Auteur |
Bericht |
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
UPDATE....
Nadat een bevriende monteur ook zijn deskundigheid heeft botgeviert en we samen verschillende zaken hebben uitegzocht was de conlusie dat het toch de startmotor zelf moest zijnDeze had ik nieuwtje nieuw gekocht.
Terug gegaan en ik heb een andere nieuwe meegekregen En wat denk je.....startmotor draaid lekker snel rond !!
Zo zie je maar dat ook hele nieuwe producten een foutje kunnen hebben en je ze dus nooit kunt uitsluiten in je zoektocht
Nu maar de hele handel weer in elkaar zetten en lekker tuffen Dank alemaal voor het meedenken
UPDATE....
Nadat een bevriende monteur ook zijn deskundigheid heeft botgeviert en we samen verschillende zaken hebben uitegzocht was de conlusie dat het toch de startmotor zelf moest zijnDeze had ik nieuwtje nieuw gekocht.
Terug gegaan en ik heb een andere nieuwe meegekregen En wat denk je.....startmotor draaid lekker snel rond !!
Zo zie je maar dat ook hele nieuwe producten een foutje kunnen hebben en je ze dus nooit kunt uitsluiten in je zoektocht
Nu maar de hele handel weer in elkaar zetten en lekker tuffen Dank alemaal voor het meedenken
|
|
|
|
Geplaatst: di 07 apr 2020, 07:42 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Hoi,
Welk draadeind bedoel je precies ? Er zitten 2 gaten in het frame waarmee je hem op de motor/versnellingsbak vastzet HIER heb ik de massa aan gezet (zat ook zo bij de oude startmotor)
Er komt op de "kop" van de startmotor maar 1 draadeinde uit met een moertje Hierop heb ik de + draad van de solenoid vastgezet Meer optie's om iet vast te zetten heb ik niet
Het rare is ook dat de startmotor wel ronddraaid als ik hem, buiten de auto op de grond, met startkabels verbind met de accu Dan draaid hij snel rond Ik heb alleen de indruk dat als hij, ingebouwd, kracht moet zetten dat het dan mis gaat
Ik ben benieuwd wat je met de extra massa draad van je bedoeld Dank alvast voor al het meedenken !!
Hoi,
Welk draadeind bedoel je precies ? Er zitten 2 gaten in het frame waarmee je hem op de motor/versnellingsbak vastzet HIER heb ik de massa aan gezet (zat ook zo bij de oude startmotor)
Er komt op de "kop" van de startmotor maar 1 draadeinde uit met een moertje Hierop heb ik de + draad van de solenoid vastgezet Meer optie's om iet vast te zetten heb ik niet
Het rare is ook dat de startmotor wel ronddraaid als ik hem, buiten de auto op de grond, met startkabels verbind met de accu Dan draaid hij snel rond Ik heb alleen de indruk dat als hij, ingebouwd, kracht moet zetten dat het dan mis gaat
Ik ben benieuwd wat je met de extra massa draad van je bedoeld Dank alvast voor al het meedenken !!
|
|
|
|
Geplaatst: do 12 maart 2020, 09:43 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
weet niet of je er wat aan hebt , maar er steekt aan de achterkant van de startmotor een draad eind uit (1/4 unc) wat aan de plaat vast zit met de koolborstels onder de achter kap, van dat boutje loopt een extra massa verbinding naar het chassis . als deze er niet is werkt de motor wel , of niet of soms of langzaam .
weet niet of je er wat aan hebt , maar er steekt aan de achterkant van de startmotor een draad eind uit (1/4 unc) wat aan de plaat vast zit met de koolborstels onder de achter kap, van dat boutje loopt een extra massa verbinding naar het chassis . als deze er niet is werkt de motor wel , of niet of soms of langzaam .
|
|
|
|
Geplaatst: do 12 maart 2020, 09:17 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Je zou de weerstand in je solenoid nog kunnen meten door deze handmatig, of in de bankschroef in te duwen en dan over de aansluitpinnen meten. Ik heb ooit gehad dat er door roet op de contactpinnen een weerstand van ommenabij de 63ohm stond. Solenoid open gezaagd, schoon gemaakt en dicht gesoldeerd en toen was weerstand nagenoeg nul. Dit was nadat ik drie keer de verkeerde solenoid had besteld.
