Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TD5? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Uitvallen 300tdi
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Fijn dat de elektrische pomp bij TS goed helpt. Het voordeel wat Mark beschrijft dat hij eventuele aanwezige lucht met zn constante druk al voor het starten de retour inblaast is dan zeker een voordeel.

Tja leegrijden en ontluchten of ff grof/fijnfiltertje nieuw steken verschilt ontzettend per auto/constructie en de leeftijd ervan.

Oude grijze monteurs(ben nu ook grijs) leerden mij toen ik 18 was idd dat het nieuwe filter er leeg onder moest.Dit om het ingeven van vuil in je maagdelijke filter zoveel mogelijk uit te sluiten .Het nippeltje op het filterhuis open en vanuit de tank opvoeren totdat de verse aanwezige diesel bij de ontluchtingsnippel eruit kwam. Een 2.25 heeft zo ook nog eens nippels op de inspuitpomp.

Ik durf nu echter wel te stellen dat hoe nieuwer de auto en type dieselsysteem is? meestal hoe lastiger. Al moet je bij een 2.25 soms ook wel eens de 1e verstuiverleiding ff loshalen om hem de lucht er daar uit te laten spugen. Oude perkins helemaal zelfde verhaal.

Drama is helemaal een mercedes sprinter. Vul daar het nieuwe filter echt maar tot zijn strot af! Wat een rampeding. En dan nog veel gehoest. Rijd die maar niet leeg , dan maar beter een kannetje bij je.

Mn golfjes 1 en 2 diesel konden er erg goed mee omgaan. Hebben slechts 1 filter voor de inspuitpomp (dus geen losse opvoerpomp ervoor). Daar kon je onderaan een plug losdraaien om condenswater af te tappen. Leeggereden was 5x motor rond en zonder sputteren weer gaan.

Als er 2 liter ingaat zoals bij een vrachtauto(Volvo oude type bv) en je heb echt een belabberd hand opvoerpompje waar je slecht bijkomt dan giet je hem toch ook graag vol.

Gelukkig zijn dit niet de duurste problemen die het betreft. Wat een bedragen hoor ik om me heen van reparaties tegenwoordig(4 verstuivers van een Renault master eruit ploeteren met pers en vervangen vanaf 2000 euro etc),

groet Nico
Bericht Geplaatst: wo 01 dec 2021, 23:22
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Gast schreef:
albert schreef:
Bij mij (Defender 110 300tdi) zit er na de tank een grofvuil filter, daarna zit er een mechanische opvoerpomp rechts van het motorblok die wordt aangedreven door de nokkenas. Daar vandaan gaat de diesel naar een fijnfilter, dan naar de inspuitpomp en daar vandaan weer naar de verstuivers. Vanaf de verstuivers en de inspuitpomp een retour naar de tank. Als je het mij vraagt is die mechanische opvoerpomp super: ik reed pas mijn tank schoon leeg, maar na even 5-10 seconden doorstarten liep het torretje weer als vanouds.

Precies deze opstelling zit er bij mij ook in, alleen is nu de mechanische opvoerpomp vervangen voor een elektrische.

Ieder nadeel hep se foordeel:
De elektrische pomp voert - zo neem ik aan - al vóór het starten verse diesel aan: de inspuitpomp draait dus nooit droog.
Nadeel is het extra (kleine) risico van een elektrisch probleem, en dus ook de grotere afhankelijkheid van voldoende accu-werking.

Zoals ik al schreef: bij de Td5 en de 2,2 Puma zit de pomp in de tank da's ook weer zo'n betrekkelijk "voordeel".
De nadelen merk je vanzelf zodra die pomp dan stuk is.
Bericht Geplaatst: ma 29 nov 2021, 11:11
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
albert schreef:
Bij mij (Defender 110 300tdi) zit er na de tank een grofvuil filter, daarna zit er een mechanische opvoerpomp rechts van het motorblok die wordt aangedreven door de nokkenas. Daar vandaan gaat de diesel naar een fijnfilter, dan naar de inspuitpomp en daar vandaan weer naar de verstuivers. Vanaf de verstuivers en de inspuitpomp een retour naar de tank. Als je het mij vraagt is die mechanische opvoerpomp super: ik reed pas mijn tank schoon leeg, maar na even 5-10 seconden doorstarten liep het torretje weer als vanouds.


