Pagina 1 van 1
oude/nieuwe Range
Geplaatst: zo 19 dec 2004, 12:00
door Durk
prikkers,
er worden nog steeds met regelmaat 'omgebouwde' Range Rovers aangeboden, een mid-80 koetswerk op een belastingvrij chassis.
Is dit nou een perfecte formule om gezeik te krijgen bij de apk's of kan je hier nog jaren zorgeloos mee rond rijden?
ik had iets gehoord dat wanneer de nederlandse tenaamstelling voor '99 zou zijn dat toen de regels hieromtrent nog soepeler waren?
Durk
Re: oude/nieuwe Range
Geplaatst: zo 19 dec 2004, 12:48
door Bart
Als-ie eenmaal goedgekeurd is, en er een Nederlands kenteken op afgegeven is, is er niets meer aan de hand. Bij de APK keuring wordt wel het kenteken gecontroleerd; maar dat gaat puur om de gegevens (of deze op de vershillende plaatsen juist vermeld staan.)
Het is wel zo dat het verkrijgen van een kenteken bij een dergelijke auto moeilijker is geworden; de regels t.a.v. deze hybride voertuigen is aanzienlijk verscherpt. De auto moet voor een groot deel origineel zijn. Motor en remmen en dergelijke "verbeteringen" mogen afwijken van het origineel, de carrosserie(-vorm) e.d. niet!
Indien deze auto een kenteken krijgt; en alles netjes op papier gezet wordt(nieuw afgegeven kentekenbewijs moet dan wel kloppen! -Lach niet, ik heb het meegemaakt...- dan geeft dit bij de APK geen problemen.
Een andere optie is; een chasis(nummer) en kenteken van een auto met Nederlands kenteken gebruiken. Als je deze -rekening houdend met de APK regelgeving- ombouwd, hoef je deze natuurlijk niet om te laten keuren; maar denk dan eerst goed na wat je wilt: geel / grijs kenteken, benzine / diesel, aantal deuren, aantal cilinders, wielbasis, breedte(bij grijs kenteken) etc. moet dan wel overeenstemmen met het kentekenbewijs. Anders wordt je doorverwezen naar het RDW. (...en dat was nou net niet de bedoeling)
Ps. Als deze grijs-kenteken ellende zo doorgaat, denk ik dat mijn Defender (in ieder geval voor een paar jaar) van indentiteit veranderd...ik denk aan een
1968' 88-er Series -IIa. Ik heb nog een kenteken hiervan!
(Ps Dit laatste is geen aanrader; bij een controle val je natuurlijk door de mand, maar ik durf deze gok te nemen.)
Re: oude/nieuwe Range
Geplaatst: zo 19 dec 2004, 14:43
door bart74
> Ps. Als deze grijs-kenteken ellende zo doorgaat, denk ik dat
> mijn Defender (in ieder geval voor een paar jaar) van
> indentiteit veranderd...ik denk aan een
> 1968' 88-er Series -IIa. Ik heb nog een kenteken hiervan!
>
> (Ps Dit laatste is geen aanrader; bij een controle val je
> natuurlijk door de mand, maar ik durf deze gok te nemen.)
Kijk.. als je zoiets wilt doen moet je een aantal dingen goed overwegen:
Waarom??
1. De wielbasis klopt niet.. meer als 1% verschil bij wat er op het kenteken vermeld staat, APK afkeur (mochten ze het ooit gaan meten)
2. Wat nou in geval van een zware aanrijding??? Hoe ga je daar uitkomen??
Die APK is het kleinste probleem.. maar wat als je iemand zwaar invalide of dood rijd??? De verzekering doet alles om niet te moeten betalen.
Bart
Re: oude/nieuwe Range
Geplaatst: zo 19 dec 2004, 20:32
door Roald
88 chassis ombouwen naar schroefveren en daar alle andere spullen van de 90 op en aan schroeven (er zijn er meerdere binnen de LRCH)
voordelen
-origineel chassis met kenteken
-originele wielbasis
-alle voordelen van een 90 ten opzichte van een 88 (comfort,snelheid etc.)
Re: oude/nieuwe Range
Geplaatst: zo 19 dec 2004, 21:04
door Bart
Bart 74,
Daar heb je natuurlijk gelijk in; dat is ook de reden dat ik het niemand aanraadt.
Het probleem is dat ik zelf met een opgehoogde Defender (nu + 8,5 cm) rijdt, inclusief lierbumper , carterplaat en bullbar en rocksliders. Als ik iemand overhoop rijdt ben ik toch al de pineut. Mijn auto voldoet nu al niet meer aan de typegoedkeuring!! Die percentuele afwijking in de wielbasis kan daar nog wel bij!!
Het is maar waar je jezelf druk over maakt.
Bart.