problemen werden wel meer en meer merkbaar. Ik hikte nogal tegen het project aan omdat de auto vaak niet lang in de werkplaats kan staan en dan weer naar de stalling moet. Een hoop organisatorisch gedoe en dus niet geschikt voor grote projecten. Nu wil ik graag de auto in topconditie aanbieden voor keuring en dan natuurlijk met een betrouwbare auto onderweg zijn.
Analyse:
Lastig vast te stellen terwijl de bak onder de auto zit is of het alleen speling en slijtage is, of dat er meer aan de hand is. De bak moet er dus af. Ik wil de auto rijdend houden en we hebben nog wat meer van dat groene spul, dus een reserve bak in het rek is niet verkeerd.
Aanbevelingen:
Daar hoop ik op jullie steun ;)
- Wie heeft er nog een LT76 bak ter overname (gereviseerd heeft de voorkeur, anders doe ik dat zelf als Coronaproject) --> Graag via PB
- Waar koop ik het best de onderdelen?
- Waar vind ik de speciale gereedschappen (bijv dop voor kroonmoer) nodig voor de klus?

Alvast hartelijk dank voor jullie input.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul 2020, 21:45 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo Rob(in),

Ron B, Jansen Laro Parts, De Krim 4x4, Bowy.
Bekend Item.
Een bak van een Land Rover word soms warmer als de kachel. Maak je vooral zorgen als hij niet meer lekt want dan is de olie op!
Serie 3 LT76 zijn prijzig. Heb er in mijn diensttijd bij de KL tientallen vervangen(3e echelon). Defensie had een eigen reviesie lijn op de Kromhout kazerne in Utrecht.
Gelukkig heb je een Militaire lightwight dus een verwijderbare balk aan de onderkant. Anders komt er een paar uur interieur demonteren bij.
Carrec in Dordrecht is er ook mee bekend(reviseerde ze vroeger veel voor de Beekse Bergen. Heeft er echter niets meer van liggen. Is voor mij altijd schappelijk in prijs geweest. Je kan ook overwegen om er een LT77(5 bak) voor te plaatsen.
Deze is wel wat langer dus geeft wel aanpassingen.
Serie 2A bakken zijn veel makkelijker aan te komen, zijn sterker en passen ook . Maar het grote verschil zit in de plaats van de koppeling cylinder en de synchronisatie(allen 3 en 4 gesynchroniseerd. Als je hier aan gewend ben valt dat best mee. Beste is gewoon een R380 short Bellhouse maar dan moet de portemonnee zeker open. En veel aanpassingen.
Je kan ook ff tijdelijk een @A erin en je eigen bak reviseren. Aan onderdelen valt het meestal wel mee.

succes Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.