Pagina 1 van 1

advies gevraagd!!

Geplaatst: za 15 jan 2005, 16:09
door Michel
He hallo,

Ik heb een 110 D uit 1985 op het oog. Mooie auto en motor loopt mooi (gehoortechnisch). Nou is het wel zo dat wanneer ik de peilstok eruit haal met de motor draaiiend de auto wel wat olie via deze opening uitspuugd. Niet echt heel veel, maar toch... Er staat 240.000 km op de teller. Er is voorgaande jaren wel veel aan gebeurd (motor). Is hier wat van te zeggen? Gaat dat problemen geven of valt het wel mee? Zoals gezegd, de auto loopt mooi, geen gerammel te horen, loopt stationair als een zonnetje. Wie weet hier meer van??

Alvast bedankt.

Michel

Re: advies gevraagd!!

Geplaatst: za 15 jan 2005, 17:15
door janzzen
blazen langs de peilstok duid volgens mij op versleten zuigers, zuigerveren, cilinders of andere kostbare reparaties....
janzzen

Re: advies gevraagd!!

Geplaatst: za 15 jan 2005, 17:37
door Roel
Had mijn 90 uit 1984 ook. Hij liep goed, starte goed. Blok in geruild voor een V8. De nieuwe eigenaar van mijn dieselblokje geloofde mij niet dat hij nog liep nadat het blok uitelkaar was gehaald voor revisie.

Ik moet bekenen dat het oliedruk lampje soms begon te knipperen bij stationair direkt nadat ik de snelweg af kwam.

Oppassen dus of minimaal een compressie test.

Roel

Re: advies gevraagd!!

Geplaatst: za 15 jan 2005, 21:09
door Bart
Heb een heel mooi lopend blok in mijn "Partner"; start direct, rookt nauwelijks, en loopt "mooi rond". Enige probleem; blaast een heel klein beetje...en zuipt 2 liter olie per c.a. 500 km. (als je gas durft te geven...)

Dus...eh....ben voorzichtig.

Bart

Re: advies gevraagd!!

Geplaatst: zo 16 jan 2005, 14:01
door janzzen
heb je wel gechecked of de carterontluchting niet verstopt zit? als dat het geval is zal de druk ergens anders door naar buiten moeten.
janzzen

Re: advies gevraagd!!

Geplaatst: ma 17 jan 2005, 10:32
door wilberthje
Gebeurt wel meer dat compleet versleten blokjes op het gehoor schitterend lopen.
Stevig blazen uit het carter duidt meestal op versleten motoren.

250.000 zonder revisie is ook een mooie stand om aan een eerste revisie te gaan denken als dat nog nooit gebeurt is. (als er geen rekeningen van revisies bij zijn dan ga er maar vanuit dat het nooit gebeurt is. particuliere revisies beperken zich meestal tot nieuwe veren en lagers). Zeker als landrovers en zwaar leven hebben gehad kunnen er wel eens heel wat draaiuren zitten in 250.000 km vooruitgang.

Maar goed, als het verder een goede is en je kunt de prijs zo overeenkomen dat je geld over hebt om een revisie blok te monteren (dan mag de totaal prijs natuurlijk ook wel weer iets hoger liggen) Dan kun je weer een hele tijd vooruit.

Groet, Wilberth

Re: advies gevraagd!!

Geplaatst: ma 17 jan 2005, 11:18
door Michel
he allemaal, dank voor het meedenken. We hebben besloten nog even verder te kijken. Misschien wel een 200 TDI. Mijn vermoeden is door jullie bevestigd.

groeten van Michel