Precies deze opstelling zit er bij mij ook in, alleen is nu de mechanische opvoerpomp vervangen voor een elektrische.
Groet Tim
Bericht Geplaatst: ma 29 nov 2021, 09:51
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
albert schreef:
Er ging bij mij 78,4 ltr in tot aan de eerste afslag. Ik vul nooit verder, dus dat was het.

Tja, schud altijd nog even en dan doet ie een "boertje" en daarna kan er makkelijk nog een liter en na nog een schudden gaat er nog meer in.

Om maximaal profijt te hebben van het verdringen van potentieel (condenserend) vocht probeer ik altijd de tank luchtvrij en de vulhals ook vol te tanken. Het bijna leegrijden is onderdeel van deze strategie: de retour is warm dus eventueel condenswater heeft de kans om te verdampen ... en daarna druk je die warme vochtige lucht uit de tank.

PS   Dit is natuurlijk een zijpad ... echter ook water en zooi in de tank kan een oorzaak van onregelmatige uitval zijn.
Bericht Geplaatst: zo 28 nov 2021, 21:54
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Mijn actie leegrijden was natuurlijk een onvergefelijke stommiteit :oops: , maar werd ook veroorzaakt door 2 opeenvolgende pompstations die onaangekondigd gesloten waren. Er ging bij mij 78,4 ltr in tot aan de eerste afslag. Ik vul nooit verder, dus dat was het. Bij het fijnfilter vervangen kun je het nieuwe er zo droog onder schroeven. Het torretje hoest een paar keer en hoppa, daar draait hij weer. :D

Sommigen zullen zeggen dat je altijd zo'n reservetankje diesel bij je moet hebben, maar dat moet je dan ook weer regelmatig verversen. Aangezien dit de eerste keer in 36 jaar was dat ik stil stond met een lege tank en dat ook nog net binnen de reikwijdte van de vulslang, ga ik dus niet lopen knoeien met zo'n reservetankje. Maar goed, allemaal off topic :?
Bericht Geplaatst: zo 28 nov 2021, 21:27
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
albert schreef:
Bij mij (Defender 110 300tdi) ..... is die mechanische opvoerpomp super: ik reed pas mijn tank schoon leeg, maar na even 5-10 seconden doorstarten liep het torretje weer als vanouds.

Bij een 2,4 Puma is het weer precies het omgekeerde:
De (elektrische) opvoerpomp - die bij de Td5 in de tank zit - hebben ze achterwege gelaten.
De 2,4 Puma is zo bang als een schoothondje voor een lege tank -- er bestaat zelfs een soort omgekeerde nood-fietspomp om de brandstofleidingen weer te vullen. Bij de 2,2 Puma schijnt die opvoerpomp toch weer teruggekomen te zijn.

Overigens is het me nog niet gelukt om de tank leeg te rijden, dwz het is al wel gelukt om er tegen de 75 liter in te krijgen ... hij was desondanks nog niet leeg.
Bericht Geplaatst: zo 28 nov 2021, 20:44
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Bij mij (Defender 110 300tdi) zit er na de tank een grofvuil filter, daarna zit er een mechanische opvoerpomp rechts van het motorblok die wordt aangedreven door de nokkenas. Daar vandaan gaat de diesel naar een fijnfilter, dan naar de inspuitpomp en daar vandaan weer naar de verstuivers. Vanaf de verstuivers en de inspuitpomp een retour naar de tank. Als je het mij vraagt is die mechanische opvoerpomp super: ik reed pas mijn tank schoon leeg, maar na even 5-10 seconden doorstarten liep het torretje weer als vanouds.
Bericht Geplaatst: zo 28 nov 2021, 18:06
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
hoe moet ik dat zien? ik heb een nissan diesel met een aangebouwde bosch/kikki diesel pomp.
nu kwam ik er achter dat de originele 6 cil. benzine elektrische pomp er bij mij ook nog op zit.
maar bij de meeste diesels zit er geen elektrische pomp op.
ik denk ook niet dat mijn pomp elektrisch is aangesloten en er nog voor jan lu... tussen zit.
hoe werkt het dan bij een 300 tdi?
Bericht Geplaatst: zo 28 nov 2021, 09:26
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Inderdaad geen grijze rook meer, was ook alleen als de motor niet goed rond ging.
We blijven hopen dat het nu opgelost is.....
Bericht Geplaatst: za 27 nov 2021, 15:49
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Tim schreef:
Zo, weer een tijdje verder.....
Uiteindelijk de opvoerpomp vervangen voor een elektrische, en nu 2 weken geen uitval meer gehad.