Je zou de weerstand in je solenoid nog kunnen meten door deze handmatig, of in de bankschroef in te duwen en dan over de aansluitpinnen meten. Ik heb ooit gehad dat er door roet op de contactpinnen een weerstand van ommenabij de 63ohm stond. Solenoid open gezaagd, schoon gemaakt en dicht gesoldeerd en toen was weerstand nagenoeg nul. Dit was nadat ik drie keer de verkeerde solenoid had besteld.
|
|
|
|
Geplaatst: di 10 maart 2020, 23:41 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Koppeling vrij bedoel ik dat de versnellingsbak in zijn neutraal staat. Als ik hem in zijn 4e versnelling zet, koppelingpendaal los(dus niet ingetrapt) en ik duw de auto zie ik de fan van de motor draaien Als ik de versnellingsbak in zijn vrij zet, weer koppeling los dan draaid de motor niet Dus mijn conclusie is dat de motor vrij kan rondraaien en dus geen weerstand heeft waardoor de startmotor hem niet rond kan krijgen
Ik hoop eind van de week een hulpje mee te krijgen dan heb ik een extra handje om dingen uit te sluiten Dan kan ik een startkabel rechtstreeks op de startmotor zetten (ik begin steeds meer te geloven dat de nieuwe startmotor toch kortsluiting geeft of zo, ondaks dat hij splinternieuw is)
Koppeling vrij bedoel ik dat de versnellingsbak in zijn neutraal staat. Als ik hem in zijn 4e versnelling zet, koppelingpendaal los(dus niet ingetrapt) en ik duw de auto zie ik de fan van de motor draaien Als ik de versnellingsbak in zijn vrij zet, weer koppeling los dan draaid de motor niet Dus mijn conclusie is dat de motor vrij kan rondraaien en dus geen weerstand heeft waardoor de startmotor hem niet rond kan krijgen
Ik hoop eind van de week een hulpje mee te krijgen dan heb ik een extra handje om dingen uit te sluiten Dan kan ik een startkabel rechtstreeks op de startmotor zetten (ik begin steeds meer te geloven dat de nieuwe startmotor toch kortsluiting geeft of zo, ondaks dat hij splinternieuw is)
|
|
|
|
Geplaatst: di 10 maart 2020, 15:11 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Nog even het verhaal doorgelezen. "Koppeling is vrij, want in zijn vrij kan ik de auto op en neer duwen en als ik dat doe als hij in zijn 4 staat dan draait de motor mee (dan zie je de fan draaien) dus motor of koppleing zijn vrij toch ?" * bedoel je met vrij dat je koppeling is ingetrapt of dat je de v-bak in zijn "neutraal' hebt gezet. Een goede startmotor (+ kabels + accu) zou moeiteloos de motor rond draaien, zelfs al staat ie in zijn "neutraal", de koppeling ingedrukt geeft alleen wat weerstand minder. * Krijgt je de motor wel met de hand rond gedraaid? Je zou de bougies er uit kunnen halen om de tegendruk weg te halen. J.
Nog even het verhaal doorgelezen. "Koppeling is vrij, want in zijn vrij kan ik de auto op en neer duwen en als ik dat doe als hij in zijn 4 staat dan draait de motor mee (dan zie je de fan draaien) dus motor of koppleing zijn vrij toch ?" * bedoel je met vrij dat je koppeling is ingetrapt of dat je de v-bak in zijn "neutraal' hebt gezet. Een goede startmotor (+ kabels + accu) zou moeiteloos de motor rond draaien, zelfs al staat ie in zijn "neutraal", de koppeling ingedrukt geeft alleen wat weerstand minder. * Krijgt je de motor wel met de hand rond gedraaid? Je zou de bougies er uit kunnen halen om de tegendruk weg te halen. J.
|
|
|
|
Geplaatst: di 10 maart 2020, 14:42 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Meet eens hoeveel spanning je hebt tijdens het starten op de accu en de startmotor zo nagenoeg gelijk moeten zijn
Meet eens hoeveel spanning je hebt tijdens het starten op de accu en de startmotor zo nagenoeg gelijk moeten zijn
|
|
|
|
Geplaatst: ma 09 maart 2020, 09:50 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Ik heb hier nog een nieuwe losse solenoid liggen voor een s3. Mag je op komen halen om te testen. Al denk ik niet dat het daar aan ligt. misschien overbodig: tijdens starten koppeling in. dan heeft ie minder weerstand. j.
Ik heb hier nog een nieuwe losse solenoid liggen voor een s3. Mag je op komen halen om te testen. Al denk ik niet dat het daar aan ligt. misschien overbodig: tijdens starten koppeling in. dan heeft ie minder weerstand. j.
|
|
|
|
Geplaatst: zo 08 maart 2020, 12:55 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Crazy-G schreef: Even met een hele dikke kabel rechtstreeks plus op de startmotor zetten om de solenoid te omzeilen en je weet het.
