sjaak109 schreef:
je gaat eerst met de 109 greenlanen via je navigatie. dus onverhard mag ingesteld.
dan ga je op vakantie naar Denemarken met je caravan van 6 mtr. en dan kom je er achter dat met een luxe auto en een grote caravan er achter je ook kunt "greenlanen".
is btw al een paar jaar geleden.
Ja, Ja ... geen kunst, dat is geen "green-lane" ... dat is en brede tweebaans laan in een groene setting.
Overigens grijpt ook hir het wijdverbreide misverstand rond "onverhard" hard om zich heen.
Ik vermoed hier een verharde weg, althans ik denk grind en/of andere verhardingswerken te zien.
Onverhard is het spoor van een tractor van de bosarbeider die bomen uitsleept of de boer die door het veld naar de andere kant van de wei of akker rijdt.
Heel veel van de wegen die ten gevolge van dit misverstand "onverhard" heten zijn gewoon verharde wegen, alleen is het een
niet-continue verharding, dus geen asfalt of strak tegen elkaar aangelegde klinkers etc. maar steenslag, zand, grind en vaak ook een en ander aan aanvullende inrichting in de ondergrond bijv een duiker of bruggetje, een ingraving of taluud, of een afwatering in de berm.
In vele landen - waaronder Frankrijk - is dit verhard/onverhard een heel belangrijk verschil. Een "verharde" aangelegde weg mag je berijden ook wanneer die op privé terrein ligt tenzij de toegang expliciet wordt verboden, een onverhard pad (dus zonder enige inrichtingswerken) mag je alleen met toestemming berijden.
PS Mijn hiervoor genoemde "avontuurtje" begon braaf verhard - een grindweg - en gaandeweg werd het twijfelachtiger ... de laatste 100 meters was de weg werkelijk weg en waren er alleen de tractor-uitsleep-sporen ... gelukkig was er uiteindelijk wel weer een keurig verharde uitrit voor mijn Garmin-route (je kan bijv. met het asfalt in zicht ook achter een stapel uitgesleepte boomstammen eindigen.
PS2 Heb je een navigatie-hulp via het internet, en heb je bewust of onbewust een aantal toestemmingsvinkjes gezet dan kan het maar zo zo uitpakken dat een voor de meesten niet berijdbare weg door de algoritmes toch als berijdbaar gewaardeerd wordt -- er hoeft maar een paar terreinrijders met zo'n "big-brother" navigatie langs te komen en meneer Musk denkt dat zijn Tesla's het ook kunnen rijden.
[quote="sjaak109"]je gaat eerst met de 109 greenlanen via je navigatie. dus onverhard mag ingesteld.
dan ga je op vakantie naar Denemarken met je caravan van 6 mtr. en dan kom je er achter dat met een luxe auto en een grote caravan er achter je ook kunt "greenlanen".
is btw al een paar jaar geleden.
[img]https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/73a959ab-6d7a-4310-8be6-50ee20410b7b.jpg[/img][/quote]
Ja, Ja ... geen kunst, dat is geen "green-lane" ... dat is en brede tweebaans laan in een groene setting. :ugeek:
Overigens grijpt ook hir het wijdverbreide misverstand rond "onverhard" hard om zich heen.
Ik vermoed hier een verharde weg, althans ik denk grind en/of andere verhardingswerken te zien.
Onverhard is het spoor van een tractor van de bosarbeider die bomen uitsleept of de boer die door het veld naar de andere kant van de wei of akker rijdt.
Heel veel van de wegen die ten gevolge van dit misverstand "onverhard" heten zijn gewoon verharde wegen, alleen is het een [u]niet-continue verharding[/u], dus geen asfalt of strak tegen elkaar aangelegde klinkers etc. maar steenslag, zand, grind en vaak ook een en ander aan aanvullende inrichting in de ondergrond bijv een duiker of bruggetje, een ingraving of taluud, of een afwatering in de berm.
In vele landen - waaronder Frankrijk - is dit verhard/onverhard een heel belangrijk verschil. Een "verharde" aangelegde weg mag je berijden ook wanneer die op privé terrein ligt tenzij de toegang expliciet wordt verboden, een onverhard pad (dus zonder enige inrichtingswerken) mag je alleen met toestemming berijden.
[size=85]PS Mijn hiervoor genoemde "avontuurtje" begon braaf verhard - een grindweg - en gaandeweg werd het twijfelachtiger ... de laatste 100 meters was de weg werkelijk weg en waren er alleen de tractor-uitsleep-sporen ... gelukkig was er uiteindelijk wel weer een keurig verharde uitrit voor mijn Garmin-route (je kan bijv. met het asfalt in zicht ook achter een stapel uitgesleepte boomstammen eindigen.
PS2 Heb je een navigatie-hulp via het internet, en heb je bewust of onbewust een aantal toestemmingsvinkjes gezet dan kan het maar zo zo uitpakken dat een voor de meesten niet berijdbare weg door de algoritmes toch als berijdbaar gewaardeerd wordt -- er hoeft maar een paar terreinrijders met zo'n "big-brother" navigatie langs te komen en meneer Musk denkt dat zijn Tesla's het ook kunnen rijden.[/size]