Hopelijk dat dit het was........

Is het grijze roken ook geheel verdwenen ?

Zo ja dan was het wellicht een cilinder die niet goed meedeed omdat de hoeveelheden diesel zo gering waren dat ie niet eens wilde ontsteken, maar dus genoeg om een grijze wolk te maken. (Een gekende methode om rookgordijnen te leggen is een klein beetje diesel in de hete uitlaat vernevelen. De dieseldamp zorgt dan samen met het vocht in de lucht voor een stevig rookgordijn.
Bericht Geplaatst: ma 22 nov 2021, 12:11
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Zo, weer een tijdje verder.....
Uiteindelijk de opvoerpomp vervangen voor een elektrische, en nu 2 weken geen uitval meer gehad.

Hopelijk dat dit het was........
Kunnen we weer door met het volgende :D

Groet Tim
Bericht Geplaatst: ma 22 nov 2021, 09:37
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
is het een met een mechanische of electronische inspuitpomp? Misschien kijken of het een electronisch porbleem is bij bv de stopsolenoid. Als daar geen spanning op komt slaat ie ook af. of misschien een slecht werkende stopsolenoid.
J.
Bericht Geplaatst: ma 18 okt 2021, 14:11
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Tim schreef:
Voor het idee, het is een series tankdop. (504655)

Wellicht is een "Series tankdop" niet goed verenigbaar met een 300Tdi ?
Wellicht is de tankdop gewoon "stuk" (de expansievat-overdruk-doppen zijn soms ook gewoon stuk).
Bericht Geplaatst: ma 18 okt 2021, 09:55
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Zo snel uitval na terugplaatsen van de tankdop kan alleen als de tank randvol is of wat Gerben al eerder voorstelt, in combinatie met opvoerpomp problemen.
Is makkelijk te controleren. Tankdop dicht, motor loopt, bij filter ontluchting losdraaien. Er moet dan een behoorlijk hoeveelheid diesel uitspuiten en niet maar een beetje er uit zijken. Voor de goede orde, opvangbak er onder 8-)
Die kogeltjes in tankdoppen kunnen kleven, eerst maar eens met benzine schoonmaken :)
Bericht Geplaatst: ma 18 okt 2021, 08:40
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Overigens wel interessant. Eerder was het bericht: " Het los maken van de tankdop geeft geen effect. "
klopt, als de motor uitgevallen is, daarna direct herstart wordt, staat ie te rokken en onregelmatig te lopen. Als ik dan de dop losmaak, geeft dat geen “direct” effect.

Voor het idee, het is een series tankdop. (504655)
Als ik zuig aan de ontluchting is er geen belemmering, bij blazen wel( logisch)

Ik ga deze week testen zonder kogeltje, daarna eventueel een nieuwe dop (en inderdaad een elektrische opvoerpomp) plaatsen.

Groet Tim
Bericht Geplaatst: zo 17 okt 2021, 21:46
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
lijkt mij een gevalletje van een verstopte ontluchting in de tank (of tankdop) en een opvoerpomp die bijna overleden is , met een beetje onderdruk in de tank heeft hij niet meer genoeg "kracht" om de brandstof in het filter en de inspuitpomp te krijgen ..
Bericht Geplaatst: zo 17 okt 2021, 21:30
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Tim schreef:
Het zal toch niet.....

...

Wel raar, lijkt dus overdruk in de tank te komen, waardoor hij uitvalt. Geen idee hoe dat kan..

Ik zou dan eerder denken aan onderdruk in de tank.

Een beetje onderdruk heb je overigens gauw. Als ik de tank goed leegrijdt (vroeger met de Td5, nu met de "Puma" en dan de dop eraf draai dan hoor ik een licht zuigend geluid. Ik denk dat een goed werkende "geventileerde" tankdop pas bij een zekere onderdruk gaat ventileren (voor de overdruk zal het niet anders zijn) ... 't is ook logisch dat er een "drempeltje" is voordat de dop gaat ventileren, was dat er niet dan was de tankdop niet anders als een sterk versmalde opening - je wilt evenwel liever van alles buiten houden en dus moet het ventileren beperkt worden.