Gert-Jan Heb je ook een tip om de vonkenregen te voorkomen ? Heb dit geprobeerd maar mijn startkabel bleef bijna plakken en inbranden op de +pool (nieuwe accu dus vond ik zonde) Of heb je zoiets van.....niet te bang zijn
[quote="Crazy-G"]Even met een hele dikke kabel rechtstreeks plus op de startmotor zetten om de solenoid te omzeilen en je weet het.
Gert-Jan[/quote]
Heb je ook een tip om de vonkenregen te voorkomen ? Heb dit geprobeerd maar mijn startkabel bleef bijna plakken en inbranden op de +pool (nieuwe accu dus vond ik zonde)
Of heb je zoiets van.....niet te bang zijn :D
|
|
|
|
Geplaatst: zo 08 maart 2020, 12:35 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Even met een hele dikke kabel rechtstreeks plus op de startmotor zetten om de solenoid te omzeilen en je weet het.
Gert-Jan
Even met een hele dikke kabel rechtstreeks plus op de startmotor zetten om de solenoid te omzeilen en je weet het.
Gert-Jan
|
|
|
|
Geplaatst: zo 08 maart 2020, 12:29 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Nee had ik ook al aangedacht. Startmotor gekocht bij van Dam in Rhenen, tegelijk met bougiekabels en bobine voor de zekerheid ook het nummer opgezocht op internet en is een 12 volt starter Startmotor loopt heel zwaar en af en toe sneller Precies de symptomen van een slechte massa of defecte accu Maar die heb ik op verschillende manier gecheckt en/of extra verholpen snap het dus niet Startsolenoid is het enig wat ik nog niet heb gecheckt Deze is ook nieuw maar ja, alles kan kapot zijn denk ik dan maar Heb echter geen idee hoe ik deze kan controleren Het is een losse solenoid Dank voor het meedenken !
Nee had ik ook al aangedacht. Startmotor gekocht bij van Dam in Rhenen, tegelijk met bougiekabels en bobine :lol:
voor de zekerheid ook het nummer opgezocht op internet en is een 12 volt starter
Startmotor loopt heel zwaar en af en toe sneller Precies de symptomen van een slechte massa of defecte accu Maar die heb ik op verschillende manier gecheckt en/of extra verholpen
snap het dus niet
Startsolenoid is het enig wat ik nog niet heb gecheckt Deze is ook nieuw maar ja, alles kan kapot zijn denk ik dan maar
Heb echter geen idee hoe ik deze kan controleren Het is een losse solenoid
Dank voor het meedenken !
|
|
|
|
Geplaatst: zo 08 maart 2020, 11:21 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
heb je misschien een 24v startmotor op een 12v systeem? J.
heb je misschien een 24v startmotor op een 12v systeem? J.
|
|
|
|
Geplaatst: zo 08 maart 2020, 09:34 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Ik heb de aarde van de startmotor al met een zware startkabel verbonden met de - van de acco om zo alle massa problemen uit te sluiten. Maar dat maakt niks uit Dit trucje met de + heb ik nog niet gedaan. Was vandaag alleen in een achteraf gelegen loods.....leek me geen goed plan om dan met de +draad te gaan experimenteren Zo was het vandaag ook niet mogelijk om hem te slepen in mijn eentje De tip met bougies eruit halen zal ik komende week eens proberen. Goede tip !! Uiteindelijk ga ik zelfs de startmotor verdenken, ondanks dat deze een hele nieuwe is......je weet het maar nooit Dank voor het meedenken
Ik heb de aarde van de startmotor al met een zware startkabel verbonden met de - van de acco om zo alle massa problemen uit te sluiten. Maar dat maakt niks uit Dit trucje met de + heb ik nog niet gedaan. Was vandaag alleen in een achteraf gelegen loods.....leek me geen goed plan om dan met de +draad te gaan experimenteren ;-) Zo was het vandaag ook niet mogelijk om hem te slepen in mijn eentje De tip met bougies eruit halen zal ik komende week eens proberen. Goede tip !!
Uiteindelijk ga ik zelfs de startmotor verdenken, ondanks dat deze een hele nieuwe is......je weet het maar nooit
Dank voor het meedenken
|
|
|
|
Geplaatst: za 07 maart 2020, 17:02 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: startproblemen serie 3 |
|
|
Hoe is de aarding bij je accu?
Loopt je blok wel als je hem aansleept? Je kan ook even de bougies eruit halen en met de slinger voelen of je blok soepel rond loopt.
Maar mijn ervaring is, of startmotor, bekabeling, relais. Ik zou denken dan het niet veel kan zijn..
Heb je geen zware startkabels die je van de aarde van de startmotor naar de accu kan leggen?
Eventueel het zelfde trucje met de + .. Maar doe dit wel met zijn 2e en alleen als je zeker weet wat je doet.
