Pagina 1 van 1

chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 13:11
door Marten
Hallo Allemaal,

Bij de laatste APK keuring van mijn Land Rover is hij onderandere afgekeurd omdat ze mijn chassisnummer niet konden vinden. Nu ben ik is goed aan het krabben en schuren gegaan en het nummer staat nog wel in de veerpoot rechtsvoor maar het is nauwlijks leesbaar. Ik denk dat dit al langer zo onleesbaar is geweest want op het dashbord is hetzelfde nummer ook ingeslagen. Dit is alleen enkele jaren geleden door een garage gedaan.(denk voor 1999)
Nu wil ik het nummer laten vernieuwen bij de RDW, heeft iemand ervaring met deze procedure? Ik heb op hun site gekeken en je krijgt dus vantevoren een indentiteitsonderzoek wat moet ik daar van verwachten?

Vriendelijke Groet,

Marten

Ps. Zitten gewoon orginele papieren bij en heb van de vorige eigenaar apk bewijzen en is afgelopen 12 jaar gewoon met dit nummer goedgekeurd.

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 13:19
door Jan Aart
Marten,

Ik denk dat je van te voren nog even goed moet kijken of het nummer wat je gevonden hebt het "originele nummer" is of dat er boven of onder het nummer nog meer (dezelfde) nummers staan. Als er meerdere nummers instaan kun je om problemen te voorkomen beter zelf het nummer opnieuw inslaan (is niet legaal ! )

Als je bij de RDW komt en het nummer staat op meerder plaatsen in het chassis ingeslagen dan kunnen ze soms vervelend gaan doen (hangt uiteraard af van de keurmeester)

Succes

Jan Aart

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 13:36
door RoLandrover
Ik ben onlangs ook geweest voor de zelfde procedure,

deden niet moeilijk en waren zelfs zo netjes om de trekhaak (die niet onder de auto zat) kostenloos ook bij het nieuwe kenteken op te zetten.

maak ze verder niet wijzer dat dat ze zijn en camoufleer gewoon de niet originele nummers.

ze checken de auto wel op een aantal punten zoals breedte en wielbasis.
en of het zelfde nummer ook op het type plaatje staat.

helaas moet je iets van 80 euro afgeven. je krijgt een tijdelijk kenteken bewijs en de nieuwe volgt na een paar dagen vanzelf.

zie ook:

[prikarchief.prikpagina.nl]
[prikarchief.prikpagina.nl]

gr,

Roland

Rolandrover.fotopic.net

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 14:06
door Marten
Mijn eerste idee was ook om het nummer zelf in te slaan maar het oude is nog net leesbaar en volgens mij is er nooit gerommeld met het kenteken dus ik denk dat via de RDW de beste weg is.
Het nummer op het dashbord zal ik dan even afdekken, om discussie punten te verkomen.
Enige probleem is verder dat op het het kenteken de carroserie als "open wagen met huif" staat en al jaren een hardtop op zit maar die schroef ik er voor de keuring dan wel af.

Marten

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 14:45
door Aad G
of vastzetten met vleugelmoeren. Scheelt een berg werk

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 14:50
door the-dude
Heb een soortgelijke situatie gehad.
Voorpoot van een 88" was verrot nieuwe erop/aan gelast naar de rdw oude poot mee reden opgeven wat er aan de hand is . Dan een kleine controle kwa nummer o.a motornummer en nog wat kleine dingen maar geen technische dingen.
Ja het laswerk bekijk hij en daarna kreeg ik een nieuw nummer op een beter plekje waar het chassis minder roest ;-)
Doen ze met zon mooie chassisnummerprinter veel duidelijker als vroegah.

Geen idee wat het kost

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 14:54
door P&O109V8
precies, daar kijken ze naar - als je een hardtop hebt moet deze zonder gereedschap te verwijderen zijn. dan maakt het niet uit dat er ' open wagen' op je kent. staat

gr.
peter

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 15:10
door Harry Woker & de 'RUS'
Marten,
mijn advies is om met 'open vizier' de RDW tegemoet te treden. Jouw opmerking onder 'ps.' moet ze kunnen overtuigen. Als je met de wagen gaat rommelen, veroorzaak je alleen maar argwaan bij de RDW.