Overigens wel interessant. Eerder was het bericht: " Het los maken van de tankdop geeft geen effect. "
Bericht Geplaatst: zo 17 okt 2021, 21:01
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Het zal toch niet.....

Dit weekend eindelijk weer even tijd gehad.
Alle luchtslangen nagekeken , geen beschadigingen (delaminatie zoals geopperd)
Extra filtertje tussen de aanvoerleiding van de opvoerpomp gezet, zodat ik bij uitvallen kan zie; of er wel diesel aanwezig is . (Dat is er)
Retourleiding gecontroleerd, deze is vrij.
Uiteindelijk nog een aantal malen rond gerede zonder het kogeltje in de tankdop, en eigenlijk niet uitgevallen. Na het terugzetten stond ik aan het einde van de straat weer stil.....

Vandaag ongeveer 3 kwartier rond gereden zonder tankdop en niet stilgevallen.
Deze week maar eens een weekje rijden zonder de kogel in de tankdop en kijken wat het geeft...

Wel raar, lijkt dus overdruk in de tank te komen, waardoor hij uitvalt. Geen idee hoe dat kan..

Ik hou jullie op de hoogte

Groet Tim
Bericht Geplaatst: zo 17 okt 2021, 20:51
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Haha Mark,

Doe er nog maar eentje bij, hij had nog geen verlanglijstje af te werken haha.

@ Jamaar.
Heeft een 300 TDI een losse opvoerpomp? Als dat idd storing geeft dan moet dat met mijn eerder geschreven aanzuig controle verhaal(bv doorzichtig stukje slang ertussen) ook boven tafel komen.

Een grote plons water onder in de tank is een ramp in een dieselsysteem .
Zeker als het hoger komt als de aanzuigbuis! Dan gaat hij het nog naar voren slurpen ook.
Metaal zet nogal uit met oxideren en de passinkjes/afstellingen in pomp en verstuiver luisteren nogal nauw. Vaak hebben laro's nog een groffilter ergens rechts voor op het chassis hangen waar je ook water(en smurrie van 40 jaar haha) in aan kan treffen. Zit een aftap plugje onderin meen ik. Maar dat zal je allemaal al wel tegen gekomen zijn.

Aan de gang in de schuur,zo komt er niets gereed. groeten Nico
Bericht Geplaatst: di 12 okt 2021, 19:35
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Tim schreef:
Ik ga deze week alle gegeven opties eens langs, laat wel weten wat ik dan weer tegenkom....

De verschillende inlaatslangen lostrekken en van binnen inspecteren is een makkelijke en goedkope actie.
Kan je direct de intercooler even checken en indien nodig schoonmaken.
Bericht Geplaatst: ma 11 okt 2021, 12:24
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.
Voorlopig genoeg om weer na te kijken.
Ben er wel (bijna) zeker van dat de rook diesel is, vettig grijs en diesel stank.(zelfde als met verkeerd afgestelde pomp)

Ik ga deze week alle gegeven opties eens langs, laat wel weten wat ik dan weer tegenkom....
groet Tim
Bericht Geplaatst: ma 11 okt 2021, 12:20
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Heb bij een Mercedes busje uitval problemen gehad doordat er iets bij de aanzuigbuis in de tank rondzwom. Op onverwachte momenten motor uitval en na een paar minuten kon je weer starten. Alleen rookte hij niet.
Lees ook niet of je de opvoerpomp na gekeken hebt, klepjes kunnen hangen of filterje verstopt zitten.
Daar zou ik eerst zoeken en gelijk de aanzuigbuis met perslucht doorblazen.
Mocht er vuil in zitten dan ook de tank helemaal reinigen.
Heb bij een landrover meegemaakt dat er liters water uit de tank kwam, hij reed nog maar hoe :? :evil:
Bericht Geplaatst: ma 11 okt 2021, 10:20
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Ook jou verhaal verduidelijkt veel Mark. Helemaal mee eens. Daarom staat "denkt" er ook zo bij. En vaak is bij een diesel het druk opbouwen in het koelsysteem een groter probleem als er slecht op lopen. Bij een benzine auto wel vaker stotteren onderin .
En een goede neus helpt ook zeker mee.
Als water zo makkelijk zou branden dan maakten ze niet met zoveel onzin en moeite elektrische auto's die onbetaalbaar zijn voor de gemiddelde werkende mens. En pestte ze mijn ruim voorradig zijnde geliefde (turbo)dieselmotoren niet weg met hun wetgeving.
Kunnen beter CO2 etende koolzaadplantjes poten en olie persen(Elsbett eind jaren 80) in plaats van met diesel bouwmachines een zwaar vervuilende lithium mijn aanleggen waar ook veel kwik bij vrijkomt en bij een overstroming half Servie vergiftigen. Maar ja, klein beetje fijnstof in een roetfilter en wetgevingen heee.

