Pagina 1 van 1
meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: zo 26 dec 2004, 02:25
door 110
Ik wist dat ik het ergens gelezen had;
[www.lrenthusiastforum.com]
Succes
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: zo 26 dec 2004, 11:15
door chris 110
Bedankt!
Maar ik snap het nog niet helemaal, het zou gaan om een kabelsetje en een relais wat je bij de zekeringkast er tussen zet. Als je de wisserhendel naar beneden doet zou die op de interval gaan. Lijkt mij perfect, maar als ik nu de wisser naar beneden doe drukt hij tegen een veer (wist 1 keer), maar hij blijft niet in die stand zitten...
gr, Chris 110
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: zo 26 dec 2004, 11:27
door chris 110
Ik zag ook de prijzen genoemd van beide onderdeeltjes, kwam op 80 pond...(!!) Dat is me wel erg prijzig. BIj de plaatselijke electronica-zaak kun je een instelbare intervalschakelaar als een zelf-soldeer-stetje kopen voor 15 euro. probleem is alleen dat die voor 12 volt is. Van Hella schijn ook een intervalschakelaar los te krijgen te zijn.
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: zo 26 dec 2004, 11:48
door 110
Die van Hella, op 24 Volt,
die heb ik gemonteerd.
Maar volgens mij is die ook niet echt goedkoop (iets van 60.00 Euro; Hella 995-5WA 001 871-051).
Groet
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: zo 26 dec 2004, 13:20
door Aad G
Ligt aan de schakelaar.
De ene heeft een momentschakelaar om 1 keer te wissen en de andere blijft staan voor intervalstand.
Ik zou er een Hella interval op zetten.
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: zo 26 dec 2004, 14:52
door Puffino
Agh, dan maar niet, althans, niet voor mij. Ik wis wel op interval van de handjes.
Mijn ruitenwissers doen hetnog steeds niet in de snelle stand, helaas. Ik heb de motor geheel netjes opgelapt, borsteltje die te kort was gewoon omgedraaid zodat ie net wel weer contact maakt, maar helaas, hij doet het nog niet.... Het ligt dus vermoedelijk toch aan de schakelaar, ik hoorde bij Budget Parts daat dat ook in verreweg de meeste gevallen de veroorzaker is.
Afijn, alle moeite voor niks? Een beetje wel, helaas.
Ik ga het motortje er maar weer inzetten, en dan kunnen we straks weer een eindje rijden. Maar eerst nog een ander K%$^$-klusje.
Sander 110 "Snorkel"
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: zo 26 dec 2004, 15:04
door De groene Schavuit
He Sander de mijne doet het ook niet op de snelle stand heeft het ook nooit gedaan zolang ie in mijn bezit is. het is jammer van al dat werk voor nix maar ja je bent nu wel ruitewissermotorexpert
CU Gheert
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: zo 26 dec 2004, 17:53
door Puffino
Eh, ja, helaas wel.....
Maar de problemen met "Snorkel" worden alleen maar groter. Zijn gloeipluggen waren er in een 12V versie in gezet. Niet handig. Doorgebrand. MAAR, nu wordt het toch wel raar, op mij zekeringen kast staat dat de gloeipluggen 12V horen te zijn. Terwijl ik 24V meet als gloeiplugspanning. Ik word raar.
Nieuwe 24V pluggen gekocht, en proberen te starten "Klik" gevolgd door twe rondes startmotor, en dat was het. Accu leeg.
De reserve accus aangesloten. Idem. Wat nu weer??
Tevens nog olielekkage op een bout waar ik niet bijkan. Balen dus, geen fijne kerst, want ik had gedacht nu namelijk weer de weg op te kunnen.
Sander 110 "Snorkel".
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: ma 27 dec 2004, 22:02
door chris 110
Tja, het leven van een LandRover-rijder gaat niet over rozen (meer over modder een vieze handen). Als je nog in de hoop leeft dat je de auto helemaal in orde kunt brengen, dan wil ik je niet ontmoedigen, maar dat is bij een Mariniers-uitvoering een beetje ijdele hoop..
Jammer dat de ruitenwissermotor niet is gerepareerd. Ik denk toch dat het daar moet liggen, zeker omdat 1 koolborstel te ver weg was.