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad met de RDW (Amsterdam). Mijn 1983 Britse Land Rover Series 3 had geen chassisnummer meer op de rechtervoorpoot. Ik kon met garagerekeningen bewijzen dat de voorpoot in Engeland vervangen was (tevens lasnaad zichtbaar) en met de Engelse APK keuringen (waarop het chassisnummer en kenteken stond), alsmede het chassisnummerplaatje op het chutbord 'bewijzen' dat het een en dezelfde auto was. Na dat 'bewijs' zette de RDW-man opnieuwe het nummer in het chassis.
Bedenk dat de RDW wat dit betreft eigenlijk voornamelijk geinteresseerd is in het tegengaan van 'omkatten' van auto's, dus omkatten van dure gestolen auto's, of het 'verouderen' van dure auto's (bijv. moderne Range Rover op een chassis van '72 zetten ed.). Jouw Land Rover zal niet gauw in die categorie vallen, lijkt mij.

Dus wat kun je van de procedure verwachten? Ik neem aan dat je een afspraak moet maken bij de dichtbijzijnste RDW vestiging. Je neemt dan zoveel mogelijk officiele en niet-officiele papieren mee (zeker die voorgaande APK-resultaten), om het verhaal zo aannemelijk mogelijk te maken. Indien je foto's hebt van je auto (bij voorkeur in natte modder of het water), kun je ook nog weer aannemelijk maken dat het chassis een zwaar leven lijdt en derhalve het nummer ten dele wegroest. De RDW moet ook in hun computer kunnen kijken op wiens naam de auto stond (vorige eigenaar) en nu staat. Heb je gegevens van de vorige eigenaar? Alles helpt om de historie van de auto en het chassis te tracen... Mijn insteek was: gedraag je als een rechtgeaarde Land Rover enthousiast, dat weerhoudt de RDW man/vrouw om argwaan te krijgen. Kortom: een charme offensief.
Suc6
Harry en de 'RUS'
(1983 ex-British Telecom Series 3 SWB, vml. Brits kenteken: A780 RUS)

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 16:24
door Franseslag
Marten,
Ik heb hetzelfde moeten doen met mijn Peugeot 504 Cabriolet. Aan de auto mankeerde nog wel het een en ander, maar daar ik had opgebeld om een slecht leesbaar chassisnummer opnieuw te laten inslaan werd er niet echt gekeurd. De keurmeester keek naar het oude nummer en naar de typeplaatjes. Zo'n Peugeot heeft ook een carrosserienummer dat op verschillende plaatsen staat en ook op het typeplaatje, dat controleerde hij ook. Hij zag ook wel dat de auto nog niet keuringsklaar was en zei dat ook, maar hij begreep ook wel dat ik eerst het chassisnummer goed wilde hebben, alvorens ik de auto liet keuren.
Ze slaan het nummer er dan met een apparaatje in, waarbij er voor en achter het nummer "RDW" in kleine letters staat. Verder maken ze het oude chassisnummer "leesbaar" ongelding, door er "kruisjes" doorheen te tikken en ook daar "RDW" bij in te zetten. Het nummer is nu veel beter leesbaar, omdat het is opgebouwd uit allemaal ingeslagen "stipjes", ipv hele cijfers ineens.
De auto wordt niet gekeurd, als je een nummer opnieuw laat inzetten, er wordt slechts gecontroleerd of het inderdaad die auto is, die jij zegt dat het is, verder niet.
Is gebeurt in Veldhoven, koste € 70 en afspraak kon binnen een week.
Maar zoals gezegd, een charme offensief werkt het beste, als je enthousiasteling van het merk bent zien ze ook wel dat je gewoon je oude auto netjes wil maken.
Sterkte,
Henk

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: vr 07 jan 2005, 20:43
door Marten
Bedankt voor alle reacties!, deze week maar een afspraak met de RDW maken.Hardtop met vleugelmoeren vastzetten, alle papieren meenemen en dan gaat het volgens mij wel goed komen.

Marten

Re: chassisnummer vernieuwen

Geplaatst: za 08 jan 2005, 00:01
door andre
Marten,
Ga niet rommelen door zelf nummers er in te slaan. Ga inderdaad met open vizier naar de RDW. Er vanuit gaande dat de originele nummers zijn weggerot is geen enkel probleem. Bij de RDW kunnen ze een zgn "ets-proef" doen. Ondanks dat een nummer voor jou niet meer leesbaar is, kan de RDW het nummer weer leesbaar maken middels een ets-vloeistof. Vervolgens slaan ze het originele nummer (met een heel mooi apparaatje) er weer in.
Verder: Vleugelmoeren zijn perfect. Als het maar handmatig los en vast te draaien is.
Groet,
Andre