Diagnose trekken is een vak apart en als je er naast zit kost dat meestal nogal wat extra tijd en geld. Ben bang dat TS daar al last van heeft.
Zelfde als dat je door slecht werkende verstuivers wel eens een licht blauw rokende motor(zal jou grijs wel in verwerkt zitten) krijgt wat je eigenlijk niet verwacht omdat hij dan niet aan zijn verbrandingstemperatuur komt en door het slechte lopen last heeft van onverbrande smeerolie. Vaak na reparatie en flink laten werken/toeren maken gaat het weer prima.

Maar al met al veel theorie voor de TS en nog geen oorzaak boven tafel.

eerst maar eens slapen.
Bericht Geplaatst: zo 10 okt 2021, 22:59
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
nico1970 schreef:
Dit omdat ik altijd "denkt" dat grijze rook koelvloeistof verbranden is, zwart een overschot aan diesel en blauw verbranden van smeerolie is.

Grijs-witte rook is beslist niet altijd koelvloeistof (die bovendien niet wil branden, 't is immers voor een belangrijk deel water).

Om een diesel goed te laten lopen heb je ruimschoots lucht nodig. Een warme motor met (veel) te weinig lucht geeft vernevelde diesel in de uitlaat en vernevelde diesel is een overbekende condensatie-kern waarmee je grijs-witte mist kan maken.
Koelvloeistof die via de cilinders de uitlaat verlaat kan ook een mist-effect geven.

Het verschil is de hoeveelheid en de geur: Koelvloeistof ruikt raar vies bitter, diesel ... ruikt naar diesel, en de dieselmist ruikt ook naar diesel.
Bericht Geplaatst: zo 10 okt 2021, 20:42
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Schiet me nog wat te binnen. De retourleiding naar de tank mag natuurlijk ook niet verstopt zitten. groet Nico
Bericht Geplaatst: zo 10 okt 2021, 20:16
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Hallo pechvogel.

Lastig zoeken. Beste is om hier een Land Rover monteur tegen zijn pensioen met 50 jaar ervaring op te zetten. Wat zeg een dealer ervan?

Neem aan dat dit een auto zonder OBD is en dat er nog niets uit te lezen valt? Nog geen EGR klep(interne vervuiling) hoop ik?

Zit ff na te denken wat ik zelf zou doen in dit geval.

Wat heeft een ouderwetse diesel nodig om zijn werk te doen.
Diesel die goed verneveld word op het juiste moment. flinke hap Lucht, compressie. En natuurlijk smeerolie en koelvloeistof.
Neem aan dat je koelvloeistof goed op niveau blijft en niet borrelt in het reservoir als de motor loopt? Dat zijn symptomen van een lekke koppakking. Die zou bv open kunnen trekken als de motor warm is en na afkoelen weer dicht zijn. Heb dat ook wel eens andersom gehad met een scheurtje in de kop(die ging dus warm weer dicht). Je zou het systeem eens af kunnen persen.
Kan hier alleen geen verband mee leggen dat hij na het lostrekken van de verstuiver retourslang wel weer gelijkt loopt.
Dit omdat ik altijd "denkt" dat grijze rook koelvloeistof verbranden is, zwart een overschot aan diesel en blauw verbranden van smeerolie is.

Je heb al wat dure dingen onder handen gehad.
Ik begin altijd met checken van het goedkoopste.
Waar ik nog aan zit te denken is aan een brandstofopvoerleiding die lucht aanzuigt of verstopt zit. Vanwege de pomprevisie verwacht ik geen aanzuig problemen.