Je zal niet de eerste zijn die zijn auto ziet veranderen in een hoopje verwrongen ijzer.
Hoe is de aarding bij je accu?
Loopt je blok wel als je hem aansleept? Je kan ook even de bougies eruit halen en met de slinger voelen of je blok soepel rond loopt.
Maar mijn ervaring is, of startmotor, bekabeling, relais. Ik zou denken dan het niet veel kan zijn..
Heb je geen zware startkabels die je van de aarde van de startmotor naar de accu kan leggen?
Eventueel het zelfde trucje met de + .. Maar doe dit wel met zijn 2e en alleen als je zeker weet wat je doet.
Je zal niet de eerste zijn die zijn auto ziet veranderen in een hoopje verwrongen ijzer.
|
|
|
|
Geplaatst: za 07 maart 2020, 16:49 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
startproblemen serie 3 |
|
|
Hallo allemaal,
Mijn '88 serie 2a (maar veel onderdelen van serie 3) heeft een aantal problemen Het is een benzine blokje (op LPG) met electronische ontsteking
Allereerst draaide de startmotor van de ene op de andere keer niet meer snel genoeg rond Tegelijk zat de koppeling vast. Auto had 3 weken stilgestaan, was in november ergens Hij stonf destijds buiten in het vocht maar heb hem binnen in een droge loods gezet om te reparern
Dus eerst de koppeling losgekregen, was de slave die muur vast zat Gelijk maar een nieuwe startmotor erop en een nieuwe start solenoid erop Maar nu wil ik hem starten maar de start motor draait nog steeds nauwelijk rond Koppeling is vrij, want in zijn vrij kan ik de auto op en neer duwen en als ik dat doe als hij in zijn 4 staat dan draait de motor mee (dan zie je de fan draaien) dus motor of koppleing zijn vrij toch ?
Nieuwe (extra) massa van startmotor naar chassis......geen verbetering Met startkabel van huis van startmotor direct op min van deaccu....geen verbetering Startmotor uitgebouwd en met startkabels rechtstreeks op de accu.......startmotor draait snel rond dus is oke Voor de zekerheid ook nog de originele kabel tussen startmotor en solenoid met een startkabel er tussen gezet...geen verschil) Massasleutel er tussen uit gehaalt en de kabels rechtstreeks met elkaar verbonden....geen verschil
Accu laten testen....was oke, Toch uiteindelijk ook nog maar een nieuwe, sterkere accu gekocht.......geen verschil: hij draaid nog steeds nauwelijks rond
Nu weet ik het niet meer.... Geen idee wat ik nog meer kan testen
Iemand suggestie's ?? Ik hoor het graag want wil inmiddels wel weer lekker rond gaan tuffen
Groet Frank Driebergen
Hallo allemaal,
Mijn '88 serie 2a (maar veel onderdelen van serie 3) heeft een aantal problemen Het is een benzine blokje (op LPG) met electronische ontsteking
Allereerst draaide de startmotor van de ene op de andere keer niet meer snel genoeg rond Tegelijk zat de koppeling vast. Auto had 3 weken stilgestaan, was in november ergens Hij stonf destijds buiten in het vocht maar heb hem binnen in een droge loods gezet om te reparern
Dus eerst de koppeling losgekregen, was de slave die muur vast zat Gelijk maar een nieuwe startmotor erop en een nieuwe start solenoid erop Maar nu wil ik hem starten maar de start motor draait nog steeds nauwelijk rond Koppeling is vrij, want in zijn vrij kan ik de auto op en neer duwen en als ik dat doe als hij in zijn 4 staat dan draait de motor mee (dan zie je de fan draaien) dus motor of koppleing zijn vrij toch ?
Nieuwe (extra) massa van startmotor naar chassis......geen verbetering Met startkabel van huis van startmotor direct op min van deaccu....geen verbetering Startmotor uitgebouwd en met startkabels rechtstreeks op de accu.......startmotor draait snel rond dus is oke Voor de zekerheid ook nog de originele kabel tussen startmotor en solenoid met een startkabel er tussen gezet...geen verschil) Massasleutel er tussen uit gehaalt en de kabels rechtstreeks met elkaar verbonden....geen verschil
Accu laten testen....was oke, Toch uiteindelijk ook nog maar een nieuwe, sterkere accu gekocht.......geen verschil: hij draaid nog steeds nauwelijks rond
Nu weet ik het niet meer.... Geen idee wat ik nog meer kan testen
Iemand suggestie's ?? Ik hoor het graag want wil inmiddels wel weer lekker rond gaan tuffen
Groet Frank Driebergen
|
|
|
|
Geplaatst: za 07 maart 2020, 15:37 |
|
|
|