Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 07 jun 2024, 03:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een 300tdi? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - timing hulpje voor 2,25D motoren
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
Marc-my-Words schreef:
GatheRRoveR schreef:
Nou ik vind het allemaal prima, doe mij maar diesel.

  Voor zo'n prijs-verschil kan je best een beetje omrijden.


mwoah, iets te ver weg van noord holland om even om te rijden voor beetje diesel.
is net een krat bier goedkoper!!!!(per tank)
Bericht Geplaatst: do 09 mei 2024, 13:50
  Berichttitel:  Re: timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
GatheRRoveR schreef:
Nou ik vind het allemaal prima, doe mij maar diesel.

Ergens toevallig nog wat te beleven wat het melden waard is :?:

Straks eerst de Nederlandse samenleving weer een flinke financiële injectie geven door te tanken en dan de baan op.
Het is mooi weer, dus misschien valt er nog wat te zwaaien :D

Ik kan vooralsnog deze voorkeur alleen maar bijvallen ... mits het gaat om een wat modernere, krachtiger, diesel.
Er is nog steeds geen adequate oplossing voor de fossiele automobiel.
(De e-auto's die alleen maar woonwerkverkeer doen kan je eigenlijk beter een kapotte Stads/Streek-bus noemen.)

Qua zwaaien: ik was de koninginnendag-week weg en zag maar weinig Defenderoïden.
En qua financiële aderlatingen: Mijn laatste fill-up (tot het randje) was in Luxembourg, dat scheelde toch weer 20-25 Eurocent met de goedkopere literprijzen in ons land (het scheelde dus ± een halve Euro met de autoweg-literprijzen).   Voor zo'n prijs-verschil kan je best een beetje omrijden.
Bericht Geplaatst: do 09 mei 2024, 09:56
  Berichttitel:  Re: timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
Nou ik vind het allemaal prima, doe mij maar diesel.

Ergens toevallig nog wat te beleven wat het melden waard is :?:

Straks eerst de Nederlandse samenleving weer een flinke financiële injectie geven door te tanken en dan de baan op.
Het is mooi weer, dus misschien valt er nog wat te zwaaien :D
Bericht Geplaatst: do 09 mei 2024, 09:17
  Berichttitel:  Re: timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
fenix2 schreef:
Of ik op de lange termijn blijf dieselen weet ik nog niet. Een rokende diesel is niet gezellig voor je longen, maar ik heb nog niet voldoende vertrouwen in de huidige technieken voor electrisch rijden (vooral waar er genoeg electriciteit vandaan moet komen om iedere auto aan de stekker te krijgen. En als je het al hebt, hoe krijg je die electriciteit door het volle net bij de laadpunten...)

Ik deel de bezorgdheid mbt het "Straks rijden wij allemaal elektrisch."
Ik rijd al mijn hele leven (soms) elektrisch, en dat zelfs met "chauffeur" (nu ja de stoker is al lang niet meer nodig op de locomotief).
Juist voor het gebruik van de auto waarbij elektrisch goed werkt - de bescheiden afstanden - is (of kan) OV een heel goed alternatief zijn.
Al die e-auto's die de hele dag bij kantoor staan op te laden zijn goed beschouwd heel onhandig: één chauffeur die dagelijks met 2 ton auto op en neer naar kantoor gaat en die daar veelal meer ruimte heeft als in zijn Vinex-tuintje thuis.

Een e-auto is een paradoxaal - soms zelfs pervers - ding.   Wie er een wil kopen kijkt naar de actieradius: hoe meer hoe beter.   Hoe meer actieradius hoe meer gewicht en vooral ook hoe langer de eerste terugverdientijd — de tijd nodig om de productie-uitstoot goed te maken.
Een betrouwbare bron zei mij dat die terugverdientijd tot wel 7-8 jaar kan zijn ... en dan is een pervers element hierin dat wie zijn auto zuinig gebruikt een nog langere terugverdientijd zal hebben.

Ik had vorig jaar vrienden bij mijn kampeerboer op bezoek, vrienden met e-auto's en zowel de gehuurde Tesla als de VW in privé gebruik stonden vooral stil naast de tent.   In een boerenwei heb je nu eenmaal geen laadpaal, dat niet alleen, de meest nabije publieke laadpalen stonden 20 kilometer verderop, bij de ALDI, een plek waar je toch vrij snel bent uitgekeken. Je zou wellicht met een slim met twee auto's heen en weer rijden steeds ééntje bij de laadpaal kunnen achterlaten.   In de praktijk reden ze liever met mij mee.