Soms maak ik wel eens een doorzichtig slangetje in de aanzuig net voor de pomp om te kijken of hij lucht aanzuigt en daarop afslaat.

Als je de slang die aanzuigt bij het brandstoffilter direct in een appelmoespot o.i.d. of een jerry can met diesel doet zie je ook wat er gebeurd. Het potje is wel snel leeg als de retour gewoon in de tank loost. Als je de retour ook in het potje uit laat komen onder het dieselniveau zie je als hij lucht bellenblaast. Blijft hij gewoon lopen dan zit het probleem in de leiding tussen de tank en de opvoerpomp.
Diesel leiding checken op een vacuumlek kan ook met een vacuumpompje met een metertje erop. die gebruikte ik ook altijd bij tank afsluiters. Hele leiding onder druk zetten en afsoppen valt niet mee. Heb er ook wel eens voor nood(tot het einde van de auto blijven zitten haha) met tai rips een hele nieuwe naast gemaakt.
De tip van de luchtslang kan je natuurlijk ff bekijken. Neem ook aan dat het luchtfilter niet verstopt is. Verwacht ook niet dat het probleem door de turbo of een intercooler komt. Maar je kan altijd ff checken of daar geen slang van is losgeschoten of zo. Als hij turbodruk verliest krijg hij mogelijk ook teveel diesel. Soms haal ik ook wel eens ff de luchtslang bij de turbo eraf om te kijken hoeveel olie hier in terecht is gekomen. Laatst had ik een Renault die de olie zo bij het klepdeksel uit de karterventilatie trok. En daarna rookte als een schoorsteen als van Pernis zelf. En op hol sloeg!
Omdat hij zo lelijk grijs begint te roken denk ik ook nog aan een "pissende" injector in plaats van dat hij verneveld wat hij hoort te doen. Kan dan ook best zijn dat de verstuiver dan lucht doorlaat via de retour naar het opvoergedeelte waardoor hij afslaat. Maar dan zou hij toch ook na enige tijd wachten ook niet mooi kunnen draaien.
Compressie lijkt me niet het probleem omdat hij na het wachten zo weer aanslaat en mooi loopt. Dan moet hij altijd naargeestig starten en lopen.

Tja, erg veel succes en een beetje mazzel met zoeken. Ik(en misschien wel meer 300TDI rijders hier) hoor het nog graag wat het geweest is.
Bericht Geplaatst: zo 10 okt 2021, 20:09
  Berichttitel:  Re: Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Wellicht moet je het in een heel andere richting zoeken.
Het komt voor dat een luchtinlaatslang délamineert.
Als dan een losse lap slangbinnenwerk na een zekere tijd de luchtstroom dichtzet smoort de motor.
Nieuw starten geeft dan wel diesel en een warme motor dus diesel-mist uit de uitlaat.

Na wat langer wachten kan die losse flap weer braaf naar normaal terugkeren en dan start ie weer normaal.

Alleen ... als het een gedélamineerde luchtslang is ... dan is de correlatie met gemorrel aan de diesel-retour een toevallige.
Bericht Geplaatst: zo 10 okt 2021, 18:38
  Berichttitel:  Uitvallen 300tdi  Antwoord met een citaat
Ben ik weer...
Na een redelijk probleemloze vakantie, heeft de 300tdi weer een nieuw fenomeen ontwikkeld.

Na ongeveer een kwartier rijden , valt hij helemaal uit. Bij direct opnieuw starten , slaat hij wel aan , maar loopt heel slecht. Reageert niet op het gas pedaal en rookt erg (grijs, diesel). Als ik hem 5 min uit laat, start en loopt ie meestal weer goed.
Als ik direct na het uitvallen 1 van de verbindings slangen tussen de versluivers (retour) los trek, dan hoor ik lucht ontsnappen en brandstof lopen. Vaak start hij hierna direct weer goed...(dus geen 5min wachten)
Het los maken van de tankdop geeft geen effect.

Inmiddels gedaan:
-retourleidingen tussen verstuivers vervangen
-nieuw brandstof filter
-dieselpomp laten reviseren.
-timing distributie gecontroleerd.


Heeft iemand nog een idee waar ik verder kan zoeken? :?:

Groet Tim
Bericht Geplaatst: zo 10 okt 2021, 17:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.