De schakelaar is niet meer dan 4 polen en een veer en een koperen rol-bis op het eind van de steel. Bij het schakelen zit de bus tussen de vershcillende polen, waardoor er steeds anderen worden verbonden. De veer zit gekruist (zoals je je vingers kruist) en zit tussne pool 1 en 2 en 2 en 3 (van onderen) , (dit zijn de plus en mijn voor stand 1, langzaam). Als je de hendel naar beneden drukt duwd een pal aan het einde de veer omhoog, zodat de veer contact maakt met pool 2 en pool drie, en je even 1 keer wist. Aan de schakelaar valt verder niets te halen (echt niet..
Als je toch graag het 2e deel van de autodidact-cursus ruitenwisser-expert wilt volgen en de schakelaar toch los haalt, moet je er op bedacht zijn dat er een veer in zit, en heel de boel open kan springen (jep, I know..) Schroef de rechtse van de 3 schroefjes als laatse los, en houdt de schakelaar al die tijd tegen de steun gedrukt. Als die helemaal los is kun je hem er af pakken, maar dan kan die dus gelijk uit elkaar vallen.
gr, Chris 110
www.opwielen.nl
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: ma 27 dec 2004, 23:06
door 110
En bij het in elkaar zetten niet te vast aandraaien want dan komt de schakelaar niet meer terug na "één keer wissen" (been there, done that).
Succes
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: di 28 dec 2004, 11:16
door Puffino
Chris, Eric (met c of k? 110 in elk geval),
Ik volg cursus deel II van de ruitenwissers nu nog effe niet. Ik heb gezien dat ie in de stand "normaal" en "even eentkeertje wissen" het gewoon goed doet, de onderdelen in de motor zijn goed, behlave die ene borstel. Dus ik GOK dat inderdaad het probleem toch wel eens zou kunnen komen van dat gare borsteltje. Maar twijfel wel. Maar omdat "Snorkel" meer ernstiger problemen heeft ga ik me er niet druk om maken. En ook het feit dat het bereik van de wisser minder is dan zou moeten, agh, zoek ik OOK nog wel eens uit.
Trouwens grappig, dat ik niet wist dat de motorstop van de ruitenwissers in het motortje zelf zit: hij drijft een tandwiel aan, met een verdikking er op, aan de achterkant. Deze verdikking drukt op een bepaalde plek tijdens het draaien een schakelpalletje in, welke er voor zorgt dat de motor geen spanning meer krijgt. Ergo: er mee stopt.
Nu had ik om te testen of de motor het nog deed nadat ik hem "half" in elkaar had zitten, dat tandwiel er niet ingezet, alleen de motor met zijn spie. En dus ook in de "ruststand" blijft ie maar doordraaien, net als in de "een keer wissen stand". Ik schrok aanvankelijk, ik dacht dat ik de draden verkeerd had aangesloten. Had niet door dat dit DE manier is om te zorgen dat wanneer je ook je ruitenwisser uitzet, hij altijd EERST terug gaat naar de ruststand, en dan pas uitschakelt.
Tot ik brutaal was, en dacht dat ik toch echt alles goed had gedaan, en dacht "het zal toch echt niet aan mij liggen, kom nou, ik heb niet voor niets precies de foto nagemaakt!". En dat palletje indrukte (in het kader van "what does this button do?", en motortje prompt stopte. Grappig. Sterke motor trouwens. Je voelt hem een stevig draaimoment hebben als je hem in de hand houdt en hij stopt of start.
Voor wie meer wil weten (jullie twee vast niet meer) kijk ook op mijn website, www.runde.nl/LaRo/ daar staat dit ook. En meer.
Bedankt voor de waarschuwing van de veer. Maar, erhm, ik kan er niet bijkomen, ik krijg het stuur niet weg (wil er niet teveel moeite in steken, en ja, ik ken het zelfbouwadaptertrucje), waardoor ik die stomme kap die boven de stuurkolom zit, niet netjes kan verwijderen. En dus niet in die ijzeren bevestigingsbak kom waar alle schakelaars inzitten. Mocht het ooit gebeuren, waan ik me een gewaarschuwd mens! Toch wil ik het ooit wel doen, een van de ringen die om te stuurkolom zit om dit vast te houden is gescheurd, waardoor de schakelaars een beetje losjes om de kolom heenzitten. Maar eerst wil ik weer betrouwbaar kunnen rijen, en dat is nog ver weg. (Compressieverlies, wellicht zelfs motorrevisie? Veel belangrijker, helaas....)
Sander 110 "Snorkel"
Re: meer-standen-ruitenwisser op leger-110
Geplaatst: di 28 dec 2004, 13:28
door 110
Oh,
maar ik heb wel een trekkertje om het stuur los te halen, mag je wel lenen.
Groet