Het goede van de huidige e-auto's is dat de e-aandrijftechniek inmiddels verfijnd is.   Nu is het wachten op voldoende (groene) waterstof, een voldoende dicht waterstof-vulpunten-netwerk en dan dus de waterstof auto.   Met een bescheiden hoeveelheid waterstof en een waterstof => elektriciteit omzetting krijgt een auto de autonomie die je nodig hebt voor die gevallen dat OV (of de fiets) geen redelijk alternatief zijn.

Die (groene) waterstof heeft als groot nadeel dat de productie een laag rendement heeft, groene waterstof heeft evenwel als enorm voordeel dat je het probleem van de onhandige pieken in wind- en zonne-stroom goed kan inzetten, de waterstof-productie kan je dan zien als een soort accu.   Het leuke van een "waterstof-accu" is dat je niet permanent rondrijdt met zo'n zwaar, duur en complex (en uit allerlei zeldzame grondstoffen samengesteld) accupakket rondrijdt, een accupakket dat je liefst permanent op minstens 80% geladen houdt. Je tankt min of meer zoals vroeger waterstof, de tank (vrijwel) leegrijden is geen probleem: het tanken is een minutenkwestie.
Bericht Geplaatst: wo 08 mei 2024, 10:22
  Berichttitel:  Re: timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
GatheRRoveR schreef:
Hoi Fen,


We moeten maar snel weer een treffen/motorklep-gluren organiseren.



+1
Bericht Geplaatst: do 02 mei 2024, 09:09
  Berichttitel:  Re: timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
Hoi Fen,

Ik snap je “nostalgische” gevoel vanuit je interessen/achtergrond.
Maar ik had met de 2.25 benzine al een gevoel van “niet meekomen” , zeker met het verkeer met “storm op de kop”.
Op LPG ging het wel, maar op psienuh bleef het een gebrekkig ding.
Je diesel torretje heeft het nog zwaarder, hoewel het mij verbaasde hoe je mee kwam met de modernere blokjes op de secondaire wegen..

Toen mijn 2.5na vervelend begon te doen was ik er ook even klaar mee, maar nu de laatste jaren ontdek ik dat het “onthaasten” (als je last van me hebt haal je me maar in) ook zeker wel wat heeft.
Dat gevoel probeer ik vast te houden “zoek het allemaal maar lekker uit” .

Ik stink dus ik besta :mrgreen:

We moeten maar snel weer een treffen/motorklep-gluren organiseren.

Oh, wat ben ik behoeftig aan een echte kroket met Hollandse vette friet :D
Bericht Geplaatst: wo 01 mei 2024, 22:59
  Berichttitel:  Re: timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
Hallo Rob,
De afgelopen periode had ik even wat afstand genomen van het landroverse.
Na de blok revisie bleef het roken (bijna alle 500km die ik reed sinds de revisie) en ik bleef het gevoel houden dat de inspuiting vroeger moest terwijl ik de pomp al op zijn vroegst had staan. Het hok staat nu geschorst en weggestopt in een droge loods.

Dat moest allemaal even bezinken en bedenken op welke manier ik dat ging invliegen om opgelost te krijgen.
Master Milo to the rescue. Die gebruikte deze methode om de V12 van een tank te controleren op de timing.
Het heeft me weer een beetje laro honger gegeven. Het is een eenvoudige methode zonder het blok weer voor de helft uit elkaar te trekken.

Of ik op de lange termijn blijf dieselen weet ik nog niet. Een rokende diesel is niet gezellig voor je longen, maar ik heb nog niet voldoende vertrouwen in de huidige technieken voor electrisch rijden (vooral waar er genoeg electriciteit vandaan moet komen om iedere auto aan de stekker te krijgen. En als je het al hebt, hoe krijg je die electriciteit door het volle net bij de laadpunten...)

Fenna
Bericht Geplaatst: wo 01 mei 2024, 22:46
  Berichttitel:  Re: timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
Leuk hulpje Fen,

Ik begrijp eruit dat je bezig bent het uiterste uit je diesel-torretje te halen.
Al enige tijd niet heb ik je voorbij zien komen, toeval of ben je bezig een/je blok de laatste delen te reviseren?

Blijf je die-hard 2.25D troetelen of denk je toch stiekem aan een zwaarder blokje?
Bericht Geplaatst: wo 01 mei 2024, 08:17
  Berichttitel:  timing hulpje voor 2,25D motoren  Antwoord met een citaat
Een timing hulpje voor de 2,25D torretjes van Landrover.
De bedoeling is om deze voor op het blok op de krukas poelie te gebruiken. Wel zelf een naaldje maken als indicator

Inspiratie is werkplaatsvlog #1165 van Master Milo
Fenna
Bericht Geplaatst: zo 28 apr 2024, 18:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.