Hoe breek je nou een klep ?
Geplaatst: vr 07 jan 2005, 21:03
Hallo, onlangs heb ik op de Landrover.Paginamarkt.nl een pas gereviseerd maar defect 2.25 dieselblok voor een vriendelijk prijsje kunnen kopen.
Het blok is enkele jaren geleden door een erkend bedrijf geheel gereviseerd. Vervolgens zijn er enkele korte proefritjes gemaakt en alles leek tip top in orde.
Enige tijd later weigerde hij dienst op zijn eerste lange rit in Duitsland. Iemand van de Duitse Wegenwacht (of hoe dat daar ook mag heten) verklaarde het blok rijp voor de schroothoop. De eigenaar wil verhaal halen bij het revisiebedrijf maar deze blijkt inmiddels failliet te zijn. Ten einde raad wordt het blok vervangen en wacht jarenlang in een schuurtje op adoptie.
Ik heb dit blok inmiddels gedeeltelijk gedemonteerd. Eerst controleerde ik of de distributie overbrenging in tact was. Die was prima in orde en exact op tijd.
Nadat ik de cilinderkop verwijderd had bleek de uitlaatklep van de 4e cilinder gebroken te zijn en het afgebroken stuk omgekeerd met geweld in de klepzitting geslagen.
Gevolg is : klepzitting onherstelbaar beschadigd en zuiger ernstig gemolesteerd.
Maar het is eigenlijk best weer te repareren dunkt me.
Ik blijf echter met één prangende vraag zitten nl. wat is de oorzaak geweest.
Heeft iemand een idee ? Ben zeer benieuwd.
Groet Dirk.
Het blok is enkele jaren geleden door een erkend bedrijf geheel gereviseerd. Vervolgens zijn er enkele korte proefritjes gemaakt en alles leek tip top in orde.
Enige tijd later weigerde hij dienst op zijn eerste lange rit in Duitsland. Iemand van de Duitse Wegenwacht (of hoe dat daar ook mag heten) verklaarde het blok rijp voor de schroothoop. De eigenaar wil verhaal halen bij het revisiebedrijf maar deze blijkt inmiddels failliet te zijn. Ten einde raad wordt het blok vervangen en wacht jarenlang in een schuurtje op adoptie.
Ik heb dit blok inmiddels gedeeltelijk gedemonteerd. Eerst controleerde ik of de distributie overbrenging in tact was. Die was prima in orde en exact op tijd.
Nadat ik de cilinderkop verwijderd had bleek de uitlaatklep van de 4e cilinder gebroken te zijn en het afgebroken stuk omgekeerd met geweld in de klepzitting geslagen.
Gevolg is : klepzitting onherstelbaar beschadigd en zuiger ernstig gemolesteerd.
Maar het is eigenlijk best weer te repareren dunkt me.
Ik blijf echter met één prangende vraag zitten nl. wat is de oorzaak geweest.
Heeft iemand een idee ? Ben zeer benieuwd.
Groet Dirk.